Sosyal Bilimlerde SSCI İndeksli Dergilerde hakemlik Sürecinin İşleyişi

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Yaşam Boyu Öğrenme S Kaynak II; Eğitimde Program Geliştirme Yazar;Ö.DEMİREL Hazırlayan; Cemil YAYLAR Ders Sor.; Doç. Dr. Nasip DEMİRKUŞ.
Advertisements

-Scopus- Uz. Kübra DEMİR
21 KASIM 2008 Yıldız ECEVİT O.D.T.Ü. SÜRELİ YAYINLARIN SOSYAL BİLİMLERİN GELİŞİMİNE KATKISI VE ULAKBİM-SOSYAL BİLİMLER VERİ TABANININ ROLÜ Ulusal Akademik.
ADÜ Ziraat Fakültesi Tarım Ekonomisi Bölümü Stratejik Planı,
Solutions for Research and Publication Thomson Scientific ScholarOne TM Ve Thomson Scientific Araştırma ve Yayıncılığı Teşvik.
DÖRDÜNCÜ DÖNEM KANITA DAYALI TIP UYGULAMALARI Dr. Zeynep İnce, 2 Ocak 2013.
Erciyes Üniversitesi Vakfınca 1 Ocak 2006 Tarihinden İtibaren Yurtiçi ve Yurtdışı Bilimsel Çalışmalara Verilecek Maddi Desteklerle İlgili İlkeler Doç.
DERGİLERİN KALİTE GÜVENCESİ OLARAK HAKEMLİK VE BAZI SORUNLARI
Akademik Etik İhlalleri
Ankara Üniversitesi Açık Arşiv Uygulaması
WEB OF SCIENCE İLE ATIF TABANLI ARAŞTIRMA DEĞERLENDİRMESİ Eğitmen: Metin TUNÇ This presentation is an introduction to InCites - the new web-based.
Akademik Yayıncılıkta Elektronik Ortama Geçiş Tamer Başar Automatica Baş-Editörü Beckman Institute, ECE, CAS, CSL, ITI University of Illinois, Urbana,
AKADEMİA SOSYAL BİLİMLER İNDEKSİ
Bilimsel Metinler Nasıl Okunur ve Anlaşılır?
Emerald kullanıcılarınıza yayın yapma konusunda nasıl yardımcı olabilir? Kullanıcılarınız için yardımcı kaynaklar Mine Tonta Business Manager, Turkey.
Amaç Açık Erişim Nedir? Neden Açık Erişim? Açık Erişim Nasıl sağlanır?
Tanı ve tedavi için gerekli olan laboratuvar hizmetlerini yapmak.
Sosyal Bilimler Süreli Yayınlarında Hakemlik Sistemi ve Sorunları H. Öztaş AYHAN Orta Doğu Teknik Üniversitesi 2. Ulusal Sosyal Bilimlerde Süreli Yayıncılık.
Sağlık Bilimleri Alanında Yayınlanan Akademik Dergilerdeki Değişim: Dönemi Üzerine Bir İnceleme Doç. Dr. Nazmi KOZAK Anadolu Üniversitesi.
Yenİ kurulan Ünİversİtelerdekİ
Sosyal Bilimlerde Türkçe Yayınlar: Sorunlar ve Çözüm Önerileri Doç. Dr. Feyzan Erkip Bilkent Üniversitesi Güzel Sanatlar, Tasarım ve Mimarlık Fakültesi.
Yasemin YILDIRIM Yazı İşleri Müdür Yardımcısı
STRATEJİK PLAN SUNUMU ME. Ü. SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU SAĞLIK PROGRAMLARI BÖLÜMÜ ANESTEZİ PROGRAMI STRATEJİK PLAN SUNUMU.
Eğitim ile İlgili Uluslararası Bilimsel Dergilerde Yayın Yapma Süreci
Sosyal Bilimlerde SSCI İndeksli Dergilerde hakemlik Sürecinin İşleyişi
HAKEMLİK SÜRECİNDEKİ GELİŞMELERİN DEĞERLENDİRİLMESİ “NASIL İYİ BİR HAKEM OLUNUR?” Prof. Dr. Emine Gül Kapçı.
ULAKBİM Veri Tabanlarında Dizinleme Uzm. A. Nuray DEMİRKOL TÜBİTAK-ULAKBİM 10 Kasım 2007 İnet-Tr Ankara.
ANKOS 3. ULUSLARARASI TOPLANTISI 6-7 HAZIRAN 2003 ANKARA.
Akademik & Bilimsel Performans Değerlendirmesi Çalıştayı InCites (Web of Science) Marmara Üniversitesi 27 Kasım, 2014 Dr. Metin TUNÇ.
18 Mart Yalova.  22 Mayıs 2008 tarih ve 5765 sayılı kanun ile kurulmuş olan Yalova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Öğretim.
1 Bilgiye Erişimde Fırsat Eşitliği Projesi Olarak EKUAL'in Doğuşu ve Gelişimi Prof.Dr. Cem SARAÇ Hacettepe Üniversitesi.
“Sosyal Bilimler ve Internet” 18 Nisan 2000, Hacettepe Üniversitesi, Beytepe Y.T. Sosyal Bilim Araştırmalarında Elektronik Yayınların Kullanımı Yaşar Tonta.
Veri Tabanı-Dergi İletişimi Ve Ortak Yazım Dili, Dergi Formatının Ele Alınması TÜBİTAK-ULAKBİMTVBBVT I. EDİTÖRLER ÇALIŞTAYI A. Nuray DEMİRKOL 2 Kasım 2007.
Comenius Okul Ortaklıkları
KOÜ TIP FAKÜLTESİ ÇOCUK CERRAHİSİ ANABİLİM DALI STRATEJİK PLAN TASLAĞI
Hayat Boyu Öğrenme –LLP (Lifelong Learning Programme) ERASMUS PROGRAMI Avrupa Birliği Eğitim ve Gençlik Programları DEÜ Mühendislik Fakültesi 2011/2012.
ULUSAL AKADEMİK LİSANS TOPLANTISI 6 Kasım 2006, İstanbul.
TÜBİTAK ULAKBİM Cahit Arf Bilgi Merkezi Araştırma Faaliyetleri ve Bilimsel İçeriğe Erişimde Cahit Arf Bilgi Merkezi & Dünden Bugüne TÜBİTAK EKUAL.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA Ç.G. RAPORU-1 Ulusal yayıncılık özendirilmelidir - Uzmanlık derneklerinin bilimsel yayın organı olmalı –Akademik yükseltmelerde ulusal.
TÜRKİYE’DE UZAKTAN EĞİTİM
SOSYAL BİLİMLER VERİ TABANI Uzm. A. Nuray DEMİRKOL 2-3 Kasım 2006.
Bilimsel Nitelikte Dergi İçin (Uluslararası) Kriterler
Öğretim Materyallerinin Değerlendirilmesi
PERFORMANS DEĞERLENDİRMESİ
Ajanda 1. Neden MEF? 2. Üniversite Seçim Rehberi 3. Sorular.
İSG, Yangın, Çevre ve Risk Yönetimi Periyodik Sektörel Dergi Ocak 2008 ilk sayısı çıktı.
Kongrede Sunulan Bildirilerin Kaderi Nedir?
İnsan Bilgisayar Etkileşimi Alanında Yılları Arasında Türkiye Kökenli Bilim İnsanları Tarafından Yapılan Çalışmalar Üzerine Bir İçerik Analizi.
Akademik Teşvik Ödeneğinin Hesaplanması
BİLİMSEL ARAŞTIRMALAR PROJELER KOORDİNATÖRLÜĞÜ
Üniversiteler İçin Proje Yönetim Bilgi Sistemi
Özel eğitim hizmetleri kurulu, özel eğitim değerlendirme kurul raporu doğrultusunda özel eğitime ihtiyacı olan bireyi uygun resmî okul veya kuruma yerleştirir.
05 Kasım 2010, Muş BOLOGNA SÜRECİ ve MUŞ ALPARSLAN ÜNİVERSİTESİ DENEYİMİ.
SOSYAL BİLİMLERDE YAZILARIN DEĞERLENDİRME SÜRECİ Prof. Dr. Yaşar AYDEMİR Gazi Üniversitesi.
3. ULUSAL AÇIK ERİŞİM ÇALIŞTAYI AÇIK ERİŞİM ÜNIVERSİTELERDE NELERİ DEĞİŞTİRECEK? Ekim 2014 Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı BİLKENT ANKARA İlkay Holt.
… Bölümü Öğretim Elemanının İsmi Sunum tarihi../../2016 … Bölümü Erasmus+ Öğretim Elemanı Hareketliliği Faaliyet Rapor Sunumu Gidilen Kurumun Fotografı.
AB PROGRAMLARI VE TÜRKİYE Çisel İLERİ 28 Mart 2017.
EDAM EDİTÖR MASASI Adem Başpınar (0532)
ULUSAL AKADEMİK AĞ ve BİLGİ MERKEZİ
BAŞVURU ESASLARI I. TEMD Üyesi olmak II. 38 yaşından gün almamış olmak
BAŞVURU ESASLARI I. TEMD Üyesi olmak II. ≤ 40 yaş olmak
ERASMUS+ YÜKSEKÖĞRETİM HAREKETLİLİĞİ ULUSLARARASI İLİŞKİLER OFİSİ
Akademik Teşvik Ödeneğinin Hesaplanması
Bibliyometrik Analiz Örneği: Bilgi Dünyası Dergisi
Erasmus Staj Hareketliliği
AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ İKTİSADİ VE İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ
2019 AKADEMİK TEŞVİK ÖDENEĞİ BİRİM KOMİSYONLARI BİLGİLENDİRME VE EŞGÜDÜM TOPLANTISI 25 Aralık 2018.
Kaynak Gösterme Teknikleri
Uluslararası Üniversite Sıralama Sistemleri Genel Bir Değerlendirme
Sunum transkripti:

Sosyal Bilimlerde SSCI İndeksli Dergilerde hakemlik Sürecinin İşleyişi Kıvılcım Metin Özcan II. Ulusal Sosyal Bilimlerde Süreli Yayıncılık Kurultayı 13-14 Aralık 2007

SSCI (Hakemli) dergilerde yayının teşvik edilmesi gerekli mi? Bir kalite ölçütü olarak hakemli dergilerde yayının teşviki: pozitif olarak değerlendirilmesi gereken bir gelişme olarak alınmalı, bu ille de yabancı dergide yayın olmasının şart koşulması anlamında değil, üniversitelerin standartlarına göre değişse de, promosyonların hakemli dergide yayına bağlı olması bir kalite ölçütü olarak gerekli.

SSCI dergide yayın Fakat uluslararası dergilerde Türkiye özeli ile ilgili çalışmaları yayınlamak epey zor. Türkiye'nin bilim ortamına katkıda bulunabilecek, bizim ülkemizin isleyişini anlamaya yönelik soruları irdelemiş ve bunu bilimsel yöntemler ve yeni sorular sorarak yapmış çalışmaların SSCI kıstasında değerlendirilmemesi yazarlar açısından işi zorlaştırıyor.

Öte yandan… SSCI hakemli yayın performansı giderek bir fetiş haline dönüştürülüyor. Bir yandan "nesnel" ölçüt arayışının önemli olduğunu kabul etmekle birlikte, SSCI'nin aslında dar ve sosyal bilimlerde "en güncel" hatta tabir caizse "moda" konulara öncelik veren bir alan olduğu göz ardı edilmemeli. Bunun sonucunda Türkiye'nin araştırma gündemi giderek Türkiye’nin gerçeklerinden uzaklaşmaya yöneliyor.

SSCI dergide yayın Bu iki sonuç doğuruyor. Birincisi SSCI isine kafayı takan akademisyenler Türkiye ile ilgili önemli çalışmalar yapmaya çekiniyorlar. Çünkü uluslararası hakemler Türkiye özelindeki sorulara ilgi duymuyor olabilirler. İkincisi ise bu çalışmaları yapanların yayın yapabilme, özellikle SSCI dergilerde, zorlaşıyor. Bu ikinci etkinin hakemlik sureci ile doğrudan ilişkisi yok ama ulusal bilim üretimine önemli etkisi var

Öte yandan… Örneğin Türkiye için hala çok önemli iktisadi konular olan enflasyonla mücadele, gelir dağilim bozukluğu gibi konular uluslararası yazında da moda olmadığı için göz ardı edilebiliyor. Öte yandan Amerikan ekonomisi için önemli olan güncel konular,Türkiye için önem arz etmese de sadece yayın yapabilmek için uğraş veren genç meslektaşlarımızı kendi ülkelerine ve gerçek yasama yabancılaşmasına yol acıyor. Böylece Türkiye'nin kendi özgün yapısına uygun araştırma paradigması oluşturulması zorlaşmış oluyor

Hakemli dergi gereği! Ancak tüm bu sorunlara rağmen dergilerin hakemli olmasının çok önemli Birincisi bilimin fikir alışverişi ile zenginleştiği gerçeği. İkincisi çalışma işi "iyi" yapacak hakemlerin varlığına bağlı olarak hakemlik sürecinde zenginleşir. Bunu ötesinde fikir paylaşımının hakemlik yapan acısından da faydalı olduğu görüşü hakim. Çünkü hakem içinde yeni bir öğrenme süreci Neler yapıldığını bilmek neler yapılabileceği ve nasıl yapılması gerektiği/gerekmediği ile ilgili bilgi birikimine katkıda bulunuyor.

Hakem Havuzu Sorunu Hakem peşinde koşan bir editör açısından en büyük sorun hakemlik sürecini akademik doğrularımız ve değerlerimizle yapacak Türkiye'de bilim üretiminin taklitçilikten yenilikçiliğe geçişine destek verecek hakem sayısının oldukça az olması "hakem havuzunun" oldukça sığ olması yüzünden sürekli ayni kişilerden hakemlik istemek zorunda kalınmasına yol açıyor.

Hakem havuzunun Derinleştirilmesi Uzun dönem tedbir: Hakemlik havuzunu derinleştirmenin bir yolu öğretim üyelerinin eğitimine ayrılan bütçenin arttırılması, Doktora sonrasında Türkiye'ye yurtdışından dönme koşullarının iyileştirilmeye devam edilmesi Kısa dönemli tedbir: Hakemliği hakkıyla yapan bu havuzdaki az sayıdaki insana "teşvik"ler vermek. YOK promosyonlarında puan olabilir, dergilere bu is için araştırma bütçesi aktarılıp hakemlere cüzi de olsa bazı ödemeler yapılabilir (ayni TÜBİTAK'IN hızlı destek hakemliğine 100YTL veriyor olması gibi).

Hakemlik süreci:Editör açısından Hakemlik: Editör bir makale alınca en az 1-2 hakem seçer. Bunu nasıl seçer?: genelde "references“lara bakar. Oradan hakem bulmaya calisir.Fakat uyanık yazarlar genelde referanslara arkadaşlarını koyarlar. Uyanık editör o zaman referanslarda olmayan bir hakem seçer.

SSCI Dergilere Makale yollayanlar Açısından Zorluklar Genel gözlemler: 1) Sosyal bilimlerde hakem sureci genelde uzun. 2) Süreçler genelde uzun olmakla beraber dergiler arası çok büyük farklar da var. İlk yanıtın gelmesinin bir sene sürdüğü gibi deneyimlerde var 4-5 ay sonra ilk yanıtın geldiği durumlarda mevcut. 3) Makale dergiye yollandıktan dört ay sonra "status of my submission" ne durumda diye bir e-mesaj yollamakta fayda var. 4) Derginin editörünün nasıl biri olduğu sureci çok etkiliyor. Editörün değişmesiyle surecin zorlaşması kolaylaşması mümkün.

Sonuç ve Öneriler: Hakemlik süreci Hakemlik surecine dair: adim adim gidersek 1. Konuya hakim kişilerin Editör tarafından doğru tespiti "akademisyen-alan" veri setinin mutlaka mevcut olması 2. Editörlerin sürekliliği linin sağlanması 3. İletişimde yanıt için uygun bir zaman surecinin teşvik edilmesi (belki bir miktar özendirici ödeme ile)‏ 3. Özellikle Türkiye'nin akademik camiasının boyutu göz önünde tutularak "double-blind" konusunda titizlik

Sonuç ve Öneriler: Hakemlik süreci 4. Değerlendirme sürecine dair bir format sunulması (İşletme ve Finans ve METU Studies and Development örneği) 5. Hakem'in literatüre katkı konusundaki değerlendirmesi çok önemli bu konuda mesela formda buna ilişkin mutlaka bir madde bulunması 6. Editör'ün kendisinin de konuya karar verebilecek konumda olması ve dergilerde belli başlı birkaç alanı kapsayan birkaç yardımcı editörünün sorumlu olması

Sonuç ve Öneriler Türkiye'deki hakemli dergilerin de belli bir endekse göre (impact factor, vs. ölçütlerine göre) sıralanması da çok yerinde olur. Bu her bir derginin hakemlik konusunu daha ciddiye alması yönünde de katkıda bulunacak bir çaba olur. Hakemli dergilerde yayının dayatılmasının eleştirisi yerine getirilerinin tüm akademik camiaya belki daha açıklıkla anlatılması ve teşvik edilmesinin gerekliliği.

Yeni tartışma: Dergi Listeleri (Journal list)‏ Yenilerde listeler konusunda bir tartışmadır başladı. SSCI dahil bir suru farklı liste kullanılıyor. Her okul kendine göre bir yol seçiyor ve kendine bir liste yapıyor. Mesela Erasmus Universitesinde İşletme alanında kendi listesi var. Web sayfalarinda veriyorlar. Yine London Business School (LBS) çok sınırlı bir liste kullanıyor. (JF JFE ve yanında da FAJ FM gibi). Bilkent Üniversitesinde her alanda bir liste bulunmasi…

Dergilerin kalitelerine göre yapılmış liste (Journal Quality List) Örnek: Bu liste su an 28 baskısını yapmış olan ve her yil düzenli olarak yenilenen bir yapıda. En yeni versiyonu 899 derginin 20 farklı şekilde sıralanmasından oluşuyor. http://www.harzing.com/ adli siteden çıkıyor ve Anne-Wil Harzing tarafindan hazırlanmış liste.