YARATICI DÜŞÜNME.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Yaşam Boyu Öğrenme S Kaynak II; Eğitimde Program Geliştirme Yazar;Ö.DEMİREL Hazırlayan; Cemil YAYLAR Ders Sor.; Doç. Dr. Nasip DEMİRKUŞ.
Advertisements

YARINA KALMAK ADINA SORUMLULUK EĞİTİMİ
GENÇLERDE ÖZGÜVEN GELİŞİMİ.
Eleştirel Düşünme Tahir BENEK S
YARATICI ÖĞRENCİ YETİŞTİRME Hazırlayan: Dr. Uğur Altay MEMİŞ
DRAMA 1.HAFTA EĞİTİMDE DRAMA Hazırlayan: Dr. Uğur Altay MEMİŞ.
ÖZGÜVEN NE DEMEKTİR? Kendine güvenmenin ne anlama geldiği konusunda birçok yanlış görüş vardır ve bunlar özgüven kazanmada insanın önünde engel oluştururlar.Kendi.
OKUL YÖNETİMİNDE PERSONEL EĞİTİM VE İŞLETMECİLİKLE İLGİLİ İŞLER
DİNLEYİN ! GRUP ÜYELERİNİN BİRBİRLERİNİ DİNLEMELERİNİ TEŞVİK EDİN ! DİNLEMELERİNİ TEŞVİK EDİN !
Yrd.Doç.Dr. Nermin KORUKLU
ÖĞRETİM TEKNİKLERİ MİKRO ÖĞRETİM ASLIHAN AKBAĞ
öğretmen-öğrencİ İletİşİmİ ve etkİn dinleme
Doç.Dr. Bülent ÇAVAŞ Fen Bilgisi Eğitimi ABD.
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
TOKİ ŞEHİT MUSTAFA DOLUMAY ANAOKULU
Yaşam Boyu Öğrenme Prof. Dr. Ali ŞEN.
HAZIRLAYAN EMEL DOKUR MERMERDAŞ
ÇOCUK EĞİTİMİNİN ANAHTARI: ÖZGÜVEN
ROL OYNAMA.
SANAT EĞİTİMİ VE YARATICILIK
ERGENLİK DÖNEMİ GELİŞİM ÖZELLİKLERİ ve AİLE İÇİ İLİŞKİLER
Y aratıcılık Neden Önemlidir? Bilgi çağında k avram, kuram, patent, lisans üretemeyenler üretenlere bağımlı hattâ tutsak duruma düşmektedirler.
SIRA DIŞI DÜŞÜNME. SIRA DIŞI DÜŞÜNME NEDİR?  Zihninizdekileri anlamlı bir şekilde kurgulayabilmektir  Orjinal bir yaklaşımdır  Uyuşmaz fikirlerin.
REHBERLİK.
Tömük Yeşilyurt İlköğretim Okulu 6.Sınıf Leyla YILMAZ
OKUL TEMELLİ MESLEKİ GELİŞİM
Düşünme Becerileri ve Eleştirel Düşünme
OKULÖNCESİ EĞİTİM NEDİR?
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
Öğretim Modeli : Çoklu Zeka
Evrim Suna ARIKAN Özlem YAŞAR UĞURLU
AİLENİN OKUL BAŞARISINA KATKISI
Çocuğun Eğitiminde Disiplin ve Sınırlar
ANNE BABA TUTUMLARI Karatay Rehberlik ve Araştırma Merkezi.
HUKUK: kişilerin birbirleriyle ve toplumla olan ilişkilerini düzenleyen ve devlet gücüyle uyulması zorunlu hale getirilmiş kurallardır . Kanunların esas.
ÜNİTE 2 : İBADET KONUSUNDA BİLGİLENELİM KAZANIM: İbadetlerin davranışlar üzerindeki etkisini fark eder. TARTIŞMA YÖNTEMİ.
Yaratıcı drama, doğaçlama ve role bürünme esasına dayanan, tiyatro ve drama tekniklerinden yararlanılarak oluşturulan bir grup çalışmasıdır. Gruptaki.
GELECEĞİ PLANLAMAK MESLEK SEÇİMİ.
YARINA KALMAK ADINA SORUMLULUK EĞİTİMİ
Prof. Dr. Fersun PAYKOÇ ODTÜ Eğitim Fakültesi Emekli Öğretim Üyesi.
Yaratıcı Düşünme ve Eğitimi
Yaratıcı Düşünme Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Kişisel Rehberlik Uygulamaları
HAYAT BİLGİSİ VE SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
ANLAMA TEKNİKLERİ I: OKUMA EĞİTİMİ
Fen, Teknoloji, Mühendislik ve Matematik
Akıcılık.
BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN. BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN.
Öğrenciyi Tanıma Yrd. Doç. Dr. İhsan Sarı.
Manavgat RAM Yetenek : Bir duruma uyma konusunda organizmada bulunan ve doğuştan gelen güç, kapasite Yaratıcılık : Bir şeyi herkesten farklı yollarla.
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
BİLİŞSEL GELİŞİM: İYİ SEYİRLER .
MESLEK SEÇİMİ VE GELECEĞİN YÜKSELEN MESLEKLERİ
EĞİTİMDE YARATICI DRAMA
YANSITICI DÜŞÜNME Dewey yansıtıcı düşünmeyi herhangi bir düşünce ya da bilgiyi ve onun amaçladığı sonuçlara ulaşmayı destekleyen bir bilgi yapısını etkin,
Eğitim Kademelerine Göre Rehberlik Hizmetleri
ADAY ÖĞRETMENİN Öğretme-Öğrenme Süreci (ders verme)
Oyun ve Din Öğretimi Dr. H. Kader ZENGİN.
Girİşİmcİ Kİmdİr? ÖĞR.GÖR.TAYLAN VURGUN.
MESLEK SEÇİMİ VE GELECEĞİN YÜKSELEN MESLEKLERİ
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
Bir Öneri… 5E Modeli 1. Girme 2. Keşfetme 3. Açıklama 4. Derinleştirme
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
Sağlık Bilimleri Fakültesi
AİLEDE İLETİŞİM.
Free template from Kişisel Rehberlik Yaşamayı öğrenme 1/12/2019 Free template from
Sağlık Bilimleri Fakültesi
OKUL BAŞARISINDA AİLENİN ROLÜ Gülçin UYSAL Psikolojik Danışman.
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
1 EĞİTİMDE YARATICI DRAMA EĞİTİMDE YARATICI DRAMA.
Sunum transkripti:

YARATICI DÜŞÜNME

YARATICILIK NEDİR ?

UZAY MEKİĞİNİN İCADI VE UZAYA GİDİŞİ Mİ ?

AMPULUN İCADI MI ?

MONA LİSA’NIN GİZEMİ Mİ YARATICILIK……………

YARATICILIK ; “Başkalarıyla Aynı Şeye Bakmak Ama Farklı bir Şeyi Görmek ve Yeni Bir Ürün Ortaya Koymaktır”

Yaratıcılık Neden Önemlidir? Bilgi çağında kavram, kuram, patent, lisans üretemeyenler üretenlere bağımlı hattâ tutsak duruma düşmektedirler.

Bilgi toplumlarında eğitimin görevi toplumu yeniden üretmek değil “yeni toplum” üretmektir

KİMLER YARATICIDIR ? Soru sorabilenler, Cesur davranabilenler, Farklı düşünmeyi sevenler, Sorunları çözmede farklı teknikler kullananlar, Hayal gücü yüksek olanlar, Çalışmayı sevenlerin daha yaratıcı oldukları saptanmıştır.

Yaratıcılığın temel boyutları Fisher (1995)’e göre yaratıcılığın 4 boyutu vardır: Akıcılık Esneklik Özgünlük Ayrıntılama

Akıcılık Bellekte sakladığımız bilgilerin gereksinim anında hızlı ve akıcı bir şekilde kullanılmasıdır. Örnek:İsminizin harflerini kullanarak farklı sözcükler üretiniz?

Esneklik Bir sorunu çözerken, zihindeki kalıpları yıkıp, özgür düşünebilmeyi ifade etmektedir. Örnek: Aşağıdaki 9 noktayı kalemi kaldırmadan 4 düz çizgi kullanarak birleştiriniz? o o o

Özgünlük Bir soruna alışılmadık ya da farklı çözümler üretebilmektir. Örneğin; boş konserve kutusunu hangi amaçlar için kullanabilirsiniz?

Ayrıntılama Verilen basit bir uyarıcıyı eklemeler yaparak geliştirme işidir. Bu kurallı olabileceği gibi kuralsız da olabilir. Örneğin; aşağıdaki çembere eklemeler yaparak neler üretebilirsiniz?

Yaratıcı sürecin aşamaları Fisher (1995)’e göre yaratıcı sürecin aşamaları: Uyarıcı Keşfetme Planlama Etkinlik Gözden geçirme

YARATICILIK- ZEKA İLİŞKİSİ Araştırmalarda zeka ile yaratıcılık arasında doğrusal bir ilişki bulunmamıştır. Yüksek zeka yüksek yaratıcılığın garantisi değildir.(Hargraves,1977) Ancak yaratıcılık için minimum zeka düzeyinin ( IQ:125) gerekli olduğu ortaya konulmuştur.(Diessner,1984)

YARATICILIK GELİŞTİRİLEBİLİR Mİ ? Her an gerekli olan yaratıcılığa karşı bazılarımız diğerlerinden daha yeteneklidir.Ancak şunu da unutmamak gerekir YARATICILIK GELİŞTİRİLEBİLİR veya BASTIRILABİLİR. Aynı insan vücudundaki kaslar gibi, yaratıcılık “ kasları” da esnetilmeli, çalıştırılmalıdır.

Yaratıcı düşünmenin gelişmesinde; Düşünmenin oluştuğu çevre, Bireyin benlik algısı, Düşünmeyi kolaylaştıran yöntem ve tekniklerin kullanımı gerekmektedir.

Tüm çocuklar yaratıcılık yeteneği ile doğar ancak bunun geliştirilebilmesi, yaratıcılığı destekleyen bir ortamın sunulmasını gerektirir (Fisher, 1995).

Düşünmenin oluştuğu çevre Yaratıcı düşünmenin gelişmesi için; Psikolojik güvenlik (empatik ortam) Psikolojik özgürlük (istediğini ifade edebilme) gerekmektedir (Rogers).

Güvenli ortamın oluşturulmasında iletişimin önemi; Evde ve okulda çocukların sorularına karşı verilebilecek tepkiler neler olmalıdır? Çok güzel bir soru. Bununla neyi anlatmak istiyorsun? Bana biraz daha detaylı açıklama yapar mısın? Başka ne gibi alternatifler bulabilirsin? Olaya başka bir görüş açısıyla bakabilir misin?vb.

Bireyin Benlik Algısı Çocuğun kendisini nasıl gördüğü ve algısı sınıftaki davranışlarını belirler (Lawrence 1988, Purkey, 1970). Özgüveni düşük birey kendini ve düşüncelerini ifade etmede zorlanır. Özgüven nasıl geliştirilebilir?

Özgüven geliştirici etkinlikler; Çocuğun sınıf ortamında kendinden hoşnut olmasını sağlama Çalışmaları ve çabalarından dolayı kendisiyle gurur duymasını sağlama Çocuğun yapabileceği kapasiteyi iyi saptayıp buna göre beklentiler oluşturma Kendisi ve yapabilecekleri hakkında çocuğun olumlu düşünmesini sağlama Sınıftaki her çocukla ilgilenme ve sevgi gösterme

Yaratıcı düşünmeyi geliştirici yöntem ve teknikler Soru-cevap: Düşünme bir sorunun varlığını hissetmekle başlar. Beyer (1998) düşündürücü bir sorunun düşünmeyi teşvik eden ve başka sorulara yol açan soru olduğunu ifade etmiştir.

Farklı soru örnekleri Araştırma-incelemeyi davet eden sorular: Bunu çözmek için neleri bilmeliyiz? Neden ve kanıt belirtme soruları: Bunu söylerken hangi nedenlere dayandırıyorsun, açıklar mısın? Açık uçlu sorular: Türkiye Avrupa Birliğine girdiğinde yaşamın nasıl olacağını düşünüyorsunuz?

Tartışma Yöntemi Tartışma büyük ve küçük gruplarla yapılabilir. Yaratıcı düşünmeyi geliştirici en temel tartışma tekniği “beyin fırtınası”dır. Örnek: Çevre kirliliğinin önlenmesi için neler yapılabilir?

YARATICI ÖĞRENCİLER YARATICI ÖĞRETMENLERİN ELİNDE GELİŞİR…

YARATICILIĞI GELİŞTİREN ÖĞRETMEN ÖZELLİKLERİ Öğrencileri bir birey olarak kabul eden ve öyle davranan Öğrenciyi özgür olmaya özendiren Öğrencilere model olan , Sınıfın dışında olanlara çok zaman ayıran Heyecanlı olabilen Öğrencilerini eşit kabul edebilen Yaratıcı düşünceleri ödüllendirebilen İkili ilişkilerde kolay iletişim kuran Sürekli okuyup kendini geliştiren Öğrencilerine hata yapma hakkı tanıyan Yeni fikirlere açık olan

YARATICILIĞI ENGELLEYEN ÖĞRETMEN ÖZELLİKLERİ; Öğrencinin cesaretini kıran, Aşırı eleştiren Öğrenme ve üretme isteği olmayan Sınıf ortamında aşırı kısıtlayıcı, otoriter tutumları olan Mesleki gelişimini devam ettirmeyen, Dar ilgileri olan Sınıf içinde tartışma ve konuşma olanağı olmayan Tüm kararları kendi vermek isteyen Hataya ve yanlışa odaklı yaklaşan Farklı düşünceleri alay veya baskıyla karşılayan

Mini etkinlik Yukarıda sıralanan yaratıcılığı geliştiren olumlu ve olumsuz özellikleri değerlendirerek kendi durumunuzu saptayınız?

Bundan 20 yıl sonra yapmadığınız şeylerden dolayı yaptıklarınızdan daha fazla pişman olacaksınız. Öyleyse demir alın ve güvenli limanlardan çıkın, rüzgarı arkanıza alın, hayal edin ve keşfedin. M. Twain