Yüksek Teknoloji Toplumu Yolunda Demokrasi ve Kurumlar’ın önemi Atilla Yesilada, Araştırmacı-Yazar IstanbulAnalytics, ParaAnaliz www.istanbulanalytics.com.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
TEMEL EĞİTİMDEN ORTAÖĞRETİME GEÇİŞ Öğrencilerin aldıkları puanlar kadar yaptıkları doğru tercihler de iyi bir liseye adım atmalarına yardımcı olacaktır.8.sınıf.
Advertisements

Küresel Kalkınma Gündemi ve Türkiye Ankara, 12 Nisan 2016 BÜYÜKELÇİ (E) MİTHAT RENDE OECD İCRA KOMİTESİ ESKİ BAŞKANI KALKINMA ARAŞTIRMALARI MERKEZİ 1Büyükelçi.
BİRLEŞMİŞ MİLLETLER ÖZÜRLÜ KİŞİLERİN HAKLARI SÖZLEŞMESİ.
KIRSAL KALKINMA EYLEM PLANI ( )
Antalya/Muratpaşa SABİHA GÖKÇEN ANAOKULU EFQM KAZANANLAR KONFERANSI ASLI KANBİR OKUL MÜDÜRÜ 24 Şubat 2016 İstanbul Deniz Müzesi.
2 Yatırım Karlılık Analizleri Finansal Analizler Basit Yöntemler İndirgenmiş Yöntemler Karlılık Yöntemi Geri Ödeme Süresi Yöntemi Net Bugünkü Değer Yöntemi.
Yeni İletişim Teknolojileri ve (E- )Demokrasi Öğr. Gör Mehmet Akif BARIŞ.
Diyarbakır İli Tekstil ve Hazır Giyim Sektörü Küme Yol Haritasının Oluşturulması Projesi Diyarbakır.
Siyaset Sosyolojisi.
Yönlendirme Komitesi Toplantısı Su Tahsis Modeli Bilgilendirme Sunumu Dr. İsmail Kaan Tunçok Su Kaynakları Uzmanı Su Yönetimi Genel Müdürlüğü 13 Nisan.
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
Stratejik Pazarlama 4. Hafta
Gülara Tırpançeker Bilişim Etiği Kuramlar.
AİLE İŞLETMELERİNDE ROLLER VE STATÜLER AİLE İŞLETMELERİNDE STATÜLER AİLE ÜYESİAİLE DIŞI Girişimci / Kurucu Veliaht Aile Bireyleri işgören Profesyonel Yönetici.
E- Pazarlama Nedir? Pazarlama, bir ürünün tüketici tarafından bilinmesi, talep edilmesi ve alınmasını sağlayan, bu çerçevede, birçok bileşeni bulunan planlanmış.
©McGraw-Hill Education, 2014
EĞİTSEL OYUNLAR DOÇ. DR. GÜLTEN HERGÜNER BÖLÜM: 2
Lizbon Antlaşması Sonrası Avrupa Birliği Spor Politikası ve Hukuku
SMMM ve YMM’LER İLE DENETİM HİZMETLERİNİN EKONOMİK GELİŞMELERE VE SERMAYE PİYASASINA ETKİSİ Nazım Hikmet YMM, Grant Thornton Türkiye İcra Kurulu Başkanı.
Filiz DİKİCİ Psikolojik Danışman ÜSTÜN ZEKALILAR.
TÜRKİYE EKONOMİSİNİN SEKTÖREL DAĞILIMI
NEDEN BANKA VAR? İlk çağlarda Din adamları Bankacı
DEMOKRASİ EĞİTİMİ ve DEMOKRATİK EĞİTİM
GÖRÜŞ GELİŞTİRME TEKNİĞİ
F İ NLAND İ YA EG İ T İ M S İ STEM İ Dünyanın en iyi eğitim sistemlerinden birine sahip Finlandiya’da özel okul yok, öğrenciler günde 4 saat ders yapıyor,
MERKANTİLİZM NEDİR?. Bu dönem bir keşifler çağıdır. Bulunan yeni ülkelerden Avrupa’ya değerli madenler getirilmiştir. Gelen değerli madenler Avrupa’da.
KIRSAL KALKINMA ve TURİZM Prof. Dr. Bülent GÜLÇUBUK
TED Üniversitesi Alt Başlık Tarih:.
YETERSİZLİĞİ OLAN BİREYLERE İLİŞKİN ULUSLARARASI YASAL DÜZENLEMELER
ÜSTÜN ZEKALI VE ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLAR
Üretim teknolojisi ve bilişim teknolojisindeki değişim
Avrupa 2020 Hedefleri Horizon 2020
ECON 321 ULUSLARARASI İKTİSAT
Uluslararası Pazarlama Araştırması
Sosyal Hizmet Meslek Etiği
YONT ’TEN GÜNÜMÜZE TÜRKİYE İKTİSAT YAPISI
Türkiye'de Sosyal Politikanın Gelişimi Doç.Dr.Filiz YILDIRIM
Su Ayak İzi ve Sanal Su ( ) Bu dersin notları, Water Footprint Network web sayfasında bulunan ve Twente University öğretim üyesi Prof. Dr. Arjen.
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
PPT 6 Kapsayıcı bir eğitim için nasıl bir sınıf yönetimi yaklaşımı benimsemeliyim? Sınıfında Yabancı Uyruklu Öğrenci Bulunan Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmenlerinin.
ECON 321 ULUSLARARASI İKTİSAT
SHB-419 DAYANIŞMA MODELLERİ KUŞAK KAVRAMI VE KUŞAK SINIFLAMALARI DOÇ
İklim Değişikliğinin Sizi İlgilendiren Kısmı
PAYDAŞ ODAKLI YÖNETİM ANLAYIŞI Edward FREEMAN
Cube Organization Presents.
MESLEKLERİ TANIYALIM DÖRT YILLIK LİSANS PROGRAMLARI ‘f’
Bilinçli Tercih Seminerine
Okulöncesinde Fen Kavramlarının Öğretim Yöntemleri ve Teknikleri
Sağlıkta Ar-Ge Faaliyetleri ve Sağlık Ekonomisi Açısından Önemi
Dünyanın En Şaşırtıcı Eğitim Sistemi: Finlandiya
Üniversitelerarası Girişimcilik ve Yenilikçilik Endeksi
Uluslararası Sermaye Hareketleri
KALKINMA EKONOMİSİ DERS KONULARI
REFAH SİSTEMLERİ DERS 2 DOÇ. DR. MEHMET M. ÖZAYDIN.
Uluslararası İşletme Yönetimi
KURUMSAL SOSYAL SORUMLULUK
7. ÜRETİM VE MALİYETLER.
SHB-221 TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI
SHB-221 TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
E-TWINNING BİLGİLENDİRME SUNUSU
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
TÜRKİYE TOPLUMUNU ANLAMAK
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
BANKACILIK VE FİNANS bölümü
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İş ve Meslek Sosyolojisi
SANAYİ ve TEKNOLOJİ BAKANLIĞI Ar-Ge Teşvikleri Genel Müdürlüğü
Türkiye Niye Kalkınamıyor? Yakında Yine Hızla Kalkınacak!
Sunum transkripti:

Yüksek Teknoloji Toplumu Yolunda Demokrasi ve Kurumlar’ın önemi Atilla Yesilada, Araştırmacı-Yazar IstanbulAnalytics, ParaAnaliz www.istanbulanalytics.com www.paraanaliz.com 13 Temmuz 2018 1

Soru ve Cevap Türkiye ileri teknoloji toplumu olmak istiyor. Hedef çok doğru, teknoloji üretemeyen toplumlar 21ci Yüzyıl’da sefalete mahkum olacak. Soru şu: Nasıl yüksek teknoloji toplumuna evriliriz? Nerdeyiz? Engeller nedir? Nasıl aşılır? Bu konuda çok gerideyiz ve demografik fırsat penceresi de 20-30 yıl içinde kapanacak. Bazı şeyleri doğru yapıyoruz, ama bir çok yanlışımız var. Bu sunum 2 değeri anlaşılmayan “girdi” üzerinde yoğunlaşıyor. Demokrasi ve kurumların önemi. Demokrasinin kalkınma ve teknoloji üretimi-kullanımına katkısı tartışılmaz, ama biz ters yönde ilerliyoruz. Adil serbest piyasa eko-sistemi, yargı ve eğitim felsefesi eksik olan kurumlar. Ne yapmalıyız?

2050 yılında Dünya ve Türkiye 2050 hem yuvarlak rakam, hem de dünya nüfusu 9 milyar civarında zirve yapar. Kıt doğal kaynaklar, jeo-politik riskler, iklim değişikliği ve nüfus baskısı yüzünden büyümek çok zorlaşacak. Vahşi bir rekabet ortamına giriyoruz. Fikir ve teknoloji üretenler hızla zenginleşir. Makina ve algoritmalar emeğin yerini alıyor. Sermaye hızla yok oluyor, ya da katlanıyor. Ömür boyu eğitim şart. Biz bu acımasız yarışta çok gerideyiz.

Biz Neredeyiz? 16-28 yaş arası nüfusun %25’i “kayıp”: Ne işte, ne okulda. Tasarruf eksiği var, yabancı sermaye ithal etmeden yatırım yapamıyoruz. Bizi besleyecek petrol, altın gibi bir doğal kaynağımız yok. Ne özel sektör, ne de eğitim camiası AR-GE’ye yatırım yapmıyor. Fen bilimleri ve temel araştırmaya kültürel olarak çok sıcak bakmıyoruz. Devletin stratejik hedefi doğru, toplumda teknoloji hassasiyeti yükseliyor. Özel sektör çok dinamik, Türkiye OECD içinde en fazla çalışılan ülkelerden biri.

Teknoloji toplumu yolunda neredeyiz? Ortalama teknoloji düzeyi: Sanayi 2.0 Ortalama eğitim düzeyi: 9cu sınıf Yabancı dil eğilimi: Düşük Eğitim kültürü? Gittikçe bozuluyor Kamu yatırımları? Güçlü, fakat beşeri sermaye birikimine gitmiyor. Özel sektör artık makine-teçhizata yatırım yapmıyor, yabancı sermaye gelmiyor. Demokrasi ve kurumların kalkınmadaki rolünü anlamıyoruz.

Neyi doğru yapıyoruz? Kamu hedefini belirledi, çok hızlı biçimde stratejik plan geliştiriyor. Teşvik mekanizmaları yaygın, fakat revizyona tutulması şart. Çalışır bir serbest piyasa ekonomisi, finans sistemi ve kurumsallaşma kültürü var. Demokrasi özlemi ve bağlılığı çok yüksek. Jeo-stratejik önemimiz var. Özle sektör hızla dış dünyaya açılıyor.

Neyi yanlış yapıyoruz? Teşviklerin önemli bölümü heba oluyor. Kamu altyapıya çok fazla, insana çokaz yatırım yapıyor. Serbest piyasa sistemi adil ve kapsayıcı değil. Kurumlarımızı çökertmeye başladık. Bütün demokrasi ölçütlerinde geri gidiyoruz. Beyin ve sermaye göçü var.

Kaşif profili ve yaratıcı toplumlar Kaşifler isyankar, sorgulayıcı ve geçimsiz olur. Keşif yani icat var olandan hoşnut olmamak anlamına gelir. Özgür düşüncenin hakim oldu toplumlar daha fazla kaşif çıkarıyor, diğerleri de o ülkelere göç ediyor. Demokratik toplumlar daha hızlı kalkınıyor. Çin yanlış örnek!!!

Siyasi katılımın önemi Temsil edilmeyen üretmiyor, göç ediyor, “karaborsaya” sığınıyor. Hakim elit çevresinde rantiye yaratıyor. Merkeziyetçi siyaset serbest piyasanın ahengini bozuyor. Ayrımcı siyaset yetenek havuzunu daraltıyor, toplumsal potansiyeli boşa akıtıyor. Kaynaklar en verimli alanlara dağılmıyor. Toplumsal evrim toplumun isteği doğrultusunda gelişmiyor.

Basın özgürlüğü Fikirlerin rekabeti en az piyasaların rekabeti kadar önemli. Basın partiye ait olunca, düşünceler rekabet edemiyor, pozitif etkileşim azalıyor. Toplum bir türlü sorgulamayı öğrenemiyor. Kötü yönetim eleştirilemiyor, kaynak israfı ve kayırmacılık uzun süre toplumsal enerjiyi tüketiyor. Gençler zıt fikirler arasında sentez yapmayı öğrenemiyor.

Bağımsız yargı Yüksek teknoloji toplumu fikri mülkiyete saygı ister. Yabancı teknoloji yargıya güvenmeden gelmez. Yargıya güven olmayınca, toplum adil rekabet yerine kabilecilik yöntemlerine sığınıyor. Ticari ve finansal ihtilaflar adil olarak çözülmezse, tasarruf-yatırım mekanizması çalışmıyor.

Eğitim felsefesi Yazılım ve yabancı dil bilmeyen iş bulamayacak. Eğitim felsefesi sorgulamak, deney yapmak ve sentez üretmek üzerine kurgulanmalı. Her aşamada rekabetçi sınavlar gençleri yanlış yönlendiriyor. “Düşünce terörü” teorisi öğretmen ve akademisyenler üzerinde baskı kuruyor, en değerli beyinler ya kamudan atılıyor, ya da yurtdışına kaçıyor.

Ne yapmalı? Evrensel demokrasi standartlarını benimseyerek doğru ölçümleme şart. Çoğunlukçu değil, çoğulcu demokrasiye geçiş yapılmadan teknoloji toplumu üretilemez. Yargı bağımsızlığı için Venedik Komisyonu şablonu var. Yüksek yargıç atamalarında TBMM’de 3/2 çoğunluk aranabilir. Her türlü ideoloji ve değerler eğitimi eğitim sisteminden çıkartılmalı. En azından Internet’te sansürekarşı mücadele şart.