SİCİL PERFORMANS
Sicil Sicil Arapça resmi belgelerin tutulduğu kütük anlamına gelen bir sözcüktür. Sicil sözcüğünün ikinci anlamı görevlilerin her türlü durumlarının işlendiği dosyadır. Sicil vermek ise yanında çalışan birinin bir aşamaya gelmesinde yeterli olup olmadığını ilgili makama bildirmektir.
Sicil Türk kamu yönetiminde sicil sistemi ilk önce devlet memurları için getirilmiştir. Diğer kamu görevlileri başlığı altında yer alan askeri, adli ve akademik personelin sicil sistemi ayrı yönetmeliklerle ve birbirinden faklılaşan kurallara göre düzenlenmiştir.
Sicil KİT’lerde çalışan sözleşmeli personelin sicil sistemi ayrıca düzenlenmiştir. KİT’ler dışında istihdam edilen sözleşmeliler ile geçici personel için genel bir sicil düzenlemesi yoktur.
Sicil sisteminin ilkeleri Sicil verme yetkisi amirlere aittir. Sicil yıllıktır. Sicil vermede puanlama yöntemi esastır. Sicil gizlidir. Olumsuz sicil belirli bir sonuç doğurur.
Sicilden performansa geçiş Klasik memuriyet anlayışında sicil rejimi memurun bulunduğu yerde, gelecekte bulunacağı görevleri ve genel olarak memurluk statüsü için yeterli olup olmadığını belirlemek amacıyla değerlendirilmesini hedefler.
Sicilden performansa geçiş Performans değerlendirme, personelin bulunduğu görevde yaptığı işin niteliği ve miktarını önceden belirlenmiş iş standartlarıyla karşılaştırmaya dayanır. İş standartlarıyla yapılan işin miktarının karşılaştırılması, personele ödenecek ücreti belirleyen önemli ölçütlerden birisi olarak kullanılır.
Performans sistemi Kamu personel sisteminde performansa tam geçiş için iş analizi ve görev tanımlamalarının yapılması, Kurumsal stratejik plan ve performans programları hazırlanarak çalışanlar için ölçülebilir hedefler konulması gerekir. Çalışanın performansı kurumsal ve bireysel hedeflere ulaşılmasıyla ölçülür ve değerlendirilir.
Kamu personel rejiminde performans sistemi 2011’de 6111 sayılı Kanunla Devlet Memurları Kanununda yapılan değişiklikle devlet memurları için sicil sistemi kaldırıldı. Sicil değerlendirmesi yerine herhangi bir model önerilmedi. “Başarı değerlendirmesi” adıyla yeni bir uygulama getirildi.
Başarı değerlendirmesi adı altında performans sistemi Başarı değerlendirmesi belirli ölçütlere bağlandı: Kamu kaynağında önemli ölçüde tasarruf sağlanmasında, Kamu zararının oluşmasının önlenmesinde, Önlenemez kamu zararlarının önemli ölçüde azaltılmasında, Kamusal faydanın artırılmasında, Kamu gelirlerin beklenenin üzerinde artırılmasında, Sunulan hizmetlerin etkinlik ve kalitesinin yükseltilmesinde,
Başarı değerlendirmesi adı altında performans sistemi Başarı değerlendirmesi için somut olaylar ve verilere dayanarak başarıya katkı sağlayan memurlara başarı belgesi verilmesine imkan tanındı.
Başarı değerlendirmesi adı altında performans sistemi Kamu kurum ve kuruluşları, hizmet özelliklerini göz önünde bulundurarak memurların başarı, verimlilik ve gayretlerini ölçmek üzere, Devlet Personel Başkanlığının görüşünü almak koşuluyla değerlendirme ölçütleri belirleyebilecektir.