A.Ü. HUKUK FAKÜLTESİ EV-İÇİ ADALET BİRİMİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÖZEL EĞİTİM VE REHBERLİK HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ.
Advertisements

AVRUPA BİRLİĞİ SİSTEMİNDE ENGELLİLER ve ÖZEL EĞİTİM
DEZAVANTAJLı ÇOCUKLARDA EĞITIM HAKKı YENI ORHANLı ORTAOKULU – ÖZGÜR KAYA.
ADIYAMAN FEVZİ ÇAKMAK İLKÖĞRETİM OKULU SUNAY AKIN OYUNCAK KÜTÜPHANESİ.
OKUL GELİŞİM YÖNETİM EKİBİ (OGYE).
. Bologna Sürecinde İç Denetçilerin Rolü (YÖK Düzeyinde) Hazırlayan: Süreyya SÜZEN Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı İç Denetçisi.
YOL HARİTASI Okul Çevre İşbirliği Etkinliklerine İlişkin Temel Kavramlar Okul Çevre İş Birliği Etkinliklerinin Temel Özellikleri Okul Çevre İş Birliği.
Veri Toplama ve Değerlendirme Sistemi Tanıtım Toplantısı.
CİNSEL İSTİSMARA UĞRAYAN ÖĞRENCİLERE YÖNELİK HİZMETLER
Abdulkerim ÇÖMÇE Eskişehir İl Milli Eğitim Şube Müdürü Ankara – 2 Mayıs 2016.
SA Ğ LI Ğ IN GEL İŞ T İ R İ LMES İ VE İ L EYLEM PLANI.
M ESLEKİ E ĞİTİMDE D EĞİŞİM Eğitim Örgütlerinde Değişim Yönetimi Doç. Dr. Aydın BALYER Yalçın SEVER tinyurl.com/ degisimodevi.
Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Engelli Amerikalılar Yasası (Americans with Disabilities Act -ADA)-(1990)
EĞİTİM ORTAMLARININ DÜZENLENMESİ
YETERSİZLİĞİ OLAN BİREYLERE İLİŞKİN ULUSLARARASI YASAL DÜZENLEMELER
KURUMSAL DIŞ DEĞERLENDİRME SORULARI
ENGELSİZ ÜNİVERSİTE FAALİYET RAPORU
TÜRKİYE’DE OKUL ÖNCESİ EĞİTİM
ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Araştırma ve Uygulama Merkezi Stratejik Planı Yrd. Doç. Dr. Günver GÜNEŞ Merkez.
İNÖNÜ ÜNİVERSİTESİ İç Denetim Başkanlığı
Türkiye'deki Yasal Düzenlemeler
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMLARI
İLKOKUL BİRİNCİ SINIF OKULA UYUM PROGRAMI YÖNETİCİ KLAVUZU
Eğitimde toplumsal cinsiyet eşitliğiyle ilgili engellerin kaldırılması uluslararası öncelikler arasında yer almaktadır yılına kadar okula kayıt,
Bu BEP’in Geliştirildiği BEP Toplantısı
ÖZEL EĞİTİMİN TEMEL İLKELERİ
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK SERVİSİ
AVRUPA BİRLİĞİ SOSYAL POLİTİKASI
YAYGIN EĞİTİM Yaygın Eğitim: Örgün eğitim sistemine hiç girmemiş
Bütünleştirme uygulamaları
MEDİKOSOSYAL MERKEZİ.
KOCASİNAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
Aile Atölyeleri Projesi
BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ. BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ.
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ.
ABD’de engelli bireylere yönelik ilk yasa 1798 yılında çıkarılmış,
BİNGÖL ÜNİVERSİTESİ YABANCI DİLLER YÜKSEK OKULU
SarIyer beledİyesİ gençlİk eğİtİm merkezİ Aİle-eğİtmen buluŞmasI
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI
ÇOCUK KORUMA VE BAKIM HİZMETLERİ Sevgi Evleri
Sağlık Bilimleri Fakültesi
ÇOCUK KORUMA HİZMETLERİNDE KOORDİNASYON STRATEJİ BELGESİ
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ ve OKUL YÖNETİMİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
KKTC’DE ENGELLİ HAKLARI
OKUL-AİLE-ÇEVRE İŞBİRLİĞİNİN ÖNEMİ
Geniş Ölçekli Testler Yrd. Doç. Dr .Ömer Kutlu.
TOPLUMA HİZMET UYGULAMALARI
İZMİR ÜNİVERSİTELERİ PLATFORMU DÖNEMİ ÇALIŞMALARI
PROJE YÖNETİM OFİSİ KOORDİNATÖRLÜĞÜ
Türkiye HBÖ Eylem Planı ( )
Terör Suçları ve Türkiye
ÖBBS (Öğrenci Başarılarının Belirlenmesi Sınavı)
HAZİRAN DÖNEMİ SEMİNER ÇALIŞMALARI
ÜNİVERSİTEDE YABANCI DİL ÖĞRETİMİNDE İNTERNET KULLANIMINA İLİŞKİN ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ Mehmet AKSÜT Nihat ÇAKIN 
Kaçuv (kanserli çocuklara umut vakfı)
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Dersi Planlama.
E-TWINNING BİLGİLENDİRME SUNUSU
BATMAN ÜNİVERSİTESİ FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ ( )
Mesleki ve Teknik Eğitim Eğitim Politikaları Daire Başkanlığı
BAP Koordinatörlüğünün Görev ve Sorumlulukları
PROJE YÖNETİM OFİSİ KOORDİNATÖRLÜĞÜ.
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİM PROGRAMI HAZIRLAMA PLANI (1)
SİGORTA SEKTÖRÜ DÜZENLEME VE DENETLEME İŞLEMİ
GEÇİŞ GEÇİŞ SÜRECİ Özel Gereksinimli ve / veya Engeli
Sunum transkripti:

A.Ü. HUKUK FAKÜLTESİ EV-İÇİ ADALET BİRİMİ

KONUNUN ÖNEMİ Ev-içi adalet birimi ev-içi şiddetle ilgili olup, bu yönde çalışmalar yapmak için kurulmuştur. Ülkemizde bilindiği üzere kadına ve çocuğa yönelik şiddet problemi söz konusu olup, 1985 yılında CEDAW’ı imzalayarak devlet, bunu önlemek için mücadele edeceğini belirtmiştir. Hukuk da bu mücadele yollarından başlıcasını oluşturmaktadır.

YASAL DAYANAK CEDAW Başbakanlığın 2007/17 sayılı genelgesi kadına yönelik şiddeti önlemeyi diğer kamu kurum ve kuruluşları yanında üniversitelerin de bir politika olarak benimsemesi gerekliliğine ilişkin yükümlülükler içermektedir.

Kuruluş Öncesi Çalışmalar I Hukuk Felsefesi dersi kapsamında 2005-2006 öğretim döneminden başlayarak kadın hakları ve aile mahkemeleri öğrenci grupları oluşturulmuş ve bu gruplarla pratiğe yönelik çalışmalara yapılmaya başlanmıştır. Yapılan çalışmalar sonucu kadına yönelik şiddetle ilgili olarak sorunlar tesbit edilmiş ve bunlardan başlıcasının da Ailenin Korunmasına Dair Kanunla ilgili olduğu görülmüştür.

Kuruluş Öncesi Çalışmalar II Uygulamadaki sorunlara öğrencilerle birlikte çözüm üretme düşüncesi sorunların tesbiti ardından gelmiş ve bu doğrultuda avukatlar ve hakimlerle işbirliği çalışmaları yapılmaya başlanmıştır. Bu doğrultuda ilk işbirliği yapılanlar Ankara Barosu ve Aile Mahkemeleri olmuştur.

Kuruluş Öncesi Çalışmalar III İşbirliği yapılacak kurum ve kuruluşlar belirlenmiş ve neler yapılabileceğine ilişkin çözüm önerileri oluşturulmuştur. Bunun için de Adliye temel çalışma alanı olması yanında sivil toplum örgütleriyle de ilişkiye geçilmiştir.

KURULUŞ Ev-İçi Adalet birimi 30 Mart 2009 tarihinde Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi bünyesinde 4320 sayılı Ailenin Korunması Kanuna Dair Etkili Bir Model başlıklı Ankara Üniversitesi Rektörlüğü tarafından verilen proje desteğiyle kurulmuştur.

BİRİMİN AMACI Ev içi şiddetle hukuksal mücadelede, genellikle alınması gerekli olan üç önlemden söz edilmektedir. Bunlar, “engel olma-önleme”, “koruma” ve “destekleme” dir Ev içi şiddetle mücadelede bu üç önlemin birlikte olması zorunlu olup, bunların hiçbiri tek başına yeterli değildir. Bu üç önlemin bir arada olması gerekliliği, Ev-içi şiddetle ilgili özel hukuksal düzenlemeleri ve uygulamaları gerektirmektedir. Birim de bu önlemlerin birlikte nasıl alınacağına dair çalışmalar yapmayı ve çözüm önerilerinde bulunmayı amaçlamaktadır.

Amacı Gerçekleştirme Yolları Birim amacını gerçekleştirmek için iki tür faaliyette bulunmaktadır. İlki uygulamaya yönelik faaliyetlerdir. Bu faaliyetlerle sorunlar tesbit edilip çözüm önerileri sınanmaktadır. Bunun için birim özellikle kadına ve çocuğa yönelik şiddet olaylarında kurumlararası işbirliğini sağlayan bir aracı kurum olarak görev yapmaktadır. Bununla ilgili ilk başta birimin görev alanı Ankara Üniversitesi İbni Sina Hastanesi Acil Servisinde ve genel olarak Ankara Üniversitesinde karşılaşılan kadın ve çocuğa yönelik şiddet olaylarıyla sınırlandırılmıştır. Birim bünyesindeki bu tür hizmetlerden üniversitede şiddete uğrayan (cinsel taciz gibi) öğrenciler de yararlanmaktadır.

Bu tür olaylarla karşılaşan kişilere birim, hukuki, psikolojik ve gerektiğinde de mali destek sağlayıcı kurumlarla işbirliği yapmaktadır. Bu kurumlar, Ankara Barosu, Ankara Üniversitesi Psikiyatrik Kriz Uygulama ve Araştırma Merkezi, Ankara Üniversitesi Çocuk Koruma Birimi, Çankaya Belediyesi ve Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu’dur.

Bu tür aracı kurum olarak birim, şiddet mağdurunun ihtiyacı olan bilgilendirme ve destek sağlanmasıyla ilgili ilk aşamalarda yer alarak, sistemden kaynaklanan şiddetin nasıl önlenebileceği konusunda çalışmalarda bulunmaktadır.

Birim ayrıca Ankara ili kapsamında Valilikçe sürdürülen Kadına Yönelik Şiddetle Mücadele İl Eylem Planı gibi yürütülen Ulusal Eylem Planı çerçevesindeki çalışmalara katılarak katkı sunmaktadır.

Birim amacını gerçekleştirmek için faaliyetlerde öğrencilere de yer vererek A.Ü.Hukuk Fakültesi öğrencilerinde ev-içi şiddete yönelik farkındalık ve duyarlılık kazandırmayı hedeflendirmektedir. Zira ev-içi şiddeti önlemenin başlıca yolunu özellikle hukuk öğrencilerinde bu bakış açısının yer alması oluşturmaktadır. Öğrenciler bu aşamada şunları yapmaktadır: -Şiddet mağdurlarıyla görüşmelerde yer alarak çözüm önerileri getirmek -Kadına yönelik şiddetle ilgili eğitim materyalleri, broşürler hazırlanmasında yer almak -Kadına yönelik şiddetle ilgili hukuktaki haklar hakkında bilgilendirme için eğitici olarak çeşitli gruplara yönelik bilgilendirme faaliyetinde yer almak. -Konferanslar ve seminerlerin organizasyonunda yer almak.

Ankara Barosu Kadın Hakları Merkezindeki çalışmalarda yer almak. Aile Mahkemelerinde duruşmaları izleyerek sorunları tesbit etmek 2010-2011’de ceza mahkemesi ve Ankara Barosu Adli yardım Merkezi ile Çocuk hakları merkezine gitmek

Birim dördüncü sınıf öğrencilerine yönelik son olarak “Ev-İçi Şiddet ” Klinik dersinebaşlamıştır.

BİRİMİN ÇALIŞMA USULÜ Birimde sürekli görevli bir sekreter yer almakta v e bunun dışında Hukuk Felsefesi ve Sosyolojisi Bilim Dalının öğretim görevlileri birim çalışmalarını yürütmektedir.

Birime kişi başvurduğunda randevu verilerek birim koordinatörü ve/veya yardımcısı ile görüşmesi sağlanmakta ve buna ilişkin de şiddete uğrayan kişiye ilişkin bilgilerin yer aldığı görüşmeci formu doldurtulmakta ve kişinin isteği doğrultusunda ilgili destek sağlanmaktadır.

Destek sağlandıktan sonra da kişi izlenmekte ve durumuna göre ilgili kurumlarla işbirliği yapılmaktadır. Hukuki destek için ön bilgilendirmeden sonra Ankara Barosu yardımıyla bir avukatla görüşmesi sağlanmakta ve şayet ekonomik bakımdan avukat tutamayacak durumdaysa adli yardım aracılığıyla avukatı olması sağlanmaktadır. Öğrenciler ilk görüşmede yer aldıkları gibi, daha sonra avukatla birlikte dosyayı hazırlamakta ve yine avukatın gözetiminde davayı takip etmektedirler.

ÇÖZÜM ÜRETME MERKEZİ YAKLAŞIMI Birim bazı önemli vakıalarda, ABD gibi ülkelerde uygulanan çözüm üretme yaklaşımını uygulamaya kendi çerçevesinde çalışmaktadır. Bu yaklaşımda konuyla ilgili olarak hakim, avukat, savcı, sosyal çalışmacı psikolog ve birim görevlisi ve öğrencinin yer aldığı bir toplantı gerçekleştirilip, ilgili vakıa konusunda en uygun çözümün ne olduğu belirlenmeye çalışılmaktadır.

KARŞILAŞILAN GÜÇLÜKLER Birime gelenler genellikle ekonomik desteğe ihtiyaç olanlar olduğu için ekonomik destek sağlanmada güçlükler yaşanmaktadır. Sığınma evi ihtiyacı olanlarda veya Çocuk Esirgeme Kurumuna gönderilmesi gereken durumlarda uygun kurum ve kuruluş bulunmasında güçlük yaşanmaktadır.

OLUMLU SONUÇLAR Öğrenciler çalışmalar da etkin ve istekli olarak yer almaktadır. Hukuki destek ve psikolojik destek sağlamada herhangi bir zorluk yaşanmamaktadır. Hakimler, avukatlar ve savcılar birlikte iş yapma konusunda yardımcı olmakta, Üniversitede böyle bir birimle çalışmayı istemektedirler. Bunun da temel nedeni, kamu hizmeti niteliğinin açıkça görülmesi ve bunda yer almak istenmesidir.