GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Advertisements

EĞİTİMDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Gözlem Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Veri Toplama Teknikleri
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Nitel Araştırma Yöntemleri
HALKLA İLİŞKİLER VE REKLAMCILIKTA ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Eğitim İhtiyaçları Değerlendirmesi (TNA)
Nitel Araştırmalarda Görüşme
Sosyolojide Araştırma Yöntem ve Teknikleri
Bir konuda bilgi edinmek ya da problemi çözmek için araştırma yaparız. Veri toplamak ve bu verileri yorumlamak araştırma sürecinin başında gelir.
VERİ TOPLAMA TEKNİKLERİ
VERİ TOPLAMA ARAÇLARI Yrd. Doç. Dr. Suat ÇELİK.
SORGULAMAYA DAYALI ÖĞRENME
Gözlem.
Eğitim ve Eğitim Psikolojisi
Anket Tekniği.
Örnek Olay Öğretim Yöntemi
Yorumlayıcı Paradigma ve Nitel Araştırmanın Bilimsel Araştırma Geleneğindeki Yeri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
ALIŞTIRMA YAZILIMLARI (Practice and Drills)
PROGRAM TASARIMI
DEĞERLENDİRME ARAÇLARININ GELİŞTİRİLMESİ
Calgary Depresyon Ölçeği
Anket Geliştirme.
EĞİTİM SİSTEMİ VE ÖLÇMENİN SİSTEMDEKİ YERİ
Eğitimde Program Geliştirme Ölçme ve Değerlendirme Boyutu
SOSYAL BİLİMLERDE NİTEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ Prof. Dr
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
SLIDE 1BBY208 – Bahar 2005 Betimleme Yöntemi Yaşar Tonta H.Ü. BBY yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2005/bby208/
ÜNİTE PLANI MESLEKLER.
Anket Hazırlama.
12 - KELİME İLİŞKİLENDİRME TESTLERİ
Buluş Yoluyla Öğrenme.
SERTİFİKASYONA İLİŞKİN İKİNCİ DANIŞMAN GÖRÜŞMESİ EEE PRATİKTE KULLANIM FAALİYETLERİNİN EVALÜASYONU Eğitimde Etniklerarası Entegrasyon Projesi.
NİTEL VERİ TOPLAMA ARAÇLARI
EĞİTİMDE ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
Araştırma Yöntemleri 3- Bilimsel araştırmanın amacı
BBY373 İnsan Kaynakları Yönetimi
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ARAŞTIRMA tEKNİKLERİ SADİYE YILDIRIM
Probleme Dayalı Öğrenme
NİTEL ARAŞTIRMADA VERİ TOPLAMA ARAÇLARI-II
ÜNİVERSİTELERDE YAPILMASI GEREKEN TEMEL UYARLAMALAR FUNDA ACARLAR Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Bölümü.
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ VE TEKNİKLERİ
Bilimsel Araştırma Yöntemleri Verilerin Toplanması GÖRÜŞME İ smail GÜLEÇ.
Öğretim Tasarımı Problem Analizi ve İhtiyaç Değerlendirme.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri Verilerin Toplanması ANKET
Yapılandırmacılık (Oluşturmacılık / Constructivism)
Etkileşime Dayalı Teknikler
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 1
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Bilimsel Araştırma Yöntemleri Verilerin Toplanması GÖZLEM
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ROGRAMLARI-I
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
SOSYAL PSİKOLOJİNİN TEMEL YÖNTEMLERİ
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ 5.DERS
EĞİTİMDE ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME
Sağlık Bilimleri Fakültesi
ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ TEMEL KAVRAMLAR
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
BİRİNCİL NİCEL KAYNAKLAR
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
NİTEL ARAŞTIRMALARDA ETİK
Veri Toplama Araçları Anket, Gözlem vb.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İş görüşmelerinde nelere dikkat edilmeli?
Sunum transkripti:

GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi Çocuk Gelişimi Bölümü

GÖRÜŞME TÜRLERİ Alanyazında genellikle iki tür görüşme türünden söz edilir. Yapılandırılmış Görüşme : Önceden belirlenmiş bir dizi soru ve yanıtı içerir. Amaç, görüşülen bireylerin verdikleri bilgiler arasındaki paralelliği ve farklılığı saptamak, buna bağlı karşılaştırmalar yapmaktır. Açık uçlu sorular, bu tür altında nadiren kullanılır.

Yapılandırılmamış Görüşme : Açık uçlu soruları barındırır, keşfe yönelik bir görüşme süreci gibidir. Bu türde, önceden belirlenmiş herhangi bir soru ve doğal olarak yanıtlara ilişkin bir beklenti de yoktur. Bu durumda araştırmacı, görüşülen kişilerle belirli konuları keşfetmeye çalışır.

Rubin görüşme türlerine ilişkin farklı bir yaklaşım geliştirir ve görüşmeleri dörde ayırır; Sabit format anket görüşmesi Açık uçlu anket görüşmesi Açık uçlu duyarlaştırıcı görüşme Açık uçlu yoğunlaşmış görüşme

Bunlardan ilk ikisi, içerik ve yöntem açılarından yapılandırılmış görüşmeye benzer. Örneğin; sabit format anket görüşmesi, yapılandırılmış görüşmeden pek farklı değildir. Açık uçlu anket görüşmesinde ise, bir dizi standart soru seti vardır ve görüşülen birey bu sorulara istediği tarzda ve öznel olarak yanıt vermekte serbesttir.

Öte yandan, açık uçlu duyarlaştırıcı görüşme, içerik ve yöntem açılarından sıradan bir konuşmadan pek farklı değildir. Çünkü böyle bir görüşmede, ‘standart, önceden hazırlanmış sorular olmadığı gibi, yanıtlarda da herhangi bir kısıtlama söz konusu değildir. Oysa açık uçlu yoğunlaşmış görüşmede, araştırmacının elinde önceden saptanmış bir dizi konu veya alan vardır. Bu tür görüşmede de önceden hazırlanmış sorular yoktur, ancak araştırmacı görüşmenin akışı içinde önceden saptadığı alanlara yoğunlaşmayı hedefler.

Bütün bunların yanı sıra Patton, üç tür görüşme yaklaşımından söz eder; Sohbet tarzı görüşme Görüşme formu yaklaşımı Standartlaştırılmış açık uçlu görüşme

Sohbet tarzı görüşme Bu yaklaşım, genellikle araştırmacının gözlem amacıyla doğrudan ortama katıldığı alan araştırmalarında kullanılır. Önceden belirlenmiş sorular yoktur, görüşmenin hangi yöne gideceği kesin hatlarıyla önceden kestirilemez. Sorular konuşmanın anlık akışı içinde kendiliğinden gelişir. Bu yaklaşım, araştırmacının araştırma ortamında göreli olarak uzun kalabileceği araştırma problemleri için uygundur.

Görüşme formu yaklaşımı Bu görüşme yaklaşımı, görüşme sırasında irdelenecek bir sorular veya konular listesini kapsar. Bu yöntem, benzer konulara yönelmek yoluyla değişik insanlardan aynı tür bilgilerin alınması amacıyla hazırlanır. Görüşmeci önceden hazırladığı konu ve alanlara sadık kalarak, hem önceden hazırlanmış soruları sorma, hem de bu sorular konusunda daha ayrıntılı bilgi alma amacıyla ek sorular sorma özgürlüğüne sahiptir.

Standartlaştırılmış açık uçlu görüşme Bu yaklaşım, ‘dikkatlice yazılmış ve belirli bir sıraya konmuş bir dizi sorudan oluşur ve her görüşülen bireye bu sorular aynı tarzda ve sırada sorulur. ‘Daha önceki iki yaklaşım ile görüşmeciye tanınan esneklik, bu yöntemde epeyce sınırlanmıştır. Bu yaklaşım, bazı insanlardan daha yoğun ve çok, bazı insanlardan ise daha az sistematik ve yüzeysel bilgi edinilmesine yol açabilecek olan ‘görüşmeci yanlılığını veya öznelliğini’ azaltır.