FONKSİYONEL GIDALAR.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Öğr. Gör. MEHMET ALİ ZENGİN
Advertisements

Entegre Savaş Zararlı ve hastalık etmenlerine karşı kullanılan çeşitli yöntemlerin birbirini tamamlayıcı, ekosistemdeki dengeyi koruyucu şekilde uygulanmaları...
2016 Dünya Sağlık Günü Diyabeti (şeker hastalığını) Yenelim! Dr Pavel Ursu Dünya Sağlık Örgütü Türkiye Temsilcisi.
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
Stratejik Pazarlama 4. Hafta
Girişimcilik Öğr.Gör.Seda AKIN GÜRDAL. Ders Akışı İşletmenin Amaçları İşletme Çevre İlişkisi.
İSTANBUL ESENYURT ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ İŞLETME ANABİLİMDALI YÖNETİM ve ORGANİZASYON CENK SOYER SÜREÇ YENİLEME DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİ REENGINEERINGG.
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
ÖRGÜTSEL ADALET Adaletsizlik Nedir? Örgütlerdeki Adaletsizlikler?
SOLUNUM VE GEVŞEME EGZERSİZLERİ İLE ETKİLİ MÜZİK EĞİTİMİ AYŞEN ÜMİT İSTANBUL BİLİM VE SANAT MERKEZİ Müzik Mentoru.
1. Fast food ürünlerindeki yağın çoğu hayvansal kaynaklı olup, çoğunlukla doymuş yağ asidi içerir. Yağdan gelen enerjinin artması, başta koroner kalp.
SAĞLIK TURİZMİNDE ÖNEMLİ TIBBİ DESTİNASYONLAR 1. Sağlık Turizminde Öne Çıkan Destinasyonlar Global ölçekte değerlendirildiğinde son yılda bazı ülkelerin.
TÜRKİYE EKONOMİSİNİN SEKTÖREL DAĞILIMI
AĞAÇLANDIRMA VE GENÇLEÇTİRME ÇALIŞMALARININ BİYOLOJİK ÇEŞİTLİLİĞE ETKİSİ İsmail KÜÇÜKKAYA Orm. Yük. Müh.
ERDEMLİ MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ TARIM ALANI.
Leyla İÇERLİ Araş. Gör. Dr. Aksaray Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü.
Pazarlama İlkeleri.
TALEP (İstem).
GELECEKTEKİ DÜNYAMIZ.
Üretim teknolojisi ve bilişim teknolojisindeki değişim
ECON 321 ULUSLARARASI İKTİSAT
Uluslararası Pazarlama Araştırması
Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO
PAZARLAMA KARARLARINI ETKİLEYEN ÇEVRESEL FAKTÖRLER
BESLENME VE DİYETETİKTE
ÖZEL EĞİTİMİN TEMEL İLKELERİ
M Arş. Gör. Dr. Esranur AKBULUT
Bütünleştirme uygulamaları
Aşağıdaki kavramları açıklayınız
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ. BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ.
ECON 321 ULUSLARARASI İKTİSAT
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ.
FİNANSÇI OLMAYANLAR İÇİN FİNANS
KANSER.
PAZARLAMA YÖNETİMİ PAZARLAMA YÖNETİMİ • PAZARLAMAYA GİRİŞ
Bölüm 9 İş Yönetim Stratejileri : Rekabet Stratejileri
TUTUM VE ALGILAR.
PAZARLAMADA FİYATLAMA
I.BÖLÜM TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI KAVRAMI VE PAZARLAMA
İK MAKALESİ.
DÜNYADA ORGANİK TARIM Günümüzden yaklaşık 1,5-2 milyon yıl önce ilk insanların dünya yaşamı içinde yer aldığı sanılmaktadır. Bu zamanda dünyada insan yaşamı.
Geniş Ölçekli Testler Yrd. Doç. Dr .Ömer Kutlu.
Bilişim Teknolojileri ve Yazılım Dersi
Pazarlama tanımları 1970’li yıllardan önce, pazarlama, hemen hemen tüm pazarlama teorisyenleri tarafından, kar amaçlı işletmelerin, ürünleri ve hizmetleri.
Tüketici Pazarları Örgütsel Pazarlar
Dünyada ve Türkiye’de Su Ürünleri Üretimi
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ 7.D.1. Özgün Ürünümü Tasarlıyorum.
Akademik Bilişim '08 İLKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN
BÖLÜM 2 BİLİŞSEL GELİŞİM.
ÖBBS (Öğrenci Başarılarının Belirlenmesi Sınavı)
ÜNİVERSİTEDE YABANCI DİL ÖĞRETİMİNDE İNTERNET KULLANIMINA İLİŞKİN ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ Mehmet AKSÜT Nihat ÇAKIN 
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Tezin Olası Bölümleri.
Yaratıcı Strateji: Planlama ve Geliştirme
SHB-221 TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Pedagojİk Formasyon Sertifika programI ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ Hafta V Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
Bölüm 1 Giriş. Bölüm 1 Giriş Teknolojik Yeniliğin Önemi Teknolojik yenilik günümüzde birçok endüstrideki rekabet başarısının en önemli tek itici gücüdür.
SAĞLIK PSİKOLOJİSİNE GİRİŞ
Tüketici Davranışları
Nitel Araştırmalar.
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
Sınıf Öğretmenlerinin Eğitsel Amaçlı İnternet Kullanım Öz Yeterlikleri
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİM PROGRAMI HAZIRLAMA PLANI (1)
LEZZET PROFİLİ ANALİZİ
Örgüt Kuramı, Örgüt Tasarımı ve Örgütsel Değişim
Sunum transkripti:

FONKSİYONEL GIDALAR

FONKSİYONEL GIDA NEDİR?

Birçok ülkede yaşam standartlarının yükselmesiyle insanlar aldıkları gıdaların nitelikleri ve sağlıkları üzerindeki etkileri hakkında çok daha hassas ve bilinçli olmaya başlamışlardır. İnsanlar artık gıdaları sadece tüketmekten öteye tükettikleri her gıdanın artılarına bakmaktadır. Tüketicinin bilinçlenmesi gıda sektörünü yeni arayışlara sürüklemiş ve fonksiyonel gıdalar ortaya çıkmıştır. Fonksiyonel gıdalar vücudun temel besin öğelerine olan ihtiyacı karşılamanın ötesinde insan fizyolojisi ve metabolik fonksiyonları üzerinde ilave faydalar sağlayan, böylelikle hastalıklardan korunmada ve daha sağlıklı bir yaşama ulaşmada etkinlik gösteren gıdalar veya gıda bileşenleridir. Fonksiyonel besinler hiçbir işlem görmemiş doğal bir besin maddesi olabileceği gibi fonksiyonel bir besin öğesi ile zenginleştirilmiş veya genetik mühendislik yöntemleri ile değişikliğe uğratılmış bir besin de olabilir. 

Gıdalara ingredientler ilave edilerek üründe var olan fonksiyonel özellik artırılabileceği gibi, fonksiyonel özellik taşımayan ürünlere de ilave edilerek fonksiyonel bir ürün elde edilebilir. Fonksiyonel gıda katkı maddeleri besinlerden elde edilen bileşenlerdir. Bu fonksiyonel bileşenler; Esansiyel bir makrobesleyici olabilir: Sindirime dirençli nişasta ve omega-3 yağ asitleri gibi. Günlük önerilen miktarların üzerinde alındığında sağlığımızı olumlu yönde etkileyen bir esansiyel mikrobesleyici olabilir. Fizyolojik olumlu etkileri olan non (esansiyel) bileşenler olabilir: olisakkaritler ve fitokimyasallar gibi.

BİR ARAŞTIRMAYA GÖRE… ACNielsen Online’ın 38 ülkede gerçekleştirdiği global çalışmada, tüketicilere tercih ettikleri sağlıklı ürünleri ve bu ürünleri hangi sıklıkta satın aldıklarını sormuştur. 21.200 internet kullanıcısının katıldığı araştırmada ortaya çıkan sonuç:   Kolesterolü azaltan yağ ve margarinler Faydalı bakteriler içeren mayalı içecekler Yoğurt ve Acidophilus kültürleri / probiyotikler Soya sütü Vitamin ve ek maddelerle takviye edilmiş süt Vitamin ve ek maddelerle takviye edilmiş ekmek   Tam buğday, yüksek lifli ürünler Katkılı tahıllar Vitamin ve ek maddelerle takviye edilmiş   meyve suları İyotla zenginleştirilmiş sofra tuzu

YENİLİKÇİ GIDA TEKNOLOJİLERİNDEN FONKSİYONEL GIDALARIN KAMUOYUNDA TÜKETİCİ KABULÜNÜ OLUŞTURAN:SOSYO- BİLİŞSEL VE DAVRANIŞSAL BELİRLEYİCİLER

Gıda pazarında tek en hızlı büyüyen bölüm olan fonksiyonel gıdalar için parlak bir gelecek öngörülmesine rağmen,eleştriler bu besin grubunun verdiği vaatleri tam olarak üstlenmediğini ortaya çıkarmıştır.Gıda alanında yenilikçi teknolojilerin kabulü için algılanan fayda,risk önermeleri ve doğallık önemli faktörlerdir.Fakat bu tür teknolojilerin yararları henüz çok açık değildir.Bu yüzden gıda teknolojilerinde güven unsuru çok önemlidir. Belçika’da 215 kişilik bir tüketici grubuna yapılan araştırma sonucuna göre %46,5’lik bir oranla fonksiyonel gıdalar tercih edildi.Yeni gıda teknolojileri gıda yeniliklerine olanak sağlamaktadır.Ancak tüm teknolojiler tüketiciler tarafından eşit olarak kabul görmemektedir.Gen teknolojisi gibi gıda işlemleri Avrupa’da iyi karşılanmamaktadır.Nanoteknoloji yöntemleri kullanılarak yeni gıda ürünleri üretimi ve paketleme alanlarında ise istihdam artmaktadır.Fakat kamuoyunun nanoteknolojik yöntemlere karşı tepkisinin nasıl olduğu belirsizliğini korumaktadır.

Başarılı gıda ürünlerinin gelişmesinde tüketici kabulü çok önemlidir ve yeni üretim teknolojilerine ilgi giderek artmaktadır.Sağlık açısından yararlı olması fonksiyonel gıda kabulünde en önemli unsurdur.Ek olarak ailede hasta birey bulunması fonksiyonel gıda seçimini artırırken; yüksek düzeyde kavrama bilincinin artışı seçimi azaltmaktadır. Gıda teknolojisi ile üretilen ürünler yüksek faydalı ve birçok ihtiyaca karşılık veriyorsa,tercih edilme oranı daha da artmaktadır.Ayrıca yeni gıda teknolojisi ile oluşturulan ürünün herhangi bir katkı maddesi içermediği konusunda güven ortamı yaratılırsa o ürünün alımı alışkanlık haline gelebiliyor. Tüketicilerin yaşı da ilerledikçe fonksiyonel gıdalara yönelimler artmaktadır.Belçika’da 2001 yılında yapılan araştırmada çok değişkenli ve iki değişkenli analizlerden yararlanıldı.Bu analiz sonuçlarına göre kadınlar ve daha ileri yaştaki tüketicilerde fonksiyonel gıdaların tercihinin daha fazla olduğuna ulaşıldı.Tat kaybı olmasına rağmen,sağlık açısından yararlarının daha çok olmasıyla fonksiyonel gıda kabulünün arttığı sonucuna varıldı.Genel yargı olarak da fonksiyonel gıdaların sağlık yönünden faydalı olduğuna inanılıyor.Cinsiyet,yaş,fiyat algısı ve sağlık bu tür gıdaların seçimini belirleyen unsurlardır.Bu unsurlar araştırmaya göre sosyo-bilişsel ve davranışsal belirleyiciler olarak kabul görmektedir. Tüketicilerin çoğunlukla gıda yeniliklerini değerlendirmede genel tutumla paralel düşünceler taşıdığı sonucuna ulaşılmıştır.

Fonksiyonel gıdaların seçimine reklam faktörleri açısından bakarsak,doğallığın ürünlerin satışında büyük rol oynadığı bilinmektedir.Bu konuda yapılan bir incelemede ‘’doğal’’ kelimesinin neredeyse her insanda olumlu etki yarattığı sonucuna varıldı.Ayrıca doğallığa karar verilmesinde üretim sürecinin de dikkate alındığı belirtildi.Kimyasal dönüşümler(yağ ekleme gibi) fiziksel dönüşümlere(taşlama gibi) kıyasla doğallığı daha büyük oranda azaltır.Gen ekleme gibi işlemler ise doğallığı en çok azaltan teknolojilerdendir.Bu mantıkla,nanoteknolojik gıdaların GM gıdalardan daha çok tercih edilmesi olası bir durumdur. Öte yandan organik gıda pazarlamada başarı gösteren bir alandır.Bu tür gıdalarda daha iyi tat alınmakta ve insanlar ürünün sağlıklı olduğuna daha çok güven duymaktadır.Bu olumlu yönlerden dolayı organik gıdalar geleneksel gıdalara kıyasla daha doğal görülmektedir.Buradan güvenilirliği açıkça anlatılan gıda teknolojilerinin kamuoyunda daha çok kabul gördüğü yargısına ulaşıyoruz.

Özetle… Araştırma sonuçlarını özetlersek;fonksiyonel gıdaları tercih eden kişiler,bu besinlerin sağlık yararlarına güvenenler,ailesindeki bir fertten dolayı hastalık hakkında bilgi sahibi olanlardır.Ek olarak da yaşlanmayla birlikte bu gıdalara ilgi gittikçe artmaktadır ve yapılan eleştriler önemli ölçüde azalmaktadır. Tüketicilerin risk algılamalarının uzmanlardan farklı olabileceği göz önüne alınarak tüketicilere tüm yararlar,riskler ve doğallık konusunda endüstri tarafından güvenilir bilgiler verilmelidir.Yapılan araştırmalarla çoğu insanın yeni gıda teknolojileriyle ilgili çok az bilgisi olduğu ortaya çıkmıştır.Çeşitli ülkelerdeki kamu politikaları ya da ticari açıdan fonksiyonel gıda pazarını etkileyen faktörler sebebiyle;bu gıdaların tüketiciler tarafından iyi anlaşılabilmesi için yapılan çalışmalara bazı engeller ortaya çıkabilmektedir.Bu durum bilgi iletişimini olumsuz etkiler ve bu da istenen bir durum değildir. Çünkü yeni gıda teknolojilerinin kabulünde güven unsuru önemli rol oynar.

KAYNAKLAR: Verbeke, Wim, 2005, Consumer acceptance of functional foods:socio-demographic, cognitive and attitudinal determinants, Food Quality and Preference,16, 45 – 57. Siegrist, Michael ,2008, Factors influencing public acceptance of innovative food technologies and products, Food Science & Technology,19, 603 – 608.