Moritanya 2013 Kültürel ve Sosyal Hareketi

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Ukrayna Ukrayna.
Advertisements

ÖZBEKİSTAN KIRGIZİSTAN KAZAKİSTAN
Göç Nedir? İnsanların, doğdukları yerden başka yerlere geçici ya da sürekli olmak üzere taşınmasına GÖÇ denir.
ULAN BATOR.
TURİZMİN GELİŞMESİNE ETKİ EDEN UNSURLAR
Nerede, Nasıl Yaşıyoruz?
Portekiz.
Tarih bilimi araştırmayı ve öğretimi kolaylaştırmak amacıyla,
 Bükeş 1459 yılında Tuna'nın kollarından biri olan ‘’Dambovita’’ nehrinin yanına kurulmuş.Şehir esasen çok büyük olmasına rağmen turistlerin ilgisini.
TOPLUMSAL YAPIYI OLUŞTURAN ÖĞELER
SBEP ÜLKEMİZİN KAYNAKLARI Türkiye’de değişik iklim tipleri ve Yeryüzü şekillerinin farklılığına bağlı olarak farklı farklı hayvancılık.
Sanayi kentleri ve gelişimi
SOSYOLOJİ DERSİ 2.ÜNİTE TOPLUMSAL YAPI.
TOPLUMSAL DEĞİŞME NEDİR? Toplumsal değişme, toplumsal yapının, kurumların, toplumsal ilişkiler ağının, davranış kalıplarının, toplumsal norm ve değerlerin.
KÜRESEL ORTAM:BÖLGELER VE ÜLKELER
ÜRETTİKLERİMİZ.
KONU:TÜRKİYE’DE NÜFUS
Bayrağı-Armasi Coğrafi durumu  Ülkenin toplam yüzölçümü yaklaşık 2586 kilometrekaredir.  Başkenti ülkeyle aynı adı taşıyan Lüksemburgtur.  Nüfusu.
Belçika.
Terakki Vakfı Özel Şişli Terakki Lisesi Sosyal Bilimler Bölümü
LONDRA.
Coğrafi Bölgeler.
MORİTANYA.
İsviçre.
TANZİMAT SONRASI TÜRK TOPLUM YAPISINDAKİ DEĞİŞİMLER
GÜNEY AFRİKA CUMHURİYETİ.
ÇİNİN DÜNYA ÜZERİNDE Kİ YERİ
ÜLKEMİZDE NÜFUS.
TÜRKİYE EKONOMİSİNİN SEKTÖREL DAĞILIMI
Norveç.
ÜLKEMİZDE NÜFUS.
Macaristan.
GEÇMİŞTEN GÜNÜMÜZE YERLEŞME
TOKAT Tokat,uygarlıkların merkezi olan Anadolu' da, zengin doğal kaynakları, jeostratejik konumu nedeni ile, beyliklerin, devletlerin ve imparatorlukların.
DÜNYADA NÜFUSUN ALANSAL DAĞILIŞI
RUSYA Devletin Adı: Rusya Federasyonu
KÜRESELLEŞME VE DEĞİŞEN DÜNYA
Lüksemburg.
İTALYA.
Sosyal Bilgiler BEYLİKTEN DEVLETE
KIRSAL KALKINMA ve ÖRNEK PROJELER
UZAKTAKİ ARKADAŞLARIM
UZAKTAKİ ARKADAŞLARIM 2
ULS2008 ULUSLARARASI GÜVENLİK KURAMLARI ve ANALİZİ
TARİH ÖNCESİ DEVİRLER TA®İH NOTLA®I.
Anadolu ve Mezopotamya
Fiziki Faktörler İklim iklim elemanlarından sıcaklık, bitki türlerinin çeşitliliği ve bunların yayılış alanları üzerinde etkilidir. Çünkü her bitkinin.
AVRUPA ‘ NIN SÖMÜRGECİLİK FAALİYETLERİ
21. YY Eğitimi. Nedir? Nereden kaynaklanmaktadır? Niçin başvurulur? Nasıl önlenir? Terörizmden neden korkarız?
GÜNEYDOĞU ANADOLU BÖLGESİ
NEREDE, NİÇİN YAŞIYORUZ? NEREDE, NİÇİN ÜRETİYORUZ?
ÜLKEMİZDE NÜFUS / Nüfusumuzun Dağılışı
TÜRKİYE.
TARİH ÖNCESİ DEVİRLER Hazırlayan BARIŞ KIRCALI ÖZEL MERVE KOLEJİ.
Türklerin anayurdu Orta Asya'dır.
Kırsal sosyoloji ve çalışma alanları-görevleri Prof. Dr
UZAKTAKİ ARKADAŞLARIM
GEZİLECEK YERLERİ CN Tower, 553 metre uzunlukta dünyanın ikinci en yüksek kulesidir. Kanada'da yer alan bina Ontario'daki Toronto şehrinde bulunmaktadır.
Portekiz.
SOSYAL YAPI İlin Türkiye'deki konumu Edirne haritası Çalışma alanı
TAR İ HTEK İ BÜYÜK GÖÇLER. İlk insanların yeryüzüne nasıl yayıldıkları hakkında elimizde kesin bir bilgi yoktur. Tarih Öncesi çağlarda Kuzey Kutbu’ndan.
SOSYAL BİLGİLER 6.SINIF YERYÜZÜNDE YAŞAM ETKİNLİĞİ
TÜRKİYE KIRSAL YERLEŞME DÜZENİ. 16. yüzyıla ait kayıtlara bakıldığında Anadolu da iki farklı kırsal yerleşim görünmektedir. a) KÖY : Ekonomisi bitkisel.
Gücün maddi ve temel kaynakları. Orta Asya, çöllerden, ıssız düzlüklerden ve geniş bozkırlardan oluşur. Bu coğrafi bölgedeki bozkırların kışı çok soğuk.
HİNDİSTAN: TEMEL BİLGİLERANAHTAR BİLGİ VE VERİLER  Genel Görünüm:  Dünya’nın coğrafi alanı 7. büyük ülkesi,  Dünya’nın en kalabalık 2. ülkesi,  Dünya’nın.
MÜZE EĞİTİMİ VE DÜNYADA MÜZE EĞİTİMİ UYGULAMALARI
SHB-221 TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI
Kavimler Göçü.
ÇİN HALK CUMHURİYETİ. Başkenti: Pekin Çin Halk Cumhuriyeti, yüzölçümü itibariyle dünyanın üçüncü, nüfus itibariyle en büyük ülke. Güney Doğu Asya'da.
güney kore slaytı
Sunum transkripti:

Moritanya 2013 Kültürel ve Sosyal Hareketi Toplumsal Değişim, İletişim ve Medya DR. GÜLSÜN GÜVENLİ Moritanya Kültürel ve Sosyal Hareketi Abdellahi AHMED MAHMOUD 2013

Moritanya Hakkında Genel Bilgi Kolonizasyon Öncesi, Sırasında, Sonrası Göç Günümüz

Araplar ve Afrikalılar(kuzeyindedir.) Moritanya Afrika’nın Kuzeyindedir. Fas ve Senegal’in ortasındadır. Afrika’da bulunan bir Arap ülkesidir. Moritanya’da 13 şehir vardır. İki en önemli şehir, “Nouakchott” (başkent) ve “Nouadhibou” (Ekonomi başkenti) Moritanya nüfusu yaklaşık 3milyondır. Araplar ve Afrikalılar(kuzeyindedir.) Moritanya iklimi Sıcaklık Yaz 35 – 40 derece İlkbahar 25 – 35 Kış 20 – 25 Devlet Başkaın: Mohamed Abdelaziz Moritanya Para Birimi OUGUIYA (MRO). 130MRO = 1TL Moritanya’nın yüzölçümü: 1.030.700 kilometrekare

Moktar Moritanya’nın ilk Başkanıdır. 1960’ta , bağımsızlığımızı Fransa’dan almıştır. MOKTAR DADDAH  1924 - 2003 Bu fotoğraf Moritanya’nın Tarihi için çok önemlidir, ilk hükümet toplantısına ait bir fotoğraftır. Başkent: Nouakchott Nouakchott’ta, Moritanya nüfusunun üçte biri yaşamaktadır. Çok genç bir şehir olan Nouakchott 1958’de kurulmuştur,Atlantik kıyısındadır. Diller: Resmi dil: Arapça, Fransca Ulusal dil: Hasaniya, Polar, Wolof, Sononke

Kültür Müzik Moritanya Müziği çok farklıdır.Yapılan müzikte özel enstrümanlar ve sözler kullanılır.Halk şiirleri ve bazı Arapça şiirler söylenmektedir. Tidinit Tidinit Dimi Abba(Çölün divası) Dans Ardin

Moritanya Çayı Moritanya Elbisesi HENNA

Afrika Sanatı Balık Hurma ve Süt El Sanatları

Moritanya’daki Dünya mirasları Bu doöt şehir 700 seneden beri, kuzey-güney ve doğu-batı arasındaki bağlantıyı sağlamış, ticaret ve din merkezleridir. CHINGITI WALATA Moritanya'da bir ksar veya ortaçağ ticaret merkezidir 17. Yüzyılda çizilmiş Kroniklerden de görüleceği gibi Önemli bir şehirdi. Moritanya’nın güneydoğusunda küçük bir vaha şehridir. TICHIT Kısmen bir köydür. Tagant Yaylası Eteklerindedir. WADAN Wadan Adrar Platosu'nun güneyindedir. Küçük bir kasabadır. Moritanya çöl bölgesindedir.

Küzey (çöl) : Orta (Hurma vahaları) Güney : (Orman) Moritanya ve Senagal arasında Senegal nehri bulunur. Batı : (Okyanus 750 Km)

Moritanya toplumu birçok değişiklik yaşadı, Bu değişikliklerin iki ana faktörü vardır: - Kolonizasyon (önce, sırasında, sonrasında) Göç Kolonizasyon, ülkenin sosyal ve kültürel dönüşümünde ve değişikliklerinde ana faktör olmuştur. Yetmişli yıllarda kuraklık dolayısıyla, kırsal alanlardan başkente göç edilmeye başlanmıştır.

Kolonizasyon öncesi Kolonizasyondan önce Moritanya toplumu kabilelerden oluşmaktaydı. Efendi-usta,master-(EMİR) Savaşlar ve mücadele uzmanlaşmış kişiler (LERAB). Öğretmenler gibi hiç silah kullanmamış kişiler(ZWAYA). Şarkıcılar (IGAWEN). Sanatçılar (LEMALMIN) -Köleler

Her kabilenin kendine ait bir coğrafi bölgesi vardır ve her bir kabilenin savaşçıları, şarkıcıları,öğretmenleri, sanatçıları,şairleri kendine özeldi.Ekonomi hayvancılık ve tarıma dayalıdır. Bu dönemde eğitim, temel olarak geleneksel ve dini eğitimdi. Sosyal sistemde ise,genellikle evlilik çok yakın bir aile üyesiyle(çoğunlukla kuzenler) ile yapılırdır. Sınıflar arası evlilik mümkün değildi, çünkü buradaki sınıflandırma zenginlikten çok ırka dayalıydı.

Eğlence Halk oyunları şarkıları ve danslara dayalıdır Eğlence Halk oyunları şarkıları ve danslara dayalıdır. At ve deve yarışları da buna dahil edilebilir. (Tipik çöl yaşam tarzı) Toplumun Afrikalı(siyahi) bölümünde de-Güneyde yaşayan insanlar- hemen hemen aynı sosyal organizasyon vardır.Ama yaşayışları biraz daha farklıydı,tarım ve balıkçılık yaygındı. (Bölgede Senegal Nehri’nin bulunmasından dolayı.)

Kolonizasyon Sırasında 19. yüzyılın başlarından itibaren , Kolonizasyon gelip de Batılı devletler ülkeyi kontrol altına almak için sosyal sistemi kullandılar, Bu toplumsal sistemin dolayısıyla, farklı kabilelerden bazı örgütlü mücadele gruplarının varlığına rağmen askeri direniş güçlü değildi, Bu gruplar farklı bölgelerdeydi, ama yine de bağımsızlık elde edilene kadar savaştılar. En dikkat çekici olarak bilenen ise kültürel dirençtir. Aileler çocuklarını okullara göndermediler, çünkü onlar mevcut okullar kolonizasyon okullarıydı ve çocuklara koloni Devletinin kültürünü öğretmeyi amaçlıyordu. Fransız ordusunun ve valilerinin halk tarafından tamamen reddedilmesi en önemli sonuçlardandır.

Moritanya bağımsızlığını aldığında ülkeyi yönetmek için yeterli eğitimli insan olmaması büyük bir sorundu.Yönetim ve Finansal konular başta olmak Üzere birçok konuda eğitimli insana ihtiyaç vardı. Toplumsal örgütlenme değişmeye başladı, Efendiler(usta,master) Fransız okullarına çocuklarını göndermek yerine kölelerini gönderiyorlardı.Bunu yapmalarındaki amaç Fransızların onların çocuklarını okula göndermeye zorlaması ve insanların bunu istememesidir. Sonucunda ise eğitimli bir köle nesil ortaya çıktı ve başka entelektüellerle köleliğin kanunen suç olduğunu savunarak köleliğe karşı mücadele ettiler.

Bağımsızlık sonrası 28 Kasım 1960 tarihinde, Moritanya bağımsızlığını almıştır, bağımsızlık kazanılmadan iki yıl önce Başkan Daddah devlet başkentini düşünmeye başladı. Büyük bir çöl üzerinde yalnızca kabileler ve onlara ait çadırlar vardır. O halde nasıl bir başkent kurulabilirdi? Eski şehirler ülkenin kuzeyindeydi ancak ülkenin ortasında bir başkente ihtiyaç vardı,1958 sıfırdan bir başkent kurulmaya başlandı.

İlk yıllarda başkentte on bin kişi olması planlandı ancak yetmişli yıllara gelindiğinde büyük bir kuraklık baş gösterdi Kırsaldaki insanlar yani kabileler yeni bir başkent kurulduğunu öğrendi, orada bir çok olanak olacağını düşündü ve binlerce kişi çadırlarını da alarak başkente yerleşmeye başladı ve şehir rastgele olarak büyümeye başladı. Aniden kırsal yaşam tarzı başkente taşınmış oldu ve kültürel ve sosyal yapıda değişiklikler oldu.

Birçok öğrenci eğitim için Fransa, Rusya ve diğer ülkelere gönderildi Birçok öğrenci eğitim için Fransa, Rusya ve diğer ülkelere gönderildi. Ülke frankofonlar tarafından yönetilen bir ülkeydi. Azınlıklar, Afrikalılar ve kölelerin birçok sorumluluğunu aldılar(yönetici düzeyinde), çünkü daha eğitimlilerdi,aynı zamanda kabile liderleri ve yöneticilerdi. Bu dönemde, Mısır, Rusya, Latin Amerika ve Fransa'da okumuş öğrenciler tarafından bazı ideolojik gruplar kurulmştur. Sonuç olarak komünistler, milliyetçiler, kapitalistler ve başka ideolojiler ortaya çıktı. Fransız Kültürü’nün bu ideolojilere etkisi çoğunlukla akademik ve elit düzeyde kaldı, çocukların Fransız okullarına sınırlı erişimleri dolayısıyla (kültürel direnç) Fransız ve batı kültürü ile sosyalleşmelerine olanak sağlanamadı. Med Hondo 1970- France

Kültür ve Sanat 70 yıllarda önemli kültürel ve sosyal hareketler oluşturmuştur. İdeoloji hareketleri, sanat hareketleri. Bazı sinemalar açılmıştı. Tiyatro ve sinema grupları kurulmaya başlamıştı. İdeoloji hareketleri toplum kültürü ve pratiklerinden tartışarak devam etti. 90 larda sanat hareketi çok zayıftı. Müzik ve şiirden daha az deger gören tiyatro ve sinema geleneksel toplum tarafından kabul edilmedi. Buna ragmen Moritanya’da uluslararası üne sahip yönetmenler vardır. Abdurrahman Sisseko (Leaureat de prix) candidat CANNES 2014 Plume d’or avec son film : Tumbuktu

GÜNÜMÜZ Kültürel ve sosyal olarak toplum yapısı değiştirildi, bunda esas faktör ise içsel sebeplerdir. -Kırsal hayattan metropol yaşamına geçilmesi veya geçilmek istenmesi -Kabileler ve Bölgesel bazı grupların başkentte toplanması Modern Eğitim. Bu faktörler sayesinde yeni bir yapı oluşturuldu ama esas alınan şey hep gelenekler oldu, hayvanları ve bahçeleri olan insanları şehre gidebilmek adına bunları sattılar, ve şehir yaşamına adapte olmaya çalıştılar.

Giyim Evlilik

Eğlence Moritanya toplumu hala kendi geleneklerine çok sadıktır, gelenekleri tarafından yönetilen kırsal açık bir toplumdur .Diğer ülkelerin empoze etmeye çalıştığı kültür ve dinin aksine geleneklerine daha sadık ve gelenekleriyle yaşayan bir toplumdur. Tüm sınıflar için eğlence (Zengin, fakir, eğitimli, eğitimsiz vs.) kentleri dışına çıkmak,mangal yapmak,Moritanya Çayı içmek için kırsala veya açık alana gitmektir. Şehirlerde de plajlar ve açık alanlar en çok tercih edilen yerlerdir. ÇAY HER EĞLENCE TÜRÜNDE BIR MERKEZDİR. Başbakan

Yıldız Parkı 2013 Moritanya Çayı

SONUÇ Moritanya’daki kültürel ve sosyal değişimde iki çok önemli faktör vardır,bunlar:Kolonizasyon ve kırsal yerlerden genç bir şehir olan Nouakchott’a olan göçler. İnsanlar sosyal olarak bir araya gelmiştir,kültürleri ve gelenekleri karışıp yeni bir sosyal yapı ortaya çıkmıştır. Kültürel olarak ise, geleneksel eğitimden sonra ülke yöneticilere ihtiyaç duydu;böylelikle modern eğitim, eğitimli bir yeni jenerasyon ve yeni görüşler ortaya çıkması amacıyla tanıtılıp yaygınlaştırılmaya çalışıldı.

Teşekkür ederim.