18. YÜZYIL AVRUPA SANATI Temelinde Hıristiyan düşüncesi, antik hümanizm, Rönesans ile ortaya çıkan bireycilik, yeni bilimsel düşüncenin yattığı bir dönem. Bu dönem Avrupa sı için birlik döneminden söz eder tarihçiler. Rousseau “ Bugün, Fransızlar, İngilizler, Almanlar yoktur yalnızca Avrupalılar vardır” der. Ulus kavramı XVI yüzyıldan itibaren konuşulmaya başlamakla birlikte asıl 18. yüzyılda gelişmiştir. Ancak bu dönem aydınları evrensellikten yana olarak ulusallaşmaya direnmişler. 18. Yüzyılda Avrupa iki grupta incelenebilir. Geleneğe bağlı geçmişi yaşatanlar ile aydınlanma çağını yaşayarak geleceğe dönük yaşayanlar. Coğrafi yayılım: Flandra, Hollanda, İspanya’da bu dönem sanatı sönük. Bu durumda Fransa, İngiltere ve İtalya’da atılım. Özellikle Kültürel öncülük Fransa’da. Fransa’da mutlakıyetçi yönetim tüm hızıyla sürmekle birlikte, çöküş ve yıkılış süreci de bu yüzyılda.
XIV. Louis’nin son yıllarında devlet ve saray bir kadının idaresinde. Kral ölünce Philippe d’Orleans kral naibi olarak yönetimi ele alır. Amcasının idaresini çağdışı bulan Philippe özgürlükçü yönetimi ile çöküşü başlatır. Versailles ve soylular canlanır. Özgürlüklerin sınırları zorlanır, iyi ile kötünün karıştığı, bolluk, israf içinde bir topluluk. Mali sistem çöker, aristokrasi bitmek üzere. Mallarını para için satarlar. Bu yolla zenginleşen burjuvazi gittikçe yönetime aday olur. XV. Louis döneminde krallık önemini yitirir. Savaşlar, yenilgiler, antlaşmalarla Fransa için olumsuz dönem. İngiltere güçlenir. Tarihsel süreç içinde Fransa güç kaybetse de bu dönem Fransız sanatı önemli. Bu dönemde Fransızca dil olarak ön planda. Fransızca diplomatik dil, saray dili, yöneticilerin çoğu yazışmalarını Fransızca yapar vs. pek çok Fransızca sözcük Avrupa dillerine girer. 18. Yüzyılda Fransa tüm Avrupa’da edebiyat, sanat, moda vb. alanlarda model olmuş.
Bu arada Fransız düşünürleri kendilerini Avrupalı saymışlardır Bu arada Fransız düşünürleri kendilerini Avrupalı saymışlardır. Aklın evrenselliğine inanmışlar, barışı ön plana almışlardır. Akıl önemsenmiştir. Metafiziği yadsımışlar, dolayısıyla Hıristiyanlık her açıdan tartışılmaya açılmış. Rönesans’ın temel kavramı hümanizma değişmiş. Bu dönemde kilisenin bir sistem tuzağı olduğu, çıkarlarını korumak için her yola başvurduğu dillendirilmiş. İnsanlığı eğiterek bilgisizlikten kurtarma amacını güden Diderot’un Ansiklopedisi bu dönem. Bilim bir moda gibi gündeme oturmuş. Aydınlanma sözcüsü Voltaire ve usçuluk akımı 18. Yüzyıl düşünürleri tüm dinleri yadsır. Montesquieu “ Yasaların Ruhu”nda bağımsızlığın, dinsel hoşgörünün yasalarla korunması gerektiği Rousseau, akılın sesinden çok yüreğin sesine önem verir.
Bu dönem Paris Salonları Kadınlar tarafından düşünülmüş. Dönemin ünlü kadınları evlerinin salonlarında dönemin düşünür, şair vs. kişileri buluşturmuş. 40 yıl sürmüş. Saray değil, Paris sosyetesi. Hıristiyanlığa karşı tutumun yaygınlaşması ile birlikte kuralları yıkan, alay, espri, hafife alma duygusu. Rousseau ilk uyaranlardan ve doğal olandan yana. 18. Yüzyılın ikinci yarısından itibaren Fransız etkisi azalır. Başta İngilizler olmak üzere beğeniye karşı çıkış başlar. İtalyanlar ve Almanlar soylu, zarif Fransız Rokokosuna antikiteyle karşı çıkar. Kazıların etkisi (1740-1756). Geçmişin araştırılması, seyyahlar, egzotizm, işçi transferi. 18. Yüzyılda Hıristiyanlık mezheplere bölünmüş durumda, bu dönem Voltaire ve Rousseau öncülüğünde doğaya, ateizme yönelme Kilise, Barok anlatımcılığı devam ettirir. İnanç korkuyla değil yaşam sevinciyle pekiştirilir. Dıştan daha sade , ama içte hafif, neşeli, zarif bezemeler, deniz kabukları resimlerle birlikte.
Özellikle saray çevresinde, soylular arasında Epikürcülük yaygın. Burjuvazi ise öğrenim gören, çalışan ve devlet katına yükselen kişilerden oluşur. Aile, erdemler önemli. Resim alıcısı ama konuya önem veriyorlar. Dini konular, portreler, ölü doğa, egzotik konular. 18. Yüzyılda sanat- zenaat karışıklığı yeniden. İnce işçilik, ve zenaat işleri sanat olarak algılanıyor. Zenaatkar ailelerin çocukları sanatçı oluyor. Bağımsız olarak sanatı seçenler azınlıkta. Çeşitli akademiler eğitime devam eder.
Jean-Antoıne Watteau, (1684-1721), Gilles ve ailesi c. 1716 Mezzetin 1717-19, Jean-Antoıne Watteau, (1684-1721), Gilles ve ailesi c. 1716
Jean-Antoıne Watteau Cythera’ya Göç,1717,129 x 194 cm,
Jean-Antoıne Watteau, Champs Elysées,1717-18, 31 x 42 cm
Watteau ,Müzikli Eğlence,c. 1718, 67 x 93
Watteau Gilles 1718-20 184,5 x 149,5 cm
Watteau, Italyan komedyenler, c. 1720
Watteau , Gersaint’in Dükkanı, 1720, 163 x 306 cm
François Boucher (1703-1770), Europa’nın kaçırılışı, 1732-34, 231 x 274 cm,
Boucher, Banyo sonrası Diana, 1742, 56 x 73 cm,
François Boucher (1703-1770), Odalık, 1745, Louvre, Paris
Boucher, Pastoral Yaz,1749 259 x 197 cm
Boucher, Pastoral Sonbahar, 1749 260 x 199 cm
Boucher, Venus’ün Tuvaleti 1751, 108,3 x 85,1 cm
Boucher, Dinlenen, (Louise O'Murphy), 1751, , 59,5 x 73,5 cm,
Boucher, Ressam stüdyosunda, 27 x 22 cm
Boucher, Dinlenen kız, 1752, 59 x 73 cm
Marquise de Pompadour 1756, 201 x 157 cm
Madame de Pompadour 1758, 72,5 x 57 cm Boucher, Marquise de Pompadour 1759, 91 x 68 cm
Jean-Honoré Fragonard (1732-1806), Müzikal Yarışma, c. 1754, 62 x 74 cm
Jean-Honoré Fragonard (1732-1806) Sallanma 1767, 81 x 64 cm
Fragonard, Marie-Madeleine Guimard, Dansçı, 1769, 81,5 x 65 cm Louvre, Paris Müzisyen/Müzik,1769 , 80 x 65 cm Louvre, Paris
Fragonard, Müzik dersi,1769, 110 x 120 cm, Louvre, Paris
Fragonard, Yıkananlar, 1772-75, 64 x 80 cm, Louvre, Paris
Fragonard, Köpeğiyle oynayan genç kız,1765-72, 70 x 87 cm Fondation Cailleux, Paris
Fragonard, Okuyan kız c. 1776, 82 x 65 cm
Fragonard, Çalınmış öpücük,1787-89
Jean-Baptiste- Siméon Chardın (1699-1779), Vatoz, 1728 114 x 146 cm,
Chardin, Gümüş Çorba Kasesi, c Chardin, Gümüş Çorba Kasesi, c. 1728, 76,2 x 108 cm Metropolitan Museum of Art, New York
Chardin, Büfe,1728 194 x 129 cm Louvre, Paris
Chardin, Bakkaldan Dönüş, 1739 Louvre, Paris
Chardin, Sebze soyan kız - 46 x 37 cm Alte Pinakothek, Munich
Chardin, 1737, 82 x 66 cm Teknik Ressam 1737, 81 x 64 cm Staatliche Museen, Berlin
Chardin, Yemek öncesi dua, 1744, 50 x 38,5 cm The Hermitage, St. Petersburg
Chardin, Müzik Aletleri, 1756, Louvre, Paris
Chardin,' Kek, 1763, 47 x 56 cm, Louvre, Paris
Chardin Kendi portresi 1771 Pastel Louvre, Paris
William Hogarth (1697-1764), Baştan Çıkarma 1731 J. Paul Getty Museum, Malibu
Hogarth, Sefahat Alemi, c Hogarth, Sefahat Alemi, c. 1735, 62,5 x 75 cm Sir John Soane's Museum, London
Hogarth, Karides satıcısı c. 1740, 63,5 x 52,5 cm National Gallery, London
William Hogarth (1697-1764), Marriage à la Mode c William Hogarth (1697-1764), Marriage à la Mode c. 1743, 70 x 91 cm, National Gallery, London
William Hogarth, Marriage à la Mode,1743, 70 x 91 cm National Gallery, London
Hogarth, Ressam ve köpeği, 1745, 90 x 70 cm Tate Gallery, London
Hogarth, Seçim eğlencesi,1754, 100 x 127 cm Sir John Soane's Museum, London
Thomas Gainsborough (1727-1788), Mr Thomas Gainsborough (1727-1788), Mr. Andrews ve Eşi,1748-49, 70 x 119 cm, National Gallery, London
Gainsborough, Mr. William Hallett ve eşi (Sabah Yürüyüşü) 1785, 236 x 179 cm National Gallery, London
Gainsborough, Sarah Siddons 1785, 126 x 99,5 cm National Gallery, London
Gainsborough,Grace Dalrymple, 1778, 234,3 x 153,6 cm Metropolitan Museum of Art,NewYork Johann Christian Fischer c. 1780, 228,6 x 150,5 cm Royal Collection, Windsor
Johann Christian Bach 1776 Bibliografico Musicale, Museo Civico, Bologna Gainsborough, otoportre,1787 Royal Academy of Arts, London
Gainsborough, Mavili Kadın 1777-79 yağlıboya The Hermitage, St. Petersburg
Giovanni Battista TIEPOLO Anthony ve Cleopatra’nın Buluşması 1746-47 Fresko, 650 x 300 cm Palazzo Labia, Venice
Giovanni Battista TIEPOLO Würzburg Sarayı resimleri- 1751-53
TIEPOLO 1762-66 Fresko, 1500 x 900 cm Madrid
TIEPOLO , Venus ve Vulcan,1762-66, Fresko, Madrid
CANALETTO (1697- 1768), Büyük Kanal,1723-24, 144 x 207 cm,Venedik
Canaletto, San Marco Meydanı,1723-24, 141,5 x 204,5 cm, Madrid
Canaletto, Büyük Kanalc. 1727, 45,5 x 62,5 cm, özel koleksiyon
Canaletto, San Marco Meydanı, c Canaletto, San Marco Meydanı, c. 1730, 68,6 x 112,4 cm Metropolitan Museum of Art, New York
Canaletto, Geçit Törenic. 1730, 182 x 259 cm, özel koleksiyon
c. 1732, 77 x 126 cm, Windsor
Canaletto, Londra: Westminster Köprüsünden Görünüm,1746-47, 57 x 95 cm, özel koleksiyon
Londra Westminster Kilisesi, 1749 99 x 101,5 cm
San Marco: İç. 1755 36,5 x 33,5 cm Royal Collection, Windsor
Canaletto, Perspektif 1765, 131 x 93 cm Gallerie dell'Accademia, Venice
Francesco Guardi (1712-1793), Lagun,c Francesco Guardi (1712-1793), Lagun,c. 1758, 33 x 54 cm, Private collection
Kanal,c. 1759, 72 x 120 cm,özel koleksiyon
San Marco Meydanı, 1777, 61 x 91 cm Gulbenkian Foundation, Lisbon
San Marcuola’da yangın,1789, 42 x 62 cm Alte Pinakothek, Munich
1765-70