Talep, Arz ve Piyasa Dengesi

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Hâsılat kavramları Firmaların kârı maksimize ettikleri varsayılır. Kâr toplam hâsılat ile toplam maliyet arasındaki farktır. Kârı analiz etmek için hâsılat.
Advertisements

 6. Hafta: Faiz Oranları ve Sıcak Para  İktisatta iki farklı «Faiz» tanımı vardır. 1.Sermaye faktörünün üretimden aldığı pay ve 2.Paranın fiyatı.  Bu.
ENFLASYON.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM DIŞ TİCARET TEORİSİ VE EKONOMİK BÜYÜME ANALİZLERİ
Girişimcilik Öğr.Gör.Seda AKIN GÜRDAL. Ders Akışı İşletmenin Amaçları İşletme Çevre İlişkisi.
 5. Hafta: İç ve Dış Borç  Kamu harcamaları, kamu gelirleri tarafından finanse edilemediğinde; 1.Para basılabilir (emisyon), 2.İç borçlanma yapılabilir,
©McGraw-Hill Education, 2014
Fiyat ve Fiyatlandırma
Pazarlama Çevresi.
IS-LM SORU ÖRNEKLERİ KPSS
Temel Ekonomi - Prof. Dr. Tümay ERTEK
Prof.Dr. Mehmet TOMANBAY
TALEP (İstem).
Makro İktisat.
YRD. DOÇ. DR. OKTAY KIZILKAYA
10.OLİGOPOL PİYASASI.
Uluslararası Pazarlama Araştırması
MAKRO İKTİSAT II BÖLÜM 12 MAL VE PARA PİYASALARINDA DENGE:IS-LM MODELİ
Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO
MAKRO İKTİSAT II BÖLÜM 13-1 TOPLAM ARZ VE TOPLAM TALEP: MAKRO DENGE
TALEP, TALEP FONKSİYONU VE TALEP EĞRİSİ
KPSS.
YÖNT 102 – İŞLETMEYE GİRİŞ II
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
Pazarlama Yönetimi Doç. Dr. Hayrettin ZENGİN.
İŞLETMELERİN KURULUŞU
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
Aşağıdaki kavramları açıklayınız
SAĞLIK HİZMETLERİ ARZI
Ziyafet ve İkram Hizmetleri
©McGraw-Hill Education, 2014
Rasyonel Beklentiler: Para Politikası
EKON 203 MİKROİKTİSAT BÖLÜM 4
IS-LM-BP MODELİ KPSS SORULARI.
6. TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI TEORİSİ
Ders Adı: GENEL EKONOMİ (IKT 103)
FİNANSÇI OLMAYANLAR İÇİN FİNANS
İKTİSADA GİRİŞ Yrd.Doç.Dr. Ebru Z. BOYACIOĞLU
Bölüm 9 İş Yönetim Stratejileri : Rekabet Stratejileri
OLİGOPOL VE OYUN TEORİSİ Dr. Hakan BAKKAL
11.OLİGOPOL PİYASASI.
Temel Kavramlar Belgin Akçay.
Toplam Arz- Toplam Talep
KORELASYON VE DOGRUSAL REGRESYON
Bölüm 6 Tüketici Tercihi Teorisi
Bölüm 1 İktisat ve İktisat Bilimi
İKTİSADA GİRİŞ I DERS 9 Y.Doç.Dr.Umut Öneş.
BÖLÜM 2: TALEP VE TÜKETİM TEORİSİ
Bölüm 4: Tarımsal ürünlerin pazarlama fonksiyonları
2008 KPSS İKTİSAT SORULARI Ve AÇIKLAMALI ÇÖZÜMLERİ.
9. BÖLÜM Faktör Piyasası-2.
ENFLASYON Prof. Dr. Metin BERBER.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Üçüncü Bölüm Talebin Arka Planı: Tüketici Teorisi.
Planlanan Harcama Düzeyi: basit Keynesyen Model
İçerik GELİRİN BÖLÜNMESİ DEVAM ( FAİZ, KAR).
ESNEKLİK Belgin Akçay.
6. TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI TEORİSİ
İKTİSADA GİRİŞ I DERS 4 Y.Doç.Dr.Umut Öneş.
BÖLÜM 3: ARZ VE ÜRETİM TEORİSİ
TARIM EKONOMİSİ ve İŞLETMECİLİK DERS NOTLARI
BÖLÜM X FİYATLANDIRMA.
7. ÜRETİM VE MALİYETLER.
İkinci Bölüm Fiyat Teorisine Giriş.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
5 Esneklik BÖLÜM İÇERİĞİ Talebin Fiyat Esnekliği
Yrd. Doç. Dr. Akın Usupbeyli
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
A.Ü. GAMA MYO. Elektrik ve Enerji Bölümü
Sunum transkripti:

Talep, Arz ve Piyasa Dengesi Belgin Akçay

Karar Birimleri Piyasa Kuvvetleri Hanehalkı (Tüketici) Üretici (İşletme, firma) Talep Arz Piyasa Kuvvetleri

Karar Birimleri Piyasa Kuvvetleri Hanehalkı (Tüketici) Üretici (İşletme, firma) Talep Arz Piyasa Kuvvetleri

- Talep nedir?

Talep (Demand) talep ≠ istek İktisadi anlamda Talep =efektif talep Efektif talep: fiili talep, gerçekleşen talep “Statik” bir tahlil yapacağız (zamanın değişmediğini varsayıyor, sabit bir dönemden bahsediyoruz).

Talep (Demand) Tüketiciler (alıcılar) tarafından oluşturulan piyasa kuvvetine talep denir. Talep, tüketicilerin (alıcıların) birim zaman içinde satın almaya hazır oldukları mal miktarıdır. Talep, bir malın çeşitli fiyatları karşısında o maldan belirli bir sürede satın alınmak istenen miktardır. İktisadi anlamda talep, satın alma gücüyle desteklenmiş olmalıdır.

Tüketici talep etmesinin (alıcı olmasının) temelinde ne yatar? -

Tüketici talep etmesinin (alıcı olmasının) temelinde ne yatar? FAYDA (utility) Bir malın insan ihtiyaçlarını karşılama özelliği (fayda), o mala talep yaratır. İnsanlar, ihtiyaçlarının baskısı altında o maldan almak için alıcı konumuna geçer (talep eder) ve gereken bedeli (fiyat) ödemeye razı olur. Talep, tek başına piyasa fiyatının ne olacağını belirleme gücüne sahip değildir. Sadece çeşitli fiyatlardan ne miktarda mal satılacağını gösterir. NEDEN?

Talep Kanunu Ceteris paribus, Bir malın fiyatı düştükçe, talep edilen miktar artar. Bir malın fiyatı arttıkça , talep edilen miktar azalır. P Qd Talep (Demand): D veya d Talep edilen miktar (Quantity): Q veya q Malın fiyatı (Price): P

Ankara’da Et Talebi Fiyat (kg/TL) Miktar (ton/hafta) (P) (Qd) 50 milyon 1.000 40 milyon 2.000 30 milyon 4.000 25 milyon 9.000 20 milyon 15.000 10 milyon 40.000

Talep Kanunun istisnası var mı? - Talep Kanunun istisnası var mı?

İstisna - 1: Giffen Mal P Qd Ceteris paribus, fiyatı yükselince talebi artan mala giffen mal denir. P Qd

İstisna - 2: Snopların Gösteriş Merakı Snoplar fiyatı yükselen maldan, talep ettikleri miktarı artırırlar. P Qd

Talebi etkileyen faktörler Bir malın fiyatı (Px) Diğer malların fiyatları (Pa , Pb, Pc ,….., Pn) Tüketicinin gelir düzeyi (Y) Tüketicinin zevki ve tercihleri (T) Beklentiler (E) Nüfus (P) Faiz oranı (r)

Talep Fonksiyonu Talep Fonksiyonu Qd = f (Px , Pb, Pc ,Y, T, E, r) Ceteris paribus, belli bir dönemde bir maldan satın alınmak istenen miktar ile ve bu miktarı etkileyen faktörler arasındaki ilişkiyi gösterir. Qd = f (Px , Pb, Pc ,Y, T, E, r) Talep Fonksiyonu

Malın Fiyatı - P Ceteris paribus, Bir malın fiyatı düştükçe, talep edilen miktar artar. Bir malın fiyatı arttıkça , talep edilen miktar azalır. P Qd Talep (Demand): D veya d Talep edilen miktar (Quantity): Q veya q Malın fiyatı (Price): P

Diğer Malların Fiyatı (Pa , Pb, Pc ,….., Pn) İkame Mal Tamamlayıcı Mal İlişkisiz Mal

Diğer Malların Fiyatı (Pa , Pb, Pc ,….., Pn) İkame Mal Örnek: su böreği-sigara böreği Dell-IBM Tamamlayıcı Mal Örnek: cep telefonu-sim kart Fotoğraf makinası-film İlişkisiz Mal Örnek: koyun eti-şeker un-kitap

Hanehalkının Gelir Düzeyi (Y) Gelir arttıkça, talebi artan mala normal mal denir. Gelir arttıkça talebi azalan mala, önemsiz mal (bayağı mal veya düşük mal) denir. Örnek: otobüs-taksi margarin-tereyağ

Tüketicilerin Zevk ve Tercihleri (T) Moda Kuş gribi- tavuk eti Sağlık, mercimek Cep telefonu, kulaklık

Beklentiler (Expectations): E Nüfus (N) Faiz oranı (r) -

Ceteris paribus Qd = f (Px ) Talep Fonksiyonu Qd = f (Px , Pb, Pc ,Y, T, E, r) Talep Fonksiyonu Bu faktörlerin hepsini aynı anda tahlil etmeye çalışmak zor olduğu kadar gereksizdir. Eğer fiyat ve talep arasındaki ilişkiye bakmak istiyorsak, diğer değişkenlerin sabit olduğunu kabul etmek zorundayız. Qd = f (Px ) Talep Fonksiyonu

Talep Eğrisi Hanehalklarının bir malın çeşitli fiyatları karşısında o maldan belirli bir dönemde satın alınmak istenen miktarı ne yönde ve ne oranda değiştireceklerini gösteren eğridir. Örneğin: Ankara’da 1 haftada talep edilen et miktar

Ankara’da Et Talebi Fiyat (kg/TL) Miktar (ton/hafta) (P) (Qd) 50 1.000 50 1.000 40 2.000 30 4.000 25 9.000 20 15.000 10 40.000

Talep eğrisi Fiyat (P) α Miktar (Qd)

Talep eğrisi Talep eğrisi çoğu zaman negatif eğimlidir. (talep kanunu). İstisnai durumlarda fiyat ve talep miktarı arasında pozitif bir ilişki de olabilir. Fiyat ve miktar arasındaki ilişki her zaman, bu örnekteki gibi doğrusal olmak zorunda değildir. Fiyat her zaman dikey eksende gösterilir. “Diğer faktörler” değiştiğinde, fiyat ve talep miktarı arasındaki ilişki de değişecektir.

Talep Edilen Miktar 3 Şekilde Değişir Talepte bir değişme (talep kayması) Malın fiyatında değişme (talep eğrisi boyunca hareket) Hem talep hem de fiyatta değişme

Talep Kayması Fiyat (P) Talep edilen Miktar (Qd) F. Kemal Kızılca

İkame malın fiyatındaki artış (P) Talep edilen Miktar (Qd)

Gelirdeki artışın etkisi P Talep edilen miktar (birim zaman içinde)

Piyasa Talep Eğrisi Ebru’nun talebi Duran’ın talebi Tuğçe’nin talebi Gökhan’ın talebi Oğuz’un talebi Yasemin’in talebi

Sonuç Talep eğrisi üzerinde hareket ile talep eğrisinin konum değiştirmesi birbirinden farklıdır. Sizlerden, talep eğrisi üzerinde daralma/genişleme yönünde harekete yol açan nedenlerle bu eğrinin farklı yönlerde konum değiştirmesine yol açan nedenlerin tümünü açıklayabiliyor olmanız beklenir.

Karar Birimleri Piyasa Kuvvetleri Hanehalkı (Tüketici) Üretici (İşletme, firma) Talep Arz Piyasa Kuvvetleri

- Arz Nedir?

Arz (Supply) =S Üreticilerin belirli bir dönem içinde belirli fiyattan satmaya hazır oldukları mal ve hizmet miktarı. Üreticilerin amaçlarının kâr etmek olduğunu varsayıyoruz. Kârı etkileyen bütün faktörler, arzı da etkiler. Kârı bir formülle nasıl gösterebiliriz?

Arzı Etkileyen Faktörler Malın fiyatı (P) Üretilen diğer malların fiyatı (P1, P2…) Girdi fiyatları (F1, F2…) Teknoloji düzeyi (T) Beklentiler (E) Firma sayısı (X) Diğer faktörler (D)

Arz Fonksiyonu (Qs) Qs = f (P , P1, P2 , F1, F2 , T, X, S, D) Arz Fonksiyonu Bu faktörlerin hepsini aynı anda tahlil etmeye çalışmak zor olduğu kadar gereksizdir. Eğer fiyat ve arz arasındaki ilişkiye bakmak istiyorsak, diğer değişkenlerin sabit olduğunu kabul etmek zorundayız. Qs = f (P ) Arz Fonksiyonu

Arz Kanunu P Qd Bir malın fiyatı düştükçe, arz edilen miktar azalır. Bir malın fiyatı arttıkça , arz edilen miktar artar. P Qd Arz (Supply): S veya s Arz edilen miktar (Quantity): Qs veya q Malın fiyatı (Price): P

Arz Eğrisi Firmaların bir malın çeşitli fiyatları karşısında o maldan belirli bir dönemde satmak istenen miktarı ne yönde ve ne oranda değiştireceklerini gösteren eğridir. Örneğin: Ankara’da 1 haftada arz edilen et miktarı

Ankara’da Et Arzı Fiyat (kg/TL) Miktar (ton/hafta) (P) (Qs) 50 40.000 50 40.000 40 15.000 30 4.000 25 3.000 20 2.000 10 1.000

Arz Edilen Miktar 3 Şekilde Değişir Arzda bir değişme (arz kayması) Malın fiyatında değişme (arz eğrisi boyunca hareket) Hem arz hem de fiyatta değişme

Arzdaki değişme İkame ve tamamlayıcı mallar, üretim açısından da tanımlanabilir. Talepte olduğu gibi, fiyattaki bir değişme arz eğrisi üzerinde bir harekete neden olurken, diğer faktörlerdeki değişmeler arz eğrisinin konum değiştirmesine yol açar. Ör: Et fiyatlarındaki bir yükselme, et üretiminin yanı sıra, yün arzının artmasına da yol açabilir.

1.Arzdaki değişme (Arz kayması) P S1 S2 Qs

2.Fiyattaki değişme (artış) P S1 Qs

3.Hem Arzda hem de fiyatta değişme P S1 S2 Qs

- Piyasa Dengesi Nedir?

Talep = Arz Qd = Qs D = S Piyasa Dengesi Piyasa dengesi, arz ve talep edilen miktarların belirli bir fiyat seviyesinde eşitlenmesidir. Talep = Arz Qd = Qs D = S

Ankara’da Et Talebi ve Arzı Fiyat (kg/TL) Miktar (ton/hafta) Miktar (ton/hafta) (P) (Qd) (Qs) 50 milyon 1.000 40.000 40 milyon 2.000 15.000 30 milyon 4.000 4.000 25 milyon 9.000 3.000 20 milyon 15.000 2.000 10 milyon 30.000 1.000

Piyasa Dengesi Eğer arz ve talep eğrileri kesişmiyorlarsa, piyasa oluşmaz (alım-satım gerçekleşmez). Bir dengesizlik durumundan, talep ve arzın birbirine eşitlendiği denge durumuna nasıl geçildiğinin açıklanması, önemlidir.

P Arz Fazlası S 35 150 250 D 30 K 200 25 Talep Fazlası Q Piyasa Dengesi P Arz Fazlası S 35 150 250 D 30 K 200 25 Talep Fazlası Q

Piyasa Dengesi Değişir mi? - Piyasa Dengesi Değişir mi?

Piyasa Dengesi ve Arzdaki değişme (artış) Q1 D Q Q0

Piyasa Dengesi ve Talepteki değişme (azalış) Q Q1 Q0

Sonuç Talepteki artışlar (azalışlar), piyasadaki denge fiyat ve miktarını artırma (düşürme) eğilimindedir. Arzdaki artışlar (azalışlar) ise, denge miktarını artırırken (azaltırken), fiyatı düşürme (artırma) eğilimindedir. Sizlerden, arz ve talepteki değişmelerin denge fiyat ve miktarını nasıl etkileyeceğini bilmeniz beklenir.