KAMU YÖNETİMİNİ DEĞİŞİME ZORLAYAN NEDENLER VE YENİDEN YAPILANDIRMA Kamun yönetimlerinin, bilgi çağının gerektirdiği değişim ve gelişme ihtiyacını sanayi döneminin yönetim ve örgütlenem anlayışının mirası olan weberyen, fordist ve taylorist değerler, ilkeler ve yaklaşımlarla karşılamalarının taşıdığı güçlük, üzerinde yaygın olarak görüş birliğine varılan bir konudur.
Demokratik düşünceler Bu bağlamda küresel dinamiklerin genel olarak yöntem alanında açtığı kültür ve zihniyet değişiminin, kamu yönetimini yükselen yeni; Özgürlükçü Demokratik düşünceler
Hareket paraleninde Rekabet Girişimcilik Özelleştirme Yerleştirme Gibi piyasa ideolojisi eksenli değerler üzerinde yeniden yapılanmaya zorladığıdır.
Kaynakların etkili kullanımı Kalite Önceliğini Müşteri tatmini Bu alanda; Esnekliği Karlılığı Verimliliği Kaynakların etkili kullanımı Kalite Önceliğini Müşteri tatmini İnsan odaklılığı Esas alan bir dizi yönetim yaklaşımını beraberinde getirdiği önceliklidir.
Küreselleşmenin Kamu Yönetimi Üzerinde Yarattığı değişim Kamu hizmetleri alanında yeniden yapılanma düşüncesinin yerleşmesi, küreselleşmenin getirdiği değişimin doğal bir sonucudur. Çok yönlü toplumsal, ekonomik, siyasal, teknolojik ve kültürel boyutların olan küreselleşme, tüm sistemleri yapıları ve kurumları etkilediği gibi kamu yöntemlerini de etkilemiş ve değişime zorlamıştır
Kamu Kesimiyle Özel Kesimin Bütünlüğü ve Karşılıklı Etkileşimleri Kamu yönetiminde değişim sorunu ele alınırken, toplumsal ve siyasal düzen içinde kamu kesimiyle özel kesimin bir bütün oluşturmasıdır. Buna göre; ilk önce sanayi işletmelerinde uygulama alanları bulunan, daha sonra mal ve hizmet üreten tüm işletmelerde müşteri tercihlerine duyarlı ve kalite odaklı yönetimin kamu kesiminde yaygınlaşmıştır.
Kamu yönetiminin gelişme alanındaki bu belirleyici rolü dikkate alındığında müşteri memnuniyetinin arttırılmasını ve kalite düzeyinin yükletilmesi en önemli unsurlardandır.
Geleneksel Kamu Yönetiminin Karşılaşılan Sorunlarım Aşılmasındaki Yetersizliği Geleneksel kamu yönetiminin değişim gereklerini ve kaliteli kamu hizmeti taleplerini karşılamadaki yetersizliği, ABD’de hükümet tarafından yapılan çalışmada; Mevcut yapının halkın ihtiyacını karşılamaktan karşı sarsılan güvenlerini tekrar kazanmaları için köklü ve kapsamlı bir yapılanma hareketine gidilmesi gerekmektedir.
Vatandaşların ,Temel Hak ve Özgürlükler, Siyasal Katılma ve Kaliteli Hizmet Yönündeki Talepleri Kamu yönetimlerinin, tarihsel olarak sanayi çağından bilgi çağına geçiş,siyasal alanda duvarların yıkılması ve temel hak ve özgürlüklerin yaygınlaşması,ekonomik alanda tüketim odaklı yeni dünya düzeninin kurulması biçiminde kendisini gösteren ve esas itibariyle “bireyin yeniden keşfi ” anlamını taşımaktadır.
Değişim Karşısında Ayakta Kalabilme Arayışları Kamu kuruluşlarının bir taraftan bireysel ve örgütsel ihtiyaçları karşılarken, diğer taraftan çevreden gelen baskılar karşısında; Dengeleri koruyarak kendilerini geliştirirler Stratejik yöntemi başarabilme
Özelleştirme Hareketlerinin Yaygınlaşması 1980 sonrasında ekonomik ve siyasal liberalizm ile girişim özgürlüğü çerçevesinde ekonomik alanda kamu otoritesinin belirleyiciliğinden piyasa düzeninin hakimiyetine geçişi simgeleyen friedmancı ekonomi politikaları, tüm ülkelerde özelleştirme hareketlerine hız kazandırmıştır.
Tasarrufun ve Verimliliği Artırılması Gereği Kamu kesiminin aşırı büyümesi ekonomik süreç içerisinde kamu ekonomisinin nibi ağırlığın artırmasına kamu gelirlerinin önemli bir bölümünü genişleyen devlet faaliyetleri personel istihdamı ve kamu giderleri için harcanmasına neden olmakta bu da yüksek vergi borçlanma gereği bütçe açıkları yüksek faiz ve enflasyon ve gelir dağılımının bozulmasını beraberinde getirerek toplumsal, siyasal ve ekonomik sistemin yozlaşmasına neden olmaktadır.
Nitelikli Personel İstihdamına Duyulan İhtiyaç Nitelikli personeli çalıştıramaması, kamu kesiminin en köklü ve yaygın sorunlarından birisidir. Yetenekli ve gerekli nitelikleri taşıyan personelin kamuda tutulamayışının en önemli prim vermeyen ücretlendirme sistemi, motivasyon eksikliği, inisiyatif kullanma ve yönetime katılma ortamının bulunmayışı sayılabilir.
Siyasal ve Yönetsel Karar Mekanizmalarına Katılımın Sağlanması Kaliteyi ve müşteriyi memnuniyetini sağlamaya yönelik yaklaşımların özünde; tolumdaki tüm bireylerin tüketici ya da iç müşteri sıfatıyla gerek kamu kesiminde gerek özel kesimde, yönetsel ve siyasal karar mekanizmalarına en yüksek düzeyde katılımlarının sağlanması esastır.
KAMU YÖNETİMİNİN GELENEKSEL BÜROKRATİK YAPISINDAN DOĞAN SORUNLAR Taşıdığı açıklık, objektiflik, tarafsızlık, kurallara bağlılık ve kişisellikten uzak olma özellikleri nedenleriyle bazı yararlar sağlayan ve yalnızca kamu kesiminde değil büyük ölçekli özel kesim kuruluşlarında da uygulama alanı olan bürokrasinin gerek geleneksel kamu yönetimi ile özdeşleşen uygulama biçimlerinde gerekse toplumsal, ekonomik ve siyasal sistemlerle olan yapısal ilişkilerden doğan olumsuz sonuç ve yansımaları büyük ölçüde bürokrasiye teorik düzeyde yönetilen eleştirilerinde yansıtacak biçimde yansıtılır.
Eski Kamu Yönetimi? Karmaşık ve Büyük Merkezi ve Bürokratik Pahalı ve Etkin Değil Hükmedici, Bireysel İnisiyatife engel Duyarlı değil, vatandaşın sosyal sorunlarını ve ihtiyaçlarını ihmal eder
Yeni Kamu Yönetimi? Yalın ve Küçük Girişimci ve Kurumsal Yönetime önem verir Ekonomik ve Etkin Bireysel İnisiyatife imkan tanır, vatandaşı güçlendirir Bireysel ihtiyaçlara ve müşteri memnuniyetine önem verir
ULKEMIZE BAKILDIGINDA Ülkemizde yeniden yapılanma çabaları yeni değildir. Cumhuriyetin ilk yıllarında gerçekleştirilenler dışarıda bırakıldığında dahi 1960'lardan itibaren bir çok proje yapılmıştır. Bunların en ünlüleri 1960'larda ortaya konan MEHTAP ve 1980'lerde hazırlanan KAYA projeleridir. Ayrıca, Kalkınma Planlarının hemen hepsinde yeniden yapılanmaya yer verilmiştir. 2003 yılından bu yana Türkiye'nin gündeminde bulunan çalışmaların temelinde ise; -Dünyadaki gelişmeler, -Ülkemizin içinde bulunduğu durum, -Acil Eylem Planı, -58 ve 59. Hükümetlerin Programları bulunmaktadır.
Bütün bu gelişmeler dikkate alındığında; -Dünyada ve ülkemizde yaşanan değişimlere uyum sağlanması, -Küresel bir aktör olunabilmesi, -Kamu hizmetlerinde etkili ve verimli bir yapı oluşturularak vatandaş ile devlet arasındaki güvenin tesis edilmesi, kaçınılmaz hale gelmiştir.
KAMU YÖNETİMİ REFORMU SÜRECİ -Kamu yönetimi reformu bir süreç içerisinde, -Çok sayıda düzenlemelerin yapılması, -Zihniyet dönüşümünün gerçekleşmesi, ile başarılabilir.
KAMU YÖNETİMİ REFORMUNUN KAPSAMI 2003 yılında tartışmaya açılan Kamu Yönetiminde Yeniden Yapılanma çalışmalarının kapsamı çok geniş tutulmuştur. I) Merkezi İdare ile Mahalli İdarelerin görev, yetki ve sorumluluklarının yeniden belirlenmesienı II) Merkezi idare kuruluşlarının iş ve işlem süreçlerinin belirlenmesi ve kamu hizmetlerindeki bürokrasi ve kırtasiyecilikle mücadele edilmesi, III) Mevzuat reformu gerçekleştirilerek, mevzuatın sadeleştirilmesi, basitleştirilmesi, kodifiye edilmesi ve düzenlemelerin getirdiği idari yüklerin azaltılması, IV) İnsan Kaynakları Yönetiminin Yeni Kamu Yönetimine göre yenilenmesi (sosyal güvenlikleri dahil)