DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA (YÜKSEK LİSANS)

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Korelasyonel AraştIrma Nedir?
Advertisements

İLKÖĞRETİM OKULU MÜDÜRLERİNİN VİZYONER LİDERLİK ÖZELLİKLERİNE SAHİP OLMALARI İLE ÖĞRETMENLERİN ÖRGÜTSEL ADANMALARI ARASINDAKİ İLİŞKİ Fatma BABİL Eskişehir.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
FEN EĞİTİMİ ARAŞTIRMALARINDA
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Örnekleme Yöntemleri Şener BÜYÜKÖZTÜRK, Ebru KILIÇ ÇAKMAK,
Tarama araştırmaları (TA)
BTO423 Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Nicel Araştırma Yöntemleri
ARAŞTIRMA ARAŞTIRMA TÜRLERİ ARAŞTIRMADA NİTELİKLER VE TUTUMLAR.
EPİDEMİYOLOJİK ARAŞTIRMA PLANLANMASI
Biyoistatistiğe Giriş: Temel Tanımlar ve Kavramlar
EĞİTİMDE ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
Bilimsel Araştırmalarda Yöntem/Metod
ARAŞTIRMA TÜRLERİ.
Evren Örneklem Hazırlayan Doç. Dr. Mustafa Akdağ.
Araştırma Yöntemleri 3- Bilimsel araştırmanın amacı
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
NİCEL ARAŞTIRMA DESENLERİ
NİCEL ARAŞTIRMA DESENLERİ
PROBLEMİ TANIMLAMA Doç. Dr. Ender DURUALP.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri Örnekleme Yöntemleri
NİCEL ARAŞTIRMALAR Doç. Dr. Ender DURUALP.
VERİLERİN TOPLANMASI Doç. Dr. Ender DURUALP.
BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİ
VERİLERİN DEĞERLENDİRİLMESİ VE ANALİZİ
I.BÖLÜM PSİKOLOJİ.
BİLİMSEL YÖNTEM VE BİLİMSEL ARAŞTIRMALAR
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 4
SOSYAL BİLİMLERDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 4
Araştırma Problemlere güvenilir çözümler bulmak amacı ile planlı ve sistematik olarak, verilerin toplanması, çözümlenmesi, değerlendirilmesi ve raporlaştırılması.
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA (YÜKSEK LİSANS)
ÖDE6024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İLERİ ARAŞTIRMA
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Verilerin Toplanması I
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Problemi Tanımlama.
Araştırma Modeli: Tarama Araştırmaları/Deneme Araştırmaları
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İLERİ İSTATİSTİK DOKTORA
ÖDE6024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İLERİ ARAŞTIRMA
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Bilimsel araştırma türleri
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İLERİ İSTATİSTİK DOKTORA
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA (YÜKSEK LİSANS)
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
Nicel Araştırmalar II.
Nitel Araştırmalar I.
Anket ve Likert Ölçekler
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Güvenirlik Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu.
Veri Toplama Araçları Anket, Gözlem vb.
Araştırma Modeli. İç Geçerliği Etkileyen Faktörler (Büyüköztürk vd., 2013; Karasar, 2005) 1. Zaman: Denenen bağımsız değişken dışında kalan önemli diğer.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 5
Bilimsel Araştırmada Kullanılan Temel Kavramlar
Nicel ve Nitel Araştırmalar
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İLERİ İSTATİSTİK DOKTORA
Sunum transkripti:

DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA (YÜKSEK LİSANS) DOÇ. DR. ÖMAY ÇOKLUK BÖKEOĞLU

Nicel Araştırma Süreci Bölüm I: Giriş Bölüm II: Yöntem Bölüm III: Bulgular ve Yorumlar Bölüm IV: Sonuç ve Öneriler

Bölüm II: Yöntem Araştırmanın yöntem bölümünde araştırma modeli evren ve örneklem verilerin toplanması (uygulama) veri toplama araçları verilerin analizi bölümleri yer alır

Bölüm II: Yöntem Araştırma Modeli ve Türleri Araştırma deseni (modeli), araştırmanın sorularını cevaplamak ya da hipotezlerini test etmek amacıyla araştırmacı tarafından geliştirilen bir plandır (Büyüköztürk vd., 2013) Araştırma amacına uygun ve ekonomik olanak, verilerin toplanması ve çözümlenmesi için gerekli koşulların düzenlenmesidir (Selltiz, Jahoda, Deutsch ve Cook, 1959’dan akt. Karasar, 2013) Bu koşulların düzenlenmesinde Karasar (2013)’e göre 2 temel yaklaşım vardır: 1. Tarama Modelleri 2. Deneme Modelleri

Bölüm II: Yöntem Büyüköztürk ve diğerleri (2013) ise araştırma türlerini; 1. Betimsel: a. Tarama b. Tarihi c. Etnografik 2. İlişkisel a. Korelasyonel b. Nedensel karşılaştırma 3. Müdahaleli a. Deneysel şeklinde sınıflandırmıştır.

Bölüm II: Yöntem Karasar (2013)’e göre araştırma modelleri 1. Tarama Modelleri: Geçmişte ya da halen varolan bir durumu, varolduğu şekliyle betimlemeyi amaçlayan araştırma yaklaşımlarıdır. Araştırmaya konu olan birey ya da nesne, kendi koşulları içinde ve olduğu gibi tanımlanmaya çalışılır. Değişkenleri herhangi bir şekilde değiştirme veya etkileme çabası gösterilmez. Örnek: Bir kamuoyu yoklamasında halkın siyasal eğilimleri nedir? Bir maddenin hangi bileşenleri vardır?

Bölüm II: Yöntem 1. Tarama Modelleri: Tarama modellerinin iki temel sınırlılığı; veri bulma ve kontrol güçlükleridir. Tarama modellerinin türleri Genel tarama modelleri: Çok sayıda elemandan oluşan bir evrende, evren hakkında genel yargıya varmak amacıyla, evrenin tümü ya da ondan alınacak bir grup örnek ya da örneklem üzerinden yapılan tarama düzenlemeleridir. Genel tarama türleri ile tekil ya da ilişkisel taramalar yapılabilir.

Bölüm II: Yöntem Değişkenlerin tek tek tür ya da miktar olarak oluşumlarının belirlenmesi amacıyla yapılan araştırma modellerine “tekil tarama modelleri” denir. Tekil tarama modelleri ile anlık durum saptamaları yanında zamansal gelişimler ve değişimler de belirlenebilmektedir. Zamansal gelişim ve değişimleri belirlemeyi amaçlayan tarama modelleri ile yapılan araştırmalara “gelişim araştırmaları” denilmektedir.

Bölüm II: Yöntem Zamansal taramalar iki temel yaklaşımdan biri ile gerçekleştirilmektedir. Bunlar: 1. İzleme (boylamsal): Çocukların gelişimlerini incelemek üzere 5-10 çocuğun doğuştan başlanarak 7 yaşına kadar belli aralıklarla gözlenmesi 2. Kesit Alma (kesitsel): Dil gelişiminin belirlenmesinde kesit alma yaklaşımı izlendiği taktirde, dil gelişimi bakımından önemli görülen her yaş diliminden, o yaş dilimindekileri temsil edebilecek yeterlilikte çocuk seçilir.

Bölüm II: Yöntem İki ya da daha çok sayıdaki değişken arasında birlikte değişim varlığını ya / ya da derecesini belirlemeyi amaçlayan araştırma modellerine de “ilişkisel tarama modelleri” denir. İlişkisel tarama modellerine örnek: Sigara içme alışkanlığı ile akciğer kanserine yakalanma durumu, Sosyo-ekonomik düzey ile ailedeki çocuk sayısı İlişkisel çözümlemeler “korelasyon türü” ve “karşılaştırma türü” olmak üzere iki türlü yapılabilir.

Bölüm II: Yöntem Korelasyon türü ilişki aramalarda değişkenlerin birlikte değişip değişmedikleri, birlikte değişim varsa bunun nasıl olduğu öğrenilmeye çalışılır. Örn: Bireylerin zeka düzeyleri ile akademik başarıları arasındaki ilişki Karşılaştırma türü ilişkisel taramalar ise deneme modellerine en yakın araştırma düzenleridir. Ancak Burada elde edilen neden sonuç ilişkileri bir kestirimden öteye gidemez. Gerçek neden-sonuç ilişkileri ancak deneme modelleri ile elde edilir. Örn: Öğrencilerin okula ilişkin motivasyonlarının düşük-orta-yüksek şeklinde sınıflandırıp, bu iç ayrı gruptaki öğrencilerin okul başarılarının karşılaştırılması

Bölüm II: Yöntem NOT: Korelasyon ve karşılaştırma türünden ilişkisel taramalar arasında temelde bir ayrım yoktur. Ancak karşılaştırma türünde çalışmalarda korelasyon da olduğu gibi ilişki düzeyinin belirlenmesine olanak yoktur. Sonuç “gruplar arasında ilişki vardır ya da yoktur” şeklindedir.

Bölüm II: Yöntem b. Örnek olay tarama modelleri Evrendeki belli bir ünitenin derinliğine ve genişliğine kendisini ve çevresi ile olan ilişkilerini belirleyerek, o ünite hakkında bir yergıya varmayı amaçlayan tarama düzenlemeleridir. Bu tür düzenlemelerle toplanan bilgiler, yalnızca inceleme konusu ünite için geçerli olup, onun ötesinde bir genelleme amacı taşımaz. Ancak, incelenen örnek olay sayısının çoğalması ile genellenebilirlik de sağlanabilir. Örn: bir öğrencinin başarısızlık nedenlerini araştıran psikolojik danışman, öğrencinin notlarını, öğretmenlerle olan ilişkilerini, aile durumunu, beslenmesini, sağlığını, çalışma alışkanlıklarını ve başarısını etkileyebileceği düşünülen öteki önemli değişkenleri gözlem konusu yapar. Genel tarama modelleri ile yapılanlara oranla daha ayrıntılı ve gerçeğe yakın bilgiler verir. Genel taramalar daha yüzeyseldir.

Kaynakça Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Karasar, N, (2013). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel yayıncılık