Kur'ân Kıssalarının Tarihî Gerçekliliği

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
dİn kültürü ve ahlak bİlgİsİ
Advertisements

PLATON NAMI DİĞER: EFLATUN
DAVRANIŞ BİLİMLERİNE GİRİŞ
RADAR EĞİTİM DANIŞMANLIK 1 YAPILANDIRMACI ÖĞRENME YAKLAŞIMI.
KONUŞMADA DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR
Literatür taramasının önemi  Daha önce neler yapıldığını çıkarmaya çalışmayan araştırmacılar alanlarında önemli katkı sağlama fırsatından yoksun kalırlar.
Program Tasarım Modelleri
Kur’an-ı Kerim’in temel özellikleri nelerdir?
ASR SURESİ MEALİ VE TEFSİRİ
HÜSEYİN SEYMEN SORGUNAİHL
Öğretim İlke ve Yöntemleri: Öğrenme Stratejileri
Allaha İman İfagat Kazanck 10-D Allahın varlığına ve birliğine inanmak inanç esaslarının biridir. Bu «tevhid inancı» olarakta isimlendirilir. Kelime.
DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ KURAN VE YORUMU 10.SINIF.
Hangi Konular Performans Görevi Hangi Konular Proje Olarak Seçilmelidir? MEB 2008.
BİYOGRAFİ Sanatta, bilimde, politikada veya başka alanlarda tanınmış kişilerin yaşamlarını anlatan yazı türüne biyografi (yaşam öyküsü) denir. "Biyografi"
DİN FELSEFESİNİN KONUSU  Felsefenin ilgilendiği alanlardan birisi de dindir. Çünkü din olgusu insanlık tarihi boyunca önemli olmuştur. Basitçe din felsefesi,
MESLEĞE YÖNELTME SEMİNERİ
Kur'ân Kıssalarının Tarihî Gerçekliliği
Tarih Felsefesi.
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
Son İlahi Kitap Kur’an-ı Kerim
Niçin Yaratıldık?
KARŞI TARAFIN AVUKATIYLA GÖRÜŞME YÜKÜMLÜLÜĞÜ
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
KONU DEĞERLENDİRME TESTİ
Dursun Budak Eymir Kasabası İ.Ö.O
Bugün neler öğreneceğiz?
DİN VE DİN ANLAYIŞI.
Program Tasarım Modelleri
AKIŞKAN STATİĞİ ŞEKİLLER
İDARİ YARGIDA DAVA TÜRLERİ
Sözleşme Sözleşme Türleri
Eğitim; bireyin davranışlarında, kendi yaşantısı yoluyla,
KÜMELER HAZIRLAYAN : SELİM ACAR
Yönetimin Tanımı ve Unsurları
ROMAN NEDİR? Yaşanmış ya da yaşanabilecek olayların, insanlar arasındaki ilişkilerin, insan psikolojisinin uzun bir şekilde yer ve zaman bağlamında anlatıldığı.
SİSMİK PROSPEKSİYON DERS-3
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
ÖBBS (Öğrenci Başarılarının Belirlenmesi Sınavı)
EDEBİYATIN BİLİMLERLE İLİŞKİSİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Yazı Sistemleri.
DAVA İŞLEMLERİ 02 – 05 MAYIS 2017.
Başlangıç Hükümleri- 2. Hafta
6. Sınıf 2. Ünite: Namaz ÜNİTE KONULARI Namaz İbadeti ve Önemi
10. HAFTA TOPLUMSAL CİNSİYET.
YRD. DOÇ. DR. EDA ÖZDİLER KÜÇÜK
DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİGİSİ Peygamber ve Peygamberlere İman
2. Isının Işıma Yoluyla Yayılması
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Toplumsal CİNSİYET SİNEMA & GÖRME BİÇİMLERİ
KUR’AN VE SÜNNETULLAH(TARİH YASALARI)
6. Sınıf 3. Ünite: ZARARLI ALIŞKANLIKLAR
7. SINIF 1. ÜNİTE Melek ve Ahiret İnancı.
7. Sınıf 2. Ünite: HAC VE KURBAN
11. SINIF TEFSİR DERSİ KISSALAR Hazırlayan: Emin Aytaç.
Ünite Konuları için tıklayınız
3. Bir Peygamber Tanıyorum: Hz. Yusuf (a.s.)
Bir Peygamber Tanıyorum: Hz. Salih (a. s.)
UŞAK EĞİTİM FAKÜLTESİ SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLİĞİ
Hangi Konular Performans Görevi Hangi Konular Proje Olarak Seçilmelidir? MEB 2008.
Sınıf Öğretmenlerinin Eğitsel Amaçlı İnternet Kullanım Öz Yeterlikleri
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
3. HAFTA Bilimsel Araştırmada Temel Kavramlar
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
2. HAFTA BİLİMSEL ARAŞTIRMA YAKLAŞIMLARI
2. HAFTA Bilimsel Araştırma Temel Kavramlar.
İş ve Meslek Sosyolojisi
BİREYİ TANIMA TEKNİKLERİ
Sunum transkripti:

Kur'ân Kıssalarının Tarihî Gerçekliliği

a) Genel Olarak  Kur'ân-ı Kerîm'de "Andolsun ki, onların (peygamberlerin) kıssalarında salim akıl sahipleri için ibretler vardır. (Bu Kur'ân) uydurulabilecek bir söz değildir. Ancak kendilerinden evvel (inen kitapların) tasdiki, (dinle alakalı) herşeyin açıklaması ve inanan bir millet için doğru yolu gösteren bir rehber ve rahmettir.” ve bu mealde bir çok ayet kıssaların tarihte meydana gelmiş gerçek olaylar olduğunu beyan etmektedirler.

b) Tarihî Bilgiler ve Arkeolojik Keşifler Açısından Kur'ân Kıssalarının Gerçekliliği Kur'ân kıssalarının gerçekliliğini ortaya koyup ispat etmek gayesiyle yapılanlar, tarihî, arkeolojik çalışmalar olmamakla birlikte, mevcut tarihî bilgiler ve arkeolojik çalışmalar ışığında kıssaların gerçekliliğini ortaya koyan eserler de yok değildir. her türlü tarihî bilgilerin veya en azından nesilden nesile gelen tarihî rivayetlerin doğruladığı, Hz. İbrahim, Hz. İsmail, Hz. Yûsuf, Hz. Musa ve Hz. İsâ kıssaları, Fil vak'ası ve benzeri bütün kıssalar, bunlara bağlı birçok tarihî gerçekleri, hayalî, temsilî veya uydurma olduğunu iddia etmek bir saplantıdan öte bir şeyi ifade etmemektedir.

c) Kuranın Hedef ve Gayeleri Açısından Kıssaların Gerçek Olaylar Olma Zarureti  Kur'ân kıssalarındaki gaye, anlatım metodu ve üslup dikkate alınmadan, tarihî unsurlar zikredilmedi diye gerçekliliğini inkâr etmek akıl kârı değildir. Mesela, Fil Olayı'nı gerçek değildir demek gerçekleri körü körüne kabul etmemek demektir. Gerçekte Kur'ân kıssaları amelî olarak meydana gelmiş tarihî olaylardır. İnsanlık değişmedikçe benzer olayların yaşanması mukadder olacağından Kur'ân muhatapları bu olaylarla uyarmaktadır.

d) Tarih Felsefesi Açısından Kur'ân Kıssalarının Gerçekliliğî Tarih felsefesi açısından bir değerlendirme yapıldığında da Kur'ân kıssalarının gerçekliliği kolayca anlaşılır. Çünkü kıssalarda insanlığın fert ve toplumuyla ilgili hayatın akışında hâkim sosyal kanunların nüvelerini, anahatlarıyla esaslarını görmekteyiz. Şayet bu kıssalar gerçek olmayıp, temsilî, remzî veya uydurmalardan ibaret olsaydı, o takdirde insanlık gerçeğinin değişmeyen bazı yönlerini yansıtan, şekil değişiklikleri hariç asla değişmeyen sosyal kanunların, fert ve toplumlarla ilgili olayların sebep-sonuç ilişkilerinde hâkim Sünnetullah'ın (Allah'ın kanunlarının) kıssalarda bir yeri olmazdı. Gerçekten Kur'ân kıssaları dikkatle incelendiğinde toplumların, milletlerin ayakta kalışı ve yokoluşu ile ilgili sünnetlerin özünü görmemek mümkün değildir.

En son ve en mükemmel hidayet rehberi olan Kur'ân-ı Kerîm'deki kıssaların rastgele olaylar, gerçekle bağdaşmayan uydurma hikâyeler olması, insanlığı doğru yolla hidayet için gönderilen Kur'ân'a aykırıdır.

e) Bizzat Kur'ân Ayetleriyle Kıssaların Gerçek Târihî Hâdiseler Olduğunun Açıklanması  Anlamakta zorla­maya gerek kalmayacak şekilde açık olan birçok âyetler vardır ki, hepsi de kıssaların gerçek tarihî olaylar olduğunu vurgulamaktadırlar. Farz-ı muhal kıssaların gerçek olaylar olmadığı kabul edilse birçok âyetleri anlamak mümkün olmayacaktır.

"Andolsun ki, onların (peygamberlerin) kıssalarında salim akıl sahipleri için ibretler vardır. (Bu Kur'ân) uydurulabilecek bir söz değildir.” (Yusuf,111) "Bizi gazaplandırınca, onlara layık oldukları cezayı verdik. Hepsini suda boğduk. Böylece onları sonradan gelecek inkarcılara ibret verici bir geçmiş ve misal kıldık.” (Zuhruf, 55-56)

6- Kur'ân'da Kıssaların Anlatım Metodu  Nereden bakılırsa bakılsın Kur'ân kıssalarının anlatım metodunun eşsizliği, inananlar başta olmak üzere, akî-ı selîm sahibi herkes için de son derece açık ve ortadadır. (İdris Şengül, Kur’an Kıssaları Üzerine)

HALEFULLAH-KUR’AN’DA ANLATIM SANATI 1. Tarihsel Kıssalar: Bu tür kıssalar, peygamberler gibi tarihsel kişilikler etrafında cereyan etmektedir. Eski Âlimler bu tür kıssalardaki olayların tarihsel olduğunu kabul ederler.

2. Temsilî (Dramatik) Kıssalar: Bu kıssalar hakkında eski âlimler, temsildeki olayların ancak, açıklama ve yorumlama amacıyla anlatıldığı, bu olayların gerçek olma zorunluluğunun bulunmadığını söylerler.

3. Mitolojik (Ustûri) Kıssalar: Bu kıssalar, bir mitoloji (ustûre) üzerine bina edilmekte, burada genellikle, bilimsel bir amaç, varoluşsal bir olgunun yorumlanması veya akla sığmayan bir problemin, çözüme kavuşturulması hedeflenmektedir. Bu kıssalarda Mitolojik unsurlara, özellikle yer verilmemekte, bunlara vesile ve araç olarak yer verilmektedir.

SONUÇ: İki temel hedef: 1. Kur’an kıssalarındaki anlatım tarzının, edebi veya sanatsal açıdan araştırılması. Bu tür bir araştırma; Kur’an’ın icazının bazı inceliklerini ortaya çıkarıcı özellik taşımaktadır.

2. Kafir ve müşriklerin,oryantalistlerin, misyonerlerin ve onların izlerini takip eden sapık ve dinsizlerin bütün eleştirilerine cevap verebilecek bir kural veya otoriteyi oluşturmayı hedeflemektedir.

Kur’an kıssayı, muhatapların inançlarına ve toplumun tarih konularıyla ilgili tasavvurlarına göre bina edilmiştir. Bunun tek sebebi şudur: Kur’an hidayet ve irşat etmek, öğüt ve ibret vermek gibi amaçları hedeflemektedir; hiçbir şekilde, tarih bilgisi vermeyi veya tarih belgelerini açıklamayı değil.