MAKALE ÖZET VE ÇEVİRİSİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BİYOÇEŞİTLİLİK NEDİR Biyoçeşitlilik, bir bölgedeki genlerin, türlerin, ekosistemlerin ve ekolojik olayların oluşturduğu bir bütündür. Başka bir deyişle.
Advertisements

ANTRENMAN Bedensel ve psikolojik gücün, teknik ve taktik becerilerin, fizyolojik ve psikolojik yüklenmelerle düzeltilmesi ve en üst düzeye getirilmesi.
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
Veri Toplama ve Değerlendirme Sistemi Tanıtım Toplantısı.
Fen tutum. Fen eğitimi ve fene karşı tutum ile ilgili araştırmalar incelendiğinde öğrencilerin, öğretmen adaylarının ve öğretmenlerin fene karşı tutumları,
Program Tasarım Modelleri
Hangi Konular Performans Görevi Hangi Konular Proje Olarak Seçilmelidir? MEB 2008.
Leyla İÇERLİ Araş. Gör. Dr. Aksaray Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü.
UŞAK İL HAKEM KURULU KRİTİK
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
ANKARA İL SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ ACİL YARDIM VE KURTARMA HİZMETLERİ (112) AMBULANS EKİPLERİNDE ÇALIŞAN SAĞLIK PERSONELİNİN İŞ DOYUMLARININ VE ETKİLEYEN ETMENLERİN.
ANKARA ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ SOSYAL HİZMET BÖLÜMÜ
Adem Civan** Ramazan Arı*** Alpaslan Görücü** Mehmet Özdemir**
İç Kontrol Standartlarına Uyum Eylem Planı Toplantısı
DEĞİŞİM VE GELİŞİM SEZONU
BASKETBOLDA TEMPOLU OYUN
T- Testİ: ORTALAMALAR ARASI FARKLARIN TEST EDİLMESİ
DENEYSEL TERTİPLER VE PAZAR DENEMESİ
ERGEN AİLE İLİŞKİLERİ.
Parametrik Olmayan İstatistik
Öğretimin Uyarlanması
DERMATOLOJİ DİSİPLİNİNİN DÜNYA ÖLÇEĞİNDE YENİDEN GÖRSELLEŞTİRİLMESİ
BİLİMSEL ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
M Arş. Gör. Dr. Esranur AKBULUT
NOT VERME VE MEZUNİYET.
Ergun, S.1, Koçak, S.1, Devrilmez, E.1, Tek, T.1
Sporcu beslenmesinde en önemli hedefler
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
Beden Eğitimi ve Spor Tarihi
Hayvancılık İşletmeleri Açısından Yönetim
Sağlık Bilimleri Fakültesi
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ ve OKUL YÖNETİMİ
İK MAKALESİ.
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
Geniş Ölçekli Testler Yrd. Doç. Dr .Ömer Kutlu.
PIRLS (The Project of International Reading Language Skills-Uluslararası Okuma Becerileri Projesi) Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu.
Erdem Danyer 1,2* , N.Gamze YÖRÜK 2
Bölüm 6 Örgütsel Yönlendirme
PARAMETRİK HİPOTEZ TESTLERİ
Üst Düzey Zihinsel Özelliklerin Ölçülmesi
Türkiye HBÖ Eylem Planı ( )
Öğrenci Başarısının Belirlenmesinde Yeni Yaklaşımlar
Test Geliştirme Süreci
HEDEF BELİRLEME.
HAZİRAN DÖNEMİ SEMİNER ÇALIŞMALARI
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
SPORDA TEKNİK ve TAKTİK ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
Geçerlik ve Kullanışlılık
ÖLÇME-DEĞERLENDİRME 1.DERS
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
SPORDA TEKNİK ve TAKTİK ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
Tezin Olası Bölümleri.
Gelişim ve Temel Kavramlar
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
öneriler Sınıfların tüm öğrencileri içerecek biçimde düzenlenmesi
Gerçek Yaşama Dayalı Durum Belirleme
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
Veri ve Türleri Araştırma amacına uygun gözlenen ve kaydedilen değişken ya da değişkenlere veri denir. Olgusal Veriler Yargısal Veriler.
Ölçmede Hata Kavramı ve Hata Türleri
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Spor Psikolojisi Psikolojik Beceri Antrenmanı.
4. HAFTA Geçerlik, Güvenirlik ve Etik Kavramları
Hangi Konular Performans Görevi Hangi Konular Proje Olarak Seçilmelidir? MEB 2008.
Futbolun ve Hakemliğin Tarihsel Gelişimi
Sınıf Öğretmenlerinin Eğitsel Amaçlı İnternet Kullanım Öz Yeterlikleri
OKÇULUK RUMEYSA ÇETİN.
Bilimsel araştırma türleri (Deneysel Desenler)
BİREYİ TANIMA TEKNİKLERİ
MHK DOĞAN BABACAN YAZ SEMİNERİ OYUN KURALLARINDAKİ DEĞİŞİKLİKLER
Sunum transkripti:

MAKALE ÖZET VE ÇEVİRİSİ FUTBOL HAKEMLERİNİN PERFORMANSINDA REAKSİYON VE HAREKET SÜRESİNİN ETKİLERİ MAKALE ÖZET VE ÇEVİRİSİ

MAKALE BİLGİLERİ Orijinal Adı: Influence of Reaction Time and Movement in the Performance of Football Referees Yazarları:Ricardo de Vega, Daniel Carrasquilla, Enrique Ortiz, Roberto Ruiz, YManuel Armenteros Yayın Yeri ve Tarihi: Accion Psicologica, vol. 14 num. 1 Haziran 2017 (İspanya)

Modern futbolda sporcuların güç, dayanıklılık ve hız gibi özelliklerinin önemli oranda artması, futbolun artan gereksinim ve talepleri, hakemleri ve yaptıkları hazırlıkları etkilemektedir. Diğer sporculardan biraz daha farklı olarak hakemlerin çalışmalarında psikoloji çok daha önemli yer tutar. Hakemler saha içi ve dışında stres ve baskı altında görev yaparlar. Kuralların dikkatle ve doğru bir şekilde uygulanmasından ve oyunculara uygulatılmasından sorumludurlar.

Hakemlerin müsabakanın düzenini ve akışını sürdürebilmek için hızlı değerlendirmeler yapmaları ve kararlar vermeleri gerekmektedir. Ayrıca oyuncular, antrenörler, seyirciler ve basın tarafından işlerinin zorlaştırıldığı ve sorgulandıkları düşünüldüğünde (bunların hepsinin kısa bir zaman periyodunun içinde yapıldığı unutulmadan) hakemliğin zor olduğunun anlaşılması gerekir. Hakemler doğru bir karara varmak için üç temel hususu yerine getirmelidir: Kararı gerektiren duruma dikkat etmek, durumu oyunun kurallarıyla karşılaştırmak ve uygun eylemi gerçekleştirmek.

Karar verme sürecinin hızı önemlidir Karar verme sürecinin hızı önemlidir. Buna ek olarak, bu kararın doğru ve uygun olması beklenmektedir. Oyuncuların takım arkadaşları ve rakipleriyle olan etkileşimleri nedeniyle bir maçta hangi hareketin meydana geldiğinin belirlenmesinde hakemin görsel yeteneği ve reaksiyon süresi özel bir öneme sahiptir. Reaksiyon süresini etkileyen birçok faktör vardır. Öncelikle fiziksel durum olmak üzere yorgunluk, motivasyon, dehidrasyon, yaş, cinsiyet, spor türü ve seviyesi bu faktörlere örnek olarak gösterilebilir.

Reaksiyon ve hareket süresinin futbol hakemliğindeki rolünü incelemek amacıyla yapılan bu çalışmada; hakemlik seviyesi, yaş, tecrübe ve kondisyonun futbol hakemlerinin reaksiyon ve hareket süresine doğrudan bir etkisi olup olmadığını incelenmiştir. Bununla birlikte gözlemciler tarafından verilen puanlar ile reaksiyon ve hareket süresi arasındaki ilişki de değerlendirilmiştir.

İspanya Futbol Federasyonu’na bağlı aktif futbol hakemlerinin katılımcısı olduğu bu çalışma, İspanya Teknik Hakem Komitesinin işbirliğiyle 121 hakemle (yaş ortalaması 26,9) gerçekleştirilmiştir. Hakemlik performans değerlendirmesi için, İspanya Teknik Hakem Komitesi tarafından haftalık olarak sağlanan, çalışmaya katılan hakemlerin maç performanslarından elde edilen 0 ile 10 arasında ortalama değerler kullanılmıştır. Burada 10 mükemmel performans, 0 ise çok kötü performansı ifade etmektedir. Çalışma sonuçları 2015/2016 sezonu sonunda kullanılmıştır.

Bu çalışmada reaksiyon süresi ve hareket süresine kayda değer etkisi olup olmadığını tespit edebilmek amacıyla yaş, tecrübe ve hakemlik seviyesi gibi değişkenler değerlendirilmiştir. YAŞ (Ortalama yaş; 26.9). Daha iyi veri analizi için 3 grupta incelenmiştir. Grup 1 (16-27), Grup 2 (28-39) ve Grup 3 (40 yaş üstü). TECRÜBE (Ortalama hakemlik yaptıkları yıl; 5.98 ) Katılımcıların hakemlik yaptıkları yıl baz alınarak 4 grupta incelenmiştir. Grup A (0-5), Grup B (6-11), Grup C (12-17) ve Grup D (18-23).

HAKEMLİK SEVİYESİ 2 grupta incelenmiştir. Grup 1; Amatör: Grassroots ve bölgesel ligler olmak üzere toplam 97 hakemden oluşmaktadır. (Ortalama yaş = 26.66), (Ortalama hakemlik yılı = 5.48). Grup 2; Yarı Profesyonel: Preferente Ligi, 3.Lig ve 2B Ligi. Toplam 24 hakemden oluşmaktadır. (Ortalama yaş = 27.88 ( Ortalama hakemlik yılı= 8).

Amatör ve yarı-profesyonel seviyelerde Reaksiyon Süresi ile Hareket Süresi arasında istatistiksel olarak bir fark bulunmamıştır. Ancak Reaksiyon Süresi ile Hareket Süresi arasında bir ilişki olduğu görülmüştür.

Reaksiyon Süresi ile Hareket Süresi ilişkisi, istatistiksel analizler sonucunda; 1. Grup (16-27) ile 2. Grup (28-39) arasında fark bulunmamıştır. 2. Grup (28-39) ile 3. Grup (40+) arasında önemli fark bulunmuştur. 3. Grubun, yani daha yaşlı olan grubun reaksiyon sürelerinin daha uzun olduğu görülmüştür. 1. Grup (16-27) ile 3. Grup (40+) arasında da önemli fark bulunmuştur. 3. Grup 1. gruba göre, yani en genç gruba göre de daha uzun reaksiyon süresine sahiptir.

Elde edilen sonuçlar 3. grubun, yani daha yaşlı olan grubun daha uzun reaksiyon süresine sahip olduğunu ortaya koymuştur. Aynı zamanda da, daha genç olan grubun reaksiyon süresinin daha kısa olduğu görülmektedir.

Daha yaşlı hakemlerin reaksiyon sürelerinin uzun olmasının negatif bir etkisi söz konusu olabilir. Daha geç reaksiyonlar göstermek, hakemin çabuk karar vermesi gereken bir pozisyon olduğunda negatif bir etki oluşturabilir. Çalışmanın bazı kısıtlılıkları bulunmaktadır. Futbol sahasında hakemin aldığı pozisyon son derece önemlidir ve bu çalışmada bu faktör hesaba katılmamıştır.

Hakemlerin bu çalışma için seçiminde, reaksiyon sürelerinde farklılıklar bulunan fiziksel testlerin sonuçları göz önüne alınmıştır. Sonuçlar bir sonraki çalışmada fiziksel testlerden daha çok, psikolojik testlerin göz önüne alınması gerektiğini göstermektedir. Hakemlerin düzeyleri ile reaksiyon süreleri arasında ilişki bulunmaması, bu çalışmada beklenmeyen bir sonuç olmuştur. Reaksiyon sürelerindeki farklılıklar, hakemlerin düzeyini ayırt etmeye izin vermemektedir.

Reaksiyon süresinin karar verme sürecini etkilediği literatürde sıkça gösterilmektedir. Sonuç olarak, futbol hakemlerinin seçiminde psikoteknik testlere de yer verilmesi önerilmektedir.

HAZIRLAYANLAR Özer ÖZDEN Harun TERİN Levent TAŞDELGEN Azad İLHAN Erdem SUBAK