ABBÂSÎLERE BAĞLI DEVLETLER

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
11.Ve 12. yüzyıllarda İslamiyet ve Türk Kültürü
Advertisements

Hz.Ali Dönemi ( ).
OĞUZLAR Oğuz adı “ok” kelimesinden gelmektedir. Ok, Türkçede aynı zamanda “kabile” manasındadır. Oğuz adı “ok” kelimesinden gelmektedir. Ok, Türkçede aynı.
MISIR’DA KURULAN TÜRK DEVLETLERİ Abbasi halifelerinin merkezi otoriteyi kaybettikleri dönemde merkezden uzak eyaletlerde asayişi sağlamak için geniş yetkilerle.
İSLAMİYETİN YAYILIŞI SOSYAL B. PERFORMANS GÖREVİ
OĞUZHAN ÖZDEMİR.
I.ÜNİTE: TÜRKLERDE DEVLET TEŞKİLATI
Sosyal Bilgiler TÜRKİYE SELÇUKLU DEVLETİ
Bazı Türk Devletleri Hazırlayan: Mehmet Emre ŞAHİNER Sınıfı:6/G No:186.
HZ. Muhammed ve Dört Halife Devri
İLK TÜRK-İSLAM DEVLETLERİ
İLK MÜSLÜMAN TÜRK DEVLETLERİ
YAVUZ SULTAN SELİM DÖNEMİ SİYASİ OLAYLARI
Abbasiler Dönemi.
ANADOLU UYGARLIKLARI.
KONU:DÖRT HALİFE DÖNEMİ
TÜPRAŞ 50.YIL ANADOLU LİSESİ
SİYASİ ALANDA YAPILAN İNKİLAPLAR
Anadolu’da “Beylikler Dönemi’nde (13. yy.) yaşamıştır. Kesin olmamakla birlikte ailesiyle Belh şehrinden Akşehir’e gelmişlerdir. Babası Şeyh Hasan Paşa’dır.
İLK MÜSLÜMAN TÜRK DEVLETLERİ
Türkler ve Müslümanlık
Mâtürîdî (Arapça: الماتريدي‎) ya da tam adıyla Ebu Mansur Muhammed bin Muhammed bin Mahmûd el-Mâtürîdî es-Semerkandî, Hanefi mezhebinden olanların itikad.
EMEVİLER DÖNEMİ ( ).
HAÇLI SEFERLERİ.
BÜYÜK SELÇUKLU DEVLETİ
Abbasiler ( ).
Sosyal Bilgiler BEYLİKTEN DEVLETE
Hazırlayan Muhammed ARTUNÇ
YAVUZ SULTAN SELİM DÖNEMİ
BÜYÜK SELÇUKLU DEVLETİ( )
Bu kavramlardan oluşan bir paragraf
Emevi Tarihi Berat Köse.
TÜRKLERİN MÜSLÜMAN OLUŞU
Abbasi Tarihi Berat Köse.
Emevi Tarihi Berat Köse.
FatImi Tarihi Berat Köse.
4 Halife Dönemi Berat Köse.
Burak ÜNSAL Tarih Öğretmeni
Emeviler Döneminde Mimari Bagül Hudeyberdiyeva Büşra Kaim Elif Ünal
TÜRK İSLÂM DEVLETLERİ Türklerin İslam'la Tanışma Süreçleri
Büyük selçuklu devletİ
4 Halife Dönemi Yapan : Umut Yapan : Berat Yapan : Ozan Ders : Temel Dini Bilgiler Hoca : Ali Baykal Not : Dikkatli Dinleyin…
TÜRK TARİHİNDE YOLCULUK / ANADOLU’NUN TÜRK YURDU OLUŞU / Anadolu Beylikleri Dönemi
DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ
ALİ EL RIZA AHMET YESEVİ
Türklerin Müslüman Oluşu
Büyük Selçuklu Devleti Kaan Tuvanç 7/D 219. Kurulduğu Yer: Horasan. Kurucusu: Tuğrul Bey. * Selçuklular, Oğuzların Üçok kolunun Kınık boyundandır. * Büyük.
Hz Ebubekir Dönemi.
Abbâsîler, Emevî hanedanından sonra başa gelerek İslam Devleti'nin yönetimini ve halifeliği beş asırdan daha uzun bir süre elinde tutan hanedan.Emevî.
TÜRKLERİN İSLÂMİYET’İ KABULÜ
SELÇUKLU DEVLETİ SİYASÎ TARİH
Büyük Selçuklu Devleti. Büyük Selçuklu Devleti 1037 yılında Devlet haline gelerek bağımsızlığını ilan etmiş, Bağdat kentini başkent yaparak önce Mezopotamya,
BÜYÜK SELÇUKLU DEVLETİ( ) SEDAT ALTAŞ. Oğuz Türkleri ve Oğuz Adının Anlamı Oğuz: Ok+u+z “Oklar; boylar” anlamına gelir. Oğuz Kağan Destanı'na.
BABİL HALKININ HAYATI VE TARİHİ ESERLERİ HAZIRLAYAN=FATİH KILIÇ.
ORTA ASYA’DAN ANADOLUYA
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Karmatîler: Mu’tazıd döneminde en tehlikeli isyan Karmatilerden geldi
SÂMERRÂ DÖNEMİ ( / ).
İbn-i Sina'nın tam adı Ebu Ali el-Hüseyin ibni Abdullah ibn-i Sina el-Belhi'dir. Samanoğulları sarayı maliye kâtiplerinden ve saygın bir bilim adamı Abdullah.
Hz. Osman Dönemi.
UYGUR DEVLETI ( ). Uygurlar, Asya Hun Devleti’ne bağlı olarak Orhun ve Selenga nehirleri kıyılarında yaşamışlardır. II. Kök Türk Devleti’nin son.
Hz. Ömer Dönemi.
Resmi dil: Farsça Başkent: Tahran En büyük şehir: Tahran Yüzölçümü: km² Nüfusu: 75 milyon Para birimi: İran Riyali.
Abbasi DEVLETİ’NİN ERKEN DÖNEMİ I
 Türklerin İslamiyet’i kabul etmeleri, İslam tarihi ve dünya tarihi açısından neticeleri itibariyle çok önemlidir. Çünkü Türkler İslamiyet’i küçük bir.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
GAZNELİLER ( ).
KARAHANLILAR ( ).
BÜYÜK SELÇUKLU DEVLETİ SİYASÎ TARİH
Sunum transkripti:

ABBÂSÎLERE BAĞLI DEVLETLER

1. Tahirîler (821-873) Horasan ve Mâverâünnehir’de hüküm süren bir hânedan. Hanedanın kurucusu: Tahir b. Hüseyn. Me’mun’un komutanı. Emin’i yenen ve Me’mun’u iktidara taşıyan kişi. Me’mun kendisini Bağdat şurtalığı görevine getiriyor (819). Kendisini Horasan valiliğine tayin ettiriyor. Burada bağımsız davranıyor ve paralarda Me’mun’un adını yazdırmıyor ve hutbelerde onun adını okumayı terkediyor. 822 yılında şüpheli ölümü gerçekleşiyor.

Oğul Talha b. Tahir (ö.828) bağımsız hareket etmeyerek Abbâsîlerin Horasan hakimiyetini devam ettiriyor. 829’da Abdullah b. Tahir Horasân valiliğine atanıyor. Bu dönemde Türklerle Tahiroğulları arasında mücadele başlıyor. Tahir b. Abdullah (ö.862) Muhammed b. Tahir: Hanedanın çöküşü başlıyor. Saffaroğullarından Yakub b. Leys merkez şehir Nişabur’u ele geçiriyor ve Tahiroğullarının Horasandaki hakimiyetine son veriyor (873).

Tahiriler Bağdat şurtalığı görevine uzun yıllar devam etti Tahiriler Bağdat şurtalığı görevine uzun yıllar devam etti. Başkent Samarra olunca da şurtalık görevleri devam etti. 2. Saffarîler (861-1003):Doğu İran'da Sistan bölgesinde hüküm süren bir İslam hanedam Kurucusu: Yakub b. Leys

Sistan'a hakim olduktan sonra doğuya doğru ilerleyerek hakimiyet sahasını Gazne, Gerdiz ve Kabul-Samiyan bölgesine kadar genişletti. Abbasi Devleti'nin Kirman, Fars, Huzistan ve Horasan'daki temsilcileriyle savaştı, Nişabur'u istila edip Tahiriler'in buradaki idaresine son verdi ( 259/ 873). 878’de ölen Ya’kub b. Leys’in yerine geçen kardeşi Amr b. Leys döneminde Abbasilerle ilişkiler düzeliyor ve Horasan valisi tayin ediliyor (879).

Saffarî İmparatorluğu kurucusu Yakub'un ölümünden sonra pek fazla yaşamadı. Kendinden sonra tahta geçen kardeşi Amr b. Leys 900 yılında Belh’te çıkan bir çatışmada Samanoğulları Saffarileri yenilgiye uğratıyor ve Amr esir alınarak Bağdat’a gönderiliyor. 902 yılında da idam ediliyor. Geçen yıllar içinde iyice zayıflayan devlete 1003 yılında Gazneliler tarafından son verildi.

Hanedanın kurucuları Ya‘kub ve Amr kültür ve sanata büyük önem vermişlerdir. Özellikle Amr, Şiraz'da bugün Mescid-i Cami' adıyla anılan bir ulucamiden başka birçok cami, ri bat, köprü, saray, çarşı, su kanalları ve çölde işaret taşları yaptırmıştı.

3. Samanîler (819-1005):Maveraünnehir ve Horasan'da hüküm süren bir İslam hanedanı. Hanedan adını, Belh şehrinin hakimi iken düşmanlarının baskısından kaçarak Erneviler'in Horasan valisi Esed b. Abdullah el-Kasri'ye sığınan ve onun yardımları sayesinde Belh'i yeniden ele geçiren Samanhudât’tan alır.

Me’mun halife olunca 819 yılında Esed b Me’mun halife olunca 819 yılında Esed b. Saman’ın oğullarından Nuh’u Semerkant’a, Ahmed’i Fergana’ya, Yahya’yı Şaş ve Uşrusana’ya, İlyas’ı ise Herat’a vali atadı. Maveraünnehir’deki bu valilikler Samanoğullarının iktidarının başlangıcı oldu. Samanîler İslamiyetin yayılması için de büyük çaba sarf ettiler. Sanatta çanak-çömlek yapımında ileri gittiler ve süslemeli yazıları olan eserler verdiler.

Samani hükümdarları para basmak, hutbe okutmak, lakap, menşur, sancak ve hil' at vermek gibi hükümdarlığın bütün yetkilerine sahipti. Samaniler, Abbasi halifeleriyle iyi ilişkiler içinde idiler.Hanedana Karahanlılar son verdi.

4. Büveyhîler: 932-1062 yılları arasında İran ve Irak'ta hüküm süren Deylem asıllı bir hanedan. Deylemliler önceleri Mecusi ve putperest bir kavimken IV. (X.) yüzyılın başında Ali evladından Hasan el-Utrüş'un gayretleriyle müslüman oldular ve Şiiliği benimsediler. Daha sonra Abbasi Halifeliği dahil müslüman devletlerin ordularında büyük ölçüde yer aldılar. Ayrıca kendi bölgelerinde küçük beylikler kurdukları gibi güneye doğru inerek İran ve Irak'ta vuku bulan siyasi olaylarda da önemli rol oynamaya başladılar.