Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

İlgilerin Ölçülmesi, ilgi envanterleri ve sorunları

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "İlgilerin Ölçülmesi, ilgi envanterleri ve sorunları"— Sunum transkripti:

1 İlgilerin Ölçülmesi, ilgi envanterleri ve sorunları
Yrd. Doç. Dr. h. deniz gülleroğlu

2 Türk Dil Kurumu’na göre ilgi, belirli bir olay veya etkinliğe yakınlık duyma, ondan hoşlanma ve ona öncelik tanıma olarak tanımlanmaktadır (TDK, 2018). İlgi, bireyin bir ihtiyacını doyuran öğrenilmiş hoşlanma veya hoşlanmama duygusudur.

3 İlgi, belli faaliyetlere isteyerek yönelme, bu faaliyetleri kısıtlayıcı koşullar altında bile başka faaliyetlerin yerine tercih etme ve bu faaliyetleri yaparken yorgunluk yerine dinlenmişlik, bıkkınlık yerine devam etme isteği duyma durumlarında etkili olan iç uyarıcı olarak da tanımlanmaktadır (Kuzgun, 2000: 50) Kariyer danışmalığı ve planlanmasında en sıklıkla kullanılan araçlar, ilgi envanterleridir (Harrington ve Feller, 2004).

4 İlgi Envanterlerinin Geliştirilmesinde Yaklaşımlar
Kapsam Analizine Dayalı: «İşaretleme listeleri» ile yapılandırılan ölçme araçlarında yanıtlayıcıların her bir ifadeden ilgi duyduklarını işaretlemelerini gerektirmektedir. Kolay ve fazla teknik olmayan bir yaklaşım olduğu için eğitimin her kademesinde eğitimciler tarafından tercih edilmektedir. Rasyonel Yaklaşıma Dayalı: Bu yaklaşımla geliştirilen ilgi envanterlerinde, maddelerin meslek grupları ile ilişkilerinin saptanmasında önce ilgi alanı ile etkinlikler sınıflanmakta ve maddeler halinde gruplandırılarak alt testler oluşturulmaktadır. Standart test geliştirme adımları takip edilmektedir. (Özgüven, 2012)

5 Ampirik Yaklaşıma Dayalı: Envanterde yer alacak maddelerin seçiminde, başka bir envanter dış ölçüt olarak işlev görmekte ve maddelerin dış ölçütle ilişkisi incelenmekte; madde seçimi bu ilişkiye dayalı olarak belirlenmektedir. (Özgüven, 2012)

6 İlgi Envanterlerinin Faydaları
İlgilerin farkına varılmasını kolaylaştırmaktadır. İlgi alanlarının mesleklerle bağlantısının kurulmasına ve bu yolla henüz bilinmeyen mesleklerin tanınmasına yardımcı olmaktadır. İlgilerle yetenekler arasındaki olası tutarsızlıkların far edilmesine olanak vermektedir. Kişinin ifade ettiği ilgiler ile ölçülen ilgileri arasındaki farklılığın kaynağını belirlenmesini sağlamaktadır. (Kuzgun, 2010)

7 Meslek seçiminde, ilgilerin öneminin anlaşılmasına yardımcı olmaktadır.
İlgi kavramının mesleki doyum, başarı, özenti, yetenek kavramları ile ilişkisinin kurulmasına olanak vermektedir. Kariyer planının gerçeklik düzeyinin artırılmasını sağlamaktadır. Kariyer düşüncesini geliştirmekte; buna bağlı olarak bireyi araştırmaya yönlendirmektedir. Bazı ilgi envanterleri ilgilerle meslek seçenekleri arasındaki ilişkinin görülmesini kolaylaştırmaktadır. (Kuzgun, 2010)

8 Mesleki İlgilerin Ölçülmesinde Kullanılan Ölçme Araçları
Kuder İlgi Alanları Tercih Envanteri Kuder Kariyer Keşfi Thurstone İlgi Testi Strong İlgi Envanteri Holland Kendini Araştırma Ölçeği O*NET İlgi Envanteri Kişisel Küre Envanteri Amerika Lise Test Programı İlgi Envanteri A.B.D. Silahlı Kuvvetler Mesleki Tutum Test Bataryası İlgi Envanteri Gazete Haberleri Testi Akademik Benlik Kavramı Ölçeği (Yılmaz, 2011)

9 Ülkemizdeki ilk ilgi envanteri, Tan (1972) tarafından okuyucuların gazete haberlerinin başlıklarına bakarak seçtiği ve seçimlerinin gerisinde ilgilerin yattığı görüşünden hareketle geliştirilmiş olan Gazete Haberleri Testi’dir. Gazete Haberleri Testi, 60 maddeden oluşmaktadır. Her maddede 12 ilgi alanına ilişkin dörder haber başlığı yer almaktadır.

10 KAYNAKLAR Harrington, T.F. & Feller, R.W. (2004). Facilitating career development, assessment and interpretation practices. J.E. Wall ve G.R. Walz (Ed.). Measuring up: Assessment issues for teachers, counselors, and administrators (s ). Texas: PRO-ED Inc. Kuzgun, Y. (2000). Meslek danışmanlığı kuramlar uygulamalar. Ankara: Nobel Yayınları. Öner, N. (2012). Türkiye’de kullanılan psikolojik testler. İstanbul: Boğaziçi Yayınları. Özgüven, İ. E. (2012). Psikolojik testler. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Tan, H. (1972). Gazete haberleri testi geliştirilmesi ve standardizasyonu. Ankara: TÜBİTAK. Yılmaz, O. (2011). Mesleki İlgi Envanteri’nin geliştirilmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.


"İlgilerin Ölçülmesi, ilgi envanterleri ve sorunları" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları