ETKİLİ DİNLEME.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
STRES SINAV KAYGISI KARACASU LİSESİ Rehberlik Servisi.
Advertisements

dİn kültürü ve ahlak bİlgİsİ
DEZAVANTAJLı ÇOCUKLARDA EĞITIM HAKKı YENI ORHANLı ORTAOKULU – ÖZGÜR KAYA.
Değerli Arkadaşlar, aşağıdaki sorular 7. ve 8. sınıflar için özel hazırlanmış dil bilgisi kitabımızdan yararlanılarak oluşturulmuştur. Kendi okulumuzda.
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
ASDEP Kapsamında Aileyle Görüşme Yöntem ve Teknikleri Doç. Dr. Yusuf GENÇ T.C. AİLE VE SOSYAL POLİTİKALAR BAKANLIĞI ASDEP EĞİTİCİ EĞİTİMİ.
ETKİLİ İLETİŞİM TEKNİKLERİ. İletişim nedir? Duygu, düşünce veya bilgilerin akla gelebilecek her türlü yolla başkalarına aktarılması, bildirişim, haberleşme,
TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ. Test çözmede 3 unsur önemlidir.
AKIL (ZİHİN) HARİTASI.
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
ÖRGÜTSEL ADALET Adaletsizlik Nedir? Örgütlerdeki Adaletsizlikler?
Bölüm I Hüseyin İlhan.
BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM JEROME BRUNER.
Nitel Görüşme Tekniği ve Temel Özellikleri. Nitel Görüşme: “Beceri, duyarlılık, yoğunlaşma, bireylerarası anlayış, öngörü, zihinsel uyanıklık ve disiplin.
ÖRGÜTLERDE İLETİŞİM TÜRLERİ
Program Tasarım Modelleri
ÖĞRENME SINIF YÖNETİMİ
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA NASIL OLUR? EYYÜBİYE REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ.
ZAMAN VE ÇATIŞMA YÖNETİMİ. ZAMAN YÖNETİMİ Zamanı Verimli Kullanmak Ufak zaman kazanımları Hatalı bir şeyi daha kuvvetli yapmanın bir faydası yoktur.
Sözsüz İletişimin Özellikleri
İLETİŞİM VE EĞİTİM Bölüm 5 1. İletişim nedir?
Süreç... Rehberlik Nedir? Rehberlik Ne Değildir? Reberlik İlkeleri Nelerdir? Rehberlik Servisinden Hangi Konulara Dair Yardım Alınabilir? - Bireysel Alan.
GÖRÜŞ GELİŞTİRME TEKNİĞİ
Leyla İÇERLİ Araş. Gör. Dr. Aksaray Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü.
Emine Hoşoğlu doğan İstanbul şehir üniversitesi Eylül 2014
Metinlerin Sınıflandırması
KAVRAM HARİTALAMA Doç.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
AKVARYUM TEKNİĞİ.
Aile İçi İletişim İle Çocuğunuzun Sorunlarını Çözebilirsiniz!!!
Proje Oluşturma ve Yönetimi
Öğretimin Uyarlanması
İLETİŞİM VE BEDEN DİLİ MERVE AYDIN
HAYIR DEMEK HERŞEYİ ÇÖZERMİ?
ÇAĞDAŞ EĞİTİMDE ÖĞRETMEN-ÖĞRENCİ İLİŞKİLERİ EĞİTİMİ
NOT VERME VE MEZUNİYET.
İLETİŞİM.
YAŞAM BECERİLERİ -Öfke kontrolü -“Hayır” diyebilme -Israrlara karşı koyabilme -Kendini ortaya koyma -İletişim becerileri -Sorun çözme -Stresle başa.
Eğitim Bilimleri Fakültesi
PPT 6 Kapsayıcı bir eğitim için nasıl bir sınıf yönetimi yaklaşımı benimsemeliyim? Sınıfında Yabancı Uyruklu Öğrenci Bulunan Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmenlerinin.
Prof. Dr. Yasemin ışıktaç
K.İ.H.O. REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMA HİZMETLERİ
Fahri TEKİNOL PSİKOLOJİK DANIŞMAN
SINAV KAYGISI.
TEMEL GEOMETRİK KAVRAMLAR VE ÇİZİMLER
Program Tasarım Modelleri
Kanuni Sultan Süleyman İmam Hatip Ortaokulu Rehberlik Servisi
TUTUM VE ALGILAR.
TARTIŞMA YÖNTEMİ Hazırlayan:Yalçın ÇERMAN.
PSİKOLOJİK DANIŞMA İLE İLGİLİ ÖNYARGILAR
Okul Öncesi Dönemde Fen Eğitimi
KENDİNİ TANIMA.
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
Yaratıcı Strateji: Planlama ve Geliştirme
B. ÇEŞİTLİ ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
İLETİŞİMİ KOLAYLAŞTIRAN YAKLAŞIMLAR
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Nitel araştırma soruları sorma ve soru formu oluşturma
SOSYAL PSİKOLOJİ 1. DERS.
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI II DERS XI
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
ETKİLİ İLETİŞİM ve EMPATİ EĞİTİMİ
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
DİNLEME.
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
EĞİTİMDE KOÇLUK UYGULAMALARI
BİREYİ TANIMA TEKNİKLERİ
KİMYA DERSİNİ SEVMENİN YOLU
SINAV KAYGISI VE ÇOCUK RUH SAĞLIĞI
Sunum transkripti:

ETKİLİ DİNLEME

Dinleme çeşitleri Aktif ve pasif dinleme Empatik ve objektif dinleme Bilgilendirici dinleme İlişkisel dinleme Takdir edici dinleme Tanımlayıcı dinleme

Aktif dinlemede kullanılan ifadeler: Anlattıklarına açıklık getirmesini istemek (Ne demek istediğini anlamadım) Sözlerini yorumlamak ya da başka türlü ifade etmek (yani demek istiyorsun ki…) Duygularını yansıtmak (Kendini … gibi mi hissediyorsun?) Başlıca fikir ve duyguları özetlemek (Bu ana kadar söylediklerinden anlıyorum ki…)

Aktif dinleme için: Göz teması kurun. Soru sorarak başlayın. Kişilerin öngörüleri ve amaçları hakkında sorular sorun. Ortak yönlere bakın. Tüm dikkatinizi verin. Ara sıra baş hareketi ve ses ile tepki verin. Zaman zaman konuşmacının sözlerini özetleyin. Konuşmacıya cesaret verin. Gerekmedikçe konuşmayın.

Dinleme Stilleri Dinleme Stilleri Dikkat Edilmesi Gerekli Noktalar Empatik ve Objektif Dinleme Konuşmacının bakış açısını vurgulamak: Konuşmacının bakış açısını anlamak, onun olayları nasıl bir sıra içinde algıladığını ve nasıl şekillendirdiğini, olaylardan nasıl etkilendiğini anlamaya dayanmaktadır. İki yönlü ve eşit bir konuşma sağlamak: Dinleme sırasında fiziksel ve psikolojik tüm engelleri en aza indirerek, karşıdaki kişinin kendisini tam olarak ifade etmesine açıklık göstermek gereklidir. Konuşmacının sözünü kesmekten kaçınmak, beden dili ile verilen tepkilerle kişiye söylediklerine önem verildiği hissettirilmelidir. Hem duyguları hem de düşünceleri anlamaya çalışmak: Dinlemeyi bir görev olarak algılamamak ve karşıdaki kişiye odaklanarak duygu ve düşüncelerini doğru olarak anlamak için çaba göstermek gerekir. Savunucu olmaktan kaçınmak: Karşıdaki kişiden belirli bilgileri almaya dikkat etmek ve bu sırada kişinin söylediği şeylerle ilgili olarak yorum yapmak, üzerine alınarak savunmada bulunmaktan kaçınılmalıdır. Arkadaşça ve objektif olarak yaklaşmak: Karşıdaki kişinin mesajlarını engellemeye ve bozmaya çalışmamak, subjektif değerlendirmelere girmemelidir.

Dinleme Stilleri Dinleme Stilleri Dikkat Edilmesi Gerekli Noktalar Aktif Dinleme Konuşmacının anlamını vurgulamak: Dinleyici konuşmacının kullandığı kelimelerle ya da bu kelimelerin eş anlamlarını kullanarak fikirlerini anladığını ya da doğru olarak anlaşılıp anlaşılmadığını belirlemek için tekrarlar yapar. Özellikle söylediği bazı noktaları not alarak ve bir daha tekrarlamasını isteyerek açıklığa kavuşturur. Duygularını anladığını belirtmek: Dinleyen kişi konuşmacının duygularının bir yankısı şeklinde hissettiklerinin anlaşılmasına yönelik olarak algıladıklarını açıklar. Soru sormak: Konuşmacının duygu ve düşüncelerini doğru olarak anlamak, açıklığa kavuşması istenilen noktaların açıklanmasını sağlamak amacıyla sorular sorulmalıdır.

Dinleme Stilleri Dinleme Stilleri Dikkat Edilmesi Gerekli Noktalar Derin Dinleme Hem sözlü hem de sözsüz mesajlara odaklanmak: Konuşan kişinin anlattıklarına ilişkin anlam hem sözlerinde hem de ifadelerinde gizlidir. Bu nedenle kişinin mesajlarının içeriğini tam olarak anlayabilmek için sözsüz işaretlere dikkat etmek gereklidir. Mesajların hem içerik hem de ilişkisel boyutu dinlenmelidir: Konuşan kişinin kızgınlık dolu olduğunu hem sesinin tonunun, hem de kullandığı sözcüklerden anlamak mümkündür. Kullanılan kelimeler olumlu dahi olsa ne şekilde ifade edildiğine dikkat edilmelidir. Konuşmacıya sormak için anlaşılmayan noktaları not almak: Bir kişi konuşurken söylediklerinin tümünün akılda tutulması oldukça zordur. Bu nedenle hatırlamak için sonradan anlaşılacak bir biçimde küçük notlar almak dikkatli dinlemeyi kolaylaştırır. Gizli anlamlar çıkarmamak: Konuşan kişinin anlattıkları ile ilgili bazı anlaşılmayan kavramlar sorulmalıdır.

Dinleme Stilleri Dinleme Stilleri Dikkat Edilmesi Gerekli Noktalar Eleştirel Olmayan Dinleme Açık fikirli olmak: Yargılayıcı olmaktan kaçınılmalıdır. Karşıdaki kişinin niyetini tam olarak anlayana kadar yargılar bir kenara bırakılmalıdır. Mesajları filtrelemekten kaçınmak: Konuşmacının anlattıkları içinde hoşa gitmeyen ve istenmeyen mesajların atılması, duymazdan gelinmesi, doğru olmadığına inanılarak değer verilmemesi oldukça yanlıştır. Önemli olan ifadelerin konuşan kişinin mesajlarını anlamaktır. Önyargılardan kurtulmak: Doğru bir dinleme konuşan kişinin mesajlarını alırken, düşünceleri ve duyguları ile bütünleşmeyi gerektirir. Kaynak: Devito, 2004, s. 122-126’dan uyarlanmıştır.

Etkili Dinlemenin Anahtarları Kötü Bir Dinleyici İyi Bir Dinleyici İlgi duyulan bir konu bulmak Konunun kendine göre olmadığını düşünmek Bu konudan ben ne alabilirim? Düşüncesi ile iyimser bir yaklaşım Mesajı değil, içeriği yargılamak Mesajın zayıf olduğunu belirtmek İçeriği değerlendirmek ve mesajla ilgili merak ettiği noktaların açıklanmasını istemek Hevesli olmak Tartışmaya hazır olmak Konuşma tamamlanmadan anlayışını oluşturmamak ve yargılamamak Fikirleri dinlemek Gerçekleri dinlemek Belirli konuları dinlemek Esnek olmak Sahte bir enerji göstermek Not almaya yoğunlaşmak Belirli noktaları not almak Dikkatini konuşmacıya vermek

Etkili Dinlemenin Anahtarları Kötü Bir Dinleyici İyi Bir Dinleyici Dikkat dağıtıcı nesneleri sınırlandırmak Kolaylıkla dikkati dağılmak Dikkat dağıtıcılara karşı önlem almak Konsantrasyon sağlamaya özen göstermek Zihin egzersizi yapmak Güç açıklanan nesneleri sınırlandırmak, eğlenceli nesneler aramak Zihnini zorlayan güç materyaller kullanmak Zihnini açık tutmak Duygusal kelimelere yanıt vermek Dikkatini çeken kelimeleri yorumlamak Konuşmadan daha hızlı bir şekilde düşünmeden yararlanmak Konuşmacının hızının yavaş olması durumunda hayal dünyasına dalmak Konuşmacının ses tonu ve hızı doğrultusunda dinlemek, özetler yapmak, tahminlerde bulunmak