Devlette Reformun İlk Adımları

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Yenİ Kamu Yönetİmİ Prof. Dr. Turgut Göksu.
Advertisements

Türkiye’de Yürütülen Kamu Kesimi Reformlarının Güçlükleri ve Vadettikleri Andrew N. Vorkink Ülke Direktörü 10 Ocak, 2005.
TÜRKİYE’DE ÇAĞCIL DEMOKRASİ, DEMOKRATİK KÜLTÜR VE OLGUNLUK
KAMU İÇ KONTROL SİSTEMİ STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLIĞI
SAĞLIK HİZMETLERİNDE YERİNDEN YÖNETİM: DESANTRALİZASYON
PERFORMANS ESASLI BÜTÇELEME (PEB) (YAPI-REHBER-PİLOT UYGULAMA)
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 05 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Refah İktisadı Tanım: Kamu Ekonomisi
TÜRKİYE’DE KAMU KESİMİ REFORMLARI
Yerel Yönetimlerde Yeniden Yapılanma Perspektifi
AMASYA ÜNİVERSİTESİ REKTÖRLÜĞÜ
KAMUDA İÇ KONTROL SİSTEMLERİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ
Yrd. Doç. Dr. Fevzi ENGİN A.İ.B.Ü.İ.İ.B.F
İÇ KONTROL SİSTEMİ ve KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARI
AB Destekli Bölgesel Kalkınma Programları
Genel İdari Yapı Ferhan ERGÜN –Maliye Uzmanı
MALİYE BAKANLIĞI TÜRKİYE’DE ÇOK YILLI BÜTÇELEME SÜRECİ
Başbakanlık Proje Grubu Ankara 3 Şubat Mevzuat Merkezî yönetim bütçe kanununda; yılı ve izleyen iki yılın gelir ve gider tahminleri, varsa bütçe.
Krizin gelişimi 2000’li yılların başında Yunanistan Ekonomisi Avrupa Bölgesinin en hızlı gelişen ekonomilerinden biriydi yılında Küresel krizYunanistan’ı.
PERFORMANS BÜTÇE HAZIRLIK SÜRECİ
MAHALLİ İDARELER (Yerel Yönetimler)
GÜNCEL EKONOMİK GELİŞMELER VE 2008 OCAK-HAZİRAN DÖNEMİ MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE UYGULAMA SONUÇLARI KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 10 Temmuz 2008 T.C. MALİYE.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 5 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
BÜTÇE AÇIKLARI.
İYİ YÖNETİŞİM.
DIŞ TİCARET POLİTİKALARI
DIŞ TİCARET POLİTİKALARI
KAMUDA İÇ DENETİM (5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu)
Çevre Sorunları “Ayamama Felaketi”nin acı biçimde gösterdiği gibi çevre sorunları, artık yaşamımızda istisna olmaktan çıkmış, gündelik yaşamın bir parçası.
Prof.Dr. M.Kamil Mutluer Sayıştay Başkanı 2 Kamu Harcamalarının Tarihsel Gelişimi t 1929 ÖNCESİ t DÖNEMİ t 1980 SONRASI.
AVRUPA BİRLİĞİ ORTAK TARIM POLİTİKASI Ortak Piyasa Düzenleri
HAVZA ÖLÇEĞİNDE STRATEJİK PLANLAMA VE KALKINMA ‘Kelkit Havzası Örneği’
T.C. BAŞBAKANLIK Hazine Müsteşarlığı TÜRKİYE İÇİN ÇOK YILLI HARCAMA ÇERÇEVESİNİN TASARLANMASI.
2010 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Gerçekleşmeleri ve Beklentiler Raporu.
Kopenhag Kriterleri Ümit Boynukalın.
2012 YILI MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE TASARISI MEHMET ŞİMŞEK MALİYE BAKANI 18 EKİM 2011.
1 MALİYE BAKANLIĞI Bütçe ve Mali Kontrol Genel Müdürlüğü TÜRKİYE’DE ÇOK YILLI BÜTÇELEME Abdülkadir GÖKTAŞ Daire Başkanı 23 Mayıs 2006.
İç Kontrol: İç kontrol, idarenin amaçlarına, belirlenmiş politikalara ve mevzuata uygun olarak faaliyetlerin etkili, ekonomik ve verimli bir şekilde yürütülmesini,
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 15 Ekim 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
6360 Sayılı Kanun On Dört İlde Büyükşehir Belediyesi Ve Yirmi Yedi İlçe Kurulması İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına.
Strateji Geliştirme Başkanlığı
SEZGİN ÖZTEK ŞEREF AYAN
MAKRO EKONOMİYE GENEL BAKIŞ
1 YASED BAROMETRE II 16 EYLÜL 2008 İSTANBUL ULUSLARARASI YATIRIMCILAR DERNEĞİ.
1 20 EKİM 2004, ANKARA T. Uzm. Deniz YANIK Lisans ve Sözleşmeler Dairesi Başkanlığı TELEKOMÜNİKASYON KURUMU TÜRKİYE’DE TELEKOMÜNİKASYON POLİTİKASI ALANINDA.
TÜRKİYE-AB KATILIM MÜZAKERELERİNDE MEVCUT DURUM
Kamuda İnsan Kaynakları Yönetimine Giriş
Devlet borçlanması-3.Hafta
SOSYAL GÜVENLİK VE SOSYAL GÜVENLİK MEVZUATI HAZIRLAYICI EĞİTİMİ
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 15 Ekim 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Kamu Yönetiminin Yapısal Görünümü ve Sorunları. Organizasyon Sorunları Sistem coğrafi ve örgütsel olarak merkeziyetçi bir yapıya sahiptir. Bunu aşmak.
1 Türkiye’de Yatırım Ortamının İyileştirilmesi Reform Programı.
Temel Bilgi Teknolojileri
DEVLET PLANLAMA TEŞKİLATI
T.C. BAŞBAKANLIK DEVLET PERSONEL BAŞKANLIĞI
T.C. BAŞBAKANLIK DEVLET PERSONEL BAŞKANLIĞI EĞİTİM DAİRESİ BAŞKANI
DEVLET PLANLAMA TEŞKİLATI
TEŞKİLAT VE YÖNETİMİ GELİŞTİRME
KAMU YÖNETİMİNDE REFORM
MAKRO EKONOMİYE GİRİŞ VE TEMEL KAVRAMLAR
MAKROEKONOMİYE GİRİŞ Oya Cesur Demir.
ULUSLARARASI İKTİSAT TEORİSİ
plan modelinin ana öğeleri
PLANLI KALKINMANIN DEĞİŞME DÖNEMİ (1980 Sonrası)
Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma Planı ( ):
2. PİYASA EKONOMİSİNE GENEL BİR BAKIŞ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
PLANLI KALKINMANIN DEĞİŞME DÖNEMİ (1980 Sonrası)
R. Hakan Özyıldız Kamu bankacılığı R. Hakan Özyıldız
Sunum transkripti:

1980-1990 Devlette Reformun İlk Adımları Kamu Yönetiminde Reform

Reformların Başarısızlık Nedenleri Reform Çalışmalarında Bir Bütünlük Olmayışı Yabancı Uzman Raporlarının veya Yabancı Ülkelerdeki Uygulamaların Taklit Edilmesi Siyasi Kararlılık ve Arzu Eksikliği Reformlarda Strateji Eksikliği: Uzun vadeli bakış yok, gündelik sorunları aşma çabası var. Süreklilik yok. Reformların Başarısızlık Nedenleri

Neden Reform: Mali kriz Ekonomik neden: 1970’lerin ortalarından itibaren petrol fiyatlarındaki artışın da etkisiyle baş gösteren kamudaki mali kriz (üretim maliyetleri ve durgunluk içinde enflasyon), bunu aşmak için uygulanan açık bütçe ve borçlanma politikaları. Sonuç: Yeni sağ yaklaşımları Neden Reform: Mali kriz

Neden Reform: Mali kriz 1970’lerin krizi talebin daraldığı, ekonomik durgunluk ve işsizliğin tavan yaptığı bir krizdir. Yeni sağ politikalar üretimi çeşitlendirmeyi (post-fordizm) ve büyük ölçekli fabrikaları kapatarak az gelişmiş ülkelere taşınmayı bir çözüm olarak savunmuştur. Neden Reform: Mali kriz

Formül: Piyasa için piyasa/Güçlü piyasa için küçük devlet John Williamson Formül: Piyasa için piyasa/Güçlü piyasa için küçük devlet Washington Oydaşması

Washington Oydaşması 1- MALİ DİSİPLİN Bütçe açıklarının azaltılması: Genel bütçenin, yerel yönetim bütçelerinin, KİT bütçelerinin azaltılması ve merkez bankasının küçültülmesi, Enflasyon vergisine başvurulmaması, GSYH’nin bir yüzdesi olarak birincil fazla sağlanması, 2-KAMU HARCAMA ÖNCELİKLERİ Ekonomik getirisi küçük olan (idari, askeri, sübvansiyon vb. harcamalar) harcamaların azaltılması, Ekonomik getirisi yüksek ve gelir dağılımını iyileştiren (sağlık, eğitim) artırılması, 3-VERGİ REFORMU Vergi tabanının genişletilmesi, Vergi yönetiminin iyileştirilmesi, Marjinal vergi oranlarının düşürülmesi, Washington Oydaşması

Washington Oydaşması 4-FİNANSAL LİBERALİZASYON Faiz oranlarının serbestçe belirlenmesinin sağlanması, Reel faiz oranı verilmesi, İmtiyazlı ödünç alanlara yönelik düşük faiz oranlarının ortadan kaldırılması, 5-DÖVİZ KURLARI İhracatta rekabeti artıran tekli döviz kuru uygulamasına geçilmesi, Washington Oydaşması

Washington Oydaşması 6-TİCARETİN LİBERALLEŞTİRİLMESİ Tarifelerin aşama aşama düşürülmesi, Miktar kısıtlamalarından tarifelere geçilmesi, 7-DOĞRUDAN YABANCI YATIRIMCILARIN TEŞVİKİ Yabancı firmaların giriş engellerinin kaldırılması, Yabancı firmaların yerli firmalarla eşit koşullarda rekabet yapmalarının sağlanması, Washington Oydaşması

Washington Oydaşması 8-BAZI DÜZENLEMELERİN KALDIRILMASI Rekabeti düzenleyen engellerin kaldırılması, Piyasaya yeni girişleri engelleyen düzenlemelerin kaldırılması, Çevrenin korunması, güvenlik ve finansal kurumların gözetimine/denetimine yönelik düzenlemelerin yapılması, 9-ÖZELLEŞTİRME KİT’lerin özelleştirilmesi, 10-MÜLKİYET HAKLARININ KORUNMASI Ekonomide mülkiyet haklarını koruyan bir yasal sistemin oluşturulması, Washington Oydaşması

Yapısal Uyum Programları Yapısal uyum programlarında yer alan ‘yapısal’ yapının değişmesi olarak devlet güdümlü bir ekonomiden piyasa güdümlü bir yapıya geçmeyi, ‘uyum’ sistem ile paralellik taşıma amaçlı ülke ekonomisinin tüm dünya ekonomisi ile uyuşmasını ve ekonominin dışa açılmasını, ‘program’ ise belirli bir süreç içerisinde neoliberal iktisat politikalarına geçmeyi ifade etmektedir. Yapısal Uyum Programları

Yeni sağ yaklaşımları Muhafazakarlık Kamu tercihi yaklaşımı Yeni Kurumsalcılık İşlem maliyetleri İşletmecilik Yeni sağ yaklaşımları

Muhafazakâr ideoloji değişime karşı olmayıp “korumak için değişmeyi savunur. Muhafazakârlar, yaşadığımız dünyanın sonsuz karmaşıklığından dolayı, insan rasyonelliğinin sınırlılığına vurgu yapmaktadırlar. Muhafazakârlar mülk sahipliğini, insanlara güvenlik ve hükümetten bağımsızlık düzeyi vermesi, onları kanunlara ve başkalarının mülkiyetine saygı göstermeye teşvik etmesi bakımından hayati öneme sahip olduğunu düşünmektedirler. Muhafazakarlık

1950 ve 60’lı yılarda Amerika’da siyasal süreçleri eleştiren bir düşünce olarak ortaya çıkmıştır. Bireye odaklanmaktadır. Temsili demokrasinin kurum ve işleyişinin, toplumsal tercihin siyasal karar alma mekanizmalarına taşınmadığını ön görmektedir. Kamu Tercihi Teorisi

Kamu tercihi yaklaşımının temelinde “Devletin Başarısızlığı” teorisi vardır. Siyasal insan-ekonomik insan ayrılmamalıdır. Bu bağlamda bireyler seçmen iken faydalarını, siyasi partiler oylarını, bürokratlar bütçelerini, çıkar grupları ise rantlarını maksimize etmek için çalışmaktadırlar. Kamu Tercihi Teorisi

…Ama verginin daha da artması seçmeni memnun etmeyecektir …Ama verginin daha da artması seçmeni memnun etmeyecektir. Bir başka deyişle seçmen daha fazla kamu hizmeti beklerken, buna karşılık daha az vergi ödeme gibi paradoksal bir eğilime sahiptir. Emisyon ve borçlanma yoluyla finanse edilen kamu hizmetleri uzun vadede ekonomide ciddi sorunları ortaya çıkarır. Öte yandan baskı ve çıkar gruplarının transfer istekleri kamu kesimini daha da genişletir. Kamu Tercihi Teorisi

Piyasa kendi kuralları doğrultusunda etkin bir şekilde işlemektedir, bu nedenle aşırı devlet müdahaleleri gereksizdir ayrıca devletin de mal ve hizmet üretiminde piyasa benzeri bir yapıya kavuşturulması önemlidir. Kamu Tercihi Teorisi

Kurum, bireyin davranışını düzenleyerek belirsizliği azaltan ve bu anlamda istikrarı sağlayan yazılı olan veya olmayan her çeşit kuraldır. Kurumsal İktisat, 20. y.y.’ın başında ABD’de ortaya çıkan ve Thorstein B. Veblen, John R. Commons ve Wesley Mitchell’in öncülük ettiği bir iktisadi düşünce akımıdır. Ekonomide istikrar için devletin ekonomiyi sürekli olarak izlemesi ve yönlendirmesi gerekli olup gelir dağılımın düzeltilmesi için de devlet müdahalesine ihtiyaç vardır. Çünkü piyasa kendiliğinden dengeye ulaşamaz. Yeni Kurumsalcılık

Yeni kurumsalcılık ise Oliver Williamson’un 1975 yılında yayınladığı "Markets and Hierarchies: Analysis and Antitrost Implications (Piyasalar ve Hiyerarşiler: Çözümleme ve Antitröst İçerimler)" isimli eserinden sonra popüler olmuştur. Yeni Kurumsalcılık

İktisadi olayların ve faaliyetlerin gelişiminde kurumların önemi büyüktür. Özellikle mülkiyet, piyasa yapısı gibi kurumlar ekonomik gelişme açısından oldukça önemlidir. Ülkelerin geleneklerini ve sosyal çevrelerini şekillendiren kültürel ve tarihsel koşullardaki farklılıklar önemlidir. Yeterli bir kurumsal temel üzerine oturtulmayan liberalizasyon, makro ekonomik istikrar ve özelleştirme politikaları başarılı sonuçlar vermez. Yeni Kurumsalcılık

Kurumların biçimsel çözümlenmesinin, ekonomi-siyaset ayrımından uzaklaşılarak, toplumsal, siyasal ve ekonomik etmenlerin birlikte ele alınmasıyla aşılacağı varsayılır. Kurumlar ve çıkarların birbirinden ayrı olmadığı ve kurumların çıkarları belirlediği varsayımlarına dayanmaktadır. Yeni Kurumsalcılık

İşlem Maliyetleri Ronald Coase ve Oliver Williamson 1937 Ekonomik analizlerde sadece fiyat yeterli olmayıp fiyat ile birlikte kurumsal yapıların ve maliyetlerin de dikkate alınması gerekmektedir. Genel olarak firma ya da bireylerin herhangi bir mal ve/veya hizmete ulaşmak için geçirdiği zaman, istenilen mal ya da hizmete ulaşmak için yapılan tüm araştırma, ulaşma ve pazarlık-takip çabalarına ilişkin giderlerin toplamıdır. İşlem Maliyetleri

Devletin küçültülmesi, kamusal mal ve hizmet üretiminde piyasadan daha çok yararlanma, özelleştirme, yasal yapısal serbestleşme (deregülasyon), sübvansiyonların azaltılması ya da kesilmesi, sosyal fonların daraltılması Kamu İşletmeciliği

ABD’de Kaliforniya Üniversitesi’nden James Perry ve Kenneth Kramer «Public Managemet: Public and Private Perspectives» 1983 Özellikle kamu örgütlerine odaklı Siyaset-yönetim ayrımına vurgu Kamu yöneticileri nasıl daha donanımlı olabilir? Kamu sektörü özel sektör gibi çalışmalıdır. Çünkü benzerlikler farklılıklardan daha fazladır. Kamu İşletmeciliği

Deregülasyon: Devletin tekelinde toplanmış üretim, dağıtım, karar, izin, onay yetkilerinin ortadan kaldırılmasını sağlayan düzenlemeler demektir. Çeşitli sektör ve endüstrilerdeki her türlü kamu düzenlemelerinin kaldırılması anlamına gelir. Temel İlkeler

Temel İlkeler Özelleştirme: Ekonomik-mali deregülasyon Özel sektör aktörlerinin öneminin artması ve karar alma ve uygulama aşamasında devletin konumunun aşınmasıdır. Temel İlkeler

Türkiye’nin ekonomik ve sosyal kalkınmasını engelleyen en önemli faktör haline gelmiş bulunan Türk kamu yönetimini…  Kamu görevlilerini siyasi etkinin dışında bırakıcı önlemler almak, Kamu yönetimi örgütünün bütününün gözden geçirilmesi ve kısa sürede pratik düzenlemelerin yapılması, 27 Eylül 1980 tarihinde Milli Güvenlik Konseyinde okunan Hükümet Programı

Devlet Memurları Kanunu’nun ve diğer personel ile ilgili mevzuatın süratle ele alınması ve yeniden düzenlenmesi, Aşırı merkeziyetçiliğin terk edilerek, mülki ve mahalli idarelerin yetkilerinin arttırılması, Kırtasiyeciliğin ve bürokratik formalitelerin azaltılması… 27 Eylül 1980 tarihinde Milli Güvenlik Konseyinde okunan Hükümet Programı

Beşinci beş yıllık kalkınma planı (1985-1989) Yetki devri önem kazanıyor. Kaynak israfını önlemek amaçlar arasında Bürokrasinin azaltılması Ekonomik, kaliteli ve hızlı işleyiş Kamu hizmetlerinde etkinlik ve sürat esastır, bu amaçla bürokratik işlemler azaltılacaktır. Merkezi hükümetin yükünü azaltmak amacıyla mahallî idarelerin fonksiyonları artırılacaktır. Beşinci beş yıllık kalkınma planı (1985-1989)

“Mazisi yüzyıllara dayanan Türk idare yapısı, şartların değişmesiyle yeniliklere ve ihtiyaçlara ayak uyduramayarak eskimiş, ekonomik ve sosyal gelişmelerin gerisinde kalmıştır. Bunun sonucunda kamu yönetiminde, aşırı merkeziyetçilik, görev, yetki ve sorumlulukların dağılımında dengesizlik, normalin çok üstünde istihdam, atıl kapasite, verimsizlik, lüzumsuz formalite ve kırtasiyecilik hastalıkları meydana gelmiştir. Bülent Ulusu:

Kalkınmakta olan bir ülke durumundaki Türkiye’nin ekonomik ve sosyal kalkınmasını engelleyen en önemli faktör, Türk idaresinin bu hastalıklarıdır. Bu tabloya, bir de son yıllardaki anarşik ortam eklenince, idare toplumun güven ve huzurunu sağlamada yetersiz kalmıştır.” Bülent Ulusu:

Kamu personel sorunlarının üç temel nedenden kaynaklandığını ortaya koymuştur. Bunlar; Devletin uyguladığı istihdam politikası, personel rejimi ve kamu yönetimindeki dengesizliklerdir. Bu saptamadan kısa bir süre sonra, üç temel sorun alanına ilişkin olarak, “Kamu İstihdam Politikası”, “Personel Rejimi” ve “Kamu Yönetiminin Yeniden Düzenlenmesi”  komisyonları oluşturularak çalışmaya başlamışlardır. Yöneylem Araştırması

Kamu Yönetimi Komisyonu 17.6.1982 tarihinde 2680 sayılı “Kamu Kurum ve Kuruluşlarının Görev ve Yetkilerinin Düzenlenmesi” ile ilgili yetki kanunu çıkarılmıştır. Yetki kanunu uyarınca çok sayıda KHK hazırlanmıştır. Komisyon, çerçeve niteliğinde 7, Başbakanlıkla ilgili 16, Başbakanlık bağlı kuruluşları ile ilgili 15, Bakanlıklar ile ilgili 20, yerel yönetimlerle ilgili 5, kamu iktisadi teşebbüsleri ile ilgili 3, kırtasiyecilikle savaş ile ilgili 18 ve çeşitli konularla ilgili 5 Kanun Hükmünde Kararname Tasarısı Taslağı hazırlamıştır. Kamu Yönetimi Komisyonu

Devletin rolü adalet, emniyet, savunma gibi temel hizmetlerle sınırlandırılmıştır. Devlete doğrudan biçilen rol özellikle karayolları, demiryolları, tersaneler, ulaşım, enerji ve iletişim gibi altyapı hizmetlerinin yapılmasıdır. Temel amaç: Merkezileşmenin azaltılması, özelleştirme, kırtasiyecilik ve ekonomi yönetimini güçlendirmek. Özal Hükümeti

Hazine ve Dış Ticaret Müsteşarlığının kurulması ekonomideki merkezileşmeyi sağlama amaçlı bir adım. Bu müsteşarlığın kurulmasının temel amacı, ekonomi ve dış ticaret politikalarının tespit edilmesine yardımcı olmak ve belirlenen politikalar çerçevesinde uygulamaları hayata geçirmek, bu uygulamaları izlemek ve geliştirilmesini sağlamaktır. Maliye Bakanlığı ve Ticaret Bakanlığının önemli birimleri bu müsteşarlığa verilmiştir. Özal Hükümeti

DPT, Merkez Bankası ile Hazine ve Dış Ticaret Müsteşarlığı aynı devlet bakanının veya başbakan yardımcısının yetkisi altına alınarak ekonomi tek bir merkezden yönetim altına alınmıştır. Yüksek Planlama Kurulunun yapısında değişikliğe gidilmiştir. Özal Hükümeti

“İdareyi Geliştirme Başkanlığı” Başbakanlık teşkilatını düzenleyen 3056 sayılı kanunla başbakanlık örgütü içinde “İdareyi Geliştirme Başkanlığı” kurulmuştur. Kamu yönetiminin geliştirilmesi ile ilgili hedeflerin, politikaların ve tedbirlerin tespiti için inceleme ve araştırmalar yapmak ve yaptırmak, bunları değerlendirmek ve teklifler hazırlamak, “İdareyi Geliştirme Başkanlığı”

1980’li yıllarda ilk reform adımları 1988 yılında Kamu iktisadi Teşebbüslerinde tüm statülerde çalışan personel için sözleşmeli istihdam sistemi getirilmiştir. 27.6.1984 tarihinde 3030 sayılı Kanunla Büyükşehir Belediyeleri kurulmuştur. Belediye hizmetlerinin etkin ve verimli sunulması, düzenli kentleşmenin gerçekleştirilmesi ve yerel halkın hizmetlere daha etkin katılımı amacıyla… 1980’li yıllarda ilk reform adımları

1980’li yıllarda ilk reform adımları 3360 sayılı yasa ile il özel idaresi Kanunu değiştirilmiştir. (1987) Belediyelerin ve il özel idarelerinin mali yönden güçlendirilmesi yönünde düzenlemeler yapılmıştır. 1980’li yıllarda ilk reform adımları

1980’li yıllarda ilk reform adımları 3046 Sayılı Kanun Kanunun amacının “kamu hizmetlerinin düzenli, süratli, etkili, verimli ve ekonomik bir şekilde yürütülebilmesi için bakanlıkların kurulması, teşkilat, görev ve yetkilerine ilişkin esas ve usulleri düzenlemek.” 1980’li yıllarda ilk reform adımları

Kamu Yönetimi Araştırma Projesi (KAYA)-1988-1991 TODAİE Önceki reform çabalarının uygulamaya ne ölçüde yansıdığına bakmak Bakanlıkların yurt dışı teşkilatlanması ve Avrupa topluluklarına yönetsel uyum ilk kez kapsama giriyor. KİT’ler yine kapsam dışı. Kamu hizmeti gören merkezi yönetimin merkez ve taşra örgütü ile yerel yönetimleri etkili, süratli, ekonomik, verimli ve nitelikli hizmet görecek bir düzene kavuşturmak, Kamu Yönetimi Araştırma Projesi (KAYA)-1988-1991

Kamu yönetiminin gelişen çağdaş şartlara uyumunu sağlamak, Kamu kuruluşlarının amaçlarında, görev, yetki ve sorumluluklarında ve bunların bölünüşünde, örgüt yapılarında, personel sisteminde, kaynaklarında ve bu kaynakların kullanılış biçimlerinde, yöntemlerinde, mevzuatında, haberleşme ve halkla ilişkiler sistemlerinde varolan aksaklıkları ve eksiklikleri tespit etmek ve bu konularda yapılması gerekenleri incelemek ve önermek. (KAYA)-Amaçlar

Bakanlar Kurulunun görev sahası sadece hükümetin ortak sorumluluğunu gerektiren konularla, ortak siyasetin yürütülmesine ilişkin olmalıdır. Başbakanlığa bağlı birçok kuruluşun diğer bakanlıklarda toplanması sağlanmalı. Bölgesel ve yerel planlama geliştirilmelidir. KAYA-Öneriler

Denetim işlevi, amaç ve planlar ile uygulamayı karşılaştırarak aksaklıkları ortaya koyacak ve bunların düzeltilmesini sağlayacak bir yaklaşım içinde düşünülmelidir. Yerel yönetimler, idari ve mali açıdan güçlendirilmelidir. Merkezi sınav sistemine geçilmelidir. KAYA-Öneriler

Proje kapsamında oluşturulan “araştırma grupları” şunlardır: Merkezi Yönetim Araştırma Grubu, Mali ve Ekonomik Kuruluşlar Araştırma Grubu, Avrupa Topluluklarına Yönetsel Uyum Araştırma Grubu, Taşra ve Yurt Dışı Kuruluşları Araştırma Grubu, Yerel Yönetimler Araştırma Grubu, Personel Rejimi Araştırma Grubu ve Bürokratik İşlemlerin Basitleştirilmesi Araştırma Grubu (KAYA) 1988-1991

Projenin genel kapsamı, merkezi yönetimi oluşturan genel ve katma bütçeli kuruluşlarla, bunların taşra örgütleri, yerel yönetimler ve öteki kamu kurumlarından oluşmuştur. (KAYA) 1988-1991

Dünyada meydana gelen siyasi ve ekonomik ilişkiler es geçiliyor. Devletin ekonomik ve toplumsal konumu-işlevleri yine sorgulanmıyor. Yine geleneksel bürokrasiye ve bunun düzeltilmesine ilişkin görüşler var. KAYA-Özellikleri