...sınırlar çizilmeden, duvarlar örülmeden...

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
AVRUPA BİRLİĞİ SİSTEMİNDE ENGELLİLER ve ÖZEL EĞİTİM
Advertisements

BİYOÇEŞİTLİLİK NEDİR Biyoçeşitlilik, bir bölgedeki genlerin, türlerin, ekosistemlerin ve ekolojik olayların oluşturduğu bir bütündür. Başka bir deyişle.
Siyaset Sosyolojisi.
Rensis Likert ( ) – Sosyal psikolog, Michigan Üniversitesi – Verimsiz, etkinliğin düşük olduğu işletmelerde çalışanlar «işe eğilimli yönetici»
DAVRANIŞ BİLİMLERİNE GİRİŞ
ÖRGÜTLERDE İLETİŞİM TÜRLERİ
Program Tasarım Modelleri
Öğretim İlke ve Yöntemleri: Öğrenme Stratejileri
MODERN PAZARLAMA SİSTEMİ ve PAZARLAMA ÇEVRESİ
KIRSAL KALKINMA ve TURİZM Prof. Dr. Bülent GÜLÇUBUK
TUŞBA MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ
Kız çocukları için ilköğretimde en yüksek okullulaşma
ÇAĞDAŞ TÜRKİYE YOLUNDA ADIMLAR / Atatürk ve Türk Kadını
ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Araştırma ve Uygulama Merkezi Stratejik Planı Yrd. Doç. Dr. Günver GÜNEŞ Merkez.
ÜLKEMİZ VE DÜNYA.
SOSYAL BİLGİLER 6.SINIF YERYÜZÜNDE YAŞAM ETKİNLİĞİ
Sosyal Hizmet Meslek Etiği
Değerlendirme Soruları Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmeni
DOĞAL AFETLER.
FNP GRUBU: fatma ışık, nagehan öztürk, pınar sevindik
ÇAĞDAŞ EĞİTİM SİSTEMİNDE ÖĞRENCİ KİŞİLİK HİZMETLERİ VE REHBERLİK
ÖZEL EĞİTİMİN TEMEL İLKELERİ
ÖRGÜTSEL DEĞERLER VE VARSAYIMLARDAKİ DEĞİŞİM
SBEP ÜLKEMİZİN KAYNAKLARI TARIM
ÖRGÜTSEL DAVRANIŞ VE ÖĞELERİ
YAYGIN EĞİTİM Yaygın Eğitim: Örgün eğitim sistemine hiç girmemiş
ANKARA ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ SOSYAL HİZMET BÖLÜMÜ
Sosyal Politikanın Tarihsel Boyutu Doç.Dr.Filiz YILDIRIM
TOPLUMSAL YAPI Gülen SARI.
Su Ayak İzi ve Sanal Su ( ) Bu dersin notları, Water Footprint Network web sayfasında bulunan ve Twente University öğretim üyesi Prof. Dr. Arjen.
BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ. BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ.
KONU DEĞERLENDİRME TESTİ
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
Ördek Barınakları.
...sınırlar çizilmeden, duvarlar örülmeden...
BİLGİ TOPLUMU.
Program Tasarım Modelleri
TUTUM VE ALGILAR.
MEZOLİTİK ÇAĞ Mezolitik (mesos =orta lithos=taş) Çağ adı verilen bu dönem Neolitik Çağ'a geçişi hazırlayan bir ara evredir.
YONT221 Küreselleşme ve Yerelleşme
Prof. Dr. Fatih ATASOY Ankara Üniversitesi Veteriner Fakültesi,
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ ve OKUL YÖNETİMİ
...sınırlar çizilmeden, duvarlar örülmeden...
MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Hayvancılık İşletmelerinde Yönetim Prensipleri
Dünyada ve Türkiye’de Su Ürünleri Üretimi
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Küreselleşme tartışmaları
...sınırlar çizilmeden, duvarlar örülmeden...
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ÖĞRENME STİLLERİ.
ÖRDEK YETİŞTİRİCİLİĞİ
KAPİTALİZM VE MODERNLİK
Kuramı Dr. Gökçe Karaman Benli Ankara Üniversitesi
İŞLETMEDE ARAŞTIRMA VE GELİŞTİRME (AR-GE) İŞLEVİ
10. HAFTA TOPLUMSAL CİNSİYET.
Sağlık Ortamında Şiddet
SHB-221 TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI
Tarımsal Meteoroloji Prof. Dr. A. Nejat EVSAHİBİOĞLU
...sınırlar çizilmeden, duvarlar örülmeden...
DOKU KÜLTÜRÜ VE BİYOTEKNOLOJİ İLE İLGİLİ PROBLEMLER
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
öneriler Sınıfların tüm öğrencileri içerecek biçimde düzenlenmesi
Beslenmenin Tarihi.
Bölüm 1 Giriş. Bölüm 1 Giriş Teknolojik Yeniliğin Önemi Teknolojik yenilik günümüzde birçok endüstrideki rekabet başarısının en önemli tek itici gücüdür.
DEĞİŞİMİ ZORLAYAN GÜÇLER
Yrd. Doç. Dr. Şükrü KEYİFLİ
2. HAFTA Bilimsel Araştırma Temel Kavramlar.
İş ve Meslek Sosyolojisi
ÇOBANLIK Rabbin yüreğine göre ...
Sunum transkripti:

...sınırlar çizilmeden, duvarlar örülmeden... ANADOLU GÖÇER KÜLTÜRÜ ...sınırlar çizilmeden, duvarlar örülmeden... Prof. Dr. M. Muhtar Kutlu Ankara Üniversitesi DTCF Halkbilim Bölümü

GEÇİM ÖRÜNTÜLERİ

(GEÇİM+YAŞAM+DÜŞÜN BİÇİMİ) GEÇİM ÖRÜNTÜLERİ Nerede ve nasıl yaşarlarsa yaşasınlar, beslenme, tüm canlıların ortak, temel gereksinimidir. İnsanlar ise besin kaynakları arayış ve edinimini sürekli olarak daha güvenceli ve istikrarlı kılma arayışında diğer canlılardan ayrılırlar. Bu nedenledir ki besin edinimi insanlarda grup temelinde gerçekleştirilen bir faaliyettir. Üretim ya da geçim faaliyetleri, toplumsal temelde gerçekleştirilen, örgütlü ve örüntülü bir faaliyetler dizisidir. İnsanların gereksinimlerini karşılayış tarzı, genellikle toplumsal-siyasal örgütleniş biçimleri ve dünya görüşleriyle uyumluluk göstermektedir. (GEÇİM+YAŞAM+DÜŞÜN BİÇİMİ)

Besin üretimi: bitki ve hayvanların üremesi üzerindeki insan denetimi Tikel bir grubun besin sağlamak için kullandığı ya da elde tuttuğu davranışsal stratejilere besin edinme sistemi denilebilir. Bu genel örüntüler içinde mevcut stratejiler o denli fazladır ki, hiçbir iki sistem birbirine tam olarak benzemez. Dahası bir toplum içinde aynı stratejiyi izleyen iki birey bulmak bile zordur. Ancak besin edinme davranışı konusunda, bu bağlamda kültürel gelişmenin doğasını açıklamaya yardımcı olacak kimi önemli genellemeler yapılabilecektir.

GEÇİM ÖRÜNTÜLERİ Besin edinmenin beş ana örüntüsü 1. Avcı-toplayıcılık 2. Geçimlik tarım (Hortikültüralistler) 3. Çobanlık 4. Yoğun tarım 5. Endüstriyel Tarım

ÇOBANLIK YOLUYLA UYARLANMA Arkeolojik bulgulara göre evcilleştirilmiş bitki ve hayvanlara dayalı karışık tarım, çoban uzmanlaşmasına giden yolun önünü açmıştır. Karışık tarım kuraklığa, üretimde düşüşe, hastalık ve diğer afetlere karşı her zaman çok yönlü bir stratejik güvence olmuştur. Tarım toplumlarında hayvan yetiştiriciliği kimi değerli ürünlerin (giysi, barınak yapımı gibi) temin edilmesini sağlamakla kalmıyor, besin ihtiyacını da gideriyordu. Hayvan sürüleri önemli bir besin güvencesi oluşturuyordu. Hayvan olmadığında tarım bu güvenceyi karşılıyordu. Söz konusu çeşitlilik (tarım ve hayvancılık bir arada) bir güvence idi. (hayatta kalabilmek için). Bu çeşitlilik günümüzde de sürüyor (Afrika’da, Avrupa’da, Ortadoğu dağ köylerinde). Tarımsal uygulamalardaki değişimler; sulu ya da yoğun tarımsal üretimin gelişmesi, çoban uzmanlaşmasının ön koşullarını yaratmıştır.

Sonuç Olarak; çobanlık yoğun tarımla birlikte gelişmiş oldu Sonuç Olarak; çobanlık yoğun tarımla birlikte gelişmiş oldu. Çobanlığın gelişimini belirleyen bütün bu nedenlere karşın bu geçim stratejisi esasen tarımsal artık değere ve çobanlarla tarımcılar arasındaki sürekli bir karşılıklı etkileşime dayalıdır. (Çıkar ve çatışma) Çobanlık belki tarıma alternatif bir geçim tarzıdır, fakat nerdeyse hiçbir dönemde ondan bağımsız olduğu söylenemez.