PROBLEM ÇÖZME.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
PROJE VE KULÜP ÇALIŞMALARI
Advertisements

Proje Tabanlı Öğrenme Modeli ve Bilgisayar Destekli Eğitim
Problem Çözme.
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMLARINA AİLE KATILIMININ ÖNEMİ
İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRETİM YAKLAŞIMI. İşbirliğine dayalı öğrenme; öğrencilerin sınıf ortamında küçük karma guruplar oluşturarak (cinsiyet, başarı durumu,
HAZIRLAYAN EMEL DOKUR MERMERDAŞ
PROJE TABANLI ÖĞRENME.
İlköğretim Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı
PROJE TABANLI ÖĞRENME Konu Adı: Dünyamızın İklim Zenginliği.
PROJE TABANLI ÖĞRENME.
Probleme Dayalı Öğrenme Modeli
Proje Tabanlı Öğretim (Proje Temelli Öğretim)
Öğretimde Kullanılan Yaklaşımlar (Stratejiler)
AİLE KATIMI YAKLAŞIMLARI
Örnek Olay Öğretim Yöntemi
Problem Çözme Becerileri
OKUL TEMELLİ MESLEKİ GELİŞİM
Yapılandırmacı yaklaşımın dayandığı ilkeler
MEB HİZMET İÇİ EĞİTİM SEMİNERİ
EGIT 450 Öğrenci Merkezli Eğitim
PROGRAM TASARIMI
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
İHTİYAÇ BELİRLEME VE ANALİZİ
PROBLEME DAYALI ÖĞRENME
Cerrahpaşa’da kayboldum İntörn Dr.Aslı Tıp Eğitiminde Etik Paneli
Neden Proje Yönetimi - PROBLEMLERİN KARMAŞIKLIĞI - TEK BİR KİŞİNİN ÇÖZÜME ULAŞMA GÜÇLÜĞÜ - DİSİPLİNLER ARASI İLİŞKİLERİN SAĞLANMASI - MADDE VE İNSAN KAYNAKLARININ.
PROJE TABANLI ÖĞRENME.
PROJE TABANLI ÖĞRENME. Proje tabanlı öğrenme, öğrenci merkezli bir öğretim modelidir.
Eğitimde Hedefler Hedeflerin İşlevleri ve Analizi
DERS: Sosyal Bilgiler ÜNTE: Uzaktaki Arkadaşlarım SINIF: 4/A
Probleme Dayalı Öğrenme (Problem Based Learning)
Araştırma Yoluyla Öğretim Stratejisi
ÖĞRETİMDE STRATEJİ Ali ÇELiK (Biyoloji).
PROBLEM ÇÖZME YAZILIMLARI
BİLGİSAYAR DESTEKLİ EĞİTİM UYGULAMALARI
Öğretim İlke ve Yöntemleri
KAVRAM ÖĞRETİMİNDE ÇALIŞMA YAPRAKLARININ KULLANILMASI
PROJE TABANLI ÖĞRENME SCIENTIX PORTAL Proje Tabanlı Öğrenme Sorgulamaya Dayalı Öğrenme.
Yapılandırmacı [Constructivist] Öğrenme Yaklaşımı Prof. Dr. Özcan DEMİREL ve Arş. Gör. Bünyamin YURDAKUL Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim.
GÜNÜMÜZDE ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME
Probleme Dayalı Öğrenme
EĞİTİM BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Problem Çözme Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Probleme Dayalı Öğrenme
Eğitim Psikolojisi -Eğitim Psikolojisinin Kapsamı-
ÖĞRETİM STRATEJİSİ, YÖNTEM ve TEKNİKLER
Bilimsel düşünme becerileri
KISIM 4 Sınıfta Biliş BÖLÜM 15 Fen Bilimlerinde Bilişsel Yaklaşımlar.
Kolb’un Yaşantısal Öğretim Modeli
AMAÇ, İÇERİK VE AKADEMİK YAKLAŞIM UYGULAMA SÜRECİ BEKLENEN SONUÇLAR.
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ DERS KİTAPLARI
SERCAN ERTÜRK GÜNÜMÜZDE ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME. Ölçme ve Değerlendirmenin İlkeleri Amaçlar ilkesi Devamlılık ilkesi Genişlik – kapsamlılık ilkesi Kendi.
Beyin için Zenginleştirme. Beyin ile ilgili yapılan araştırmalar ortamın beyin gelişimi üzerinde etkisinin olabileceğini ortaya koymuştur. Daha iyi bir.
Aile Hekimliğinde Sürekli Sağlık Bakımı
KÜÇÜK GRUP EĞİTİMİ Tıp Eğitimi Anabilim Dalı Seminerleri / 151.
İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRETİM YAKLAŞIMI HAZIRLAYANLAR HAVVA KESKİN
Deney Bilimsel bir gerçeği kanıtlamak için yapılan deneyler, bilimsel olayların çocuklar tarafından somut bir şekilde yapılmasını sağlamakta ve çocukların.
ÖZEL ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
Deniz Tekin Ersan Şükran Alan
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA (YÜKSEK LİSANS)
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİ Problem çözme yöntemiyle öğrenme yaklaşımı, bilimsel araştırma yöntemini temel almaktadır. Bu yaklaşımın özü John dewey’ in genel.
GAS 208 PAZARLAMANIN TEMEL İLKELERİ ve HİZMET PAZARLAMASI
Nitel Araştırmalar I.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
YAPLANDIRMACILIK VE TÜRKÇE ÖĞRETİMİ
Nicel ve Nitel Araştırmalar
Üst Düzey Zihinsel Beceriler
Sunum transkripti:

PROBLEM ÇÖZME

Öğr. Gör. Dr. Pınar KIZILHAN GİRİŞ “ Öğrenme başkalarının ortaya çıkardığı bilgileri öğrencilere aktarıp, sunmakla değil; öğrenenleri öğrenme sürecinin aktif katılımcıları haline getirerek, kendi bilgilerini oluşturma süreci sonunda gerçekleşir” (Doğanay, 2016). “Bir kimsenin istenilen bir amaca varmak maksadıyla topladığı mevcut güçlerinin karşısına dikilen engele problem denir. Bir kimse ne zaman belli bir amaç veya anlayışa erişmek için çaba harcarken bazı engellerle karşılaşıyor ise onun için bir problem var demektir” (Aksoy, 2003). Öğr. Gör. Dr. Pınar KIZILHAN

Öğr. Gör. Dr. Pınar KIZILHAN GİRİŞ “Problem çözmeye dayalı öğrenme, yapısalcı öğrenme ortamlarının en önemli uygulamalarından birini oluşturur. Çünkü, öğrenme etkinliklerinin planlanması, öğrencilerin belli bir problem durumuna aktif katılımlarını gerektirir” (Çiftçi, 2006) “Dolayısıyla, problem çözmeye dayalı öğrenme, eğitim programı, öğretim ve değerlendirme için güçlü bir öğretim stratejisidir” (akt. Çiftçi, 2006) Öğr. Gör. Dr. Pınar KIZILHAN

Öğr. Gör. Dr. Pınar KIZILHAN PROBLEM ÇÖZME SÜRECİ “Problem çözme süreci, öğrencilerin öğrenecekleri konuları bir problem haline getirerek, araştırma-inceleme stratejisi yoluyla, bilimsel düşünmenin basamaklarını takip ederek probleme çözüm arama sürecidir” (Doğanay, 2016). “Sunal ve Haas problem çözmeyi bir güçlüğü çözüme kavuşturmak için başvurulan bir düşünme stratejisi olarak tanımlamaktadır” (akt. Doğanay, 2016). “Bir başka deyişle problem çözmeyi, bilimsel yöntemin temel basamaklarının öğrenme-öğretme sürecine uyarlanmış hali olarak görmek mümkündür” (Doğanay, 2016). Öğr. Gör. Dr. Pınar KIZILHAN

PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİNİN TEMEL BASAMAKLARI Problemin Hissedilmesi, Tanımlanması ve Sınırlandırılması “Problem araştırma sürecinin başlangıcıdır. Bu nedenle araştırma süreci bir problemle başlar” (Doğanay, 2016). “Krulik ve Rutnik problemi, bireyin ya da bir grubun karşılaştığı, bir çözüm bekleyen, fakat çözüme giden yolun hemen belli olmadığı bir durum olarak tanımlamaktadır” (akt. Doğanay, 2016). “Problemin doğa ya da toplumda var olması çözümü için yeterli değildir. Onun bir problem olarak algılanması gerekir. Ancak bir problem farklı kişileri farklı şekilde etkileyebilir ve bu nedenle de farklı bir problem olarak algılanabilir” (Doğanay, 2016). Öğr. Gör. Dr. Pınar KIZILHAN

PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİNİN TEMEL BASAMAKLARI “Bu nedenle hissedilen problemin tanımlanması ve sınırlandırılması gerekir” (Doğanay, 2016). “Schunke problemin belirlenmesi aşamasında şu dört etkinliğin yapılması gerektiğini belirtmektedir” (akt. Doğanay, 2016). Araştırılacak problemin ya da verilecek kararın spesifik olarak betimlenmesi Problemle ilgili cevap aranan soru ya da sorular oluşturma Problemi somutlaştırmak için bilgi toplama Problemi tanımlama Öğr. Gör. Dr. Pınar KIZILHAN

PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİNİN TEMEL BASAMAKLARI “Problem belirlenip, öğrencilere hissettirildikten ve tanımlanıp, sınırlandırıldıktan sonra yapılması gereken, probleme geçici çözüm yolları önermektir. Bu sürece bilimsel yöntemde hipotez (denence) denilmektedir” (Doğanay, 2016). Probleme Olası Çözüm Yolları (Hipotezler) Önerilmesi “Hipotez (denence) araştırılmak ve test edilmek için seçilen iki ya da daha fazla değişkenin arasındaki ilişkiyi ifade eder” (akt. Doğanay, 2016). “Sunal ve Haas hiotezler konusunda bir noktaya dikkati çekmektedirler. O nokta, hipotezlerin çok genel olduğu ve tüm örnekleri kapsadığıdır” (akt. Doğanay, 2016). “Hipotezler olası tüm örneklerin incelenmesi sonucunda kanıtlanabilir” (Doğanay, 2016). Öğr. Gör. Dr. Pınar KIZILHAN

PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİNİN TEMEL BASAMAKLARI “Bu aşamada öğrenciler kendi kendilerine şu soruları sorabilirler” (akt. Doğanay, 2016). Bu konuda ne biliyorum? Bu konuda ne bildiğimi sanıyorum? Bu konuda ne bilmiyorum? Bu konuda ne bilmek istiyorum? Öğr. Gör. Dr. Pınar KIZILHAN

PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİNİN TEMEL BASAMAKLARI “Bu tür soruları yanıtladıktan sonra, öğrenciler probleme geçici çözüm önerileri oluşturabilirler. Problem çözme sürecine kılavuzluk etmesi açısından bazen hipotez yerine rehber sorularda oluşturulabilir” (Doğanay, 2016). Olası Çözüm Yollarına (Hipotezlere) İlişkin Bilgi Toplanması “Oluşturulan hipotez ya da sorular hakkında bilgi (veri) toplama problem çözme sürecinin en önemli aşamalarından birisidir” (Doğanay, 2016). Bu sürecin önemli bir özelliği, araştırmanın geleneksel sınıf ortamının dışına çıkması ve çeşitli kaynaklardan bilgilerin toplanmasıdır” (Doğanay, 2016). Öğr. Gör. Dr. Pınar KIZILHAN

PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİNİN TEMEL BASAMAKLARI Bilgilerin Analiz Edilmesi “Bu aşamadaki temel görev, daha önceki aşamada ifade edilen hipotez ya da sorulara yanıt oluşturmak için toplanan bilgilerin birleştirilip, organize edilerek analiz edilmesi ve anlamlandırılmasıdır” (Doğanay, 2016). Sonucun Formüle edilmesi “Problem çözmenin bu son aşamasında analiz edilen ve anlamlandırılan bilgilerden bir sonuca varılmaya çalışılır. Bu sonuç, hipotez ya da soru olarak ifade edilen problem çözme sürecinin amacının yanıtıdır” (Doğanay, 2016). Öğr. Gör. Dr. Pınar KIZILHAN

PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİNİN TEMEL BASAMAKLARI “Sonuç olarak belirtmek gerekirse, problem çözme sürecinin öğrenme süreciyle birleştirilmesi, öğrenmeye öğrenen odaklı, süreç temelli bir yaklaşım getirmektedir. Amacın ulaşılan sonuçtan ziyade, bir sorunu çözme, gerçeği arama süreci olarak algılanması daha uygun olacaktır” (Doğanay, 2016). Öğr. Gör. Dr. Pınar KIZILHAN

PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİNİN AMACI Problem çözme yönteminin öğretilmesindeki asıl amaç, öğrencilerin okul yaşamı dışında başka problemlerle yüzyüze geldiklerinde bunlarla baş edebilme becerisini kazandırmaktır. Bu tekniklerin öğretilmesiyle (akt. Aksoy, 2006); Bilimsel düşünme becerisi kazanma, Sorumluluk duygusu kazanma, İşbirliği ile çalışabilme becerisi kazanma, İletişim becerisi kazanma, Zamanı yönetme becerisi kazanma, Dikkati geliştirme, Gerçek dünya ile okul yaşamını karşılaştırma, Veri toplama becerisi kazanma, Verileri düzeyine uygun olarak analiz edebilme, Kestirimde bulunabilme, Öğr. Gör. Dr. Pınar KIZILHAN

PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİNİN AMACI Bilgileri görselleştirebilme, Rapor hazırlama becerisi kazanma, Topluluk önünde sunu yapabilme becerisi kazanma, Değerlendirme yapabilme becerisi kazanma hedeflerine ulaşılabilir. Öğr. Gör. Dr. Pınar KIZILHAN

Öğr. Gör. Dr. Pınar KIZILHAN KAYNAKÇA Aksoy, B.(2006). Problem Çözme Yönteminin Çevre Eğitiminde Uygulanması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Yıl: 2003(2), Sayı:14, http://dergipark.ulakbim.gov.tr/pauefd/article/viewFile/5000056303/5000053511 Çiftçi, S.(2006). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Proje Tabanlı Öğrenmenin Öğrencilerin Akademik Risk Alma Düzeylerine, Problem Çözme Becerilerine, Erişilerine Kalıcılığa ve Tutumlarına Etkisi (Doktora Tezi). Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Eğitim Programları ve Öğretimi Bilim Dalı, http://acikerisim.selcuk.edu.tr:8080/xmlui/bitstream/handle/123456789/7992/189321.pdf?sequence=1&isAllowed=y Doğanay, A. (2016). Sosyal Bilgiler Eğitiminde Problem Çözme. Dursun Dilek (Editör), Sosyal Bilgiler Eğitimi, Pegem Akademi, s. 403-414 Öğr. Gör. Dr. Pınar KIZILHAN