İNTERNET BAĞIMLILIĞI ve SİBER ZORBALIK
Sosyal Medya Klasik medya tek taraflı iletişim sunan bir araçtır (TV, Gazete, Dergi vb.). Oysa bireylerin internette birbirleri ile yaptığı diyaloglar ve paylaşımlar sosyal medyayı oluşturur (Bloglar, Mikro Bloglar, Anlık Mesajlaşma Programları, Sohbet Siteleri, Forumlar vb.)
!Üniversiteli gençliğin %71'i akşam 20.00-02.00 arası !Liseli gençlerin %67'si ise 16:00-00:00 arası “SOSYAL MEDYA”da zaman geçiriyor.
İnternet Bağımlılığı Nedir?
Tanı Kriterleri İnternet ile ilgili aşırı zihinsel uğraş Giderek daha fazla oranda internet kullanımına ihtiyaç duyma İnternet kullanımını bırakmaya yönelik başarısız girişimlerin olması İnternet kullanımının azaltılması-kesilmesi durumunda huzursuzluk hissedilmesi
Tanı Kriterleri Başlangıçta planlanandan daha uzun süre internette kalma Aşırı internet kullanımı nedeniyle aile-okul-iş-arkadaş çevresiyle sorunlar yaşama Başkalarına internette kalma süresi ile ilgili yalan söyleme İnterneti problemlerinden kaçmak veya olumsuz duygulardan uzaklaşmak için kullanmak.
Bağımlılık Nedenleri Nelerdir?
İnternet Bağımlılığı ile Mücadelede Kullanılan Yaklaşımlar *Aile rehberliği *Farmakoterapi *Bireyle Psikolojik Danışma (Bilişsel Davranışçı Yaklaşım)
Finike İlçesinde İnternet Bağımlılığı Üzerine Yaptığımız Araştırma Cengiz SAHİN (Ahi Evran Ün. Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Blm.) tarafından geliştirilen 19 maddelik İnternet Bağımlılığı Ölçeği uygulanmıştır. (5) Tamamen Uygun (4)Oldukça Uygun (3)Uygun (2)Biraz Uygun (1)Hiç Uygun Değil Seçeneklerinden Oluşan 5’li Likert Derecelendirme Sistemi ile maddeler analiz edilmiştir. Araştırmaya Katılan Öğrenci Sayısı: 100 Araştırmaya Katılan Okullar Gıyaseddin Keyhüsrev Anadolu Lisesi Anadolu İmam Hatip Lisesi Finike Anadolu Lisesi Finike Çok Programlı Lisesi Canan Yavuz Gürkan Kız Teknik ve Meslek Lisesi
Öğrencilerin % 60’ı bu maddeye HİÇ UYGUN DEĞİL (1) cevabını vermiştir. Örnek Sonuçlar Çok uzun süre internetten uzak kalmışsam, huzursuz ve sinirli oluyorum. Öğrencilerin % 60’ı bu maddeye HİÇ UYGUN DEĞİL (1) cevabını vermiştir.
İnternet için harcayabileceğim paradan çok daha fazlasını harcıyorum. Öğrencilerin % 78’i bu maddeye HİÇ UYGUN DEĞİL (1) cevabını vermiştir.
Öğrencilerin % 89’u bu maddeye HİÇ UYGUN DEĞİL (1) cevabını vermiştir. İnternet kullanmaya başladığımdan beri, bazı arkadaşlarım benden uzaklaştı. Öğrencilerin % 89’u bu maddeye HİÇ UYGUN DEĞİL (1) cevabını vermiştir.
Bilişsel Davranışçı Yaklaşım İnternetten uzak kalıp kalamadığının tespiti İnternet defteri oluşturmak Bilgisayarın ortak yaşam alanına nakli
Bilişsel Davranışçı Yaklaşım İnternet kullanımını tam zıt saatlere kaydırmak İnterneteyken hissedilenlerin not edilmesi Otomatik düşüncelerin ele alınması
Bilişsel Davranışçı Yaklaşım Hatırlatıcı kartların hazırlanması Gevşeme egzersizleri Yeni sosyal becerilerin kazandırılması Sportif-sanatsal aktivitelerine katılması
SİBER ZORBALIK NEDİR? Konuyla ilgili Diğer videoların izlenmesi sağlanır 19
SİBER ZORBALIK TÜRLERİ “Şiddet” “Taciz” “Siber Gözdağı” “İftira”
SİBER ZORBALIK TÜRLERİ “Kimlik Değiştirme” “Açığa Vurma” “Komplo” “Dışlama”
Zorbalık Öncesi ve Sonrasında Ailelere Öneriler Çocuk takip edilmeli Empatik yaklaşmalı Zorbalığa maruz kalan çocuğun suçluluk duygusu ile mücadele edilmeli
ÖNERİLER KAYNAKÇA Öğretmen ve öğrencilerinizi eğitin. Okul kurallarını uygulayın. Bilgisayar kullanımını izleyin. Filtreleme ve izleme sistemleri kullanın. Siber zorbalıkla ilgili raporları araştırın KAYNAKÇA Educators should be sure to educate their students, teachers, and other staff members about cyber-bullying, its dangers, and what to do if someone is cyber-bullied. They should also be sure that school rules about bullying also directly address cyber-bullying and closely monitor students’ use of computers at school. They should use filtering and tracking software on all computers, but be careful to not rely solely on this software to screen out cyber-bullying and other problematic online behavior. Educators can also investigate reports of cyber-bullying immediately. If cyber-bullying occurs through the school district’s Internet system, they are obligated to take action. If the cyber-bullying occurs off-campus, they should consider what actions they might take to help address the bullying, including speaking to the parents of all children involved. 23
SUNUM EKİBİ -FİNİKE İLÇESİ REHBER ÖĞRETMENLERİ Emine AKTAŞ Dudu ÇETİNER Gülnur SÜLEK Melek GÜRİPEK Seval ÖZGÜR Mehmet YILMAZ Nurdane BOZARIK Güven ÇETİNKAYA
Ozan KOCABAŞ Mine ALADAĞ Aytekin ŞAHAN Melike MUTLU Funda TOPAL Özlem TAMER Melek ÖZBAY Begüm YILMAZ