Duyuşsal Alan
Duyuşsal Alan Duyuşsal alan, öğrenilmiş duyguların kodlandığı, yani bireyin ilgililerini, tutumlarını, akademik özgüvenini, güdü düzeylerini kısaca bireyin duyuşsal özellik ve eğilimlerini kapsayan hedeflerdır. Örneğin, yurt sevgisi, insanlığı sevme, sayma, düşüncelere karşı hoşgörülü olma, çevreyi, araç-gereci temiz tutma, zamanı etkili kullanma gibi etkinlikler duyuşsal alanı oluşturur. Okul öğrenmelerinde bu alanın önemli bir yeri vardır. Duyuşsal özellikler bilişsel özellikler gibi doğrudan gözlenemezler.
Duyuşsal Alanın Basamakları Tepkide Bulunma Değer Verme Alma Kişilik Haline Getirme Örgütleme
Alma Öğrenciye kazandırmak istediğimiz duyuşsal özellik hangi nesne, varlık vb.’e karşı geliştirilecekse onun farkına varılmasını kapsar. Tepkide Bulunma Öğrenci öğretmek istediğimiz duyuşsal özelliğe karşı ilgi duymaya başlar.
Değer Verme Birey kazanılması Hedeflanan duyuşsal özellik öğesi ile ilgili toplumun değerlerini benimser. Örgütleme Bir değer sistemi oluşturulması söz konusudur. Öğrenilmesi Hedeflanan duyuşsal özellikle ilgili kendi değer sistemini oluşturmayı kapsar. Birey toplumun değerlerini kendi değer sistemi durumunu getirir.
Kişilik Haline Getirme Öğrenilmesi Hedeflanan duyuşsal özelliğin kişiliğin bir özelliği durumuna getirilmesini kapsar.
Hedef: Her türlü eleştiriye açık olabilme. Hedef: Tüm canlıları seven bir kişiliğe sahip oluş. Hedef: Eğitim ve öğretimin kurallarına uymaya razı oluş. Hedef: Öğrenmekte olduğu yabancı dili kullanmaya özen gösteriş. Hedef: Sanat eserlerine ilgi duyabilme.
Devimsel Alan
Örneğin, otomobil kullanma. Devimsel Alan Öğrenilmiş becerilerin kodlandığı alandır. Kişi kaslarını, vücut organlarından birini ya da birkaçını veya tümünü kullanarak bazı davranışlar ortaya koyabilir. Bu tür davranışlar doğuştan şifrelenmiş, geçici ya da öğrenilmiş olabilir. Devinimsel alanın kapsamına öğrenilmiş beceriler girer. Birey devimsel alanla ilgili bir davranışı öğrenirken, önce o davranışı gözler, daha sonra o davranışı tekrarlamaya çalışır ve daha sonra beceri haline getirebilir. Bu becerileri yeni durumlara uydurabilir ve en sonunda bu becerileri kullanarak yeni ürünler ortaya koyabilir. Örneğin, otomobil kullanma.
Hedef: Damardan kanı kurallara uygun alabilme Hedef: Çalışmalarında pastel boyayı kullanabilme. Hedef: Kurallarına uygun olarak öne ve geriye taklalar atabilme. .
Yaratma Uyum Beceri Haline Getirme Mekanikleşme Kurulma Kılavuzla Algılama Mekanikleşme Kurulma Beceri Haline Getirme Yaratma Kılavuzla Yapma Devimsel Alanın Basmakları
Algılama Kazanılması Hedeflanan davranışın nasıl bir davranış olduğu öğrenen kişi tarafından görülür, tanınır ve anlaşılır. Kurulma Öğrenilecek hareketin gösterilmeye ya da yapılmaya hazır duruma gelmesi. Kurulma üç biçimde gerçekleşir. Zihinsel kurulma : Bireyin hareketle ilgili bilgi sahibi olması. Bedensel Kurulma: Hareketi yapmaya hazır olma. Duygusal Kurulma: Hareketi yapmaya istekli olma.
Kılavuzla Yapma Mekanikleşme Beceri Haline Getirme Bireyin öğrenilecek hareketi öğretmene ya da bir modele bakarak yapması, onu taklit etmesidir. Mekanikleşme Bireyin bir hareketi kendiliğinden (bir modele bakmaksızın) yapmasıdır. Beceri Haline Getirme Bireyin hareketi otomatik olarak yapabilir duruma gelmesidir. (Hiç düşünmeden yapar)
Duruma Uyma Öğrenilen bir hareketin başka yeni durumlarda gösterilmesidir. Yaratma Öğrenilen davranış ya da hareketle ilgili yeni bir yöntem, teknik ya da herhangi bir şey ortaya koymadır.