YÖNETİM LABİRENTİ Ramazan ÖTKÜN.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
YÖNETİM LABİRENTİ Hasan AKKOÇ.
Advertisements

Küçük Grup Eğitimi Şifa Üniversitesi Sağlık Bilimleri Yüksekokulu Eğitici Eğitimi Kursu Eylül 2015 / 281.
ÇOCUK GELİŞİMİNE GİRİŞ
TOPLU İŞ MÜZAKERELERİNİN ÖNCELİKLERİ Mato Lalić. Toplu müzakerelerinin öncelikleri ana sendika görevlerinden türemektedir -Maaş -İş koşulları -Kazanılmış.
Stratejik Pazarlama 4. Hafta
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
Girişimcilik Öğr.Gör.Seda AKIN GÜRDAL. Ders Akışı İşletmenin Amaçları İşletme Çevre İlişkisi.
İSTANBUL ESENYURT ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ İŞLETME ANABİLİMDALI YÖNETİM ve ORGANİZASYON CENK SOYER SÜREÇ YENİLEME DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİ REENGINEERINGG.
Rensis Likert ( ) – Sosyal psikolog, Michigan Üniversitesi – Verimsiz, etkinliğin düşük olduğu işletmelerde çalışanlar «işe eğilimli yönetici»
Yönetim ve Organizasyon Yrd.Doç. Dr. Özlem BALABAN İşletme Fakültesi B.
DAVRANIŞ BİLİMLERİNE GİRİŞ
SOSYAL GELİŞİM Öğr. Gör. İdris KARA.
ÖRGÜTLERDE İLETİŞİM TÜRLERİ
Yönetim Süreçleri –I (Karar Verme, Planlama ve Örgütleme)
Süreç... Rehberlik Nedir? Rehberlik Ne Değildir? Reberlik İlkeleri Nelerdir? Rehberlik Servisinden Hangi Konulara Dair Yardım Alınabilir? - Bireysel Alan.
Leyla İÇERLİ Araş. Gör. Dr. Aksaray Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü.
Pazarlama İlkeleri.
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ Ders Notları
NEOKLASİK YÖNETİM ANLAYIŞI
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
Üretim teknolojisi ve bilişim teknolojisindeki değişim
İŞLETME YÖNETİMİ II Öğr. Gör. Dr. O. İnanç GÜNEY Ç.Ü. Adana MYO.
KOHLBERG ve AHLAK GELİŞİMİ Yrd. Doç. Dr. Aysel TOPAN
PAZARLAMA KARARLARINI ETKİLEYEN ÇEVRESEL FAKTÖRLER
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
Kişisel-Sosyal Rehberlik
İşler nasıl gruplandırılacak (bölümleme)?
ÇAĞDAŞ EĞİTİM SİSTEMİNDE ÖĞRENCİ KİŞİLİK HİZMETLERİ VE REHBERLİK
ÖRGÜTSEL DEĞERLER VE VARSAYIMLARDAKİ DEĞİŞİM
ERGEN AİLE İLİŞKİLERİ.
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK SERVİSİ
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
ÖRGÜTSEL BAĞLILIK.
ÖRGÜTSEL DAVRANIŞ VE ÖĞELERİ
Yrd. Doç. Dr. Şule Aydın Turan
Pazarlama Yönetimi Doç. Dr. Hayrettin ZENGİN.
ÖRGÜTSEL DEĞİŞMEYİ YÖNLENDİREN İÇ GÜÇLER
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
Bölüm 1 Stratejik Yönetim İlgili Terim ve Kavramlar
YÖNETİM- ÖRGÜT TEORİLERİ MODERN EKOL- SİSTEM TEORİSİ
FİNANSÇI OLMAYANLAR İÇİN FİNANS
KRİZ YÖNETİMİ Öğretim Görevlisi Meral GÜNEŞ.
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
TUTUM VE ALGILAR.
C) BÜROKRATİK YÖNETİM YAKLAŞIMI
Hayvancılık İşletmeleri Açısından Yönetim
YONT221 Küreselleşme ve Yerelleşme
ÖZELLİK FAKTÖR KURAMI.
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ ve OKUL YÖNETİMİ
I.BÖLÜM TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI KAVRAMI VE PAZARLAMA
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
Yönetimin Tanımı ve Unsurları
Bölüm 6 Örgütsel Yönlendirme
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
KENDİNİ TANIMA.
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Bilgi Yönetimi Uygulamaları II
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Uygulama Ortamına İlişkin Etik Sorumluluklar
Gelişim ve Temel Kavramlar
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Yrd. Doç. Dr. Şükrü KEYİFLİ
İnsan Kaynakları Yönetiminin
BİREYİ TANIMA TEKNİKLERİ
Örgüt Kuramı, Örgüt Tasarımı ve Örgütsel Değişim
Paydaşlar, Yöneticiler ve Etik
Sunum transkripti:

YÖNETİM LABİRENTİ Ramazan ÖTKÜN

YÖNETİM LABİRENTİ Organizasyondaki formal (biçimsel) ve informal (biçimsel olmayan) tüm unsurların birlikte oluşturduğu ortamı ifade eden bir kavramdır.

Yöneticinin içinde bulunduğu ortamı da bir labirent (Maze /managerial maze) olarak tanımlanabilir.

1- Yönetim labirenti içersinde yöneticinin ilişkide bulunduğu kişiler farklıdır. Bu kişilerin amaçları , amaçlara ulaşma yolları, bekleyişleri farklı olabilir.

2- Yönetici , çeşitli unsurları değerlendirdikten sonra kendisi için en uygun gördüğü bir rol geliştirecektir.

3- Kişilerarası ilişkilerde herşey açık ve rasyonel nedenler ileri sürülerek belirtilmez. Duygu ve hisler bu ilişkileri etkiler.

4- Yönetici bulunduğu kademe ve pozisyona uygun bir rolü geliştirmek zorundadır. Örgüt içindeki yöneticiler kendi görev, yetki ve sorumluluk alanları içinde, verimliliği artırmaya; işgörenlerin işten doyumlarını sağlamaya, işgörenler arasındaki çatışmaları kendi gayreti ve teknik bilgisi ile çözmeye, onlara yenilikleri benimsetmeye çalışan bir yönetici hem kendisi hem organizasyon için sorunlar yaratacaktır.

5- Bütün bu unsurlar zaman içinde çeşitli yönlerde değişmektedir 5- Bütün bu unsurlar zaman içinde çeşitli yönlerde değişmektedir. Yönetici bu değişime ayak uydurmak zorundadır.

Yönetici ve İlişkileri YÖNETİCİNİN İŞİN ÖZELLİKLERİ İLE İLGİLİ ALGISI YÖNETİCİNİN MESLEKTAŞLARINDAN BEKLEDİKLERİ MESLEKTAŞLARININ (PEERS) YÖNETİCİDEN BEKLEDİKLERİ DAVRANIŞ YÖNETİCİ ASTLARIN VE GENEL OLARAK ÇALIŞANLARIN YÖNETİCİDEN BEKLEDİKLERİ ÜSTLERİN YÖNETİCİDEN BEKLEDİKLERİ DAVRANIŞ VE PERFORMANS YÖNETİCİNİN ASTLARINDAN BEKLEDİĞİ DAVRANIŞ VE PERFORMANS Yönetici ve İlişkileri

Yöneticinin iş dışında bulunan çevrelerin de bekleyiş ve baskısı vardır. Durum böyle olunca yöneticinin çalışma hayatını yakından etkileyen üç ayrı çevreden söz edilebilir.

1- Yönetici ve Aile Çevresi ANNE-BABA EŞİ ÇOCUKLARI EĞİTİM YÖNETİCİ BİR ŞAHIS OLARAK YÖNETİCİ KARDEŞLER BEKLEYİŞLER 1- Yönetici ve Aile Çevresi

2- Yönetici ve Örgüt dışı Çevre KANUNLAR SOSYAL DEĞİŞİM EKONOMİ YÖNETİCİ POLİTİKA DERNEKLER SOSYAL SORUMLULUK 2- Yönetici ve Örgüt dışı Çevre

3- Yönetici ve Örgüt içi Çevre ÜSTLER GÖREV YETKİ/ SORUMLULUK MESLEKTAŞLAR YÖNETİCİ DİĞER DEPART- MANLAR ASTLAR SENDİKA 3- Yönetici ve Örgüt içi Çevre

Yönetici ve Örgüt içi Çevre Bu çevreyi bir labirent olarak ele alacağız. Çoğu yönetici labirentin özelliklerini kavramadan organizasyondan ya emekli olmakta veya organizasyondan organizasyona geçmektedir. Eğer bu imkanı yoksa, içinde bulunduğu organizasyon içersinde küskün, bilgi ve becerisinden yararlanılmadığına inanan bir kişi olmaktadır. Bu durum hem kendisinin hem de organizasyonun geleceğini tehlikeye düşürmektedir.

Organizasyon bir yönetim fonksiyonudur. Bir çok tanımı bulunmaktadır. Organizasyon kişilerin tek başlarına gerçekleştiremeyecekleri amaçları, başkaları ile bir araya gelerek bir grup halinde gayret, bilgi ve yeteneklerini birleştirerek gerçekleştirmelerini sağlayan bir koordinasyon sistemidir.

Organizasyonlar, kişilerin rollerini oynadıkları yazılı metinlerini okudukları, kendilerine düşeni söyledikleri ve ekmeklerini kazandıkları bir tiyatro sahnesidir.

Bu tiyatro sahnesinde rolü bulunan kişi, oyundaki sırasını bilmesi lazım. Oyundaki sırasını bilmesi tüm oyuna hakim olmasını gerektirmektedir.

Kişi organizasyon içerisinde rolünü daha etkili bir şekilde oynaması ise sahnede nerede duracağı, ne zaman sesini alçaltacağını nerede yükselteceğini, eksiklerini nasıl saklayacağını oyunun hakim karakterinin kim olduğunu gibi unsurları bilmesi ile mümkündür.

Yönetim labirentinde her şey açık, net ve formal olarak belirli olmadığı görülmekte. Yöneticinin konular üzerinde hissetme, algılama, tahmin etme becerisinin olması lazım. Yöneticinin sadece formal organizasyonu dikkate almaması gerekir.

(İŞ TANIMLARI, DEPARTMANLAR AYIRMALAR, FORMAL ORGANİZASYON (İŞ TANIMLARI, DEPARTMANLAR AYIRMALAR, ÖRGÜTSEL HİYERAŞİ, PLÂN VE PROGRAMLAR, ÜRETİM VE ETKİNLİK ÖLÇEKLERİ VS…) INFORMAL ORGANİZASYON (GÜÇ VE ETKİLEME, GRUPLAR VE ÖZELLİKLERİ, AÇIKLIK VE GÜVEN KONUSUNDAKİ ALGILAR, ROL ALGILAMALARI, İHTİYAÇLAR, HİSLER, ARZULAR, YÖNETİCİYE DUYULAN GÜVEN, KİŞİLERARASI İLİŞKİLER, VS…)

ÖRGÜT YAPISI 1- Biçimsel örgüt yapısı 2- Biçimsel olmayan örgüt yapısı

BİÇİMSEL ÖRGÜT YAPISI Biçimsel gruplar açıkca saptanmış bir takım amaçları gerçekleştirmek için belirli görevleri yürütmek üzere meydana getirilmiş gruplardır. Biçimsel organizasyon üzerinde duran ilk ekolün klasikler olmasıdır.

Biçimsel Örgüt Yapının Temel Faktörleri I. Yapı a) İş bölümleme; b) Emir – Komite zinciri ve fonksiyonel süreçler; c) Formel yapı; d) Denetim alanı kavramlarına dayanır; 2. Varsayımları bellidir; 3. İlkelere önem verir.

Biçimsel Örgüt Yapının Temel Faktörleri II. İnsan Unsuru 1. İnsana makine gözüyle bakar; duyguları dikkate almaz. 2. Sadece ekonomik güdüler sözkonusudur; 3. İnsan çalışmayı sevmez; 4. İnsan işe intibak etmelidir; 5. İş arkadaşlarının işçi üzerinde etkisi yoktur. (Grup unsura dikkate alınmamıştır). 6. İşçi, ihtiyaca göre, işe alınıp işine son verilebilen bir varlıktır.

Biçimsel Örgüt Yapının Temel Faktörleri III. Liderlik Tek lider. Liyakata göre seçilir. Üstler tarafından seçilir. Otoriteye dayanır. Gücüne klasik organizasyonun mantıki kökenlerinden alır. 6. Liderin görevi organizasyon amaçlarına ulaşılmasını sağlamaktır. (Astların ya da grubun amaçlarına değil). 7. Tek amaç söz konusudur.

Biçimsel Örgüt Yapının Temel Faktörleri IV. Karar Verme Bilinçli olarak rasyoneldir. Alternatifler ve sonuçlar hakkında tam bir bilginin varlığı sözkonusudur. Etkinlik tek değer kriteridir. Karar sürecinde amaç en çok faydayı sağlamaktır.

Biçimsel Olmayan Örgüt Yapısı: Biçimsel olmayan örgütün özünü biçimsel örgüt içindeki gruplaşmalar oluşturmaktadır. Bu oluşumda, hiyerarşik temellere dayanmayan türde ilişkiler esastır. Bireylerin birbirleriyle ilişkisi biçimsel olmayan ilişkilerin gelişmesini sürekli hale getirir.Kendiliğinden oluşan bu ilişkiler biçimsel olmayan örgütü meydana getirir.

Biçimsel Örgüt Olmayan Örgütün Temel Unsurları a)Yöre Yöre, insanların bir araya gelmesinde en önemli etkendir. Günlük yaşantılarında insanlar kafalarının uyuştuğu kişilerle birlikte olmak için belli yöreleri tercih ederler. İşletmelerde fiziksel yöre bireylerin bir araya gelmesini ve gruplaşmalarına sağlar.

Biçimsel Örgüt Olmayan Örgütün Temel Unsurları Çıkarlar Bireyler, ortak çıkarlar sözkonusu olduğunda bir araya gelebilir. Bireyler ayrı meslek ve yöreden de olsalar çıkalar aynı olduğundan aynı grup içine girerler.

Biçimsel Örgüt Olmayan Örgütün Temel Unsurları c) Meslek Aynı veya benzeri mesleği yapan bireyler kendi sorunları ve ya mesleki konularını tartışmak İçin bir araya gelebilirler.

Biçimsel Örgüt Olmayan Örgütün Temel Unsurları Özel Durumlar Bazen işletmelerde özel nedenlerle meslek veya yöre farkı gözetmeksizin biçimsel olmayan bir Örgüt doğabilir. Örneğin, işletme politikasındaki veya yönetim kadrolarındaki değişmeler bireylerin gruplaşmalarına yol açabilir.

1 ) İş ‘e ilişkin ekonomik, teknik ve sosyal özellikler ve gerekler YÖNETİM LABİRENTİNİN BAŞLICA UNSURLARI 1 ) İş ‘e ilişkin ekonomik, teknik ve sosyal özellikler ve gerekler 2 ) Üstler 3 ) Meslektaşlar (Peers) 4 ) Astlar 5 ) Yöneticinin kendi benlik(self) kavramı

İş ‘e ilişkin ekonomik, teknik ve sosyal özellikler ve gerekler Yapılacak işin öngördüğü ekonomik, teknik bilgi, araç, yetenekler ve sosyal özelliklerle ilgilidir.

Bir örgütün tepe noktalarına kadar uzanan yollardan geçerek işletmenin bütününü ve çevresini görecek mevkilere kadar yükselebilmek için, yöneticinin kuvvetli bir teknik ile yola çıkması gerekmektedir.

Yönetim labirentinin birinci unsuru olan işle ilgili teknik, ekonomik ve sosyal özellikler ve gerekler bir yandan yöneticinin sahip olduğu bilgi ve yetenekleri, diğer yandan yöneticinin, işini ekonomik ve sosyal değişme ve gelişmelerle ilgilendirilmesini içermektedir.

Üstler Yönetim labirenti içinde astın etkinlik ve hareketliliği ile ilgili olarak önemli olan husus, ast’ın gerçekten ne olduğu (Bilgi,tecrübesi,davranışları vs.) değil, fakat üst’ün ast’ının ne olduğu hakkındaki düşünce ve inançlarıdır. Bir ast’ın, üstler’inin “EVET”i olmadan, örgüt içinde üst kademelere yükselmesi olanaksızdır.

Meslektaşlar Yönetici ile aynı düzeyde (aynı departman veya farklı departman) olan ve bir üst kademeye yükselmek üzere birbiri ile rekabet halinde olan yöneticiler grubudur.

Meslektaşlar arasında yaratılan rekabet hem bir eğitim aracı, hem motivasyon aracı ve hem de üst kademeye eleman seçmede bir araç olarak kullanılmaktadır.

Astlar Ast başkaları vasıtasıyla işgören, başkaları ile birlikte amaca ulaşmaya çalışan kişidir. Her yöneticinin öğrenmesi gereken ilk ders, kendi başarısının astlarının çaba ve başarılarına bağlı olduğu hususudur.

Amaçları benimsemiş ve kendini adamış astlara sahip olan bir yönetici formal otoritesi dolayısıyla isteklerine uyan astlara sahip bir yöneticiye oranla daha fazla etkin olacaktır.

Astlar bir yöneticinin başarısında rol oynayan en önemli unsurlardan birisidir.

Yöneticinin benlik anlayışı Benlik kavramı; Kişilerin ihtiyaçlarını,değer yargılarını, yetenek ve psikolojik özelliklerini uyumlu bir şekilde birleştiren ve kişi için belli bir anlam ifade eden bir bütün olarak tanımlanabilir

Sahip olunan benlik kavramı kişiliğin öyle kuvvetli bir unsurdur ki, kişi bu kendine –saygı ve benlik değerini korumak için herşeyi göze alabilir.

Johari Penceresi: Kişinin gerek kendisini, gerek başkalarını anlamada yararlanabileceği araçlardan biri olarak kabul edilebilir. Johari Penceresi esas itibariyle haberleşmeye dayanmaktadır. Bu aracın ana fikri; Kişinin kendini başkalarına tanıtmaya ne ölçüde istekli dir ? Sorusudur.

KİŞİNİN KENDİSİ TARAFINDAN BİLİNENMEYEN YÖNLER BİLİNEN YÖNLER BİLİNEN YÖNLER AÇIK BÖLGE KÖR BÖLGE BAŞKALARI TARAFINDAN BİLİNENMEYEN YÖNLER BİLİNMEYEN BÖLGE GİZLİ BÖLGE Johari Penceresi

SONUÇ Yönetim labirenti organizasyondaki formal ve informal tüm unsurların birlikte olduğu ortamı ifade eder. Bir örgütte, örgütün büyüklüğüne göre birden çok yönetmen bulunur. Bu yönetmenlerin alt, orta, üst kademede oluşlarına; yönettikleri iş görenlerin azlığına çokluğuna; ürettikleri ürünün temel ya da destek ürün oluşuna göre görevleri, yetkileri sorumlulukları azalır ve çoğalır. Bu ve buna benzer değişkenlerle yönetmenlerin görevleri, yetki ve sorumlulukları değişse bile, yönetsel davranışları büyük değişiklik göstermez. Yönetim labirenti içinde yöneticinin işe ilişkin teknik, ekonomik ve sosyal bilgiye sahip olması lazım. Yönetici davranışlarını etkileyen diğer unsurlar üst, ast, meslektaşlar ve yöneticinin benlik kavramıdır.

Dinlediğiniz İçin Teşekkürler !