SINIFLANDIRMA VE TANI.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
DOÇ. DR.MEHMET ERDOĞAN AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
Advertisements

STRES SINAV KAYGISI KARACASU LİSESİ Rehberlik Servisi.
FAD İ ME AKAGÜNDÜZ SEVG İ SUBA Ş I Aralık OTİSTİK BİREYLERİN ÖZELLİKLERİ SINIFLANDIRMA TANI DEĞERLENDİRME ARAÇLARI OTİZMİN NEDENLERİ EĞİTİM.
IFMB202: FEN VE TEKNOLOJİ PROGRAMI VE PLANLAMA 2016-Bahar Dönemi 2. HAFTA Yrd. Doç. Dr. Bahadır Namdar Fen Bilgisi Eğitimi ABD.
ÇOCUK GELİŞİMİNE GİRİŞ
OKUL ÇAĞI ÇOCUKLARINDA ASTIM RİSK FAKTÖRLERİ Dr.Mehmet Seyhan A Acta Pædiatrica , 1606–1610.
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
E R G E N L İ K ERGENLİK DÖNEMİ FİZİKSEL GELİŞİM
HİPOTEZ TESTLERİNE GİRİŞ 1. Şu ana kadar örneklemden elde edilmiş istatistiklerden yararlanarak, kitle parametresini kestirebilmek için nokta tahmini.
Aile Hekimliği Uzmanlık Eğitiminde Alan Eğitiminin Yeri ve Önemi
Çapraz Tablolar Tek ve İki Değişkenli Grafikler.  Çapraz Tablo ve Diğer Tabloları Oluşturabilmek  Bu Tablolara Uygun Grafikleri Çizebilmek Amaç:
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
ŞEKER(DİABETES MELLİTUS DM) HASTALARININ YAŞAM KALİTESİNİ ARTIRMAK İÇİN YAPILMASI GEREKENLER Şeker ya da diyabet denilen hastalık genellikle kalıtsal ve.
Program Tasarım Modelleri
ERGENLİK DÖNEMİNDE GÖRÜLEN PSİKOLOJİK PROBLEMLER.
ÖZEL TANIMLI FONKSİYONLAR
SAĞLIK HUKUKU. GENEL OLARAK: Sağlık hukuku; tıbbın uygulanmasından kaynaklanan sağlık personelinin hak ve yükümlülükleri, yasal sorumluluğu, hasta hakları,
Leyla İÇERLİ Araş. Gör. Dr. Aksaray Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü.
Öğr. Gör. Latife Utaş Akhan
Zehra ASLAN AYDOĞDU KTÜ Aile Hekimliği AD
HİPOTEZ TESTLERİ VE Kİ-KARE ANALİZİ
OBSESİF KOMPULSİF BOZUKLUK
KOHLBERG ve AHLAK GELİŞİMİ Yrd. Doç. Dr. Aysel TOPAN
İkiz eşi anomalili gebelerde klinik yönetimimiz
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
Sıklık Dağılımları Yrd. Doç. Dr. Emine Cabı.
Kişisel-Sosyal Rehberlik
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 3
DENEYSEL TERTİPLER VE PAZAR DENEMESİ
Psikolojide Araştırma Yöntemleri
BİLİMSEL ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
M Arş. Gör. Dr. Esranur AKBULUT
ÖRGÜTSEL DAVRANIŞ VE ÖĞELERİ
YETİŞKİNLİK DÖNEMİ İlk Yetişkinlik Orta Yetişkinlik Yaş
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
YAŞLILIKTA DEMANS (BUNAMA)
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
DOÇ. DR. GONCA POLAT ARŞ.GÖR.CİHAN ASLAN TIBBİ SOSYAL HİZMET DERSİ
YÖNETİM- ÖRGÜT TEORİLERİ MODERN EKOL- SİSTEM TEORİSİ
KORDOSENTEZ Doç. Dr. Başak Baksu.
Tıp Eğitiminde Havamız: Dekanlıktan Görülenler
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ KARŞILAŞTIRMA ÖLÇÜTLERİ
1. sağlık ve sağlığın girdileri
Trabzon Arş.Gör.Dr. Cuma Ali ZOBA.
TUTUM VE ALGILAR.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
DÜNYA ENGELLER GÜNÜ.
ŞEKER HASTALIĞI.
6.SINIF 8.ÜNİTE DÜNYA’MIZ AY VE YAŞAM KAYNAĞIMIZ GÜNEŞ AY’IN EVRELERİ
Bölüm 6 Örgütsel Yönlendirme
İSTATİSTİK Yrd. Doç. Dr. Cumhur TÜRK
OTİZMİN TARİHSEL GELİŞİMİ, TANIMI VE SINIFLANDIRILMASI
Diğer Teknikler II Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Geçerlik ve Kullanışlılık
ÖĞRENME STİLLERİ.
ÖLÇME-DEĞERLENDİRME 1.DERS
Gelişim ve Temel Kavramlar
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
Cemalettin Işık, Tuğrul Kar
EGE ÜNİVERSİTESİ HEMŞİRELİK FAKÜLTESİ
PSİKOLOJİDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Veri ve Türleri Araştırma amacına uygun gözlenen ve kaydedilen değişken ya da değişkenlere veri denir. Olgusal Veriler Yargısal Veriler.
Ölçmede Hata Kavramı ve Hata Türleri
6.HAFTA: ARAŞTIRMALARDA ÖLÇME VE ÖLÇEKLERDE GÜVENİLİRLİK
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI II DERS XI
Yrd. Doç. Dr. Şükrü KEYİFLİ
Ergenlikte Psikososyal Sorunlar
Bilimsel araştırma türleri (Deneysel Desenler)
Sunum transkripti:

SINIFLANDIRMA VE TANI

Tanı, anormal psikolojisi alanının kritik bir konusu. Alanın profesyonelleri için, ne tür olguları inceledikleri ya da tedavi ettikleri konusunda birbirleriyle iletişimde bulunabilmeleri açısından çok önemli Bozukluğun nedeni ya da en iyi tedavi yolunun bulunması için de doğru bir biçimde sınıflandırılması önemli.

DSM-IV ICD-10 DSM-IV-TR Kategori sayısı en fazla olan basımdır Benzer belirtileri gösteren klinik tanılar aynı yerde sınıflandırılmıştır. DSM-IV-TR Bir çok hastalık grubunda etiyolojik nedenler, risk etkenleri ve eşlik eden bozukluklarla ilgili eklemeler yapılmıştır. ICD-10 Daha esnek tanı kılavuzları içerir. Klinik tanımlamalar ve tanı kavramları daha az ayrıntılı ve daha az kısıtlatıcıdır. Süreler konusunda hekim klinik izlenimlerine dayanabilir. Çok eksenli değildir. 3 basamaklı bir kodlama sistemi vardır. Nevroz-Psikoz ayrımı bırakılmıştır. 2 el kitabı halinde basılmıştır. a-klinik versiyon: kategorilerin geniş tanımları yer alır (mavi manuel) b-araştırma versiyonu : tanısal kriterleri içerir (yeşil manuel) 3

DSM-III, diğerlerinden (diğer DSM’lerden) farklı. En önemli fark, çoğul eksenli sınıflandırmayı kullanıyor olması. Beş eksenin her birinde değerlendirme yapmak gerekiyor. Her birey beş boyut ya da eksende derecelendiriliyor. Böylece tanı koymak için geniş bir yelpazeden bilgi toplanmış oluyor.

Eksen I: Kişilik bozuklukları ve zihinsel gerilikler hariç tüm kategorileri kapsıyor Eksen II: Kişilik bozuklukları ve zihinsel gerilikler Eksen III: İlgili ruhsal bozukluk ile ilgili olabilecek herhangi bir tıbbi durum Eksen IV: Kişinin yaşamakta olduğu ve bozukluğuna etkisi olabilecek psikososyal ve çevresel sorunlar Eksen V: Kişinin şimdiki işlevsellik düzeyi (sosyal ilişkiler, mesleki işlevsellik ve boş zaman kullanımı)

Aslında tanı koymak için ilk iki eksen yeterli ama, değerlendirme yapılırken kişinin semptomlarından başka etkenlerin de dikkate alınması gerektiği düşünüldüğü için diğer eksenler eklenmiş... Alkol bağımlısı bir kişi.... Eksen I’de tanı alır, buna ek olarak anti-sosyal kişilik bozukluğu da varsa Eksen II tanısı da alır. Depresyon tanısı almış bir kişi (Eksen I), aynı zamanda kalp hastası ise, bu durum tedavisi açısından önemli olduğu için (antidepresan ilaç kullanımı kalp hastalığını arttırabilir) Eksen III’de belirtilir.

Çok Eksenli Değerlendirme Eksen 1: klinik bozukluklar ve klinik ilgi odağı olabilecek durumlar Genellikle ilk kez bebeklik, çocukluk ya da ergenlik döneminde tanısı konan bozukluklar(MR hariç) Delirium, demans, amnestik ve diğer kognitif bozukluklar Genel tıbbi bir duruma bağlı mentan bozukluklar Madde ile ilişkili bozukluklar Şizofreni ve diğer psikotik bozukluklar Duygudurum bozuklukları Anksiyete bozuklukları Somatoform bozukluklar Yapay bozukluklar Dissosiyatif bozukluklar Cinsel bozukluklar ve cinsel kimlik bozuklukları Yeme bozuklukları Uyku bozuklukları Başka bir yerde sınıflandırılmış dürtü kontrolü bozuklukları Uyum bozuklukları Klinik ilgi odağı olabilecek diğer durumlar

Eksen II: Kişilik bozuklukları ve Zeka Geriliği yer alır Paranoid kişilik bozukluğu Şizoid kişilik bozukluğu Şizotipal kişilik bozukluğu Antisosyal kişilik bozukluğu Borderline kişilik bozukluğu Histrionik kişilik bozukluğu Narsisistik kişilik bozukluğu Çekingen kişilik bozukluğu Bağımlı kişilik bozukluğu Obsesif-kompulsif kişilik bozukluğu Başka türlü adlandırılamayan kişilik bozukluğu Zeka Geriliği

Eksen III: Psikiyatrik bozukluğun yanı sıra bulunan fiziksel bozukluk ya da genel tıbbi durum gösterilir. (ICD-9-CM gene tıbbi durumları) Enfeksiyon ve parazit hastalığı Neoplazmalar Endokrin, beslenme ile ilgili metabolik bozukluklar ve bağışıklık bozuklukları Kan ve kan yapıcı organların hastalıkları Sinir sisteminin ve duyu organlarının hastalıkları Dolaşım sistemi hastalıkları Solunum sistemi hastalıkları Sindirim sistemi hastalıkları Genitoüriner sistem hastalıkları Gebelik, doğum ve puerperium komplikasyonları Deri ve subkütan doku hastalıkları Kas-iskelet sistemi ve bağ dokusu hastalıkları Konjentian anomaliler Perinatal dönemden köken alan belirli durumlar Belirtiler, bulgular ve yanlış tanımlanmış durumlar Yaralanma ve zehirlenme

Eksen IV: Saptanan psikiyatrik bozukluğun gelişmesine ya da alevlenmesine katkıda bulunan psikososyal ve çevresel sorunları kodlamak için gösterilir. Birincil destek grubuyla olan sorunlar Toplumsal çevre ile ilişkili sorunlar Eğitim sorunları Mesleki sorunlar Barınma sorunları Ekonomik sorunlar Sağlık kuruluşlarına ulaşma sorunları Yasal sistemle ters düşme sonucu doğan sorunlar/suç işleme Diğer psikososyal ve çevresel sorunlar

ŞİDDET ve GİDİŞİN BELİRLEYİCİLERİ Hafif- tanı için yeterli semptomlar, işlevsellikte hafif bozulma Orta derecede- semptomlar ve işlevsel bozulma hafif ile ağır arasında Kısmı remisyonda- tanı ölçütleri tam karşılanmış ancak o anda bozukluğun bazı belirti ve ölçütleri kalmıştır Tam remisyonda- herhangi bir semptom ya da bulgu yok ancak bozukluğu belirtmek klinik açıdan uygun Geçmiş öykü- kişi iyileşmiş olsa bile ölçütlerini karşıladığı hastalık öykülerini belirtmek gerekmekte

Daha ileri çalışma için verilen tanı ölçütleri setleri ve eksenleri Postkonfüzyonel bozukluk Hafif nörokognitif bozukluk Kafein yoksunluğu Şizofreni için yeni bir seçenek olabilecek boyutsal tanımlayıcılar Şizofreninin postpsikotik depresif bozukluğu Basit yıkımla gelen bozukluk (basit şizofreni) Premenstrüel disforik bozukluk Distimik bozukluk için bir seçenek olabilecek B tanı ölçütleri

Minör depresif bozukluk Rekürran kısa depresif bozukluk Karışık anksiyete depresyon bozukluğu Bakımverenlerin neden olduğu yapay bozukluk Disosiyatif trans bozukluğu Tıkınırcasına yeme bozukluğu Pasif agresif kişilik bozukluğu İlaçların yol açtığı harekete bozuklukları -ölçekler-

Bir tanı sistemi için en önemli şey: güvenirlik Bir tanı sisteminin ya da bir testin her uygulamada aynı bilimsel gözlem sonucunu verme derecesi o ölçümün güvenirlik derecesini gösterir.

Geçerlik Bir tanı kategorisi oluşturulduktan sonra, bu kategori hakkında kesin ifadeler ve yordamalarda bulunup bulunamama, onun geçerlik testidir.

Bir tanının üç çeşit geçerliği olabilir: Etiyolojik geçerlik Eşzamanlı geçerlik Yordayıcı Geçerlik

Sınıflandırmaya Eleştirel Bakış 17