Çocuklarda Kaygı Bozuklukları

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
FAD İ ME AKAGÜNDÜZ SEVG İ SUBA Ş I Aralık OTİSTİK BİREYLERİN ÖZELLİKLERİ SINIFLANDIRMA TANI DEĞERLENDİRME ARAÇLARI OTİZMİN NEDENLERİ EĞİTİM.
Advertisements

ÇOCUK GELİŞİMİNE GİRİŞ
ANKSİYETE BOZUKLUKLARI Eda GÜNER. ANKSIYETE (KAYGı) BOZUKLUKLARı-TANıM Kişinin kendi vücudunda veya dış çevrede algıladığı belirli uyaranları tehdit ve.
Okul Kademelerine Göre Gelişim Özellikleri YRD.DOÇ.DR. MUSTAFA TOPRAK.
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
E R G E N L İ K ERGENLİK DÖNEMİ FİZİKSEL GELİŞİM
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
DAVRANIŞ BİLİMLERİNE GİRİŞ
ERGENLIK, STRES VE AILE Büşra ATICI Rehber Öğretmen.
SOSYAL GELİŞİM Öğr. Gör. İdris KARA.
STRES YÖNETİMİ.
ŞEKER(DİABETES MELLİTUS DM) HASTALARININ YAŞAM KALİTESİNİ ARTIRMAK İÇİN YAPILMASI GEREKENLER Şeker ya da diyabet denilen hastalık genellikle kalıtsal ve.
ERGENLİK DÖNEMİNDE GÖRÜLEN PSİKOLOJİK PROBLEMLER.
Sözsüz İletişimin Özellikleri
İLETİŞİM VE ETİK SUNUMU İREM KAYAHAN G İLETİŞİM SÜRECİNİN AŞAMALARI VE ÖZELLİKLERİNİN İNCELENMESİ.
Leyla İÇERLİ Araş. Gör. Dr. Aksaray Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü.
0-1 YAŞ BÜYÜME VE GELİŞME ÖZELLİKLERİ Yrd. Doç. Dr. Aysel TOPAN
EĞİTİMDE DRAMA.
Dr. Gönül ERDAL Psikiyatrist. Dr. Gönül ERDAL Psikiyatrist.
Teröre maruziyet sonrası krize müdahale
AFETE YARDIMDA KARŞILAŞILAN İKİNCİL TRAVMALAR ve BAŞA ÇIKMA
SINAV KAYGISI NEDEN OLUR? NASIL AŞILABİLİR?
Çocuklarda Davranış Ve Uyum Sorunları
OBSESİF KOMPULSİF BOZUKLUK
Dışa Atım Bozuklukları
AİLELERİN YAŞADIKLARI SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ
OYUN VE OYUNCAĞIN ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
İlkel (olgunlaşmamış) Savunma Düzenekleri
SINAV KAYGISI VE BAŞETME YOLLARI
Prof Dr Süheyla ÜNAL İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi Psikiyatri AD
ERGEN AİLE İLİŞKİLERİ.
ÖFKE KONTROLÜ ZORBALIK
Hayvan refahına uygun koşulların belirlenmesi
YETİŞKİNLİK DÖNEMİ İlk Yetişkinlik Orta Yetişkinlik Yaş
Ruh Sağlığının Ölçütleri
MADDE BAĞIMLILIĞI VE AİLE
ENKOPREZİS Gelişimsel olarak sfinkter kontrolünün kazanıldığı yaşa gelinmesine karşın dışkının istemli ya da istem dışı olarak, yineleyen bir biçimde uygunsuz.
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
SINAV KAYGISI.
CEYLANPINAR ANADOLU LİSESİ
Madde 2: Tanımlar Bu Sözleşmenin amaçları bağlamında,
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
SarIyer beledİyesİ gençlİk eğİtİm merkezİ Aİle-eğİtmen buluŞmasI
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
DİŞ HEKİMLİĞİNDE ANKSİYETE BOZUKLUKLARI
KAYGILIYSAM?.
PENDİK REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
ŞİDDET DÖNGÜSÜ ve Kadına Yönelik Şiddet
Sağlık Bilimleri Fakültesi
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
EMPATİK İLETİŞİM 1.
Bir psikolojik yapı olarak "kaygı" ve madde geliştirme süreci
Pedagojİk formasyon sertİfİka programI ÖğreTİM İLKE ve YÖNTEMLERİ Hafta I – 2. Bölüm Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
Öğretimle İlgili Temel Kavramlar
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
ÖĞRENME STİLLERİ.
Bedensel Büyüme ve Psiko-Motor (devimsel) Gelişme
ERGENLİK DÖNEMİ GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
Kuramı Dr. Gökçe Karaman Benli Ankara Üniversitesi
Gelişim ve Temel Kavramlar
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
SOSYAL PSİKOLOJİ 1. DERS.
ÇANKAYA ÜNİVERSİTESİ TEMEL İŞ SAĞLIĞI ve GÜVENLİĞİ EĞİTİMİ.
ÖĞRENME.
Ergenlikte Psikososyal Sorunlar
Gelişme ve Büyümenin Temelleri
SINAV KAYGISI VE ÇOCUK RUH SAĞLIĞI
Sunum transkripti:

Çocuklarda Kaygı Bozuklukları Prof. Dr. Birim Günay KILIÇ Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Çocuk ve Ergen Psikiyatrisi Anabilim Dalı

Tanımlar-1 EMOSYON: Beynin bazı bölgeleri tarafından nöral ve humoral yollarla tüm vücuda iletilen çeşitli uyarıların karşılığında bu bölgelerde ortaya çıkan tepkilerin tümüdür. DUYGU: Kişinin içinde bulunduğu emosyonu hissetmesi ve tanımlamasıdır. AFFEKT: Emosyonların özellikle yüz ifadesi olmak üzere dışa vuran ve başkalarınca tanımlanabilen boyutudur.

Tanımlar-2 ANKSİYETE: Organizma için tanımlanabilir ya da tanımlanamaz herhangi bir durum karşısında yaşantılanan gerginlik, kaçınma, kaçma, saldırma gibi duygu ve düşüncelere yol açan ve kişi tarafından nahoş bir duygu olarak tanımlanan emosyondur.

“Kaygı” - Anksiyete Anksiyete sırasında yaşanan duygu, bütün duygular gibi gerekli, uyumsal ve normaldir. Gerçek bir tehlike durumunda anksiyete uygun bir tepki olurken, yanlış algılama ve yorumlamayla ortaya çıkan anksiyete uygunsuz ve sorun yaratıcıdır.

“Kaygı” - Anksiyete Biyolojik Psikolojik Çevresel

Risk Etmenleri-1 Yapısal huy özellikleri (temperament/behavioral inhibition) Genetik etki (%40’ın altında) Olumsuz yaşam olayları

Risk Etmenleri-2 Anababada ruhsal bozuklular: Kaygı Bozukluğu, Depresyon. Anababa yetiştirme tutumları: aşırı koruma-kollama, örseleme, otonomi gelişimini engelleme, kaygıyı yatıştıramama. Anksiyete duyarlılığı : kişinin yaşayacağı anksiyete belirtilerinin zararlı sonuçları olacağı inancına dayanan ve bu nedenle anksiyeteye bağlı duyum ve belirtilerden aşırı derecede korku olarak tanımlanmıştır. Anksiyete duyarlılığı anksiyeteyi yükselten bir durum olup kişide anksiyete bozukluğu geliştirme riskini artırmaktadır.

Nörobiyoloji-1 Talamustan amigdalaya giden sinyallere bağlı yanlış bir alarm yanıtı.. Emosyonel uyarı TALAMUS DUYUSAL KORTEKS Hızlı ve kirli Yavaş ve kesin AMİGDALA HPA Otonom S.S. İskelet kasları

Nörobiyoloji-2 Medial PFC amigdalayı frenler. Normal kişilerde korku sırasında mPFC etkinliği artarken, anksiyete bozukluğu olan kişilerde mPFC etkinliği düşük bulunmuştur.

Anksiyete Bileşenleri Tehlikeli ortamlarda kişiyi korumak AMAÇ BİLİŞSEL DUYGUSAL DAVRANIŞSAL BEDENSEL

Anksiyetenin Belirtileri BİLİŞSEL Bilincin sislenmesi, çevredeki nesnelerin bulanık algılanması, hipervijilans, depersonalizasyon, derealizasyon, dikkati toplayamama, düşünce blokları, kontrolünü elinde tutma güçlüğü, başa çıkamama korkusu, ölüm korkusu, aklını yitirme korkusu, başkaları tarafından yanlış değerlendirilme korkusu… DUYGUSAL Korku, endişe, dehşet duygusu, tedirginlik, alarm durumuna geçme, gerginlik, sinirllik, çaresizlik… DAVRANIŞSAL Kaçma, kaçınma,huzursuzluk, olduğu yerde duramama, hareketsiz donakalma, davranışlarda inhibisyon, koordinasyon bozukluğu… BEDENSEL Çarpıntı, taşikardi, kan basıncında artma ya da azalma, bayılma hissi/bayılma, yüz kızarması, solunum sayısı ve derinliğinde artma, iştahsızlık, bulantı, kusma, sık idrara çıkma, boğazda düğümlenme, terleme, titreme…

Çocuklarda Kaygı Bozuklukları Çocuklarda, erişkinlerde tanınan tüm Kaygı Bozuklukları görülebilmektedir. Klinik tablolarda çocuğun gelişim dönemine özgü farklar vardır. Sıklık: % 5 -10

Fobik Bozukluk (Özgül Fobi) Bir nesne ya da duruma karşı ortaya çıkan belirgin, inatçı, aşırı, mantıksız ve günlük yaşantıyı bozan korkulardan oluşur. Çocuklar genellikle korkularının aşırı ve anlamsız olduğunun farkında değildir. En az 6 aydır sürüyor olması gerekir.

Özgül Fobi Kategorileri 1- Hayvan tipi: Hayvan-böcek 2- Doğa- çevre tipi: Fırtına, yükseklik, su… 3-Kan-enjeksiyon-yara tipi: Tiksinme ve korkulan uyarana vazo-vagal yanıtı doğurabilir. 4-Durumsal tip: Uçma, asansör kullanma, köprü üzerinden geçme 5- Diğer tip: Boğulma ya da bazı özel durumlar

Ayrılma Kaygısı Bozukluğu Kişinin bağlandığı kişilerden ya da evden ayrılması söz konusu olduğunda gösterdiği aşırı kaygı tepkisidir. Yaşa uygun günlük işlevlerini bozar. Kişi ayrılık durumunda ya da ayrılığın gerçekleşeceğini sezinlediğinde otonomik uyarılmanın da eşlik ettiği çok şiddetli bir sıkıntı hissi yaşar.

Ayrılma Kaygısı Bozukluğu DSM-5 “Ayrılma Kaygısı Bozukluğu” yaşayan bireylerin önemli bölümünde bozukluğun belirtileri 18 yaşından sonra başladığından yaş sınırının kaldırılması uygun görülmüştür. 6 ay şartı diğer kaygı bozukluklarında olduğu gibi tanı güvenliğini artırmak için tanı ölçütlerine eklenmiştir.

Sosyal Anksiyete Bozukluğu İncelenme, alay edilme, aşağılanma ya da utandırılma korkuları nedeniyle sosyal ortamlarda yoğun kaygı yaşama. İyi tanıdıkları kimselerin yanında olmaz. Yaygın formunda her türlü sosyal ortamdan kaçınılır.

Seçici Konuşmama Başka durumlarda konuşuyor olmasına karşın, konuşmasının beklendiği özgül toplumsal durumlarda (örn. okulda) sürekli bir biçimde konuşamıyor olma. Bu bozukluk en az bir aydır vardır ve okulun birinci ayıyla sınırlı değildir.

Yaygın Kaygı Bozukluğu Yaşamın bir çok alanına ilişkin kaygıların bir arada olması ve işlevselliği bozması (Dış görünüş, Okul ödevleri, Parasal durum, Gelecek vb.) BELİRSİZLİĞE TAHAMMÜLSÜZLÜK : Net olmayan olay ve durumlarda duygusal, bilişsel ve davranışsal olarak olumsuz tepki verme eğilimidir. YAB olan kişiler belirsizliği sıkıntı verici ve olumsuz bulur ve ne pahasına olursa olsun kaçınmaya çalışırlar. Sıklıkla başka ruhsal bozukluklarla eş zamanlıdır.

Panik Bozukluğu Bir felaketin eşiğine gelmiş olmaktan duyulan yoğun korku. Fizyolojik belirtileri: Taşikardi, nefes darlığı, boğulma duygusu, terleme, depersonalizasyon, derealizasyon Herhangi bir uyarana bağlı olmaksızın kendiliğinden başlar. Başlangıcı genelde ergenlik döneminde olur.

DSM-5’teki Agorafobi Aşağıdaki beş durumdan ikisi (ya da daha çoğu) ile ilgili olarak belirgin korku ya da kaygı duyma. 1. Toplu taşıma araçlarını kullanma (örn. otomobiller, otobüsler, trenler, gemiler, uçaklar). 2. Açık yerlerde bulunma (örn. otoparklar, alışveriş merkezleri, köprüler). 3. Kapalı yerlerde bulunma (örn. mağazalar, tiyatrolar, sinemalar). 4. Sırada bekleme ya da kalabalık bir yerde bulunma. 5. Tek başına evin dışında olma.

Eş-hastalanma Anksiyete sadece anksiyete bozukluklarında görülen bir belirti değildir. Duygudurum bozukluklarından psikotik bozukluklara kadar pek çok klinik tabloda anksiyete bir belirti olarak ortaya çıkabilir. Diğer bir Kaygı Bozukluğu Depresyon Madde kötüye kullanımı Davranım Bozukluğu DEHB

Tedavi Farmakoterapi+Psikoterapi Selektif Serotonin Geri Alım İnhibitörleri (SSRI) İmipramine (Trisiklik antidepresan) Benzodiazepinler Bilişsel Davranışçı Psikoterapiler Aile Terapileri TSSB’da: Stress Debriefing (krize müdahale), bilgilendirme, EMDR, grup psikoterapileri, sınıf içi terapiler, bireysel destekleyici psikoterapi