VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEM VE TEKNİKLERİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
DOÇ. DR.MEHMET ERDOĞAN AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
Advertisements

STRES SINAV KAYGISI KARACASU LİSESİ Rehberlik Servisi.
TEMEL EĞİTİMDEN ORTAÖĞRETİME GEÇİŞ Öğrencilerin aldıkları puanlar kadar yaptıkları doğru tercihler de iyi bir liseye adım atmalarına yardımcı olacaktır.8.sınıf.
/ 151 EğitimYöntemleri Şifa Üniversitesi Sağlık Bilimleri Yüksekokulu Eğitici Eğitimi Kursu Eylül 2015.
Materyal Hazırlama Yönergesi Nisan, Materyal Ödevi2 Materyal Hazırlama Hazırlanan materyal vize sınavı yerine geçecek. Materyal ödevlerinin en son.
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
TEOG YAKLA Ş IRKEN 7. SINIF TEOG B İ LG İ LEND İ RME SEM İ NER İ.
TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ. Test çözmede 3 unsur önemlidir.
AKIL (ZİHİN) HARİTASI.
RADAR EĞİTİM DANIŞMANLIK 1 YAPILANDIRMACI ÖĞRENME YAKLAŞIMI.
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
SOLUNUM VE GEVŞEME EGZERSİZLERİ İLE ETKİLİ MÜZİK EĞİTİMİ AYŞEN ÜMİT İSTANBUL BİLİM VE SANAT MERKEZİ Müzik Mentoru.
Literatür taramasının önemi  Daha önce neler yapıldığını çıkarmaya çalışmayan araştırmacılar alanlarında önemli katkı sağlama fırsatından yoksun kalırlar.
KENDİMİZİ TANIMAK MESLEKLERİ TANIMAK MESLEK SEÇİMİNİN ÖNEMİ SEÇMEK İSTEDİĞİM MESLEKLER HAKKINDA NERELERDEN BİLGİ ALABİLİRİM.
2 3 Ders Çalı ş ma İ le İ lgili Yakınmalar Ders Çalışmaya Başlayamıyorum Ders Çalışmayı Sürdüremiyorum Çalıştığım Halde Başarılı Olamıyorum…
ZAMAN YÖNETİMİ-2 Yrd. Doç. Dr. Özlem BALABAN. Zaman Yönetimi Süreci 1-Zaman kullanım analizi: Amaç, zamanın nereye harcandığını belirlemektir. Bireyler.
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YOLLARI Zeynep KAHYA Rehber Öğretmen.
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA NASIL OLUR? EYYÜBİYE REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ.
Dünya engelliler günü. Engelli Olmak Bir Engel Mi?
BİLGİ :Öğrenme ile kazanılır.Tekrar ile pekiştirilir. Test çözme tekniğini kullanmanın temelini teşkil eder. YORUM: Öğrenilen ve tekrar ile pekiştirilen.
ARİF ÇINAR REHBER ÖĞRETMEN 1 VERİMLİ DERS ÇALIŞMA TEKNİKLERİ.
ETKİN VE VERİMLİ DERS ÇALIŞMA TEKNİKLERİ
Uzun ve yorucu bir okul döneminden sonra çocuklar nihayet tatile girdi. Ancak sınavlar, dersler, erken kalkma gibi birçok zorluğun geçici bir süreyle.
Çok çalışmak Etkili çalışmak Zamanı amaç doğrultusunda planlı ve programlı kullanmaktır. “Etkili çalışma” programı içinde eğlenmeye, dinlenmeye, aileye,
PROJE TABANLI ÖĞRENME ATÖLYESİ
Okul Deneyimi Dersi Eser Çeker (Uz.).
KAVRAM HARİTALAMA Doç.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
AKVARYUM TEKNİĞİ.
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
SINAV KAYGISI VE BAŞETME YOLLARI
Proje Oluşturma ve Yönetimi Bilişim Teknolojileri Öğretmeni
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA ALIŞKANLIKLARI GELİŞTİRME
Okul Deneyimi Dersi Eser Çeker (Uz.).
Proje Oluşturma ve Yönetimi
Öğretimin Uyarlanması
BARALAR.
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
Atatürk Anadolu Lisesi Ali Yılmaz Okul psikolojik Danışmanı
YAŞAM BECERİLERİ -Öfke kontrolü -“Hayır” diyebilme -Israrlara karşı koyabilme -Kendini ortaya koyma -İletişim becerileri -Sorun çözme -Stresle başa.
KOCASİNAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
PROGRAMLI ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ VE DİKKAT SÜRESİ
K.İ.H.O. REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMA HİZMETLERİ
Fahri TEKİNOL PSİKOLOJİK DANIŞMAN
SINAV KAYGISI.
CEYLANPINAR ANADOLU LİSESİ
Etkili Ders Çalışma Yöntemi Nasıl Olur?
TEOG (Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş)
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
Kanuni Sultan Süleyman İmam Hatip Ortaokulu Rehberlik Servisi
PENDİK REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Proje Oluşturma ve Yönetimi
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
DERS NASIL ÇALIŞILIR PINAR HIZLI Psikolojik Danışman.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
ÖĞRETİMDE PLANLAMA.
GÜDÜLENME-MOTİVASYON
Verimli Ders Çalışma Seminerine Hoş Geldiniz
İSTASYON YÖNTEMİ.
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ 7.D.1. Özgün Ürünümü Tasarlıyorum.
Geçerlik ve Kullanışlılık
ÖĞRETİM İLKELERİ.
Geliştirme Genel Müdürlüğü
VERİMLİ ÇALIŞMA TEKNİKLERİ BAŞARI SUNU
B. ÇEŞİTLİ ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
öneriler Sınıfların tüm öğrencileri içerecek biçimde düzenlenmesi
BELLEK.
Geliştirme Genel Müdürlüğü
KİMYA DERSİNİ SEVMENİN YOLU
SINAV KAYGISI VE ÇOCUK RUH SAĞLIĞI
Sunum transkripti:

VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEM VE TEKNİKLERİ

Her işin bir yöntemi ve tekniği vardır Her işin bir yöntemi ve tekniği vardır. Hayatımızın önemli bir bölümünü kapsayan okul ve ders çalışma ile ilgili yöntem ve teknikleri bilmek, öğrenmek bizlerin daha az enerji harcayarak amaçlarımızı gerçekleştirmemizi sağlayacaktır.

DERS ÇALIŞMADA VERİM ELDE ETMENİN YOLLARI

1. Motivasyon 2. Çalışma Ortamının Düzenlenmesi 3. Planlı çalışmak 4. Tekrar 5. Etkin okuma ( İSOAT)

1. motivasyon Motivasyonumuzu artırmak için 1. Amaçlarımızı belirlemeliyiz. 2. Başarılı olduğumuz zaman kendimizi ödüllendirmeliyiz. Bir başarısızlığa uğradığımız zaman, başarabileceğimizi unutmamalıyız. 3. Sevmediğimiz ya da zorlandığımız bir dersi çalıştıktan sonra sevdiğimiz bir şeyi yaparak kendimizi ödüllendirip kendimizi, takdir etmeliyiz.

2. Çalışma Ortamının Düzenlenmesi 1. Çalışmaya başlamadan önce çalışma ortamının hazırlanması gerekir. 2. Çalışma odası mümkün olduğu kadar fazla sıcak ya da soğuk olmamalı, iyi havalandırılmalı ve sessiz olmalıdır. 3. Çalışma masası ve yüksekliği kişinin boyuna göre ayarlanmalıdır. 4. Ders çalışırken müzik dikkati dağıtır. 5. Ders çalışma ortamındaki poster, afiş ve resimler dikkatin dağılmasına öğrencinin hayal dünyasına kaymasına neden olur.

2. Çalışma Ortamının Düzenlenmesi 6. Ders çalışma odası bulunmayanlar için bir ders çalışma köşesi hazırlanmalıdır. Çalışma köşesi en az, yazı yazılacak bir masa ve çalışma için el altında bulunması gerekenleri koyabilecek ilave bir üniteden oluşur. 7. Çalışmaya başlamadan önce, çalışma sırasında gerekli olabilecek bütün malzemelerin el altında bulundurulması, dikkatte kopmalara yol açacak kesintileri önlemek açısından yararlıdır.

2. Çalışma Ortamının Düzenlenmesi 8. Tıka basa tok bir şekilde ders çalışmak verimli olmayacaktır. Çünkü midenin dolu olması, kanın mide damarlarına birikmesine neden olur ve uyku yapar. 9.Sınavlara çalışırken “Bu sınavda başarılı olabilecek miyim?” “Başaramazsam annemin, babamın yüzüne nasıl bakarım?” ve buna benzer düşünceler öğrencinin zihnini meşgul eder. Bu durumda öğrencinin kendi kendine şu soruları yöneltmesi gerekir: “ Bu düşünceler benim çalışmamı kolaylaştırıyor mu?, “Bu düşünceler amacıma hizmet ediyor mu, bana yardımcı oluyor mu? Sorularını sorması gerekir. Yanıt hayır olacağına göre bu düşüncelerden uzaklaşıp çalışmaya yönelmek gerekir.

3. Planlı çalışmak Başarılı olmak için planlı çalışmak şarttır. Dönemlik, haftalık ve günlük plan mutlaka yapılmalıdır. Herkesin programı ihtiyaçlarına ve önceliklerine göre farklı olacaktır. Plan yapmadan önce öğrenci günlük alışkanlıklarını değiştirmeden dürüst olarak ne yaptığını yazmalıdır. Yaptığı etkinlikler için gerekli süreleri saptamalıdır.

BİR GÜNLÜK DERS ÇALIŞMA PLANI ÖRNEĞİ Sabah 10:00 ve öğleden sonra 15:00 saatleri civarında zihinsel enerji yüksektir. Bu durum dikkate alınarak, belirtilen saatlere ciddi çalışmalar yerleştirilmelidir.

Zihinsel Çalışmada Saatlere Göre Verim Grafiği

“ÇALIŞMA SÜRELERİNİZİ 40 DK DERS +10 DK TEKRAR+10 DK DİNLENME” ZAMANI AYARLA DİKKATİN ZAYIFLAMASI VE SÜRDÜRÜLEMEMESİ DURUMUYLA KARŞILAŞMAMAK İÇİN “ÇALIŞMA SÜRELERİNİZİ 40 DK DERS +10 DK TEKRAR+10 DK DİNLENME” OLARAK AYARLAYINIZ.

öğrenmenin başladığı nokta Sürekli ders çalışmak iyi öğrenmek demek değildir! Dinlenmeye vakit ayırmak gerekir. Bu nedenle dinlenme aralarına dinlendirici boş zaman uğraşlarına ve spora da yer vermek gerekir, bu bireyi uyumlu ve başarılı yapar… 100% Planlanmış aralar verildiği zamanki hatırlama eğrileri 75% ZAMANI AYARLA İki saat hiç ara verilmediği zaman hatırlama eğrisi 50% İki saatten fazla hiç ara verilmeden çalışılan hatırlama eğrisi 25% 0% 1 saat 2 saat öğrenmenin başladığı nokta

4. Tekrar Yapılan araştırmalar çok iyi öğrenilen bir bilginin bile %70’inin bir saat içinde, %80’nin 24 saat içinde unutulduğunu göstermiştir. Öğrenilen bilgilerin istenen düzeyde tutulabilmesi için düzenli bir tekrar programı uygulanması gerekir. İlk tekrarın hemen ilk öğrenme seansının arkasından yapılması gerekir. 40 dakikalık bir öğrenme seansının arkasından yapılan 10 dakikalık bir tekrar, öğrenilen bilginin 24 saat saklanmasını sağlar.

Düzenli tekrarlarla hatırlanan miktarın sürekli üst düzeyde tutulması 10% 0% 10 dak 1 gün 7 gün 30 gün 6 ay öğrenmenin başladığı nokta

SINAVDAKİ BAŞARI DERS BAŞINDA GEÇİRİLEN SÜREYE DEĞİL YAPILAN TEKRAR SAYISINA BAĞLIDIR.

5. Etkin okuma ( İSOAT) Bu yöntem kitaptan okuyarak öğrenmeyi kolaylaştıran ve sınav başarısını yükselten bir yöntemdir. İ- İzle, S- Sor, O- Oku, A- Anlat, T- Tekrarla.

BİRİNCİ ADIM “İZLE” DİR Bu adım kitapta o konu içinde ne anlatılmak istendiğini anlamak 2-4 dakikalık süreyle hızlı bir “göz atma” işlemidir. Bunun için göz gezdirme tekniğiyle bütün yazıyı değil, konu başlıklarını, koyu dizilen yerleri, resim altlarını okumanız beklenmektedir.

İKİNCİ ADIM “SOR” BASAMAĞIDIR Bir yazıyı veya konuşmayı daha iyi anlayabilmek için kişinin kafasında sorular sorması gerekir. Kafanızda sorular olmadan bir konuyu anlamanız zordur. Bu sebeple konuyu hızlı okuyarak göz attığınız sırada edindiğiniz izlenime dayanarak sorular çıkartın. Ana ve ara başlıklar kolayca soruya dönüşebilir. Yazıda geçen tanımlar tipik sınav sorularıdır. Ayrıca benzerlik veya farklar ile ilgili sorular çıkartabilirsiniz.

ÜÇÜNCÜ ADIM “OKU” ADIMIDIR Bu aşamada çıkartmış olduğunuz sorulara cevap vererek okuyun ve verdiğiniz cevapları ana fikir ve temel kavramları içine alacak şekilde anahtar kelimelerle kağıt veya kartonunuza kaydedin. YAŞASIN, FISTIKÇI ŞAHAP, İSOAT gibi. Okurken kitabınıza acımayın ve işaretlemeler yapın. Öğretmeninizin önem verdiğini bildiğiniz kısımlara işaretler koyunuz ( + ,yıldız, üçgen ,”önemli “ vb. gibi ). Ana fikir ve temel kavramlara karşı duyarlı olun. Çoğunlukla, sonuç olarak, özetle, her zaman, bu sebeple gibi kelimelerin arkasından konuyla ilgili önemli fikirlerin geldiğini unutmayın. Bu aşamanın konusunun hacmine göre 15-25 dakika da tamamlanması gerekir.

DÖRDÜNCÜ ADIM “ANLAT” BASAMAĞIDIR Bu basamakta kitabınızı kapatın aldığınız notlara dayanarak konuyu yüksek sesle anlatın. Bu anlatım sırasında ana fikir, temel kavram ve anahtar kelimelerin ağzınızdan çıkması esastır. “Nasıl olsa öğrendim “ diye düşünerek bu aşamayı bir zaman kaybı olarak görmeyin. İnsanın hafızasından kaynaklanan sebeplerden ötürü yeni öğrendiklerini yarısından fazlasını ilk bir saat içerisinde unutmaktadır. Hafızanın bu özelliğini yenmek için alınacak tek önlem “uygun tekrarlardır”. Bu aşamada yapılan tekrar hafızada ki yeni bilginin pekişmesine imkân verir. Bu işlemin de 4-5 dakika sürmesi gerekir.

BEŞİNCİ ADIM “TEKRAR “ LARDIR Bu aşamada not ve kartonlarınızı kaldırarak öğrendiklerinizi anlatmaya çalışın. Hafızanızdan tekrarlamadığınız bilgiyi sınavda hatırlamanız mümkün değildir. Bu sebeple kendinize neyi ne ölçüde öğrendiğinizi dürüst olarak görme ve değerlendirme fırsatı verin. Eğer hatırlayamadığınız yerler varsa bunları not alın ve tekrar göz atın. Öğrendiğinizden emin olmak için sorunun ana fikri ve anahtar kelimeleri çağrıştırması ve diğer bilgilerin zincirleme olarak hatırlanması gerekir.

Yararlanılan Kaynaklar *Binnur YEŞİLYAPRAK (2000): Eğitimde Rehberlik Hizmetleri. Nobel yayın dağıtım. *Acar BALTAŞ (2001): Üstün Başarı. 19.Baskı. Remzi Kitabevi. *Suat AYDIN (1998): Eğitimde Uygulamalı Rehberlik. 3.Baskı. Barış basım yayın dağıtım.