HAVA PERSPEKTİFİ Doğada yakınımızda bulunan varlıklar gözümüze gerçek renk ve boyutlarıyla net olarak görünür. Oysa bizden uzaklaştıkça nesnelerin boyutları küçülmeye başlarken renkleri de solgunlaşmaya ve değişmeye başlar. Ya da biz öyle algılarız. Gözdeki bu algılama olayının iki boyutlu düzleme renk ve çizgi olarak aktarımına perspektif denir.
Bakış noktasından uzaklaştıkça, gözlemci ve nesneler arasında artan ve ışığın yansımasını etkileyen atmosfer tabakası yüzünden, nesnelerin renginin daha mavileştiği gözlenmiştir. Renk perspektifi renklerin gösterdiği bu özelliği kullanarak derinlik yanılsaması sağlar.
RENK: Hava perspektifi, renk perspektifi, denen derinlik etkisi atmosfer katmanlarının renkle ve biçimler üzerinde oluşturduğu yoğunluk nedeni ile uzakların daha silik, yakınların ise daha net görünmesine neden olan perspektife hava perspektifi denir. Leonardo ‘ nun Mono Lisa adlı yapıtının arka planında hava perspektifi dikkat çeker. Leonardo, hava perspektifini ilk kez kullanan ressamdır.
Hava perspektifi çalışırken bize yakın nesneler, uzak olanlara göre daha büyük boyutta ve daha canlı renkler kullanılarak çalışılırken gözden uzaklaştıkça boyutlar küçülür ve renkler soluklaşır. Ayrıca her rengin renk değerlerinden ayrı olarak ton değerleri oluşur. Renklerin bu ton değerleri derinlik etkisi vermede kullanılır. Bütün bu ton ve renk geçişlerini resme aktarabilmek için göze en yakın nesnelerden başlayarak önden arkaya doğru, doğada peş peşe oluşan görüntü planları üç bölüme indirilmelidir. Birinci bölüm net görünen kısımlar olup canlı, sıcak renkler ya da koyu tonlar kullanılmalıdır.
Hava Perspektifi adı da verilen renk perspektifi ise ilk olarak Japon resminde kullanılmıştır.