Gazetecinin temel görevleri ve ilkeleri

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
AVRUPA BİRLİĞİ SİSTEMİNDE ENGELLİLER ve ÖZEL EĞİTİM
Advertisements

Siyaset Sosyolojisi.
AHİLİ K Güçlü bir sivil toplum örgütü. ESKİ BİR SİVİL TOPLUM ÖRGÜTÜMÜZ; AHİLİK Bilindiği gibi Türklerin tarih sahnesine çıkışı neredeyse insanlık tarihi.
Program Geliştirme Modelleri
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
AHMET YİĞİTALP. TARİHTE ETİK Çok eski çağlardan beri etik anlayışının olduğu bilinmektedir. 1.Dinler tarihi 2.Felsefe tarihi 3.Antropoloji 4.Arkeolojik.
İçerik Analizi Alan Araştırması BBY252 Araştırma Yöntemleri Güleda Doğan.
Konu; İşyeri Etiği 1.SORU 98 2.SORU 99 3.SORU SORU 98 2.SORU 99 3.SORU 100.
RADAR EĞİTİM DANIŞMANLIK 1 YAPILANDIRMACI ÖĞRENME YAKLAŞIMI.
ÖRGÜTSEL ADALET Adaletsizlik Nedir? Örgütlerdeki Adaletsizlikler?
T.C. ÇALIŞMA VE SOSYAL GÜVENLİK BAKANLIĞI
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
Birincil ikincil Genel Yardımcı (devletler tarafından tanınan hukukun genel ilkeleri)
Ceza Muhakeme hukukunun kavramı Ceza usul hukuku diğer Hukuk dalları ile ilişkisi Ceza Muhakeme hukukunun kaynaklari.
2014 ORTA ÖĞRETİME YERLEŞTİRME SİSTEMİ – 2015 E ğ itim- ö ğ retim yılında altı temel ders için 8. sınıfta ö ğ retmen tarafından dönemsel olarak.
Sözsüz İletişimin Özellikleri
Serhat Bahadır KERT. Uluslararası Medikal Bilişim Birliği 1.Profesyonellerin kendilerine etik rehberlik sağlamak, 2.Mesleğin yerine getirilmesinde ölçüt.
ŞOK HABER YAZILARI M.ŞAHİN. Haber Yazıları ile ilgili bazı terimler: Gazete: Politika kültür, ekonomi ve daha başka konularda haber ve bilgi vermek için.
GÖRÜŞ GELİŞTİRME TEKNİĞİ
Leyla İÇERLİ Araş. Gör. Dr. Aksaray Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü.
HABERLE İLGİLİ BAZI KAVRAMLAR
Emine Hoşoğlu doğan İstanbul şehir üniversitesi Eylül 2014
Etkin Öğretim Sistemi Etkin Öğretim Sistemi Ders Anlatım Föyleri
YETERSİZLİĞİ OLAN BİREYLERE İLİŞKİN ULUSLARARASI YASAL DÜZENLEMELER
Temel Bilgi Teknolojileri
KURUMSAL DIŞ DEĞERLENDİRME SORULARI
Hedef-Kazanım Belli bir alanda eğitilecek bireylere kazandırılmak istenen özellikler ya da yeterliklerdir. Kazanımın eğitim yoluyla kazandırılabilecek.
Metinlerin Sınıflandırması
15 TEMMUZ DEMOKRASİ ZAFERİ VE ŞEHİTLERİ ANMA PROGRAMI
ORGANİZASYON YAPISI.
T.C MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI TEMEL EĞİTİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
Sosyal Hizmet Meslek Etiği
Sendikaların Uluslararası
OYUN VE OYUNCAĞIN ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
ÇAĞDAŞ EĞİTİM SİSTEMİNDE ÖĞRENCİ KİŞİLİK HİZMETLERİ VE REHBERLİK
DENEYSEL TERTİPLER VE PAZAR DENEMESİ
Öğretimin Uyarlanması
5. Etik Dışı Davranışlar 1. Ayrımcılık: Ayrımcılık, önyargılı tutumlarla davranmaktır. Önyargı bir duygu, ayrımcılık ise eylemdir (Lamberton ve Minor,
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ KARŞILAŞTIRMA ÖLÇÜTLERİ
Tanımlar-Kavramlar Yrd. Doç. Dr. Ayşe Kuzu.
KONU XI AİHS’nin Kapsamı ve Başlıca Özellikleri
YONT221 Küreselleşme ve Yerelleşme
Hi Fatih Keskin.
Bilinçli Tercih Seminerine
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
Bu konudaki her şeyi okuyun Microsoft SharePoint Haberler
UZAKTAN EĞİTİM.
VERİ MERKEZLERİ VE BİLGİ GÜVENLİĞİ
Küreselleşme tartışmaları
Kent Planlarının Nitelikleri ve İlkeleri
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
1. İnsanların kurduğu bireysel ve toplumsal ilişkilerin temelini oluşturan değerleri, normları, kuralları, doğru-yanlış ya da iyi-kötü gibi ahlaksal açıdan.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
ÖLÇME-DEĞERLENDİRME 1.DERS
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Ortamında Şiddet
YRD. DOÇ. DR. EDA ÖZDİLER KÜÇÜK
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
Bilinçli ve Güvenli İnternet Kullanımı
Ölçmede Hata Kavramı ve Hata Türleri
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI II DERS XI
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Yrd. Doç. Dr. Şükrü KEYİFLİ
TİCARET HUKUKU BİLGİSİ
Bilimsel araştırma türleri (Deneysel Desenler)
YÜKSEKÖĞRETİM KURUMU.
Örgüt Kuramı, Örgüt Tasarımı ve Örgütsel Değişim
Sunum transkripti:

Gazetecinin temel görevleri ve ilkeleri

Ara Sınav Değerlendirmesi ile İlgili Açıklamalar Aşağıda birbiriyle ilişkili üç soru bulunmaktadır. Bu soruların cevaplarını içeren minimum 1000 sözcüklük bir deneme yazınız. Bu değerlendirmeyi Word formatında 5 Mayıs 2017 Cuma günü saat 24.00’e kadar abdulrezakaltun@gmail.com adresine gönderiniz. Örnek haberleri resim olarak Word belgesine yapıştırınız.

Irkçılık ve milliyetçilik nedir. Aralarında nasıl bir ilişki vardır Irkçılık ve milliyetçilik nedir? Aralarında nasıl bir ilişki vardır? Bu iki kavram sosyolojik olarak hangi tarihsel süreçlerden geçmiş ve günümüze nasıl bir içerikle ulaşmıştır? Türkiye Gazeteciler Cemiyeti tarafından 1998 yılında yayınlanan Türkiye Gazetecileri Hak ve Sorumlulukları Bildirgesinin, “Gazetecinin Temel Görev ve İlkeleri” başlıklı bölümünün altında yer alan “(Gazeteciler) İnsanlar, topluluklar ve uluslararasında nefreti, düşmanlığı körükleyici yayından kaçınır” önermesi, günlük gazetecilik / habercilik uygulamaları sırasında en sık ihlal edilen hususlardan biridir. Bu tespitten yola çıkarak, farklı gazete / internet sitelerinden bu duruma örnek oluşturacak iki haber tespit ediniz. Tespit ettiğiniz iki haberi, “Birinci” soruda yanıtlamaya çalıştığınız ırkçılık ve milliyetçilik kavramları kapsamında değerlendiriniz ve hangi açılardan sorunlu bulduğunuzu tartışınız.

Gazetecinin temel görevleri ve ilkeleri

1. Halkın gerçekleri ve doğruları bilme hakkı adına, gazeteci kendi açısından sonuçları ne olursa olsun, gerçeklere ve doğrulara saygı duymak ve uymak zorundadır. 

2. Gazeteci bilgi ve haber alma, yorum yapma ve eleştirme özgürlüklerini ne pahasına olursa olsun savunur. 

3. Gazeteci, başta barış, demokrasi ve insan hakları olmak üzere, insanlığın evrensel değerlerini, çok sesliliği, farklılıklara saygıyı savunur. Irk, etnisite, cinsiyet, dil, milliyet, din, sınıf ve felsefi inanç ayrımcılığı yapmadan tüm ulusların, tüm halkların ve tüm bireylerin haklarını ve saygınlığını tanır. İnsanlar, topluluklar ve uluslar arasında nefreti, düşmanlığı körükleyici yayından kaçınır.  Bir ulusun, bir topluluğun ve bireylerin kültürel değerlerini ve inançlarını (veya inançsızlığını) doğrudan saldırı konusu yapamaz.  Gazeteci, her türden şiddeti haklı gösterici, özendirici ve kışkırtıcı yayın yapmamaya özen gösterir. 

4. Gazeteci, kaynağını bilmediği bilgi ve haberleri yayınlamaz; kaynak açık olmadığında, yayınlamaya karar verdiği durumlarda da kamuoyuna gerekli uyarıları yapmak zorundadır. Ajanslardan alınan özel haberler kullanılırken kaynak belirtilmesine özen gösterilir. 

5. Gazeteci temel bilgileri yok edemez, görmezlikten gelemez ve metinlerle belgeleri değiştiremez, tahrif edemez. Yanlış, yanıltıcı ve tahrif edilmiş yayın malzemesi kullanmaktan uzak durur. 

6. Gazeteci, bilgi, haber, fotoğraf, görüntü, ses, belge elde etmek için yanıltıcı yöntemler kullanamaz. 

7. Gazeteci, kamuya mal olmuş bir şahsiyet bile olsa, halkın haber alma, bilgilenme hakkıyla doğrudan bağlantılı olmayan hiç bir amaç için, izin verilmedikçe özel yaşamın gizliliği ilkesini ihlal edemez. 

8. Gazeteci, basılmış, yayınlanmış her yanlışı en kısa sürede düzeltmekle yükümlüdür. Gazeteci, cevap hakkına saygılı olmalıdır. 

9. Gazeteci, kendisine güvenilerek verilmiş bilgilerin, belgelerin kaynaklarını, kendileri izin vermediği sürece, mesleki gizlilik ilkesi uyarınca, hiç bir şekilde açıklamaz. 

10. Gazeteci, intihal (aşırma), iftira, hakaret, lekeleme, saptırma, manipülasyon, söylenti, dedikodu ve mesnetsiz suçlamalardan kesinlikle uzak durur. 

11. Gazeteci, bir bilginin, haberin yayını yahut yayınlanmaması karşılığı hiçbir maddi veya manevi avantajın peşinde olamaz. Gazeteci, devlet başkanından milletvekiline, iş adamından bürokratına kadar haber kaynağı olarak da kabul edilen kişi ve kurumlarla iletişimini meslek ilkelerini gözeterek yürütür. 

12. Gazeteci, gazetecilik mesleğini, reklamcılıkla, halkla ilişkilerle veya propagandacılıkla karıştıramaz ve ilan - reklam kaynaklarından herhangi bir telkin, tavsiye alamaz, maddi çıkar sağlayamaz. 

13. Gazeteci, ne konuda olursa olsun, elde ettiği bilgileri geniş biçimde yayın konusu yapmadan kendi menfaati için kullanamaz. Mesleğini, ne şekilde olursa olsun, (kanunların ve yönetmeliklerin kendisine tanıdığı hakların dışında) ayrıcalıklar kazanmak amacıyla kullanamaz. 

14. Gazeteci, her ne amaçla olursa olsun, tehdit ve şantaj gibi yöntemlerle mesleğini ve kendisini kullandırmaz, bunlara başvurmaz. 

15. Gazeteci her türlü baskıyı reddeder ve çalıştığı basın - yayın organındaki yöneticileri dışında kimseden işiyle ilgili talimat alamaz. 

16. Gazeteci sıfatını taşımayı hak eden herkes meslek ilkelerine de en yüksek seviyede uymayı taahhüt eder ve ülkesindeki kanunlara saygılı olmakla birlikte, hükümet ve benzeri kurumların müdahalelerine kapalıdır. Mesleki olarak sadece meslektaşlarının ve kamuoyunun değerlendirmeleri ile bağımsız yargı organlarını dikkate alır. Gazeteci, devleti yönetenlerin belirlediği ulusal ve uluslararası politikalar konularında bazı önyargılara değil, halkın haber alma hakkına öncelik verir. Onu meslek ahlakı, gazeteciliğin temel ilkeleri ve özgürlükçü demokrasi kaygıları yönlendirir.