2019-2021 BÜTÇE HAZIRLAMA REHBERİ DÜZCE ÜNİVERSİTESİ STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLIĞI
Sunum Planı Bütçe Hazırlık Mevzuatı ve Dokümanları 2019-2021 Düzce Üniversitesi Bütçe Hazırlık Çalışmaları ve Hazırlanacak Formlar
Bütçe Hazırlık Mevzuatı ve Dokümanlar Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu 5018 Sayılı Kamu Mali Yönetim ve Kontrol Kanununun 15, 16, 17, 18 ve 19 uncu maddeleri ile düzenlenmiştir. Merkezi yönetim bütçesinin hazırlanma süreci, Bakanlar Kurulunun en geç eylül ayının ilk haftasının sonuna kadar toplanarak kalkınma planları, stratejik planlar ve genel ekonomik koşulların gerekleri doğrultusunda makro politikaları, ilkeleri, hedef ve gösterge niteliğindeki temel ekonomik büyüklükleri de kapsayacak şekilde Kalkınma Bakanlığınca hazırlanan orta vadeli programı kabul etmesiyle başlar.
Bütçe Hazırlık Mevzuatı ve Dokümanlar Orta Vadeli Program; 3 yıllık hazırlanır, ülke ekonomisinin uygulanmasında ilke, politika ve öncelikler belirlenir. Kalkınma Bakanlığı tarafından hazırlanır (BKK)’ca karara bağlanır. Orta Vadeli Mali Plan; 3 yıllık hazırlanır, üç yıla ilişkin merkezi yönetim bütçesi toplam gelir ve gider tahminleriyle, kamu idarelerinin ödenek teklif tavanları belirlenir. Maliye Bakanlığınca hazırlanır, Yüksek Planlama Kurulu tarafından karara bağlanır. Bütçe Hazırlama Rehberi; Bütçe tekliflerinin hazırlanması ışık tutan ayrıntılı açıklama dokümanıdır.
Bütçe Hazırlık Mevzuatı ve Dokümanlar Bütçe Hazırlama Rehberi Bütçe hazırlama rehberinde; Genel İlkeler Analitik Bütçe Sınıflandırması Diğer Hususlar
Bütçe Hazırlık Mevzuatı ve Dokümanlar Bütçe Hazırlama Rehberi A. GENEL İLKELER 1- Bütçe teklifleri; çok yıllı bütçeleme anlayışı çerçevesinde 2019-2021 dönemini kapsayacak şekilde hazırlanacaktır. 2- Ödenek teklifleri (01.3 - 01.4 - 02.3 ve 02.4 ‘ile 03 kalemindeki bütün fişler) ile gelir tahminlerine ilişkin bütçe fişlerinde, hizmet maliyeti hesaplanmasına ilişkin ayrıntılı ve somut verilere yer verilecektir. 3- İdareler, bütçelerini hizmet öncelikleri ve performans hedeflerini dikkate alarak Orta Vadeli Mali Plan ekinde yer alan ödenek teklif tavanları dahilinde hazırlayacaklardır. (2019 ve 2020 yılları bütçe tekliflerinin hazırlanmasında 2018 yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanununda bu yıllar için öngörülen tutarlar esas alınacaktır. 2021 yılında ise 2020 yılı için öngörülen tutarlar dikkate alınmak suretiyle bütçe teklifi yapılacaktır.) Bu verilere bir sonraki slaytta gösterilen e-bütçe sayfasından ulaşılacaktır.
Bütçe Hazırlık Mevzuatı ve Dokümanlar Bütçe Hazırlama Rehberi A. GENEL İLKELER 4- İdareler, bütçe tekliflerini Analitik Bütçe Sınıflandırmasına ilişkin izleyen bölümlerde yer verilen esas ve usullere uygun olarak hazırlayacaktır. 5- Bütçe tekliflerinin hazırlanmasında her birimin yürütmekte olduğu hizmetler gözden geçirilerek ihtiyaç duyulmayan, öncelik taşımayan veya mükerrerlik arz eden hizmetler için ödenek teklif edilmeyecek, devamına ihtiyaç duyulan hizmetler için önceki yıl verileri de ortaya konularak bu rehberde belirtilen esaslar dahilinde ödenek teklif edilecektir. 6- Mali hizmetler birimleri, bütçe tekliflerinin tavan dahilinde hazırlanmasını sağlamak üzere gerekli koordinasyonu yürüteceklerdir.
Bütçe Hazırlık Mevzuatı ve Dokümanlar Bütçe Hazırlama Rehberi B. ANALİTİK BÜTÇE SINIFLANDIRMASI Analitik Bütçe Sınıflandırması; giderin (kurumsal, fonksiyonel, finansman tipi ve ekonomik sınıflandırma), gelirin ve finansmanın sınıflandırması olmak üzere dört bölümden oluşmaktadır. Kurumsal sınıflandırma, Yönetim yetkisi, bütçe sistemi içinde yer alan idari yapı temel alınmıştır. Fonksiyonel sınıflandırma, Devlet faaliyetinin türünü göstermek üzere tasarlanmıştır. Finansman tipi sınıflandırma, harcamanın hangi kaynakla finanse edildiğini gösterir. Ekonomik sınıflandırma, Devlet faaliyetlerinin, milli ekonomi üzerinde etkilerine göre gruplanmasıyla oluşturulmuştur.
Bütçe Hazırlık Mevzuatı ve Dokümanlar Bütçe Hazırlama Rehberi B. ANALİTİK BÜTÇE SINIFLANDIRMASI Kurumsal sınıflandırma 38: Yükseköğretim Kurumları 57: Düzce Üniversitesi 01: Üst Yönetim, Akademik ve İdari Birimler Not: Bu verilere Analitik Bütçe sınıflandırma rehberinde bulunmaktadır..
Bütçe Hazırlık Mevzuatı ve Dokümanlar Bütçe Hazırlama Rehberi C. DİĞER HUSUSLAR 1- Bütçe teklifleri hazırlanırken ‘Bütçe Hazırlama Rehberi’ doğrultusunda belirtilen ilke ve standartlar ile kodlama sistemine uyulacaktır. 2- Giderin sınıflandırılmasında kurumsal, fonksiyonel, finansman tipi ve ekonomik kodların en detayını içerecek düzeyde (IV) hazırlanacaktır. 3- Ekonomik sınıflandırmanın IV. Düzeyinde hazırlanan bütçe fişlerinin gerekçelerinde genel ifadeler yerine hesaplamalara dayanan ayrıntılı bilgilere yer verilecektir. 4- Bu zorunluluğa uymadığı tespit edilen bütçe teklifleri, noksanlıkları giderildikten sonra değerlendirmeye alınacaktır.
Bütçe Hazırlık Çalışmaları ve Hazırlanacak Formlar FORMLARA İLİŞKİN GENEL BİLGİLER Birimler bütçe hazırlık çalışmalarında yer alan formları, aşağıda belirtilen bilgi ve açıklamalar doğrultusunda dolduracaklardır. 1- Formlar A4 kağıdı ebadında olacak ve eksiksiz olarak doldurulacaktır. 2- Birimlerin dolduracağı bazı formlarda yer alan bilgilere, merkezi yönetim bütçe kanunu, eki belgeler ve bütçe gerekçesinde yer verileceğinden, formların doldurulması hususunda gereken hassasiyetin gösterilmesi gerekmektedir.
Bütçe Hazırlık Çalışmaları ve Hazırlanacak Formlar Bütçe hazırlık çalışmaları ilk olarak yıl sonu harcama tahminleri sisteme girilecektir. Yapılacak İşlem : e-bütçe sisteminde Üniversiteler Bütçe Hazırlık Birim Düzeyinde Yıl Sonu Tahminleri
2018 Yıl Sonu Harcama Bilgileri 2018 Yıl Sonu Harc.Tah. Kısmına yazılacak tutarların belirlenebilmesi için, haziran itibarı ile yapılan harcamalara bir sonraki sunumda gösterilen Ödenek Durum Masraf Cetvelinden ulaşılabilir. Yıl içerisinde dörtlü düzeyde harcama yapılan ve listede çıkmayan tertipler liste sonuna eklenerek yıl sonu harcama tahminleri girilecektir.
Ödenek Durum Masraf Cetveli Bütçe Yılı:2018 Ay: Haziran Birim: Birim Kodunuz yazılacak Kurumsal:3857 Kırılım:4 Kayıt Tur: Birim Düzeyinde Tertip bazından ödenek durum listesi işaretlenip rapor hazırla butonuna tıklanır. Bir sonraki slaytta yer alan rapor sistem tarafından hazırlanmış olacaktır.
Ödenek Durum Masraf Cetveli Raporu
2018 Yılsonu harcama tahmini hesaplama yapılırken: 01 Personel Giderleri ve 02 Sosyal Güv. Tertibinde: 01.1 ve 02.1 Memurlar 01.2 ve 02.2 Sözleşmeli Personel 01.5 ve 02.5 Diğer Personel kalemlerinde dörtlü düzeylerinin yıl sonu harcama tahminleri bulabilmeniz için: 4 lü kırılım (Örn 01.1.1.01 gibi) -Cetveldeki harcama tutarının (Haziran-2018 ayı itibarı ile) % 7 artırımlı tutarı bulunarak ikinci altı aylık dönemi kapsayan harcama tahmini belirlenir. İki dönemin toplamı ile yıl sonu harcama tahmini oluşur. ÖRNEK I. Altı Aylık Harcama : 24.521,64 II. Altı Aylık Harcama Hesaplama : 24.521,64 x %7 = 1.720.01 II. Altı Aylık Toplam Harcama : 24.521,64 + 1.720,01= 26.241,65 I. Altı Aylık Harcama + II. Altı Aylık Harcama = 2018 Yıl Sonu Harcama Tahmini 24.521,64 + 26.241,65 = 50.763,29 50.763 TL e-bütçede Yıl Sonu Tahmini/Harcama Bilgileri Düzenleme Üniversiteler Detay Harcama Tahmin Bilgileri sayfasındaki 2018 Yılsonu Harc.Tah. sütununa yazılacak. 01.3 ve 02.3 İşçiler tertiplerinde Yıl içerisinde yapılacak maaş ödemeleri ile eğitim desteği, ikramiyeler v.b ek ödemeler hesaplanarak yıl sonu harcama tahminleri bulunacaktır. 01.4 ve 02.4 Geçici Personel tertiplerinde 01.4 Geçici Personel tertibinde İlk altı aylık harcamalarınıza 2018-2019 Eğitim Öğretim Yılı Güz Dönemine ait tahmini çalıştırılması planlanan harcamaları eklenerek yılsonu harcama tahminleri bulunacaktır. Ayrıca 02.4 tertibinden staj ücretleri ödemeleri hesaplanarak yıl sonu harcama tahminine eklenecektir.
Hesaplama Örneği
2018 Yılsonu harcama tahmini hesaplama yapılırken: 03 Mal ve Hizmet Alım Giderleri tertibinde: 03 koduna ait yıl sonu harcama tutarlarının belirlenmesinde aşağıdaki hususları; Su, elektrik ve yakacak gibi doğal kaynak tüketimi yapan birimler, bu harcama tertiplerine ilişkin yıl sonu harcama tahminlerinde hesaplamalarının doğru tespit edilmesi, Yıl sonu harcama tahminlerinde bazı tertiptlerin başlangıç ödeneğinin tamamı değil, yılsonuna kadar harcanması planlanan tutarlar olması dikkat edilmesi, (Ör:03.5.2.02 Telefon Abonelik Kullanım ücreti tertibinizde yılsonuna kadar gelen faturalar toplamı tahmini 600 TL iken Başlangıç ödeneğiniz 1.000 TL olduğundan harcama tahmine 1.000 TL yazılması), 03.3 Yolluklar tertibinin yılsonu harcama hesaplamasında haziran sonu itibarı ile ilk altı aylık dilimde ödenmeyen evraklarınız ile ikinci altı aylıkta tahmini planlanan yolluklarda hesaplanması, Başlangıç ödeneğinde 4’ lü düzeyde tertibi olmamasına rağmen yıl içerisinde harcama yapılan kalemlere ilişkin yılsonu harcamalarında hesaplama yapılmasına, dikkat edilmesi gerekmektedir.
Bütçe Hazırlık Formları (Form-1 Hizmet Gerekçesi ve Hedefleri)
Bütçe Hazırlık Formları (Form-1 Hizmet Gerekçesi ve Hedefleri) Biriminiz hakkında genel bilgileri, kuruluşu, gelişimi, fiziksel kaynaklar, insan kaynakları, öğrenci sayısı ve fonksiyonel gerekçeleri ayrıntılı bir şekilde yazılacaktır. Hizmet Gerekçesi aşağıdaki maddeler halinde hazırlanması gerekmektedir. 1. İDARE HAKKINDA GENEL BİLGİLER 1.1. Kuruluş ve Gelişim 1.2. Fiziksel Kaynaklar ve İnsan Kaynakları 2. FONKSİYONEL GEREKÇE 2.1. Eğitim Hizmetleri 2.1.1. Akademik Eğitimin Niteliği ve Kalitesine İlişkin Hizmetler 2.1.2. Öğrencilerin Niteliğinin ve Gelişiminin Desteklenmesi 2.1.3. Eğitim Öğretim Teknikleri ve Altyapısının Geliştirilmesi 2.1.4. Akademik Altyapının Güçlendirilmesi 2.1.5. AR-GE Faaliyetlerinin Geliştirilmesi Not: Hizmet Gerekçesi ile ilgili örnek bir sonraki slaytta bulunmaktadır.
Hizmet Gerekçesi ve Hedefleri (Örnek)
Hizmet Gerekçesi ve Hedefleri (Örnek)
Bütçe Hazırlık Formları (Form-10 Birimlerin Hizmetlerini İlişkin Bilgi Formu) Birimlerin Hizmetlerine ilişkin Bilgi Formunun gerçekçi olarak düzenlenmesi, Üniversitemiz ile Maliye Bakanlığı Uzmanları arasında bütçe görüşmeleri esnasında önem arz ettiğinden biriminizin bu forma yansıtılacak bilgilerinin eksiksiz ve tam olması gerekmektedir. Form-10 doldurulurken bir önceki yıl bütçe hazırlık aşamasında doldurulan Form-10 ile kontrol ederek doldurulması hata ve eksikliklerin tespitinde size yardımcı olacaktır.
Bütçe Hazırlık Formları (Form-11 Fiziksel Değerler Bilgi Formu) Fiziksel Değerler Bilgi Formu e bütçe sisteminden birim düzeyinde girilmediğinden Başkanlığımız internet adresinde duyurular kısmında forma ulaşabilirsiniz. İlgili form doldurularak Başkanlığımıza biriminiz tarafından teslim edilecek bütçe dosyasına eklenilecektir.
Bütçe Hazırlık Formları (Form-13 Gider Bütçe Fişleri) Gider bütçe fişleri ekonomik sınıflandırmanın dördüncü düzeyinde doldurulacaktır. Gider bütçe fişlerinde ödenek teklifi hesaplanırken birim maliyetin tespitine ilişkin bilgi formunda (Form-10) belirtilen bilgiler dikkate alınacaktır. Örn: Form 10 da Yurtiçi Sürekli Görev Yolluğu alan personel sayısını 2019 yılı tahmininde 2 belirlediniz. Form 13 de 03.3.2.01 Bütçe fişinde ona göre hesaplama yapmanız gerekmektedir. Örn: Form 10 da yakacak tüketiminin 2019 yılı tahmininde 5.000 metreküp belirlediniz. Form 13 de 03.2.03.01 Yakacak Alımları fişinde ona göre hesaplama yapmanız gerekmektedir. 01 Personel Giderleri ile 02 Sosyal Güv.Dev.Prim. Giderleri fişleri açıklama kısımları (01.3, 01.4, 02.3 ve 02.4 teripleri hariç) boş bırakılacak. 03 Mal ve Hizmet Alımları Gider fişleri ayrıntı bir şekilde doldurulacaktır. Bütçe fişlerinin gerekçelerinde; genel ifadeler yerine hesaplamalara dayanan detaylı bilgilere yer verilecektir. Ayrıca tertibe ilişkin önceki yıllarda harcama varsa tablo halinde 2017 yılı harcaması ve 2018 yıl sonu tahmini harcama miktarı belirtilerek 2019 yılı talepleri buna göre gerçekleştirilecektir. 2019-2021 Gider bütçe fişlerinin doldurulmasında, 2018 yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunda belirlenen kurumsal tavanlar esas alınacaktır. Diğer yandan kurumsal tavanları aşan ihtiyaçlara ilişkin ilave ödenek teklifleri ile bu tekliflere ilişkin hesaplama ve açıklamalar gider bütçe fişinde yer alan bölümlerde ayrıca gösterilecek ve Başkanlığımız internet adresinde duyurular kısmında yer alan Tavan Aşan Bütçe Tablosu formunda belirtilecektir.
Bütçe Hazırlık Formları (Form-13 Gider Bütçe Formu)
Bütçe Hazırlık Formları (Form-13 Gider Bütçe Formu) Örnek Tablo Form 13 de açıklama kısmına biriminiz 2019 yılında 4 lü düzeyde teklif etmek istediğiniz ayrıntılı bilgilere yer verilmesi gerekmektedir. (2019 ve 2020 yılları bütçe tekliflerinin hazırlanmasında 2018 yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanununda bu yıllar için öngörülen tutarlar esas alınacaktır. 2021 yılında ise 2020 yılı için öngörülen tutarlar dikkate alınmak suretiyle bütçe teklifi yapılacaktır.)
Bütçe Hazırlık Formları (Form-27 Öğrenci Sayıları Bilgi Formu) 2017-2018 Eğitim Öğretim Bahar Döneminde mezun olan öğrencilerden sonra kalan sayı yazılacaktır.
Sonuç ve Değerlendirme 2019 yılı bütçe hazırlama doğrultusunda e bütçe sistemine girilmesi gereken formlar şunlardır: 1. Yıl sonu harcama tahmini 2. Form-1 (Hizmet Gerekçesi ve Hedefleri) 3. Form-10 (Birimlerin Hizmetlerine İlişkin Bilgi Formu) 4. Form-13 (Gider Bütçe Fişleri) 5. Form-27 (Öğrenci Sayıları Bilgi Formu) Başkanlığımıza biriminizce hazırlanacak bütçe dosyasında bulunması gereken formlar aşağıda belirtilmektedir. 1. Tavan Aşan Bütçe Tablosu (Başkanlığımız internet adresi duyurular kısmında bulunmaktadır.) 2. İstenen Bilgiler Formları (Başkanlığımız internet adresi duyurular kısmında bulunmaktadır.) 3. Form-1 4. Form-10 5. Form-11 (Başkanlığımız internet adresi duyurular kısmında bulunmaktadır.) 6. Form-13 7. Form-27
DÜZCE ÜNİVERSİTESİ STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLIĞI İyi Çalışmalar… DÜZCE ÜNİVERSİTESİ STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLIĞI