BÜTÇE UYGULAMALARI VE DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
YASAL TEMELLER BİTLİS AR-GE BİRİMİ STRATEJİK PLANLAMA EKİBİ.
Advertisements

ORTADOĞU TEKNİK ÜNİVERSİTESİ
STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLIĞI
Bütçe Türleri: Genel yönetim kapsamındaki idarelerin bütçeleri;
1 Ahmet DEMİRCAN Daire Başkanı 22 MAYIS ANTALYA PERFORMANS BÜTÇE VE RAPORLAMA DAİRE BAŞKANLIĞI.
Ödeneklerin Kullanılması
KAMU MALİ YÖNETİMİ VE KONTROL KANUNU (Gider süreci)
Ahmet Emre Öz Maliye Uzmanı 21 kasım 2013
Bütçe Sisteminin Yasal Düzenlemesi
HARCAMA YETKİLİSİ-GERÇEKLEŞTİRME GÖREVLİLERİ
AMASYA ÜNİVERSİTESİ REKTÖRLÜĞÜ
ERZURUM BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ İÇ DENETİM BİRİMİ
İç Kontrol Ve Ön Malî Kontrole İlişkin Usul ve Esaslar
İÇ KONTROL SİSTEMİ ve KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARI
Kamu Harcama Süreci.
Bütçe ve Mali Kontrol Genel Müdürlüğü
ANALİTİK BÜTÇE SINIFLANDIRMASI
MUHASEBE EĞİTİMİ.
DEFTERDARLAR ÇALIŞMA TOPLANTISI
STRATEJİ GELİŞTİRME BAŞKANLIĞI İÇ KONTROL DAİRE BAŞKANLIĞI.
4734 Sayılı KAMU İHALE KANUNU.
HARCAMA YETKİLİSİ Harcama yetkilisi kimdir?
BÜTÇE HAKKI KAVRAMI VE TARİHSEL GELİŞİMİ
Strateji Geliştirme Başkanlığı
Aralık 2009, ANKARA Yükseköğretim Kurumları Bütçelerinin Yeniden Yapılandırılması Yükseköğretim Hizmetleri Dairesi.
olarak tanımlanmıştır.
NAKİT TALEP AKTARIM SİSTEMİ (NTAS)
KESİN HESAP.
2012PARASAL SINIRLAR (1) 5018 Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu (35 inci madde) Parasal Sınırlar ve Oranlar Genel Tebliği a) Yapım işleri.
Harcama Yetkilileri.
Yeni Mali Yönetim ve Kontrol Sisteminde İç Kontrol ve Ön Mali Kontrol
T.C. BAŞBAKANLIK Hazine Müsteşarlığı TÜRKİYE İÇİN ÇOK YILLI HARCAMA ÇERÇEVESİNİN TASARLANMASI.
PERFORMANS PROGRAMI HAZIRLIK SÜRECİ Nisan, Yeni Kamu Yönetimi Anlayışı Üzerine Genel Bir Değerlendirme Ana Hatlarıyla Performans Programı Performans.
KAMU İDARELERİNDE STRATEJİK PLANLAMAYA İLİŞKİN USUL VE ESASLAR HAKKINDA YÖNETMELİK ATİLLA BACAK İNSAN KAYNAKLARI GENEL MÜDÜRLÜĞÜ EĞİTİM UZMANI.
1 MALİYE BAKANLIĞI Bütçe ve Mali Kontrol Genel Müdürlüğü TÜRKİYE’DE ÇOK YILLI BÜTÇELEME Abdülkadir GÖKTAŞ Daire Başkanı 23 Mayıs 2006.
STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLIĞI
6360 Sayılı Kanun On Dört İlde Büyükşehir Belediyesi Ve Yirmi Yedi İlçe Kurulması İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına.
2008 Yılı Analitik Bütçe Sınıflandırması T.C. MALİYE BAKANLIĞI BÜTÇE ÇALIŞMALARI ARALIK 2007.
Harcama Süreci VE ÖN MALİ KONTROL
Merkezî yönetim bütçesinin hazırlanması
T.C MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI KIRKLARELİ İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ ARAŞTIRMA ve GELİŞTİRME BİRİMİ KAMU İDARELERİNDE STRATEJİK PLANLAMAYA İLİŞKİN USUL VE ESASLAR.
5018 Sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu ile ilgili Mevzuatlar, Uygulamalar, Sorunlar ve Çözümleri Mürüvet ÇETİNER Strateji Geliştirme Daire.
BÜTÇE UYGULAMA SÜREÇLERİ
ANALİTİK BÜTÇE SINIFLANDIRMASI; *Harcamanın (Giderin) sınıflandırılması 4 bölüm *Harcamanın (Giderin) sınıflandırılması 4 bölüm 13 basamaktan oluşur. 13.
Taşınır Mal Yönetmeliği ve TAŞINIR KAYIT VE YÖNETİM SİSTEMİ Semineri Bayram KESER Mali Hizmetler Uzmanı 1 T.C MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI STRATEJİ GELİŞTİRME.
BİTLİS EREN ÜNİVERSİTESİ
GENEL BÜTÇE ÖDENEKLERİNİN KULLANILMA ESASLARI Emine ŞAHİN Türkiye Kamu Hastaneleri Kurumu Strateji Geliştirme Dairesi Başkanlığı Mali Hizmetler Uzmanı.
GENEL BÜTÇENİN HAZIRLAMA SÜRECİ Emine ŞAHİN Türkiye Kamu Hastaneleri Kurumu Strateji Geliştirme Dairesi Başkanlığı Mali Hizmetler Uzmanı.
FAALİYET RAPORLARI ve HAZIRLAMA ESASLARI
HARCAMA.
1 BÜTÇE Hazırlık Uygulama ve Sonuçları Bayram KESER Mali Hizmetler Uzmanı Bütçe ve Kesin Hesap Daire Başkanı V. Yalova, 02 Haziran 2008.
İDARİ ve MALİ İŞLER DAİRE BAŞKANLIĞI 2011 MALİ YILI BÜTÇE HAREKETLERİ.
İDARİ ve MALİ İŞLER DAİRE BAŞKANLIĞI 2009 BÜTÇE HAREKETLERİ.
Stratejik Planlama ve Performans Esaslı Bütçeleme MADDE 9 : Kamu idareleri; kalkınma planları, programlar, ilgili mevzuat ve benimsedikleri temel ilkeler.
İDARİ ve MALİ İŞLER DAİRE BAŞKANLIĞI 2010 BÜTÇE HAREKETLERİ.
DÜZCE ÜNİVERSİTESİ STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLIĞI.
BÜTÇE HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
ÖDENEK GÖNDERME BELGESİ
HARCAMA YETKİLİLERİ HAKKINDA GENEL BİLGİLER.
GİRESUN ÜNİVERSİTESİ 2017 ŞUBAT AYLIK BÜTÇE GERÇEKLEŞMELERİ RAPORU
OCAK BÜTÇE GERÇEKLEŞMELERİ RAPORU STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLIĞI
GİRESUN ÜNİVERSİTESİ 2017 MAYIS AYLIK BÜTÇE GERÇEKLEŞMELERİ RAPORU
GİRESUN ÜNİVERSİTESİ 2017 NİSAN AYLIK BÜTÇE GERÇEKLEŞMELERİ RAPORU
BÜTÇE VE PERFORMANS ŞUBESİ
MERSİN BÜYÜKŞEHİR BELEDİYE MECLİSİ
Faaliyet Raporları Demet ARSLANTAŞ
KIRGIZİSTAN-TÜRKİYE MANAS ÜNİVERSİTESİ
Bütçe Çeşitleri.
Bütçenin Uygulanması.
Sunum transkripti:

BÜTÇE UYGULAMALARI VE DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR Aysu SEZGİN Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı Bütçe ve Performans Şubesi Mali Hizmetler Uzmanı

Bütçe Nedir? Bütçe: Belirli bir dönemdeki gelir ve gider tahminleri ile bunların uygulanmasına ilişkin hususları gösteren ve usulüne uygun olarak yürürlüğe konulan belgedir.   Merkezî Yönetim Bütçe Kanunu: merkezî yönetim kapsamındaki kamu idarelerinin; gelir ve gider tahminlerini gösteren, bunların uygulanmasına ve yürütülmesine yetki ve izin veren kanundur. Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu 5018 ‘in 15. maddesinde tanımlanmıştır.

Düzenleyici ve Denetleyici Kuruluşlar Sosyal Güvenlik Kurumları Genel Yönetim Merkezi yönetim Genel Bütçe Özel Bütçe Düzenleyici ve Denetleyici Kuruluşlar Sosyal Güvenlik Kurumları Mahalli İdareler Merkezî yönetim bütçesi, 5018’e ekli (I), (II) ve (III) sayılı cetvellerde yer alan kamu idarelerinin bütçelerinden oluşur.

Özel bütçe; bir bakanlığa bağlı veya ilgili olarak belirli bir kamu hizmetini yürütmek üzere kurulan, gelir tahsis edilen, bu gelirlerden harcama yapma yetkisi verilen, kuruluş ve çalışma esasları özel kanunla düzenlenen ve 5018 sayılı Kanuna ekli (II) sayılı cetvelde yer alan her bir kamu idaresinin bütçesidir. Örnek: Yükseköğretim Kurulu ÖSYM Ankara Üniversitesi Savunma Sanayi Müsteşarlığı Türkiye İlaç ve Tıbbî Cihaz Kurumu

Bütçe Hazırlık ve Uygulama Sürecinde ABS Bütçeler, tüm sınıflandırma bölümlerinde (kurumsal, fonksiyonel, finansman tipi, ekonomik) kullanılan kodların en detay düzeyinde hazırlanmalıdır. Bütçe uygulamaları ve kesin hesap ise ikili düzeyde gerçekleşir.

Bütçe Tekliflerinde Dikkat Edilmesi Gereken Konular Orta Vadeli Program ve Orta Vadeli Mali Plana uygun olarak hizmet öncelikleri iyi belirlenmeli, Stratejik Plan ile uyumlu çok yıllı bütçeleme anlayışı doğrultusunda, Yıllık amaç ve hedefleri ile performans göstergelerine uyumlu olmalıdır.

Ayrıntılı Finansman Programı Ayrıntılı Finansman Programı (AFP): 5018 sayılı Kanuna ekli (II), (III) ve (IV) sayılı cetvellerde yer alan idarelerin, tertip düzeyinde aylar itibarıyla yapabilecekleri harcamaları, gelir gerçekleşme tahminlerini ve net finansmanlarının kullanımına ilişkin öngörülerini gösteren program Ödeneklerin kullanımı için, Maliye Bakanlığı AFP’yi beklemeksizin bazı ödeneklerin belirli oranlarını serbest bırakabilir. Örneğin; Son yıllarda AFP’ler hazırlanıncaya kadar, genel bütçeli idareler ile özel bütçeli idarelerin bütçelerinde yer alan ödeneklerden; 01- Personel Giderlerinin % 15’i, 02- Sosyal Güvenlik Kurumlarına Devlet Primi Giderlerinin % 15’i, 03- Mal ve Hizmet Alımı Giderlerinin % 8’i, 05- Cari Transferlerin % 8’i, Bütçe Uygulama Genelgesi ile serbest bırakılmıştır. !!! Harcama planlaması ve ödenek kullanımı harcama biriminin ayrıntılı finansman programına uyumlu olarak yapılmalı ve ödenek üstü harcama yapılmamalıdır.

Aktarma İşlemleri Belirli bir tertibe tahsis edilmiş olan ödeneğin, 5018 sayılı Kanun, yılı bütçe kanunu ve diğer kanun hükümlerine dayanılarak bir tertipten düşülüp mevcut veya yeni açılacak bir tertibe eklenmesi işlemidir. Ödenek aktarma işlemleri, Kurum bütçesi içinde yapılacak aktarmalar, Kurum bütçesinden diğer idarelere (Çevre ve Şehircilik Bakanlığı vb.) yapılacak aktarmalar, Yedek ödenek tertiplerinden yapılacak aktarmalar olarak üç grupta toplanır.       

Yapılacak Aktarmalar; Kurum Bütçesi İçinde Yapılacak Aktarmalar; 5018 sayılı Kanunun 21 inci maddesine göre SGB, yılı merkezi yönetim bütçe kanununda farklı bir oran belirtilmedikçe aktarma yapılacak tertipteki (eklenecek tertipteki) ödeneğin % 5’ine kadar aktarma yapmaya yetkilidir. Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu ile bu rakam % 20 olarak belirlenir. !!! Harcama Birimlerinin Yıl İçerisinde Aktarma Taleplerini İletirken Söz Konusu Mevzuata Uygun Olarak Talep Yapmaları Gerekmektedir. !!! Kullanılmayan Ödenekler Yılsonunda İptal Olmaktadır. Ayrıca kurum düzeyinde kullanılmayan ödeneklerin olması, Maliye Bakanlığı tarafından ödeneklerin tahakkuka bağlanmaması riskini beraberinde getirmektedir. Üniversitemiz Bütçe Tekliflerinin Maliye Bakanlığınca Değerlendirilmesi Aşamasında Kullanılmayan Ödenek Tutarının Düşük Olması Ödenek Tavanımızın Yükselmesi Yönünde Olumlu Etki Yaratmaktadır. Bu Doğrultuda; Başkanlığımızca Yılsonunda Aktarma Talepleri Toplandığında Kullanılmayacak Ödeneklerin Mutlaka Belirtilmesi Gerekmektedir.

4- Yedek Ödenek Tertibinden Yapılacak Aktarmalar: Ödenek ihtiyacı olan harcama birimlerinin taleplerinden, Bakanlık Makamınca uygun görülenler Maliye Bakanlığına (Bütçe ve Mali Kontrol Genel Müdürlüğüne) iletilir. Maliye Bakanlığınca uygun görülen aktarmalar Bakan Onayına istinaden gerçekleştirilir. 27 Ocak 2009 tarihli 2009 YILI MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE UYGULAMA GENELGESİ (Sıra No: 2) uyarınca, Kamu idareleri zorunlu haller dışında Maliye Bakanlığı’ndan kesinlikle ilave ödenek talebinde bulunmayacaklardır.

Aktarılamayacak Ödenekler Yapılan aktarmalar, 7 gün içinde Maliye Bakanlığına bildirilir. Personel giderleri tertiplerinden, aktarma yapılmış tertiplerden, yedek ödenekten aktarma yapılmış tertiplerden, diğer tertiplere aktarma yapılamaz. Zorunlu haller dışında cari nitelikli ödenekler ile sermaye nitelikli ödenekler arasında aktarma yapılmaması esastır.

ÖDENEK EKLEME İŞLEMİ İlgili kanunları gereğince, gerektiğinde (B) veya (F) işaretli cetvellerle ilişkilendirmek suretiyle bütçede mevcut veya yeni açılacak bir tertibe ödenek ilave edilmesi işlemlerini ifade eder. Gelirli ödenek kaydı Gelir fazlası karşılığı ödenek kaydı Likit karşılığı ödenek kaydı Şartlı Bağış karşılığı ödenek kaydı Diğer

İLAVE ÖDENEK TALEPLERİ Harcama Birimleri Tarafından Başkanlığımıza Gönderilen İlave Ödenek Taleplerinin Mutlaka Gerekçeleri İçermesi, Gerçek İhtiyacı Yansıtan Tutarlarda Olması ve Ekinde Kanıtlayıcı Belgelerle Birlikte Olması Gerekmektedir. İlave Ödeneğe Esas Olan Harcamanın Kesinlikle İlgili Ödenek Talebi Uygun Bulunup Karşılanmadan ve Harcama Birimine Bilgi Verilmeden Önce Gerçekleştirilmemesi Gerekmektedir.

ÖDENEK DEVİR İŞLEMİ Harcanmayan kısmının ertesi yıla devredeceği ilgili kanunlarla hüküm altına alınmış olan her türlü ödeneğin yılı bütçesiyle ilişkisinin kurulması ve kullanımına imkan sağlanması amacıyla mevcut veya yeni açılacak tertiplere eklenmesi işlemlerini ifade eder. Akreditif artığı karşılığı, Yüklenme artığı karşılığı, Devreden dış proje karşılığı ödenek kaydı Devreden şartlı bağış ve yardım karşılığı ödenek kaydı Diğer ödenek devir işlemleri.

Ödenek Gönderme: Yükseköğretim Kurulu ile üniversiteler ve yüksek teknoloji enstitülerinde, harcama yetkilileri ödenek gönderme belgesiyle belirlenir. Bu idarelerde ödenek gönderme belgesi ile ödenek gönderilen birimler harcama birimi, kendisine ödenek gönderilen birimin en üst yöneticisi ise harcama yetkilisidir. Bütçe ödeneklerinin ilgili birimlere dağılımının planlanması, ödenek gönderme belgesine bağlanması ve kullanılmasına ilişkin usûl ve esaslar Maliye Bakanlığı tarafından belirlenir. !!! HARCAMA BİRİMLERİNİN KENDİLERİNE GÖNDERİLEN ÖDENEK GÖNDERME BELGESİNDE YER ALAN TUTARLARI AŞMADAN HARCAMA YAPMALARI GEREKMEKTEDİR.

Tenkis: Ödenek gönderme belgesi ile kullanılabilir hale getirilen ödeneklerin, mali yıl içinde ve yıl sonunda iptali gerektiği durumlarda, ödeneklerin geri çekilme işlemidir. Revize: Ayrıntılı Finansman Programı ile aylara dağıtılan ödeneklerin, programlanan dönemden daha önce kullanılması revize işlemiyle gerçekleştirilir.

Bütçe Ödeneklerinin Kullanılması Esasları Kamu idareleri, bütçelerinde yer alan ödeneklerin üzerinde harcama yapamaz. Bütçeyle verilen ödenekler, tahsis edildikleri amaçlar doğrultusunda kullanılır. Ancak, ait olduğu malî yılda ödenemeyen ve emanet hesabına alınamayan zamanaşımına uğramamış geçen yıllar borçları ile ilama bağlı borçlar, ilgili kamu idaresinin cari yıl bütçesinden ödenir. Cari yılda kullanılmayan ödenekler yıl sonunda iptal edilir.

2018 YILI BÜTÇE TASARISINDA YER ALAN MALİ KONTROLE İLİŞKİN YENİ SINIRLAMALAR 2018 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Tasarısında; "Genel bütçe kapsamındaki kamu idareleri ile özel bütçeli idareler, gerekli tedbirleri alarak bütçelerinin "03.3- Yolluk Giderleri", "03.6-Temsil ve Ağırlama Giderleri" ile "03.7- Menkul Mal, Gayrimaddi Hak Alım, Bakım ve Onarım Giderleri» ekonomik kodlarını içeren tertiplerine tahsis edilen ödeneği aşmayacak şekilde harcama yaparlar. Söz konusu idarelerce anılan tertiplere bütçelerinin diğer tertiplerinden aktarılacak ödenek tutarları ile bu Kanunun 6 ncı maddesinin beşinci fıkrası kapsamında eklenecek ödenek tutarları toplamı bu tertiplerin başlangıç ödeneklerinin yüzde 10'unu aşamaz. Ancak, ihtiyaç halinde söz konusu ekonomik kodları içeren tertiplerin başlangıç ödeneklerinin yüzde 10'unu aşan aktarma ve bu Kanunun 6 ncı maddesinin beşinci fıkrası kapsamında ödenek ekleme işlemlerini yapmaya Maliye Bakanı yetkilidir." denilmektedir. Bu doğrultuda 2018 yılında 03.3 ve 03.7 ekonomik kodlarında 2018 yılında harcama planlamasının birim başlangıç ödeneği çerçevesinde yapılması gerekmektedir.

2018 YILI BÜTÇE TASARISINDA YER ALAN MALİ KONTROLE İLİŞKİN YENİ SINIRLAMALAR 2018 yılı birim bütçe ödenekleri ocak ayının ilk haftası belirlenerek harcama birimlerimize bütçe yazısı ekinde gönderilmektedir. 2018 yılı Bütçe Tasarısında kurum düzeyinde 03.3 ve 03.7 ekonomik kodlarında 2017 yılına göre düşüş göstermiş olması sebebi ile birim bütçe ödeneklerinde 2018 yılı için bir artış beklenmemelidir. 03.3 ve 03.7 ekonomik kodlarında harcama planlaması yapılırken başlangıç ödeneğinin azami %10 kadar ilave ödenek alınabileceği dikkate alınmalıdır.

03.3 YOLLUK GİDERLERİ 03.3 Yolluk giderlerinde 2018 yılında getirilen mali sınırlama sebebi ile sıkıntı yaşanmaması adına biriminizce gerekli önlemlerin alınması gerekmektedir. Başkanlığımızca birimlerinizden alınan ilke ve esaslar doğrultusunda Üniversitemiz genelinde benimsenecek usul ve esaslar hazırlanmaktadır. Söz konusu ilke kararların hem kurum genelindeki uygulamalarda yeknesaklığı sağlayacağı hem de 2018 yılı için ödemelerde ödenek yetersizliği sebebi ile sorun yaşanmasını önleyeceği düşünülmektedir. Harcama birimlerimizden talebimiz kesinlikle ödenek üstü harcama yapılmamasıdır.

ANKARA ÜNİVERSİTESİ STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLIĞI KASIM 2017 TEŞEKKÜRLER… Aysu SEZGİN Mali Hizmetler Uzmanı E-posta: aboran@ankara.edu.tr ANKARA ÜNİVERSİTESİ STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLIĞI KASIM 2017