Atatürk Dönemi Türk Dış Politikası (1923-1939) Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji
Avrupa…(1923-1939) Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji
Savaş sonu…Avrupa 1914 1918 Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji
Versailles Antlaşması(1919) sonrası Almanya… Topraklarının büyük bölümü Fransa, Belçika, Polonya ve Çekoslovakya’ya verilmiş… Bütün sömürgeleri İngiltere, Fransa, Belçika ve Japonya’ya… 10 yıl boyunca Fransa, Belçika ve İtalya’ya kömür verecek, savaşta zarar görenlere tazminat ödeyecek… Zorunlu askerlik kaldırılmış, sadece 100.000 kişilik bir askeri gücü var… Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji
1929 Dünya Ekonomik Bunalımı 50 milyon işsiz Dünyadaki toplam üretimde %42’lik bir düşüş Dünya ticaretinde %65’lik gerileme Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji
Faşizm ve Nazizm’in ortaya çıkışı… Aşırı milliyetçi Anti-demokratik Anti-komünist Otoriter ideoloji ve yönetim sistemi… Bazı Özellikleri… Bir ulusa, kültüre ya da “ırka” üye insanların toplumun geri kalanı üzerinde üstün oldukları iddiası… Halkın kitle olarak anlaşılması…devletin, özel yaşama kadar toplumsal hayatın her alanında hak iddia edişi… Devlet içinde başka bir devlet olan silahlı gizli servisin merkezi önemi… Parti propagandası yoluyla toplumsal alanın ve kitle iletişim araçlarının tekelleşmesi çabası… Ekonomik hayat da dahil olmak üzere toplumsal hayatın militarize edilmesi… Ataerkil yapıların yüceltilmesi… Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji
İtalya Mussolini… 1922-45 İtalyan Krallığı’nın başbakanı İtalya 1922’de ne durumda?? I. Dünya Savaşı'ndan istediğini alamayan İtalya ,dar bir sömürge alanıyla sanayisini beslemeye çalışıyor… Fazla nüfusu için çözüm yolları aramakta… Mussolini’nin amacı: İtalya’yı eski Roma İmparatorluğu’nun gücüne kavuşturmak İlk adım: Habeşistan(Etiyopya)’ın işgali (1936) Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji
Adolf Hitler (1889-1945) 1919’da Nazi Partisi’nin başına geçti. 1933’ten itibaren önce başbakan sonra “Führer” (Rehber-devlet başkanı) olarak Almanya’yı yönetti. Almanya’yı yeniden silahlandırdı, tüm muhalifleri bastırdı, ırkçı bir politika izlemeye başladı. Amaçları: 1919 Versailles Ant. sonuçlarını ortadan kaldırmak Almanya dışında yaşayan tüm Almanların Alman sınırları içine alınması Alman devleti için “Hayat Sahası” yaratılması Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji
Cevaplanması gereken soru !!! Almanya ve İtalya’nın 1930’lardan itibaren yarattığı tehdit karşısında Türkiye nasıl bir politika benimsemiştir ? Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji
Mustafa Kemal Atatürk: “Milletimizin, güçlü, mutlu ve güvenlik içinde yaşayabilmesi için, devletin tamamen milli bir siyaset izlemesi..gerekir. Bunun anlamı şudur: Milli sınırlarımız içinde, kendi kuvvetimize dayanıp varlığımızı koruyarak millet ve memleketin gerçek mutluluğuna ve bayındırlığına çalışmak…Erişilemeyecek hayali amaçlar peşinde koşmamak…uygar dünyadan, uygar ve insanca davranış ve karşılıklı dostluk beklemek…” Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji
Lozan Barış Antlaşması (1923): Türkiye Cumhuriyeti’nin uluslar arası alanda resmen tanınması… Bundan sonraki ilk adım…Lozan’da halledilemeyen sorunlar: Musul Dış borçlar Suriye sınırı Nüfus mübadelesi Boğazlar Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji
Milletler Cemiyeti’ne Giriş (1932) “Yurtta Barış Dünyada Barış” anlayışının yansıması… Balkan Antantı (1934) Sorun: Balkanlarda ve Doğu Akdeniz’de yayılmacı politika sergileyen İtalya Türkiye+Yunanistan+Yugoslavya+Romanya 1936’dan itibaren Antant zayıflamaya başlar…neden??? Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji
Montreux (Montrö) Boğazlar Sözleşmesi (1936) Lozan Antlaşması’na göre boğazlar bölgesinin silahtan arındırılması ve geçişin denetlenmesi görevi “uluslar arası komisyon” da… Ancak bu durum; Ulusal bağımsızlığa aykırı! İtalya ve Almanya’nın saldırgan politikası Türkiye’yi boğazlar konusunda önlem almaya yöneltti… Montrö Boğazlar Sözleşmesi ile “uluslar arası komisyon kaldırılıp Türkiye’ye boğazlar ve çevresinde asker bulundurma hakkı verildi. Boğazlarda Türk egemenliği ve kontrolünü esas alan yeni bir düzenlemeye gidildi. Sözleşme, günümüzde hala yürürlüktedir. Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji
Sadabat Paktı (1937) Türkiye-Irak-İran-Afganistan Saldırmazlık ve iyi komşuluk paktı II. Dünya Savaşı başlayınca önemini yitirdi… Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji
Hatay Sorunu ve Hatay’ın Anavatana Katılışı (1939) Fransa ile imzalanan Ankara Antlaşması(1921): Halkının çoğunluğu Türk olan Hatay, Türkiye sınırları dışında… Fransa, Suriye ve Lübnan’daki manda yönetimini bırakır (1936)… Suriye, Hatay üzerinde hak iddia eder… Çözüm: Konu, Milletler Cemiyeti’nde görüşülür… MC gözetiminde yapılan halk oylamasıyla Bağımsız Hatay Devleti kurulur(1938)… Hatay Meclisi’nin aldığı bir kararla Hatay, Türkiye’ye katılma kararı alır…(1939) Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji