Öğretim İlke ve Yöntemleri

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
DOÇ. DR.MEHMET ERDOĞAN AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
Advertisements

Küçük Grup Eğitimi Şifa Üniversitesi Sağlık Bilimleri Yüksekokulu Eğitici Eğitimi Kursu Eylül 2015 / 281.
ETKİLİ ÖĞRETİM İÇİN YÖNTEM VE TEKNİKLER
İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRENME (COOPERATIVE LEARNING)
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM © TemplatesWise.com 1.
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
Eğitimde Hedefler Hedeflerin İşlevleri ve Analizi.
Grundtvig Öğrenme Ortaklığı “A Step Towards Elderly People (STEP)” “Yaşlılara Doğru Bir Adım Projesi” Dr. Halis YEŞİL Çıraklık ve Yaygın Eğitim Genel Müdürlüğü.
BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM JEROME BRUNER.
Fen tutum. Fen eğitimi ve fene karşı tutum ile ilgili araştırmalar incelendiğinde öğrencilerin, öğretmen adaylarının ve öğretmenlerin fene karşı tutumları,
1 “Öğrenci Merkezli Öğretim” Öğretmen Adayları Bakış Açısı ile Ne İfade Ediyor? Dr.Dürdane JACOBS Dr. Fahriye HAYIRSEVER.
Program Tasarım Modelleri
Öğretim İlke ve Yöntemleri: Öğrenme Stratejileri
Süreç... Rehberlik Nedir? Rehberlik Ne Değildir? Reberlik İlkeleri Nelerdir? Rehberlik Servisinden Hangi Konulara Dair Yardım Alınabilir? - Bireysel Alan.
GÖRÜŞ GELİŞTİRME TEKNİĞİ
EĞİTİMDE DRAMA.
ÜSTÜN ZEKALI VE ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLAR
PROJE TABANLI ÖĞRENME ATÖLYESİ
Hedef-Kazanım Belli bir alanda eğitilecek bireylere kazandırılmak istenen özellikler ya da yeterliklerdir. Kazanımın eğitim yoluyla kazandırılabilecek.
BDÖde Kullanılan Yaygın Formatlar
OYUN VE OYUNCAĞIN ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
Kişisel-Sosyal Rehberlik
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK SERVİSİ
Öğretimin Uyarlanması
ÖZEL ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ 1
ÖRGÜTSEL DAVRANIŞ VE ÖĞELERİ
Drama ile İlgili Terimler / Eğitim Öğretim Sürecinde Drama
EĞİTİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
Entegre Müfredat Modeli
Bütünleştirme uygulamaları
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMLARININ (BEP) HAZIRLANMASI
YAŞAM BECERİLERİ -Öfke kontrolü -“Hayır” diyebilme -Israrlara karşı koyabilme -Kendini ortaya koyma -İletişim becerileri -Sorun çözme -Stresle başa.
KOCASİNAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
Program Tasarım Modelleri
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
İŞBİRLİKLİ ÖĞRENME YAKLAŞIMI
ÖĞRETİM İLKE ve YÖNTEMLERİ
MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Etkili Öğretmen Kimdir?
Eğitsel Rehberlik.
ÖĞRETİM İLKE ve YÖNTEMLERİ ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
ÖĞRETİM ARAÇ-GEREÇLERİNİN SEÇİMİ ve HAZIRLANMASI
MBT-303 özel öğretim yöntemleri-ı
Öğretimle İlgili Temel Kavramlar
İSTASYON YÖNTEMİ.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
PROGRAM DEĞERLENDİRME
Geçerlik ve Kullanışlılık
ÖĞRETİM İLKE ve YÖNTEMLERİ
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA (YÜKSEK LİSANS)
ÖĞRENME YAKLAŞIMLARI 3. HAFTA FATMA MIZIKACI.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
ÖĞRETİM STRATEJİLERİ SUNUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM
ÖĞRENME YAKLAŞIMLARI 3. HAFTA FATMA MIZIKACI.
Pedagojİk Formasyon Sertifika programI ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ Hafta V Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
Her ülkenin sistemi ne olursa olsun, eğitim politikasının en üst seviyede amacı, bireyi topluma yararlı hale getirmektir. BİREYİ TOPLUMA YARRLI HALE GETİRME;
ÖĞRENME.
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİM PROGRAMI HAZIRLAMA PLANI (1)
GEÇİŞ GEÇİŞ SÜRECİ Özel Gereksinimli ve / veya Engeli
Sunum transkripti:

Öğretim İlke ve Yöntemleri Temel Kavramlar Öğretim İlke ve Yöntemleri

EĞİTİM NEDİR? Eğitim, istendik davranış değiştirme ya da oluşturma sürecidir Her türlü yetiştirmedir Öğretme ve öğrenme sürecidir Potansiyelimizi işleme sürecidir

Eğitim Bir ülkenin istenilmeyen durumdan, istenilen duruma getirilmesi (Bilen, 2002) Bireyi topluma yararlı hale getirme (Küçükahmet, 2001) Bireyin kendi davranışlarında kendi yaşantısı yoluyla istendik yönde değişiklik oluşturma süreci (Ertürk, 1993) Bilgiyi ezberleme değil, bilgi oluşturma sürecidir (Gürol, 2002) Bireyin öğrendiği bir davranışı yapıyor olması (Başar, 2006) Bireyin yaşam için sahip olması gereken davranışları kazandığı ve bu davranışların oluşumunda kendine özgü nitelikleriyle aktif rol aldığı, yaşam boyu devam eden bir süreçtir ( Taşpınar, 2007)

Eğitim Formal Amaçlı ve planlıdır. Çoğunlukla öğretmen tarafından planlanır ve öğretim yoluyla gerçekleşir. Başlangıçtan sonuna kadar kontrollü ortamlarda gerçekleşir Çoğunlukla okul vb. yerlerde gerçekleşir Amaç bireylere olumlu davranış kazandırmaktır. İnformal Amaçlı ve planlı değil, gelişi güzeldir Planlı olmadığı için bulunulan ortama göre şekillenir Bireyin yaşadığı kontrollü ve kontrolsüz her ortamda gerçekleşir İşyerinde, arkadaş grubu, içinde, okulda kısaca yaşamın her anında oluşabilir.

Davranış Bilişsel Duyuşsal Psiko-motor (Devinsel)

Öğretim Okullarda yapılan planlı, kontrollü ve örgütlenmiş öğrenme etkinlikleridir (Erden, 1998) Öğrenmenin belirli bir amaca yönelik olarak planlanması ve uygulanmasıdır (Demirel ve Ün, 1987) Önceden hazırlanmış bir program doğrultusunda planlanan, uygulanan ve değerlendirilen, amacı bireyin etkin öğrenmesini sağlamak olan ve çoğunlukla ders vb. uygulamalarla sınırlı olan etkinliklerdir (Taşpınar, 2007)

Öğretim Lideri Öğretim lideri, okulun varlık nedenini öğrencinin iyi yetişmesi olarak algılayan, bu doğrultuda okulda önemli bir öğrenme-öğretme ortamı oluşturan, öğrenci başarısını ön plana çıkaran bir kişidir (Özden, 1999) Öğretim lideri öğretmen, öğrencinin etkili öğrenmesi için eğitim-öğretim ortamını organize eden, öğrencinin başarısını ön plana çıkaran, ona öğrenmeyi, öğrenme yollarını gösteren, rehber, öğrencinin kendine özgü özelliklerinin farkında olan ve bunların ortaya çıkmasına fırsat tanıyan bir kişidir (Taşpınar, 2007)

Öğrenme Yaşantı ürünü kalıcı izli davranış değişikliğidir Öğrenme yoluyla bireylerin bilgi, beceri, tutum ve değerler kazanmasıdır ( Demirel, 2002; Ertürk, 1993; Fidan, 1985; Yıldırım, 1998). Öğrenme bilgi edinme, bilgi kazanma, bilgiye sahip olma, bir özelliği kazanma, bir davranışı yapabilir duruma gelme (Başar, 2006) Öğrenme bireyin eğitilmiş bir birey olarak kabul edilmesi için gerekli olan ve yaşamı boyunca bulunduğu her ortamda elde edebileceği bilişsel, duyuşsal ve devinsel davranışların alt yapısını oluşturan kazanımlardır (Taşpınar, 2007).

Öğrenmeyi Öğrenme Öğrenme bireyseldir Öğrenmeyi öğrenme, mevcut bilgilerden yola çıkarak yeni durumlar için yeni bilgiler üretmektir. Öğrenmeyi öğrenmede zihinsel süreçleri kullanmak önemlidir Bireyin öğrenmeyi öğrenebilmesi için yeni düşünme biçimlerini kullanabilmesi, problem çözme becerisinin gelişmesi, ilişkisel düşünmesi gereklidir (Özden, 1997; Taşpınar, 2007)

Eğitim Programı Bireyin okul içi ve okul dışı planlı tüm eğitim etkinliklerini içine alan öğrenme yaşantıları planıdır ( Büyükkaragöz, 1997; Demirel, 2000; Güleryüz, 2000; Varış, 1988) Sistemli bir süreci kapsamaktadır

Öğretim Programı Eğitim programı içinde önemli bir yeri olan okuldaki dersler ve bununla ilgili etkinliklerle sınırlandırılmış olan bir kılavuzdur (Külahçı 1995a; Özan, 2002; Varış, 1988)

Ders Programı Öğretim programını oluşturan derslerin planlandığı ve bu planlama içinde derslerin amaçları, içerikleri, öğrenme-öğretme etkinlikleri ve değerlendirme esaslarının yer aldığı bir kılavuz plan olarak tanımlanabilir (Taşpınar, 2007).

Öğretim Modeli Davranışsal Model Bilgi-işleme Modeli Sosyal Etkileşim Model Bireysel Model

Davranışsal Model Öğrencilerin davranışlarında gözlenebilir değişiklikler ele alınır. Öğrenme ile ilgili görevler küçük ve birbirini izleyen görevlerdir.

Bilgi-İşleme Modeli Öğrenmede bilişsel işlemler ön planda tutulur Zihinsel süreçlerin nasıl bir işlem yaptığı ele alınır

Sosyal etkileşim modeli Öğrenmede insanlar arasındaki sosyal ve bilişsel etkileşim ele alınır. Öğrenmede bu ilişkiler ön planda tutulur.

Bireysel model Öğrenme planlanırken bireysel nitelikler esas alınır. Bu özelliklere uygun düzenlemeler yapılır

Öğretim Stratejisi Doğrudan öğretim stratejisi (Öğretmen merkezli) Dolaylı öğretim stratejisi (Öğrenci merkezli) Etkileşimli öğretim stratejisi (Öğrenci merkezli) Bağımsız çalışma/bireysel öğretim stratejisi Deneysel öğrenme stratejisi

Doğrudan öğretim stratejisi Öğretmen merkezli Tümdengelim Anlatım, gösteriler, alıştırma, tekrar yapma, soru sorma

Dolaylı öğretim stratejisi Öğrenci merkezli Öğretmen bilgiye ulaşmada kolaylaştırıcı rolde Bireyde/öğrencide yaşam boyu öğrenme kapasitesini ve öğrenme motivasyonunu geliştirir Araştırma-inceleme, problem çözme örnek olay vb.. yöntemler

Etkileşimli öğretim stratejisi Öğrenci merkezli Tartışma ve katılımcılar arası paylaşıma dayalıdır Sosyal beceriler ve yetenekler gelişebilir Sınıf tartışmaları, Küçük grup tartışmaları, projeler, işbirlikli öğrenme vb.

Deneysel öğrenme stratejileri Öğrenci merkezli Öğrenmenin gerçek ya da gerçeğe uygun çevrede gerçekleşmesi esastır. Aktif yaşantı söz konusu olduğu için üst düzeyde öğrenme esastır. Simülasyonlar, rol oynama, alan incelemeleri, gözlemler, deneysel uygulamalar

Öğretim Stratejisi Sunuş Yoluyla Buluş Yoluyla Araştırma-İnceleme yoluyla

Sunuş Yoluyla Öğrenme Yoğun etkileşim Bol örneklendirme Genelden özele/Tümdengelim Anlamlı öğreme

Yapılacak etkinlikler Dikkat çekme Hedefleri bildirme ve benimsetme Ön öğrenmelerin hatırlanmalarını sağlama Uyarıcıları sunma Öğrenme rehberi sağlama Performansı/davranışı ortaya çıkarma Dönüt sağlama Performansı değerlendirme Kalıcılığı sağlama ve transfer etme

Buluş Yoluyla Öğretim Stratejisi Öğrenci merkezli Planlamalar öğretmen tarafından yapılır Fen ve sosyal bilimlerde kavram öğretiminde kullanılır Problem durumu sunulur ve öğrencilerin genelleme yapabilecek araştırma yapması istenir

Adımlar Öğretmen örnekleri sunar Öğrenciler örnekleri tanımlar Öğretmenin ek örnekler vermesi Öğrencilerin ek örnekleri tanımlaması Öğretmenin ek örnekleri ve örnek olmayan durumları sunması Öğrencilerin farklı örnekleri karşılaştırmaları Öğretmenin öğrencilerin farkettikleri ilişkileri ilkeleri vurgulaması Öğrencilerin ortaya çıkan ilişkileri, özellikleri açıklaması Öğretmenin öğrencilerden ek örnekler istemesi

Yararları Öğrenciler kavram ve genellemelere bizzat kendileri ulaştıkları için zihinsel becerileri gelişir Öğrencilerin daha anlamlı ve kalıcı öğrenmeleri gerçekleştirmelerine katkıda bulunur Öğrencilerin gözlem ve deney yapma becerileri gelişir Yaratıcılık ve problem çözme becerileri gelişir

Sınırlılıkları Dersin planlaması uzun zaman alır İlke ve genellemelerin öğrenilmesine uygun olmasına rağmen doğrudan gözlenebilen olguların öğrenilmesine uygun değildir. Buluş yoluyla öğretim stratejisinin kalabalık sınıflarda uygulanması güçtür Yetersiz örnek verilirse öğrencilerin genellemelere ya çok geç ya da ulaşamadıkları görülmüştür.

Araştırma-İnceleme Yoluyla Öğretim Stratejisi Öğrenci merkezli Problem çözmede sistematik yaklaşım Problemin tanımlanması Muhtemel yollar Uygun yönteme ulaşma

Öğretim Yöntemi Öğretmenlerin sınıflarda öğrenmeyi sağlamak için yaptıkları uygulamaları içerir

Öğretim Teknikleri Özel/spesifik öğretimsel davranışları ifade eder

Kaynaklar Taşpınar, M. (2007). Öğretim İlke ve Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayınevi