Değer Bilinçlendirme Yaklaşımı Prof. Dr. Hasan BACANLI
Değer eğitimi Duyuşsal hedeflerin ihmal edilmesi 2011’de başlayan bir süreç Herkes değer eğitimi yapıyor. Aylık değer belirleme Ders programlarında değerler
Değer eğitimi yaklaşımları Değer aktarma Geleneksel kültür Kıssadan hisse Değer analizi Değer açıklama Değer öğretimi Felsefe Sosyal bilimler Klasik edebiyat ve metinler
Semboller Kahramanlar Ritüeller Değerler Hofstede
Değer Eğitimi mi, Değer Yönetimi mi? Değer eğitimi yapılamaz Kendi başına değer olmaz. Değerin bir nesnesi / kişisi vardır. Değer yönetimi Değer kazanılmamazlık diye bir durum yoktur. Değerler (en azından) kendiliğinden kazanılır. Değer tercihtir, her tercih bir değer ifade eder. Eğitim çoğu zaman kişiye değer kazandırmaz, değerlerini yönetir. Değer Eğitimi mi, Değer Yönetimi mi?
Değer değer midir? Saygı değer değildir, bir kavramdır. İnsan saygılı olmaz, birilerine karşı saygılı olur. İnsan değer vermez, birilerine veya birşeylere değer verir. İnsan saygısız olmaz, birilerine karşı saygısız olur / davranır. Saygı bir eylem öngörür, kişisiz / nesnesiz saygı eyleme dökülemez.
Değer sınıflaması İlgili Nesne Kişi Olay Tarz Birey Kolye Baba Hasta ziyareti Yaklaşma Toplum Bayrak Atatürk Çalışmak Pırasa Hırsız Hastalık Uzaklaşma Anarşi Saddam (?) Deprem
Değer (eğitiminin) sorunları Değerin anlamını net bilememek Davranışlarındaki değerlerin farkına varamamak Değeri hedef olarak benimseyememek Değeri daha çok başkalarını değerlendirmede kullanmak (üstüne alınmamak)
Değer Bilinçlendirme Değer özneleştirme Değer sorgulama Değerin ne anlama geldiği ve ne ifade ettiğini bilmek Değer analizi Değer sorgulama Davranışlarındaki değerlerin farkına varmak Değeri bir hedef / ideal olarak benimsemek Değer konumlandırma Değeri sadece başkaları için değil, hatta öncelikle kendisi için benimsemek Değer özneleştirme
Örnek etkinlikler Değer analizi Değer sorgulama Değer konumlandırma Değer örümceği Değer analizi Değer aynası Değer sorgulama Değer metresi Değer konumlandırma Değer göreliliği Değer özneleştirme
Değer eğitimi (Değer yönetimi) Değer eğitimi amaca yöneliktir ve bu amaç açıktır. Değer eğitimi değerlidir. Değer eğitiminde ortam önemlidir. Değer eğitimi sınırlıdır. Değer eğitimi örtüktür. Değerler eğitimi örüntüdür. Değer eğitimi tarihseldir. Değer eğitimi yapmak, yapmamaktan daha kötüdür. Değer eğitimi davranışsaldır.
Karakterinize dikkat edin, kaderiniz haline gelecektir. Değerlerinize dikkat edin, karakteriniz haline dönüşür. Alışkanlıklarınıza dikkat edin, değerleriniz haline dönüşür. Davranışlarınıza dikkat edin, alışkanlıklarınız haline dönüşür. Duygularınıza dikkat edin, davranışlarınız haline dönüşür. Düşüncelerinize dikkat edin, duygularınız haline dönüşür. Söylediklerinize dikkat edin, düşünceleriniz haline dönüşür.
Değer sizin verdiğiniz bir şeydir, neye değer verdiğinize dikkat edin. Dinlediğiniz için teşekkür ederim.