İSLAM TARİHİ I.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
9. SINIF TARİH / 03 / 2014.
Advertisements

Hz.Ali Dönemi ( ).
HZ. MUHAMMED VE DÖRT HALİFE DEVRİ
Kur’an ı Kerim’in İç Düzeni
GENELGELER VE KONGRELER
9. SINIF TARİH DÖRT HALİFE DÖNEMİ / 03 / 2014.
İSLAMİYETİN YAYILIŞI SOSYAL B. PERFORMANS GÖREVİ
EMEVİ DEVLETİNİN KURULUŞU ( )
ÇAĞDAŞ TÜRK VE DÜNYA TARİHİ
HZ. ÖMER.
HZ. Muhammed ve Dört Halife Devri
YAVUZ SULTAN SELİM DÖNEMİ SİYASİ OLAYLARI
9. SINIF TARİH EMEVİLER DÖNEMİ / 03 / 2014.
KONU:DÖRT HALİFE DÖNEMİ
TÜPRAŞ 50.YIL ANADOLU LİSESİ
MUTE SEFERI
Hz. Muhammed(sav)’in Hayatı
SİYASİ ALANDA YAPILAN İNKİLAPLAR
VEFA AK İRFAN KOLEJİ.
Hicret Olayı.
İslam Hz.Muhammed (s.a.v) Allah c.c. Kuran-ı Kerim M.S. 6. yy'da Hilal
İTİKADÎ MEZHEPLER İslam dininin ilk dönemlerinde Müslümanlar arasında itikadi konularda herhangi bir şüphe ve farklı düşünce bulunmuyordu.
KIRAAT İLMİ Kur’ân-ı kerîmin nasıl okunacağını bildiren ilim. Kıraat ilmi, Kur’ân-ı kerîmin yazıldığı gibi okunmasından ve tevatür yâni sağlam ve güvenilir.
EMEVİLER DÖNEMİ ( ).
Hulefa-i Raşidin.
HZ. MUHAMMED (s.a.v.) HAKKI GÖZETİRDİ
Emevi Tarihi Berat Köse.
Abbasi Tarihi Berat Köse.
Emevi Tarihi Berat Köse.
FatImi Tarihi Berat Köse.
4 Halife Dönemi Berat Köse.
HZ. MUHAMMED (s.a.v.) HAKKI GÖZETİRDİ
HZ. MUHAMMED (s.a.v.) HAKKI GÖZETİRDİ
EMEVİLER DÖNEMİNDE DİNİ İLİMLER
EMEVÎLER (661–750).
UNUTULAN ZAFER KUTÜL AMARE ZAFERİ 100.YIL.
4 Halife Dönemi Yapan : Umut Yapan : Berat Yapan : Ozan Ders : Temel Dini Bilgiler Hoca : Ali Baykal Not : Dikkatli Dinleyin…
Hz. Muhammed.
DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ
Savaşın Nedenleri 1870 yılında siyasi birliğini kuran İtalya'nın sömürge yarışında geri kalması Sanayileşmesini tamamlayan İtalya'nın ham madde ve Pazar.
Türklerin Müslüman Oluşu
ÜNİTE KONULARI 1. Hz. Muhammed’in Doğduğu Ortam
İlk Çağrı ve İlk Müslümanlar
Sosyal ve kültürel hayat. Peygamberlikten önce Hz. Peygamber’in Mekke şehir devletinde herhangi bir görevi yoktu. O, peygamberlikten önce olduğu gibi,
Bir İnsan, Tüm İnsanlık Tarihini Ne Kadar Değiştirebilir?
Hz Ebubekir Dönemi.
Hıristiyan Mezhepleri
TÜRKLERİN İSLÂMİYET’İ KABULÜ
YA İSTİKLAL YA ÖLÜM / DOĞU VE GÜNEY DÜŞMANA DİRENİYOR
İSLAM TARİHİ I.
SELÇUKLU DEVLETİ SİYASÎ TARİH
Hicret Olayı. Akabe biatları: Peygamberimiz şehir dışından Mekke'ye gelen yabancılara da İslam'ı tebliğ ediyordu.
ABBÂSÎLERE BAĞLI DEVLETLER
EMEVİLER * İlk İslam hanedanı * 90 yıl * 7. ve 8. yüzyıllar
Din ve devlet ilişkileri bağlamına kavramsal netlik açısından bakış
İSLAM TARİHİ I.
İSLAM TARİHİ I.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Abbasi İhtilalı’nın Sosyo-Politik Arka Planı
Hz. Muhammed’in Hayatı.
İhtilal’ın Oluşum Süreci
SÂMERRÂ DÖNEMİ ( / ).
Hz. Osman Dönemi.
Hz. Ömer Dönemi.
Hz. Ali Dönemi.
Abbasi DEVLETİ’NİN ERKEN DÖNEMİ I
İSLAM TARİHİ I.
Kazanım SB İslamiyet’in ortaya çıkışını ve beraberinde getirdiği değişimleri yorumlar.
Sunum transkripti:

İSLAM TARİHİ I

Dört Halife Döneminde İç Mücadele Konular: *Hz. Osman Dönemi İç Karışıklıklar *Hz. Ali Dönemi İç Karışıklıklar

Dört Halifenin Hayatı ve Şahsiyetleri Kaynaklar: *Mustafa Fayda, “Hulefayı Raşidin”, DİA, XVIII, 324- 338. * Sabri Hizmetli, İslâm Tarihi, Ankara, 2001. İbrahim Sarıçam, Hz. Ebu Bekir, Ankara, 1996. Ahmet Ağırakça, Hz. Ömer, İstanbul, 1994. Ahmet Ağırakça, Hz. Osman, İstanbul, 1994. Ethem Ruhi Fığlalı, İmam Ali, Ankara, 1996.

Dört Halife Döneminde İç Mücadele Karışıklıkların Sebepleri: 12 yıllık hilafetinin ilk 6 yılı huzur ve sükun içinde ikinci 6 yılı karışıklık içinde geçmiştir Hz. Osman zamanında iç karışıklıkların çıkmasına ve uzun bir kuşatmadan sonra halifenin öldürülmesine sebep gösterilen başlıca olaylar şunlardır: ı. Mushafların yakılması ve Resmi Nüsha'nın teşkil edilmesi. 2. Bazı arazilerin devletleştirilmesi 3. Halifenin ashaba muamelesi 4. Tayin ve nakilleri 5. Yenilikleri 6. Eris Kuyusu'na Rasulullah'ın mührünü düşürmesi 7. Akrabaya düşkünlüğü ve Ümevi yanlılığı 8. Gizli el- veya -arka plan (Abdullah ibni Sebe) 9. Fetihlerin durması ıo. Halifenin çok yumuşak ve merhametli oluşu.

Dört Halife Döneminde İç Mücadele Hz. Osman’ın şehit edilmesi: * Hz. Osman idaresine karşı muhalefet sadece Medine'de değil, dışarıdaki vilayetlerde, özellikle de Irak ve Mısır'da yayılmıştı. Küfe, Basra ve Fustat'taki yerel asiler açık bir şekilde merkezi idareye karşı koymaya başlamışlardı. * Fakat Muaviye bin Ebu Süfyan tarafından iyi bir şekilde yönetilen Suriye'de problem ediyordu ve yoktu. O'na, Muaviye, Halifenin kendisine güvenliğinden endişe sadık olan Suriye ordusunun koruması altında, Dımeşk'e gelmesini tavsiye etti. * Fakat Hz. Osman bunu kabul etmedi ve halifeliği bırakması yolundaki bütün tavsiyeleri, Halifeliğin kendisine Allah tarafından ihsan edildiği konusunda ısrar ederek, reddetti.

Dört Halife Döneminde İç Mücadele * İslam Halifesi, her ne kadar artık çok büyük bir devletin reisi de olsa, hala hiç bir şahsi korunmaya sahip olmaksızın basit bir hayat sürüyordu ve halk kendisine kolayca ulaşabiliyordu. *Hz. Ömer'in (Gayrimüslim bir köle tarafından) öldürüldüğü Halifenin korunması için koruyucular atanması halde, ihtiyacı hissedilmemişti. Bu nedenle Mekke veya Medine'de hiç asker yoktu. Ordu, vilayetlerde ve sınırlarda tutuluyordu. * Fakat artık Halife'nin hayatının çok tehlikede olduğu anlaşılmış ve Hz. Osman'ın evini korumak için yerel birkaç genç görevlendirilmişti. Bu tedbir ise, ihtilalcı grupla başetmeye yetmezdi. * Çaresiz edildi. İlk kalan defa Halife, ikinci kendi evinde sarıldı 17 Haziran'da şehit kutsal şehirde Müslümanlar tarafından, Müslüman kanı akıtıldı ve bu sonuncu da ayrılıklar ve iç savaşlar bir birini kovaladı olmadı. Bundan sonra ise

Dört Halife Döneminde İç Mücadele Hz. Ali Dönemi iç karışıklıkları: Hz. Ali'nin hilafeti dönemindeki iç karışıklıklara gelince Hz. Ali, iç karışıklığın egemen olduğu, toplum düzeninin bozulduğu, ümmet'in birliğinin parçalanma tehlikesiyle karşı karşıya bulunduğu bir ortamda devlet başkanı oldu. Yani çünkü başkentte işgal o kendini iç karışıklıklar ve anarşi vardı ve Hz. içinde buldu. Osman'ın katilleri olan anarşistler duruma hakimdiler. III. Halife Hz. Osman'ın şehid edilmesi, Müslüman toplumu iç karışıklığa, hesaplaşmaya ve mezhep kavgalarına, hizipleşmeye, siyasi iktidarı ele geçirme mücadelesine sevketmişti.

Dört Halife Döneminde İç Mücadele İşte bu gürültüler ve çekişmeler içerisinde siyasi iktidarın başına geçen Hz. Ali, gerçekte, İslami esaslara uygun hareket ederek yönetimde bulunmak için halife oldu. Zengin bir devlet deneyimi vardı; çünkü o, gerek Hz. Muhammed'in hayatında gerekse üç halife devirlerinde, bilgisi ve yetenekleriyle selefleri ilk İslam'a aktif biçimde hizmet etti, onlara danışmanlık yaptı. Hz. Osman'ın öldürülmesiyle birlikte ortaya çıkan olayları ortadan kaldırmak için canla-başla çalıştı, fakat başarılı olamadı. İç karışıklıklar, kardeş kavgaları ve meydan savaşlarının egemen öldürülen olduğu bir siyasi iktidar yaşadıktan sonra kendisi de halifelerin kervanına katıldı.

Dört Halife Döneminde İç Mücadele Hz. Ali dönemi iç karışıklıklarının nedenleri: 1. III. Halife'nin katillerini cezalandırma girişimleri; Hz. Ali bu işi -belki de zaman kazanmak amacıyla- süratle ele almadı; bir kısım sahabi bu tutumu eleştirdi ve halifeyi Hz. Osman' ın katillerini yakalayıp cezalandırmamakla, işi savsaklamakla suçladılar. 2. Hz. Osman 'ın katillerinin başkent Medine'yi işgal altında tutması; katillerin ve asilerin Hz. Osman'ın öldürülmesinden sonra da Medine'yi terk etmemesi ve hatta mevcut siyasi iktidarla anlaşarak burada kalması Hz. Ali'ye ve iktidarına karşı muhalefet cephesi oluşturulmasında etkili oldu. 3. Bazı Sahabilerin ve özellikle de Muaviye'nin kendisine beyat etmemesi; sayılan yirmiden fazla olan sahabi ile Suriye genel valisi ve‘ Şamlıların Hz. Ali'ye bey at etmemeleri, birtakım karışıklıkların ve savaşların çıkacağına dair sinyaller veriyordu.

Dört Halife Döneminde İç Mücadele 4. Hz. Ali'nin asiler ve katilleri ordusuna alması; Hz. Ali, Osman'ın katillerini ve asileri Medine'den uzaklaştırmak bir yana, Cemel ve Sıffin savaşlarında onlarla işbirliği yaptı, ortak cephe oluşturdu. 5. Hz. Osman'ın valilerini ve amillerini görevden alması; Birtakım danışmanlarının ve yakınlarının tavsiyelerinin tersine,alelacele Hz. Osman'ın valilerini ve amillerini görevlerinden alması Hz. Ali'ye olan muhalefeti ve husumeti güçlendirdi. 6. Hz. Ali'nin Tahkim'e razı olması; bu durum ordusunda bulunan bir grubu rahatsız etmiş ve bunlar Halife'yi küfürle suçlayarak ordusundan ayrılmış ve Harure'de ayrı bir hükümet kurmuştur. 7. İslam fetih harekatının durması; İslam fetihlerinin halkın gelir kaynaklarının azalmasına büyük bir topluluğunun ortaya çıkmasına, dedikoduların artmasına olayların çıkmasına önemli ölçüde etki etti. durması, işsizler ve kanlı

Dört Halife Döneminde İç Mücadele Hz. Ali Dönemi'nin Önemli Olayları: 1. Cemel Olayı (36/656); ilk defa Müslümanların birbiriyle meydan savaşı yaptığı, kardeş kanı döktüğü bir hadisedir. Talh b. Ubeydullah, Zübeyr b. Avvam’ın Hz. Ali’den Basra ve Kufe valiliklerini istemişler ve Hz. Ali’nin bunu kabul etmemesi üzerine, Hz. Aişe’ye gidip, Hz. Ali’nin Hz. Osman’ın kanını talep etmediği yönünde şikayette bulunmaları üzerine çıkmıştır. Hz. Aişe’nin devesi etrafında meydana gelmiştir. Hz. Ali ordusunun galibiyetiyle sonuçlandı. 2. Hz. Ali-Muaviye Mücadelesi ve Sıffin Savaşı (37/657); Muaviye en başından itibaren Hz. Ali’nin halifeliğini kabul etmemesi, Hz. Osman’ın kanını talep bahanesiyle meydanlara dökülmüştür. Yani, Siyası iktidarı ele geçirmek isteyen Muaviye ile meşru halife Hz. Ali arasındaki siyası mücadele savaş meydanında da devam etti; Sıffin savaşında her iki taraftan çok sayıda Müslüman öldü.

Dört Halife Döneminde İç Mücadele 3. Tahkim olayı ve Hariciler; Hz. Ali'nin tahkime razı olması, ordunun bölünme ve parçalanmasına yolaçtı. Büyük çoğunluğu bedevi Araplar ve Medine'yi işgal eden asilerden meydana gelen askerler, Tahkime razı olması sebebiyle kafir olduğunu iddia ettikleri halife Hz. Ali'nin ordusundan ayrıldılar. Hurkus b. Zübeyr'in başkanlığında müstakil bir hükümet kurdular. Siyasi tavırları ve dini Harre'de görüşleri edilen bu sebebiyle İslam'dan ve Müslüman toplumdan ayrılmış oldukları ifade kimselere "Hariciler" denildi. 4. Haricilerle Mücadele ve ayrılarak Nehrevan Savaşı; Hz. Ali ordusundan kendisini güçsüzleştiren, sonra da tekfir edip ayrılan ve muhalif bir hükümet kuran Hariciler ile her platformda mücadele etti. Barışçı yollarla onları itaat altına alamayınca, meydan savaşları yapmak zorunda kaldı. Nehrevan savaşında Haricileri tamamen etkisiz hale getirdi

Dört Halife Döneminde İç Mücadele Muaviye’nin Hz. Ali hakimiyetindeki bölgelere hücumları: •Muaviye’nin hedeflerinden birisi Mısır’ı ele geçirmekti. Sıffin’den önce Amr b. As ile bunun planını yapmışlardı ve uygulamaya koydu. Amr fethinden sonraki bu ikinci gidişinde (658) Muaviye adına valiliğe başladı. • Muaviye Mısır’a hakim olduktan sonra Hz. Ai’yi yıpratmak amacıyla önce Irak sonra da el-Cezire’ye kuvvetler gönderdi. Buralarda kendine taraftar topladı. Bu bölgede pek etkili olamasa da Hz. Ali’yi bunaltmaya yetti. • 659 yılında Hicaz’a yöneldi, Hac emirliğini ele geçirmek niyetindeydi. Hac emirleri arasında tartışma yaşandı. •Yemen’deki Hz. Osman taraftarları tarafından davet edilen Muaviye bu bölgede de Hz. Ali’nin gözünü korkutmayı başardı. 661 yılında hilafetini ila etti.