ÖLÇME-DEĞERLENDİRME 1.DERS

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
DOÇ. DR.MEHMET ERDOĞAN AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
Advertisements

T.C. ORDU VALİLİĞİ İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı TAM ÖĞRENME MODELİ TAM ÖĞRENME MODELİ.
Veri Toplama ve Değerlendirme Sistemi Tanıtım Toplantısı.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve İstatistik Doç.Dr. Ertuğrul GELEN.
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE SINAV HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ.
Yazılım Mühendisliği1[ 3.hft ]. Yazılım Mühendisliği2 Yazılım İ sterlerinin Çözümlemesi Yazılım Yaşam Çevrimi “ Yazılım Yaşam çevrimin herhangi bir yazılım.
Sözsüz İletişimin Özellikleri
Bilimsel Araştırma Yöntemleri De ğ işkenler İ smail GÜLEÇ.
EĞİTİMDE DRAMA.
ÜSTÜN ZEKALI VE ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLAR
Değişkenler ve Hipotezler
Istatistik I Fırat Emir.
KAVRAM HARİTALAMA Doç.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO
HİPOTEZ TESTLERİ VE Kİ-KARE ANALİZİ
PROGRAMLI ÖĞRETİM Tanımı:
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 3
TAM SAYILAR.
İç Hastalıkları Klinik Stajı GİRİŞ DERSİ
DENEYSEL TERTİPLER VE PAZAR DENEMESİ
Öğretimin Uyarlanması
TAM ÖĞRENME MODELİ.
Yapay Sinir Ağı Modeli (öğretmenli öğrenme) Çok Katmanlı Algılayıcı
YAŞAM BECERİLERİ -Öfke kontrolü -“Hayır” diyebilme -Israrlara karşı koyabilme -Kendini ortaya koyma -İletişim becerileri -Sorun çözme -Stresle başa.
BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ. BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ.
YÖNETİM- ÖRGÜT TEORİLERİ MODERN EKOL- SİSTEM TEORİSİ
TEST GELİŞTİRME.
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI
Okul Deneyimi Dersi Eser Çeker (Uz.).
ZEE ZİHİN ENGELLİLERE BECERİ VE KAVRAM ÖĞRETİMİ
Psyc 351T Ölçme Teknikleri
Geniş Ölçekli Testler Yrd. Doç. Dr .Ömer Kutlu.
Yrd.doç.Dr. H. Deniz GüllerOĞlu
İSTATİSTİK.
PARAMETRİK HİPOTEZ TESTLERİ
Dr. İLKER YAKIN & Dr. HASAN TINMAZ
Üst Düzey Zihinsel Özelliklerin Ölçülmesi
MBT-303 özel öğretim yöntemleri-ı
ÖĞRETİM PLANI 1. Amaçlar Niçin Öğretelim? 2. İçerik Ne öğretelim?
ÖBBS (Öğrenci Başarılarının Belirlenmesi Sınavı)
Öğrenci Başarısının Belirlenmesinde Yeni Yaklaşımlar
Test Geliştirme Süreci
PROGRAM DEĞERLENDİRME
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
Geçerlik ve Kullanışlılık
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
Öğrenme Psikolojisi Kuramlar: Sosyal Bilişsel Öğrenme
ÖLÇEKLER ÖLÇMEDE HATA KORELASYON
Geliştirme Genel Müdürlüğü
Bilgisayar Bilimi Koşullu Durumlar.
PERFORMANS KAVRAMI PERFORMANSIN BOYUTLARI
Tezin Olası Bölümleri.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Evren-Örneklem, Örnekleme Yöntemleri 1
Pedagojİk Formasyon Sertifika programI ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ Hafta V Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
Veri ve Türleri Araştırma amacına uygun gözlenen ve kaydedilen değişken ya da değişkenlere veri denir. Olgusal Veriler Yargısal Veriler.
Ölçmede Hata Kavramı ve Hata Türleri
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
14. EKİPLE ÖĞRETİM İKİ KAFA TEK KAFADAN DAHA İYİDİR ( Two heads are better than one) ingiliz atasözü.
TYS102 ÖLÇME BİLGİSİ Yrd. Doç. Dr. N. Yasemin EMEKLİ
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
Sınıf Öğretmenlerinin Eğitsel Amaçlı İnternet Kullanım Öz Yeterlikleri
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Ölçme, Değerlendirme ve Durum Belirleme - devam
Bilimsel araştırma türleri (Deneysel Desenler)
2. HAFTA Bilimsel Araştırma Temel Kavramlar.
Geliştirme Genel Müdürlüğü
GEÇİŞ GEÇİŞ SÜRECİ Özel Gereksinimli ve / veya Engeli
Örgüt Kuramı, Örgüt Tasarımı ve Örgütsel Değişim
Sunum transkripti:

ÖLÇME-DEĞERLENDİRME 1.DERS

ÖLÇME-DEĞERLENDİRMENİN YERİ VE ÖNEMİ Sunum Planı 2 Temel Kavramlar 1 Eğitimdeki Yeri 3 Ölçme Türleri

EĞİTİM-ÖĞRETİMDEKİ YERİ Girdiler Süreç Çıktılar Eğitime bir sistem yaklaşımıyla bakıldığında her sistem gibi eğitim sistemi de girdi, süreç, çıktı ve değerlendirme(kontrol) öğelerinden oluşmaktadır. Bu öğelerin herhangi birindeki değişiklik, eksiklik, yanlış işleyiş sistemin çalışmasını ve elde edilecek ürünün niteliğini etkiler. Unutmamak gerekir ki sistemi oluşturan her bir öğenin verimliliği, elde edilecek ürünün kalitesini etkiler. DEĞERLENDİRME

Program Geliştirme ve Ölçme-Değerlendirme Niçin önemlidir? Cevap Hedef (Program çıktıları) (Niçin?) Ölçme Değerlendirme (Ne Kadar?) Öğretme-Öğrenme Süreci (Nasıl?) İçerik (Ne?)

Temel İşlevleri Hedef ve davranışların ne düzeyde gerçekleştiğinin anlaşılmasını sağlar. Öğrenme sürecinin etkililiğinin artırılmasını sağlar. Öğrencinin gelişimi hakkında bilgi verir. Öğretmen performans düzeyi belirlenir. Eğitim programının ne kadar başarılı olduğu belirlenir. Başarılı öğrencileri motive eder. Öğrenci hakkında verilecek kararlara dayanak oluşturur.

Temel İşlevleri Neleri etkiler? Ölçme ve değerlendirme Öğrenci başarısını Eğitimin etkinliğini Eğitim programının Öğretmen

Temel Kavramlar Ölçme bir betimleme işlemidir. Ölçme nedir? Ne kadar? Kaç? Ölçme bir betimleme işlemidir. Geniş anlamda ölçme; belli bir nesnenin ya da nesnelerin belli bir özelliğe/değişkene sahip olmadığının, sahipse sahip oluş derecesinin gözlenip gözlem sonuçlarının sayı ve sembollerle ifade edilmesidir. Ölçme kısaca nesnelerin gözlemlenip, gözlem sonuçlarının sayı ve ya sembollerle ifade edilmesidir.

Temel Kavramlar Değişken: En az iki değer alan veya bir durumdan diğerine farklılık gösteren, çeşitli değerler alabilen insana, olaylara, eşyaya ait niteliklere özelliklere denir. Yani, durumdan duruma, yerden yere, zamandan zamana farklılaşan özelliklerin tümüne değişken adı verilebilir. Ör: Boy uzunluğu, ağırlık, hava sıcaklığı, matematik yeteneği vb.

Temel Kavramlar Ölçme Kuralı Ölçme işlemi yaparken, ölçmeye konu olan özelliğin hangi miktarına ne değer verileceğinin belirlenmesidir. Örnek: 10 soru üzerinden sınav yapan bir öğretmenin her bir soruya 10 puan vereceğini söylemesi.

Temel Kavramlar Bağıl Sıfır Ölçmede Sıfır Mutlak Sıfır Bağıl Sıfır:Ölçülen özelliğin yokluğu anlamına gelmez. yani tanımlanmış bir sıfır noktası söz konusudur. Örneğin takvimde kullanılan sıfır tanımlanmıştır (MİLAD VE HİCRİ TAKVİM) “SIFIR BEDEN” örneği Sıcaklığın ölçülmesinde sıfır hiç sıcaklığın olmadığı anlamına gelmez. Deniz seviyesi Mutlak Sıfır Ölçülen özelliğin yokluğu anlamına gelir. Gerçek sıfır varsa ölçülen özelliğin başlangıç-bitiş noktası bellidir. Gerçek sıfır bize hiçliği ifade eder. “Sıfır kilo” dendiğinde hiç ağırlık yok demektir. “sınıfta sıfır kişi var” dediğimizde sınıfta bu hiç kimsenin olmadığı anlamına gelir.

Ölçmede Sıfır

Değişkenin alacağı değer Değişken Türleri Ölçütler Değişken türü Tanım Örnekler Değişkenin alacağı değer 1.Nicel Değişken Sayılarla ifade edilebilen özelliklerdir. Boy uzunluğu, ağırlık 2.Nitel Değişken Sıfatlarla veya sembollerle ifade edilebilen özelliklerdir. Bu tür değişkenler sayılarla gösterildiğinde sayılar işlemsel anlamını yitirir. Sembollere simgelere dönüşür. Medeni durum, Mezun olunan okul türü Araştırmanın amacı 3. Bağımsız Değişken (Etkileyen değişken) Aldığı veya alacağı değerler başka değişken(ler)e bağlı olmadan değerler alabilen değişkenlerdir. Örnekler: 1-Kafein 2- Soru sayısı 3-Cinsiyet 4.Bağımlı Değişken (Etkilenen Değişken) Başka bir değişkene bağlı olarak değerler alabilen değişkenlerdir. 1-Sportif performans 2-Sınavdan aldığımız puan

TEMEL KAVRAMLAR Ölçüm: Ölçme Türleri 1)Doğrudan (Temel/Dolaysız) Ölçme 2)Dolaylı (Göstergeyle) Ölçme 3)Türetilmiş Ölçme Özelliklerle ilgili değerlerin her birine, tek tek gözlem sonuçlarına ölçüm denir.

ÖLÇME TÜRLERİ 1)Doğrudan (Temel/Dolaysız) Ölçme: Herhangi bir niteliği başka nitelikle ilişkilendirmeden gözlemek doğrudan ölçme olarak adlandırılır (Boy sırasına koyma, Terazi ile tartma, metre ile ölçme).

ÖLÇME TÜRLERİ 2) Dolaylı Ölçme: Herhangi bir değişkene ait niteliği başka değişkenler veya araçların niteliğinden faydalanarak ölçmektir. Termometre ile ısı ölçme veya baskül ağırlık ölçme: birinci durumda civanın genleşmesi yardımıyla ısı hakkında fikir sahibi olurken, ikinci durumda yayın uzamasına bağlı olarak ağırlık hakkında bir şeyler söyleyebiliriz)

Farklar

ÖLÇME TÜRLERİ Türetilmiş Ölçme: İki ayrı ölçülen nitelik üzerinde yapılan işlemler yardımıyla yeni bir ölçme sonucuna ulaşmadır. (Örneğin Hız=km/saat (yol / zaman) veya Yoğunluk = Kütle/hacim gibi)

Türetilmiş Ölçme

Ölçme işleminde doğal ve yapay (tanımlanmış) birimler vardır. Ölçmede Birimler Ölçme işleminde doğal ve yapay (tanımlanmış) birimler vardır. Doğal Birim Yapay Birim: Metre ve kilogram üzerinde anlaşılmış veya tanımlanmış birimlerdendir.

Birimlerin Özellikleri Birimlerde aranan üç özellik vardır. Bunlar; eşitlik (ölçeğin her bölmesinin –metredeki her santimetrelerin- birbirine eşit olmasıdır), genellik (birimlerin herkes tarafından aynı anlamda kullanılması veya birimlerin çoğunluk tarafından kabul edilmesidir) ve amaca uygunluk (ölçülecek özelliği ölçmeye uygunluk veya bu özelliği en iyi şekilde yansıtabilmektir) olarak ifade edilebilir.

Ölçmede Araçların Önemi 1-Ölçme sonuçlarının duyarlığını ve güvenirliğini dolayısıyla kesinliğini artırır. Ölçme sonuçlarına karışan hata miktarının azalmasını sağlar. 2-Duyu organlarımızla ölçme yapamadığımız durumları gözlememizi kolaylaştırır. Böylece duyu organlarını kullanamadığımız durumlarda da ölçme yapma imkanı buluruz. 3-Herkesin kabul ettiği, üzerinde anlaştığı standart ölçme sonuçları elde etmemize olanak sağlar.

Temel Kavramlar Ölçüt: Örnekler: Manken olmak için 172 cm boy gereklidir. Öğretmen olmak için KPSS’den en az 75 puan almak şart gibi Ölçme sonuçlarıyla karşılaştırılan ve değerlendirmeye dayanak olan değere ölçüt denir.

Temel Kavramlar Mutlak ölçüt Ölçme işleminin yapılacağı grup için kesin, net ve standart olarak belirlenmiş olan kritere “mutlak ölçüt” denir. Tarih dersinden geçmek için 60 ve üzerinde puan almak gerekir. Şehir içi hız 50 km/h’dır. 18 yaşından küçükler giremez. Emeklilik yaşı 65 yaş olması gibi. Bağıl ölçüt Ölçme sonuçlarına ve ölçme işleminin yapıldığı gruba bağlı olarak elde edilen ölçüte “bağıl ölçüt” denir. Sınıf ortalamasının üzerinde puan alan öğrenciler dersten geçer. İlk 3 girenlere altın madalya verilecek Aritmetik ortalaması en yüksek 2 öğrenciye burs verilecek