Buket TAŞKIN & Süleyman Sadi SEFEROĞLU

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
DOÇ. DR.MEHMET ERDOĞAN AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
Advertisements

Eğitimde Hedefler ve Hedef Türleri
Küçük Grup Eğitimi Şifa Üniversitesi Sağlık Bilimleri Yüksekokulu Eğitici Eğitimi Kursu Eylül 2015 / 281.
ETKİLİ ÖĞRETİM İÇİN YÖNTEM VE TEKNİKLER
Figen ŞENGÜL 1, Gülşah SEYDAOĞLU 2 Çukurova Üniversitesi, (1) Adana Sağlık Yüksek Okulu, (2)Tıp Fakültesi Tıp Eğitimi AD Hemşirelik Eğitim Modellerinin.
Ulusal Yayınların Stratejik Önemi Prof. Dr. Çetin Erol Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Kardiyoloji AD YÖK Genel Kurul Üyesi.
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
Eğitimde Hedefler Hedeflerin İşlevleri ve Analizi.
TEFTİŞ SİSTEMİ VE İKS İLİŞKİSİ. İlköğretim Kurumları Standartları (İKS) Teftiş Sisteminde de bazı değişimleri beraberinde getirecektir (?) İlköğretim.
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme
Fen tutum. Fen eğitimi ve fene karşı tutum ile ilgili araştırmalar incelendiğinde öğrencilerin, öğretmen adaylarının ve öğretmenlerin fene karşı tutumları,
1 “Öğrenci Merkezli Öğretim” Öğretmen Adayları Bakış Açısı ile Ne İfade Ediyor? Dr.Dürdane JACOBS Dr. Fahriye HAYIRSEVER.
SOLUNUM VE GEVŞEME EGZERSİZLERİ İLE ETKİLİ MÜZİK EĞİTİMİ AYŞEN ÜMİT İSTANBUL BİLİM VE SANAT MERKEZİ Müzik Mentoru.
ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE SINAV HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ.
KONYA BİLİM VE SANAT MERKEZİ EĞİTİM ÖĞRETİM YILI.
Program Tasarım Modelleri
Öğretim İlke ve Yöntemleri: Öğrenme Stratejileri
GÖRÜŞ GELİŞTİRME TEKNİĞİ
Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi
Emine Hoşoğlu doğan İstanbul şehir üniversitesi Eylül 2014
ÜSTÜN ZEKALI VE ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLAR
Hedef-Kazanım Belli bir alanda eğitilecek bireylere kazandırılmak istenen özellikler ya da yeterliklerdir. Kazanımın eğitim yoluyla kazandırılabilecek.
BDÖde Kullanılan Yaygın Formatlar
EĞiTiMDE iLETiŞİM VE EĞiTiM ARAÇLARI
ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Araştırma ve Uygulama Merkezi Stratejik Planı Yrd. Doç. Dr. Günver GÜNEŞ Merkez.
ANKARA ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ SOSYAL HİZMET BÖLÜMÜ
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
Kişisel-Sosyal Rehberlik
HAYAT BİLGİSİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK SERVİSİ
7.SINIFLAR TEKNOLOJİ TASARIM
NOT VERME VE MEZUNİYET.
YAŞAM BECERİLERİ -Öfke kontrolü -“Hayır” diyebilme -Israrlara karşı koyabilme -Kendini ortaya koyma -İletişim becerileri -Sorun çözme -Stresle başa.
Eğitim Bilimleri Fakültesi
Teknolojİ ve tasarIm dersİ
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
OKUL-AİLE-ÇEVRE İŞBİRLİĞİNİN ÖNEMİ
Arş. Gör. Dr. Seyhan ERYILMAZ TOKSOY
MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Yrd.doç.Dr. H. Deniz GüllerOĞlu
Etkili Öğretmen Kimdir?
Dr. İLKER YAKIN & Dr. HASAN TINMAZ
Üst Düzey Zihinsel Özelliklerin Ölçülmesi
ÖĞRETİM ARAÇ-GEREÇLERİNİN SEÇİMİ ve HAZIRLANMASI
Eğitimde Hedefler Hedef Kaynakları
ÖBBS (Öğrenci Başarılarının Belirlenmesi Sınavı)
Öğrenci Başarısının Belirlenmesinde Yeni Yaklaşımlar
ÜNİVERSİTEDE YABANCI DİL ÖĞRETİMİNDE İNTERNET KULLANIMINA İLİŞKİN ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ Mehmet AKSÜT Nihat ÇAKIN 
Geçerlik ve Kullanışlılık
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Öğretimde Görsel-İşitsel Araçlar Görsel Materyallerin Katkıları Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi,
Tezin Olası Bölümleri.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Bilgilendirme Toplantısı
Rastgele Nesneler Dersi
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA (YÜKSEK LİSANS)
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
öneriler Sınıfların tüm öğrencileri içerecek biçimde düzenlenmesi
E-TWINNING BİLGİLENDİRME SUNUSU
6.HAFTA: ARAŞTIRMALARDA ÖLÇME VE ÖLÇEKLERDE GÜVENİLİRLİK
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Nitel Araştırmalar.
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
Sınıf Öğretmenlerinin Eğitsel Amaçlı İnternet Kullanım Öz Yeterlikleri
Sosyal Bilgilerde Değer Eğitiminde Biyografi Kullanımı
Sunum transkripti:

Buket TAŞKIN & Süleyman Sadi SEFEROĞLU Üniversite Öğrencilerinin Eleştirel Düşünmeye Bakışlarıyla İlgili Bir Değerlendirme Buket TAŞKIN & Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü, Ankara e-posta: bukettaskin@hacettepe.edu.tr, sadi@hacettepe.edu.tr 11. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu (ICITS-2017) 24-26 Mayıs 2017, İnönü Üniversitesi, Malatya

Çalışmanın Önemi Eleştirel düşünme, bireylerin kazanması gereken 21. YY becerilerinden biridir (Trilling & Fadel, 2009). Günümüz eğitim sisteminde düşünen, eleştiren, üreten, bilgiye ulaşma yollarını bilen bireyler yetiştirilmeye çalışılmaktadır. Eğitim programları, öğrencilere düşünme becerilerini kazandırmaya yönelik hazırlanmaktadır. Öğretmenler bilgi çağının gelişiminde etki alanlarının genişliği sayesinde önemli bir role sahiptir. Öğretmen adaylarının; yenilikçi bakış açısına sahip, eleştirel düşünme eğilimi yüksek ve yaratıcı düşünen bireyler olarak yetişmeleri toplumun geleceği için önemlidir (Jaskyte, Tylor & Smariga, 2009; Schreglmann, 2011). Üniversite Öğrencilerinin Eleştirel Düşünmeye Bakışlarıyla İlgili Bir Değerlendirme. ICITS 2017, İnönü Üniversitesi, Malatya.

Amaç Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi bölümünde öğrenim gören lisans öğrencilerinin: sahip oldukları bilgi ve becerilerin, geçirdikleri eğitsel süreçlerin eleştirel düşünme temelinde incelenmesi Öğrencilerin eleştirel düşünme eğilimleri ve eleştirel düşünmeyi nasıl kavramsallaştırdıkları ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır. Üniversite Öğrencilerinin Eleştirel Düşünmeye Bakışlarıyla İlgili Bir Değerlendirme. ICITS 2017, İnönü Üniversitesi, Malatya.

Eleştirel Düşünme Kritikos - sorgulama, anlamlandırma, analiz edebilme Alan yazında problem çözme, karar verme gibi pek çok düşünme becerisi ile ilişkili görülen eleştirel düşünme, bir beceri veya süreç olarak tanımlanmaktadır. İstenilen davranışların olabilirliğini artıran bilişsel beceri ya da stratejilerin kullanılması (Halpern, 1996) Bireyin davranış, kabul ve inanışlarına yön veren çözümleyici, değerlendirmeye yönelik bilinçli yargılarda bulunması ve bunları ifade etmesi (Evancho, 2000) Düşünsel açıdan kuşku duymayı ve bu nedenle kuşku duyulan konuya dair bilgi toplamayı içeren bir süreç (Semerci, 2003) Dünya hakkında geçerli ve güvenilir bilgi edinme çabasında olan bireyin sağlıklı düşünme süreci (Schafersman, 1991) Üniversite Öğrencilerinin Eleştirel Düşünmeye Bakışlarıyla İlgili Bir Değerlendirme. ICITS 2017, İnönü Üniversitesi, Malatya.

Eleştirel Düşünen Bireyin Özellikleri Eleştirel düşünen bir birey olmak için yalnızca konu hakkında bilgi toplamak yetmez. Buna ek olarak bireyin sahip olması gereken birtakım özellikler bulunmaktadır (Facione, 2000; Pithers & Soden, 2000): Bilimsel yöntemler kullanma Neden arama Seçenekler, alternatifler arama Yeni fikirler ve görüşlere açık olma Risk almaya yönelten içsel motivasyon Kendi kendini sorgulama İsteklilik ve içtenlik Üniversite Öğrencilerinin Eleştirel Düşünmeye Bakışlarıyla İlgili Bir Değerlendirme. ICITS 2017, İnönü Üniversitesi, Malatya.

Çalışma Grubu Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü’ne devam eden lisans öğrencileri Kadın Erkek 4. Sınıf 24 13 37 2. Sınıf 18 12 30 Toplam 42 25 67 Üniversite Öğrencilerinin Eleştirel Düşünmeye Bakışlarıyla İlgili Bir Değerlendirme. ICITS 2017, İnönü Üniversitesi, Malatya.

Uygulama İletişim ve Mesaj Tasarımı dersi yürütülürken; Eleştirel düşünmeyi destekleyici tartışmalar ve etkinlikler Ödevler ve sınavlarda yorum gücünü geliştirmeye yönelik hazırlanan, çok yönlü düşünmeyi destekleyen sorular Üniversite Öğrencilerinin Eleştirel Düşünmeye Bakışlarıyla İlgili Bir Değerlendirme. ICITS 2017, İnönü Üniversitesi, Malatya.

Veri Toplama Aracı - 1 İlgili alan yazın temel alınarak araştırmacılar tarafından hazırlanan anketle “İletişim ve Mesaj Tasarımı” dersini “Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü”nün öğretim programının işleniş sürecini eleştirel düşünmeyi destekleme bağlamında değerlendirme Üniversite Öğrencilerinin Eleştirel Düşünmeye Bakışlarıyla İlgili Bir Değerlendirme. ICITS 2017, İnönü Üniversitesi, Malatya.

Veri Toplama Aracı - 1 Ders ve öğretim programıyla ilgili görüşlerini ortaya çıkarmak için: Öğrencileri problemlerin sebep ve sonuçlarına dair hipotezler üretmeye yöneltme Görüşlerini sadece destekleyecek gerçekleri değil, çürütecek gerçekleri de aramaya teşvik etme Sınıf yönetiminde özgür düşünceye ortam sağlayan hoşgörülü bir tavır sergileme Çoğunluğun kabul ettiği ve savunduğu her zaman doğru değildir fikrini aşılama Sınavlarda sadece ezbere dayalı değil yoruma dayalı bilgiler de isteme Üniversite Öğrencilerinin Eleştirel Düşünmeye Bakışlarıyla İlgili Bir Değerlendirme. ICITS 2017, İnönü Üniversitesi, Malatya.

Veri Toplama Aracı - 2 İkinci veri toplama aracı Akbıyık (2002) tarafından geliştirilen “Eleştirel Düşünme Eğilimleri Ölçeği”dir. Üniversite Öğrencilerinin Eleştirel Düşünmeye Bakışlarıyla İlgili Bir Değerlendirme. ICITS 2017, İnönü Üniversitesi, Malatya.

Veri Toplama Aracı - 2 Bir karara varmadan önce dayanak noktalarımı konunun izin verdiği ölçüde kesinleştiririm. Hatalı olduğu açık bir şekilde belliyse kendi düşüncemden vazgeçerim. Reddettiğim düşünceleri destekleyen bilgilerini dikkate almam. Doğru olan bakış açısının kendi bakış açım olduğunu düşünürüm. Üniversite Öğrencilerinin Eleştirel Düşünmeye Bakışlarıyla İlgili Bir Değerlendirme. ICITS 2017, İnönü Üniversitesi, Malatya.

Veri Toplama Aracı - 3 Öğrencilerin eleştirel düşünmeyi nasıl kavramsallaştırdıklarını anlamak için kendilerinden bu kavramın zihinlerinde canlandırdığı anahtar sözcükleri belirtmeleri istenmiştir. Üniversite Öğrencilerinin Eleştirel Düşünmeye Bakışlarıyla İlgili Bir Değerlendirme. ICITS 2017, İnönü Üniversitesi, Malatya.

Verilerin Analizi Verilerin analizi sürecinde öğrencilerin eleştirel düşünmeye ilişkin yaptıkları tanımlamalar ve önerdikleri kavramlarla ilgili olarak nitel analiz Eleştirel düşünme beceri puanları ve geçirilen süreçlerin ne derece eleştirel düşünmeyi desteklediğine dair öğrenci değerlendirmesine dayanan veriler için nicel analiz Öğrencilerin demografik değişkenlerine göre eleştirel düşünme beceri puanları incelenirken Mann-Whitney U testi Eleştirel düşünme beceri puanı ve eleştirel düşünme değerlendirme puanlarının ilişkisi incelenirken Spearman korelasyon testi Üniversite Öğrencilerinin Eleştirel Düşünmeye Bakışlarıyla İlgili Bir Değerlendirme. ICITS 2017, İnönü Üniversitesi, Malatya.

Bulgular Eleştirel düşünmenin öğrencilerin zihninde yoğunluklu olarak “düşünme, sorgulama, değerlendirme, bakış açısı, farklı yön/açı, analiz ve yorum” ifadelerini canlandırdığı ve eleştirel düşünmeyi bu şekilde kavramsallaştırdıkları görülmüştür. Üniversite Öğrencilerinin Eleştirel Düşünmeye Bakışlarıyla İlgili Bir Değerlendirme. ICITS 2017, İnönü Üniversitesi, Malatya.

Üniversite Öğrencilerinin Eleştirel Düşünmeye Bakışlarıyla İlgili Bir Değerlendirme. ICITS 2017, İnönü Üniversitesi, Malatya.

Bulgular .. Öğrencilerin eleştirel düşünme beceri eğilim puanları genellikle ortalamanın üstündedir. Eleştirel düşünme beceri puanları; müfredat ve derse yönelik değerlendirme puanları cinsiyete bağlı olarak değişmemektedir. Sınıf düzeyi ve eleştirel düşünme beceri puanları arasında anlamlı farklılık bulunmuştur, bu farklılık küçük sınıflar (2. sınıf) lehinedir (p=<.05). Üniversite Öğrencilerinin Eleştirel Düşünmeye Bakışlarıyla İlgili Bir Değerlendirme. ICITS 2017, İnönü Üniversitesi, Malatya.

Bulgular … Öğrencilerin eleştirel düşünme beceri puanları İletişim ve Mesaj Tasarımı dersine (r=.508; p<.01) ve Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü öğretim programına (r=.601; p<.01) yönelik eleştirel düşünme algı ve değerlendirmeleri arasında anlamlı bir ilişki olduğu ve eleştirel düşünme beceri puanı arttıkça bireylerin bu konuda yaptıkları değerlendirme puanının da yükseldiği görülmüştür. Üniversite Öğrencilerinin Eleştirel Düşünmeye Bakışlarıyla İlgili Bir Değerlendirme. ICITS 2017, İnönü Üniversitesi, Malatya.

Sonuçlar Ders süreciyle ilgili yapılan değerlendirmelere göre ders kapsamında eleştirel düşünme becerilerinin yeterince desteklendiği söylenebilir. Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi öğretim programı, eleştirel düşünmeyi destekleme anlamında yetersiz görülmüştür. Küçük sınıfların eleştirel düşünme beceri puanlarının daha yüksek olması, öğretim programının eleştirel düşünmeyi yeterince desteklemediği hatta gerilemesine sebep olduğu görüşünü uyandırmıştır. Öğrencilerin eleştirel düşünmeyi kavramsallaştırma biçimleri ve öğretim programına yönelik olarak yaptıkları değerlendirmelerin dikkate alınmasının, etkin eğitsel süreçleri gerçekleştirmek açısından yararlı olacağı düşünülmektedir. Üniversite Öğrencilerinin Eleştirel Düşünmeye Bakışlarıyla İlgili Bir Değerlendirme. ICITS 2017, İnönü Üniversitesi, Malatya.

Teşekkürler… Üniversite Öğrencilerinin Eleştirel Düşünmeye Bakışlarıyla İlgili Bir Değerlendirme. ICITS 2017, İnönü Üniversitesi, Malatya.