Western / kovboy filmleri Kaynaklar slaytların sonunda yer almaktadır: ABD denince ilk akla gelecek türlerden birinden söz ediyoruz. Sinemanın başlamasıyla yaşıt bir tür. İkonografisi belirli: Çalılar, ağaçlar, dağlar, ovalar, açık alanlar, tüm bunlar el değmemiş bir doğanın fantazisini de barındırır. Ata binen erkekler, silahşörler, kanun kaçakları, iyiler ve kötülerin karşılaşması vardır. Kahraman beyaz şapka giyer, kanun kaçağı siyah. Karşıtlık açık alanlar X kasaba, kapalı alanlar, evler arasındadır. Film Türleri / Prof. Dr. S. Ruken Öztürk
Film Türleri / Prof. Dr. S. Ruken Öztürk İlk western The Great Train Robbery (Porter, 1903) https://www.youtube.com/watch?v=zuto7qWrplc 1930’larda düşük bütçeli B sınıfı filmler yapıldı. İlk filmlerde Kızılderililer posta arabalarına, kalelere, trenlere saldırır. Genelde olumsuz gösterilirler. Nadir iyi gösterilen filmlerden biri de 1920 tarihli The Last of the Mohicans. Film Türleri / Prof. Dr. S. Ruken Öztürk
Film Türleri / Prof. Dr. S. Ruken Öztürk 1950’lere ve hatta 60’lara kadar filmlerde Kızılderililerin vahşi gösterildiğine tanıklık ederiz. 50 öncesi Warner Bross ve Republic Pictures’ın westernleri çoğunluktadır. Hiç kuşkusuz ilk akla gelen western ikilisi yönetmen John Ford ve oyuncu John Wayne’dir. Posta Arabası (Stagecoach, 1939). https://www.youtube.com/watch?v=yccvdXoHubI Sinema tarihinde John Wayne’in bu filmde yıldız olduğunu görüyoruz. Film Apaçilerle savaşan bir grup yolcuyu anlatır. Film Türleri / Prof. Dr. S. Ruken Öztürk
Film Türleri / Prof. Dr. S. Ruken Öztürk Westernler erkek filmleridir ve melodramın antitezidir. Westernde kahramanın kadın olması nadir görülür: The Ballad of Little Jo (Maggie Greenwald, 1993). Eski filmler arasında da bir iki örnek bulunur; Ann Oakley (1935) ve Calamity Jane’in anlatıldığı Plainsman (1936)… Siyahların daha da az olduğunu söyleyebiliriz. 1950’lerde The Searchers (Ford, 1956), Taksi Şoförü’nde Yıldız Savaşları’na kadar pek çok filmi etkiledi. Film Türleri / Prof. Dr. S. Ruken Öztürk
Film Türleri / Prof. Dr. S. Ruken Öztürk 1950’lerde McCarthy karşıtı iki önemli filmi anmak gerek, her iki filmde de erkeklerden çok kadınlar güçlü: Kahraman Şerif (High Noon, Zinneman, 1952) ve Johnny Guitar (Ray, 1954). 1960-1970’lerde daha şiddetli westerneler yapılmaya başladı. Ayrıca Clint Eastwood (oyuncu)-Sergio Leone (yönetmen) işbirliğini unutmayalım (spagetti western). Western ikonografisiyle dalga geçen filmler de yapıldı. Tür yapısöküme de uğratıldı. Küçük Dev Adam (Little Big Man, Penn, 1970) Kızılderililerin uygar, beyazların yağmacı olduğunu gösterdi. Film Türleri / Prof. Dr. S. Ruken Öztürk
Film Türleri / Prof. Dr. S. Ruken Öztürk İzleyeceğimiz filme bu gözle bakalım. 3:10 Yuma Treni (3:10 to Yuma, James Mangold, 2007) Kanun kaçağı ile çiftçi arasında karşıtlı kurulurken şapkaların rengine dikkat edelim. Pek çok sahnede baba-oğul arasında kanun kaçağının görüntülendiğine dikkat edelim. Oğul, kanun kaçağına başından beri hayranlıkla bakarken filmin sonuna doğru bakış babaya yönelir ve nihayet baba-oğul ilişkisi kurulur. Sonunda baba ölürken «baba» olur, kahraman olur, «tam»dır. Film Türleri / Prof. Dr. S. Ruken Öztürk
Film Türleri / Prof. Dr. S. Ruken Öztürk İzlenecek Film(ler): Delmer Daves’in 1957 tarihli aynı adlı filminin yeniden çevrimini izleyeceğiz. 3:10 Yuma Treni (3:10 to Yuma, James Mangold, 2007) https://www.youtube.com/watch?v=jX1m45CwvJ8 Film Türleri / Prof. Dr. S. Ruken Öztürk
Film Türleri / Prof. Dr. S. Ruken Öztürk Bu ders için okunacak kaynaklar (kaynakların tam künyesi ilk dersin içinde bulunmaktadır): Nilgün Abisel, s. 77-134. David Bordwell & Kristen Thompson, s. 337-339. Robert Kolker, s. 321-332. Susan Hayward, s. 627-642. Film Türleri / Prof. Dr. S. Ruken Öztürk