Tipik Performans Testlerinde Güvenirlik

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
NVA KALİTE TEST ÖLÇ. HİZ. EĞT. VE BELG. SAN.TİC. LTD. ŞTİ. Hazırlayan= E. Burak SARAÇOĞLU.
Advertisements

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE SINAV HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ.
Yazılım Mühendisliği1[ 3.hft ]. Yazılım Mühendisliği2 Yazılım İ sterlerinin Çözümlemesi Yazılım Yaşam Çevrimi “ Yazılım Yaşam çevrimin herhangi bir yazılım.
Çoklu Doğrusal Bağlantı X3X3 X2X2 r X 2 X 3 = 1 Tam Çoklu Doğrusal Bağlantı.
ALINTI
GELİŞİMLE İLGİLİ ARAŞTIRMA YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
ÖLÇME ARAÇ VE YÖNTEMLERİNDE ARANAN NİTELİKLER
Adem Civan** Ramazan Arı*** Alpaslan Görücü** Mehmet Özdemir**
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 3
Doç. Dr. Müdriye YILDIZ BIÇAKÇI
Basit ve Kısmi Korelasyon Dr. Emine Cabı
DENEYSEL TERTİPLER VE PAZAR DENEMESİ
Genelleştirilmiş Çevre Akımları Yöntemi
Psikolojide Araştırma Yöntemleri
ÖRNEKLEME.
KLASİK TEST KURAMI VE GÜVENİLİRLİK
Yapay Sinir Ağı Modeli (öğretmenli öğrenme) Çok Katmanlı Algılayıcı
Ünite 9: Korelasyon Öğr. Elemanı: Dr. M. Cumhur AKBULUT.
SAĞLIK KURUMLARINDA KARAR VERME YÖNTEMLERİ
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 5
Bölüm 5: Araştırmalarda Ölçme ve Ölçekler
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME Prof. Dr. Mehmet Küçük
ARAŞTIRMA YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
TEST GELİŞTİRME.
TEST VE MADDE İSTATİSTİKLERİ
SUC FAKTORLERi: EKONOMi
C) BÜROKRATİK YÖNETİM YAKLAŞIMI
ÖZELLİK FAKTÖR KURAMI.
KORELASYON VE DOGRUSAL REGRESYON
Bölüm 7: Nicel Analizlere Giriş
Yrd.doç.dr.h.denİz GÜlleroĞlu
Yrd. Doç. Dr. H. deniz gülleroğlu
Yrd.doç.dr. h. deniz gülleroğlu
Yrd.doç.Dr. H. Deniz GüllerOĞlu
ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME
İlgilerin Ölçülmesi, ilgi envanterleri ve sorunları
Yrd.doç.dr.H. deniz gülleroğlu
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İLERİ İSTATİSTİK DOKTORA
Dr. İLKER YAKIN & Dr. HASAN TINMAZ
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Test Geliştirme Süreci
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
Geçerlik ve Kullanışlılık
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
YÜZEY DRENAJ YÖNTEMLERİ
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
ÖLÇEKLER ÖLÇMEDE HATA KORELASYON
Test Puanlarının Yorumlanması: Standart Puanlar
Tipik Performans Testlerinde Geçerlik
Tezin Olası Bölümleri.
Test Geliştirme ve Madde Analizi
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Ölçme Sonuçları Üzerinde Test ve Madde İstatistiklerini Hesaplama
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Test ve ölçeklerde yer alan maddelerin kuramsal boyutla ilişkisi
PSİKOLOJİDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Veri ve Türleri Araştırma amacına uygun gözlenen ve kaydedilen değişken ya da değişkenlere veri denir. Olgusal Veriler Yargısal Veriler.
Eğitimde Kullanılan Ölçme Araçları
Ölçmede Hata Kavramı ve Hata Türleri
6.HAFTA: ARAŞTIRMALARDA ÖLÇME VE ÖLÇEKLERDE GÜVENİLİRLİK
4. HAFTA Geçerlik, Güvenirlik ve Etik Kavramları
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
D(s): Kapalı sistemin paydası H(s)  N(s)
Bilimsel araştırma türleri (Deneysel Desenler)
2. HAFTA Bilimsel Araştırma Temel Kavramlar.
EŞ YÜKSELTİ (TESVİYE) EĞRİLERİNİN
Sunum transkripti:

Tipik Performans Testlerinde Güvenirlik Yrd.doç.dr.h.denİz GÜlleroĞlu

Ölçmede Hata ve Gerçek Puan Eğitimde ve psikolojide hangi özellik ölçülürse ölçülsün mutlaka ölçme sonuçlarına bir miktar hata karışacaktır. Hatasız ölçme söz konusu değildir. Ölçme alan yazınında bireylerin performansları altında yatan örtük özelliği açıklamak üzere bazı kuramlar geliştirilmiştir. Bu kuramların biri klasik test kuramı veya gerçek puan kuramıdır. Bu kurama göre bir testten elde edilen puanın iki bileşeni vardır; gerçek puan ve hata puanı. (Köse, 2014)

Hata Türleri Ölçme sonuçlarına karışan hata türleri; Sabit hata: Her bir ölçme için miktarı değişmeyen hatalara sabit hata denir. Sistematik hata: Ölçmeye karşıan hatanın miktarı değişkendir. Hatanın miktarı ölçme aracının yapısına, test alanların testle ölçülen özellik dışındaki bazı özelliklerine, ölçülen özelliğin miktarına, puanlama işlemini yapana göre değişebilir. Tesadüfi (random-seçkisiz) hata: Ölçme sonuçlarına karışan, kaynağı, yönü ve ölçme sonuçlarını hangi yönde etkileyeceği kestirilemeyen hata türüdür. (Köse, 2014)

Güvenirliğin Tanımı Güvenirlik, aynı bireyler üzerinde yapılan, bir niteliğe ait ölçmelerin benzer şartlarda tekrar edilebilirliği olarak tanımlanabilir. Güvenirlik kavramı, geçerlilik kavramında olduğu gibi ölçme araçları için değil, o ölçme araçlarından elde edilen puanlarla veya sonuçlarla ilgili bir kavramdır. (Köse, 2014)

Güvenirlik Tahmin Yöntemleri Tutarlılık ve Kararlılık: Test-Tekrar test yöntemi: Bir ölçme aracının aynı bireylere belirli bir zaman aralığı ile iki defa uygulanması ve bu iki uygulamada elde edilen puanlar arasındaki korelasyonun hesaplanması ile bulunan güvenirlik kestirim yöntemleridir. İç Tutarlılık ve Homejenlik: İki yarım Güvenirliği, KR-20 ve KR-21 Formülleri, Cronbach Alfa: İç tutarlılık anlamında güvenirliğin kestirimi, bir testin bir defa uygulanmasına dayalı olarak, maddelere verilen yanıtlar arasındaki ilişkileri belirlemeye dayanır. (Köse, 2014)

Güvenirlik Tahmin Yöntemleri Eş değerlik:Paralel Formlar Uygulaması: Bu yöntemle güvenirliği kestirilebilmesi için iki eşdeğer veya paralel test formunun geliştirilmesi gerekmektedir. Geliştirilen bu iki test formu test alanlara uygulandıktan sonra, iki uygulamadan elde edilen puan grubu arasındaki korelasyon değeri, paralel-eşdeğer formlar güvenirliği değerini vermektedir. (Köse, 2014)

Güvenirlik Katsayısını Etkileyen Etmenler Güvenirlik katsayısı kesin ortaya konulamayan ancak kestirilen bir değerdir. Tahmin edilen bir değer olmasının nedeni ise, ölçme sonuçlarına karışan hatanın, tesadüfi hata olması veya kaynağı, yönü, doğrultusu ve miktarı net olarak ortaya konamamasıdır. Ölçme sonuçlarına karışan her hata güvenirliği de etkilemektedir. (Köse, 2014)

Güvenirlik Katsayısını Etkileyen Etmenler Güvenirlik katsayısı üzerinde olumsuz etkiye sahip etmenler şunlardır; Puanlamanın nesnelliği Puanlayıcı güvenirliği Test edilen grubun değişkenliği Testteki madde sayısı Testin güçlük düzeyi (Köse, 2014)

kaynakça Köse, İ.A. (2014). Ölçmede güvenirlik. N. Çıkrıkçı-Demirtaşlı (Ed.). Eğitimde ölçme ve değerlendirme içinde (s.94-118). Ankara: Edge Akademi.