EĞİTİM ÖĞRETİMDE TEMEL KAVRAMLAR

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Öğretim yöntem ve teknikleri
Advertisements

Spor Pedagojisi.
DÜZ ANLATIM - KONFERANS
DRAMA 1.HAFTA EĞİTİMDE DRAMA Hazırlayan: Dr. Uğur Altay MEMİŞ.
ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ EGIT215
HAZIRLAYAN EMEL DOKUR MERMERDAŞ
Yetişkin Eğitiminde Öğretim Yaklaşım, Yöntem ve Teknikleri.
İlköğretim Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı
Öğretimde Kullanılan Yöntemler
Eğitim Bilimlerine Giriş.
Öğretimde Kullanılan Yaklaşımlar (Stratejiler)
Örnek Olay Öğretim Yöntemi
Problem Çözme Becerileri
TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE KULLANILAN STRATEJİ, YÖNTEM VE TEKNİKLER
EGIT 450 Öğrenci Merkezli Eğitim
MERHABA.
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
Öğretim Durumlarını Planlama
YANSITICI DÜŞÜNME.
PROBLEME DAYALI ÖĞRENME
Evrim Suna ARIKAN Özlem YAŞAR UĞURLU
ÖĞRETİM STRATEJİLERİ Murad TİRYAKİOĞLU.
Öğretim Teknikleri - III
ÖĞRENCİ MERKEZLİ EĞİTİM
Araştırma Yoluyla Öğretim Stratejisi
ÖĞRETİMDE STRATEJİ Ali ÇELiK (Biyoloji).
ELEŞTİREL DÜŞÜNME BECERİLERİ VE DAVRANIŞLARI
BİLGİSAYAR DESTEKLİ EĞİTİM UYGULAMALARI
Öğretim İlke ve Yöntemleri
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
YETİŞKİN ÖĞRENMESİ Prof. Dr. R. Cengiz Akçay.
EĞİTİM BİLİMİNE GİRİŞ Dr. Kerim Karabacak
BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM.
ÖĞRETİM STRATEJİLERİ Uz. NÜKET GÜNDÜZ.
Eğitim Durumlarının Düzenlenmesi
HAYAT BİLGİSİ VE SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
Eğitim Sisteminde Öğretmenin Rolü
ÖĞRETİM STRATEJİSİ, YÖNTEM ve TEKNİKLER
Öğretim Yöntemleri Anlatım, Tartışma, Örnek Olay İncelemesi, Problem Çözme, Proje Temelli Öğretim, İşbirliğine Dayalı Öğretim, Gösterip Yaptırma..
Yetişkinlerde gelişim ve öğrenme 2
Probleme Dayalı Öğrenme
MÜZE BİLİNCİ VE MÜZELERLE EĞİTİM
Öğretim Stratejileri Sunuş Yoluyla Öğrenme Buluş Yoluyla Öğrenme Araştırma İnceleme Yoluyla Öğrenme Dr. Kerim Karabacak.
BASAMAKLI ÖĞRETİM PLANI
Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY
2 .BÖLÜM ÖĞRENME KURAMLARI VE YENİ MEB PROGRAMI Hazırlayanlar: Ahmet Ataç Gülenaz Selçuk Cihan Çakmak İhsan Yılmaz.
Eğitimde Hedefler Hedef Alanları
Bilişim Teknolojileri Öğretim Yöntemleri. Öğretim Yöntemi Nedir?  Hedefe ulaşmak için izlenecek önceden belirlenmiş yol.(Oğuzkan,1981)  Bir sorunu çözmek,
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
EĞİTİMDE YARATICI DRAMA
Program Geliştirmede Temel Kavramlar
Kurumsal Kültür Yapılandırma Projesi
Yapılandırmacılık (Oluşturmacılık / Constructivism)
BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM
Yapılandırmacı Öğrenme
Deney Bilimsel bir gerçeği kanıtlamak için yapılan deneyler, bilimsel olayların çocuklar tarafından somut bir şekilde yapılmasını sağlamakta ve çocukların.
Eğitimde Teknoloji Kullanımı
Eğitim Sisteminde Öğretmenin Görevleri, Rolleri ve Yeterlikleri
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
Kültür Toplumu oluşturan insanın öğrendiği, bilgi, sanat, gelenek, görenek ve benzeri yetenek, beceri ve alışkanlıkları içine alan karmaşık bir bütündür.
EĞİTİM ÖĞRETİMDE TEMEL KAVRAMLAR
1 Yetişkin Eğitiminde Öğretim Yaklaşım, Yöntem ve Teknikleri. Yrd.Doç.Dr. Esed YAĞCI Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Bölümü Eğitim Programları ve Öğretim.
ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ TEMEL KAVRAMLAR
Pedagojİk Formasyon Sertifika programI ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ Hafta II – 2. Bölüm Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
Programdan Sorular.
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
Öğretim Yöntemleri Prof. Dr. Recai Doğan.
Eğitimde Hedefler Hedef Alanları
1 EĞİTİMDE YARATICI DRAMA EĞİTİMDE YARATICI DRAMA.
Sunum transkripti:

EĞİTİM ÖĞRETİMDE TEMEL KAVRAMLAR T.C. MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü HALK EĞİTİMİ MEREKEZLERİ ÖĞRETMEN VE USTA ÖĞRETİCİ ORYANTASYON EĞİTİMİ KURSU EĞİTİM ÖĞRETİMDE TEMEL KAVRAMLAR İsmail ÇİNPOLAT Turhal Halk Eğitimi Merkezi ve Akşam Sanat Okulu Müdürü (Yetişkin Eğitimi Formatörü)

EĞİTİM ÖĞRETİMDE TEMEL KAVRAMLAR Kasıtlı kültürleme süreci olarak da ifade edilen eğitim, bireyin davranışlarında kendi yaşantısı yoluyla kasıtlı olarak istendik davranış değişikliği yaratma sürecidir. İnsan Yaşantı Süreç Davranış

EĞİTİM ÖĞRETİMDE TEMEL KAVRAMLAR Kültür Kültür; toplumu oluşturan insanın öğrendiği bilgi, sanat, gelenek, görenek ve benzeri yetenek, beceri ve alışkanlıkları içine alan karmaşık bir bütündür. Kültür, doğumdan sonra kazanılır ve öğrenilir, nesilden nesile aktarılır. Yani toplumsal bir mirastır.

EĞİTİM ÖĞRETİMDE TEMEL KAVRAMLAR Hedef Hedef, bireyde bulunmasını istediğimiz, eğitim yolu ile kazandırılabilir nitelikteki istendik özelliklerdir. Hedefler; Uzak Hedefler (Ülkenin politik felsefesi) Genel Hedefler (Eğitimin – Okulun genel hedefleri) Özel Hedefler (Derse özgü hedefler) Hedeflerler yapılandırılırken toplum, birey ve konu alanlarının beklenti, ihtiyaç ve isteklerine göre yapılandırılmalıdır.

EĞİTİM ÖĞRETİMDE TEMEL KAVRAMLAR Öğrenme Öğrenme; bireylerin çevreleri ile etkileşimleri sonucunda davranışlarındaki kalıcı değişimdir. Öğrenmenin gerçekleşebilmesi için; Davranışlarda gözlenebilir bir değişme olması, Davranıştaki değişmenin nispeten sürekli olması, Davranıştaki değişmenin yaşantı kazanma sonucunda olması, Davranıştaki değişmenin yorgunluk, hastalık, ilaç alma vb. gibi etkenlerle geçici bir biçimde meydana gelmemesi, Davranıştaki değişmenin sadece büyüme sonucunda oluşmaması gerekmektedir.

EĞİTİM ÖĞRETİMDE TEMEL KAVRAMLAR Öğretme Öğretme, herhangi bir öğrenmeyi kılavuzlama veya sağlama faaliyetidir. Öğretimin amaçları: Bireylere belirlenen bilgi, beceri, davranış ve değerler kazandırabilme. Bireylerin ruh, beden, zihin, düşünme, karar verme, karakter, kişilik ve sosyal yeteneklerini geliştirebilme. Bireylere öğrenmesini öğretebilme. Bireysel ihtiyaçları, sorunları, toplumun isteklerini tanıma ve bu ihtiyaçlara cevap verebilme. Bireylerin güdülerini bilinçli bir surette düzenleyerek geliştirebilme. Bireylerin yaparak ve yaşayarak iş içinde hayat işlerine hazırlayabilme. Okulun eğitim ihtiyaçlarını gerçekleştirebilmek için gerekli olan bütün önlemleri alabilme.

EĞİTİM ÖĞRETİMDE TEMEL KAVRAMLAR Öğretim Yaklaşımları (Strateji) Öğretim Yöntemleri Öğretim Teknikleri

EĞİTİM ÖĞRETİMDE TEMEL KAVRAMLAR YAKLAŞIM (Strateji): Dersin hedeflerine ulaşmayı sağlayan oldukça genel bir yoldur. YÖNTEM: Öğrenme ünitesinin hedeflerini gerçekleştirmek amacıyla teknikleri, içeriği, araç-gereç ve kaynakları ilişkili bir biçimde hizmete sunan bir öğretme yoludur. TEKNİK: Öğretim materyallerini sunmada ve öğretim etkinliklerini yapılandırmada izlenen özel bir yoldur.

EĞİTİM ÖĞRETİMDE TEMEL KAVRAMLAR Sunuş Yoluyla Öğretim Yaklaşımı / strateji Buluş Yoluyla Öğretim Yaklaşımı / strateji Araştırma Yoluyla Öğretim Yaklaşımı / strateji

EĞİTİM ÖĞRETİMDE TEMEL KAVRAMLAR SUNUŞ YOLUYLA ÖĞRETME YAKLAŞIMI /strateji) Bu yaklaşım, okullarda çok yaygın bir şekilde bilginin aktarılması, kavram, ilke ve genellemelerin açıklanmasında kullanılmaktadır. Sunuş yoluyla öğretmede bilgilerin düzenlenmiş, sıralanmış olması gerekmektedir. Öncelikle genel ilke ve kavramlar verilir,bunu ayrıntılı bilgilerin kazandırılması izler.

EĞİTİM ÖĞRETİMDE TEMEL KAVRAMLAR Sunuş yoluyla öğretme, açıklama gerektiren her durumda başarıyla uygulanabilecek bir yaklaşımdır. Sunuş yoluyla öğretim öğretmenlerin büyük bir çoğunluğu tarafından kullanılmaktadır. Bu yaklaşıma göre anlamlı öğrenmenin gerçekleşmesi için, verilecek bilgilerin aşamalılık ilişkisine göre sıralanarak öğrenciye sunulması gerekir. Bu ise genelden özele doğru bir sıra izlenerek sağlanır.

EĞİTİM ÖĞRETİMDE TEMEL KAVRAMLAR Sunuş yoluyla öğretim yaklaşımında, öğretmen önce temel kavramları, ilkeleri ve olguları öğretir, daha sonra örnekler vererek kavramlar, ilkeler ve olgular arasındaki temel benzerlik ve farklılıkları buldurmaya çalışır. Bu yaklaşımın en önemli yönü öğrencilere kısa zamanda çok fazla bilginin kazandırılması ve anlamlı öğrenmenin sağlanmasıdır. Öğretmenlere zamandan ekonomi sağlar. Bu yaklaşım özellikle öğrenciler için yeni olan kavram ve ilkelerin öğretiminde etkili bir şekilde kullanılabilir.

EĞİTİM ÖĞRETİMDE TEMEL KAVRAMLAR BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETME YAKLAŞIMI / strateji Bu yaklaşım, öğrenci etkinliğine dayalı güdüleyici bir öğretme yaklaşımıdır. Öğretmen, öğrencinin öğrenme sürecine etkin katılmasını buluş yoluyla öğrenme stratejisini kullanarak sağlayabilir. Burada öğretmenin temel görevi öğrenciyi yönlendirmek ve cevabı buldurmaktır.

EĞİTİM ÖĞRETİMDE TEMEL KAVRAMLAR Bu yaklaşımda öğretim, öğrencilerin merakını uyandıracak bir problemle başlar. Problem, öğrencinin merakını sürekli tutacak ve başarma duygusunu doyuracak derecede olmalıdır. Öğrenci keşfetme heyecanını duyabilmelidir. Aslında buradaki keşfetme yeniden bulmadır. Öğrenciler daha önceden araştırılmış bir gerçeği kendileri için araştırırlar. Öğrenci, bir problemi çözerken bilim adamı gibi çalışır, ilkeleri ve genellemeleri kendisi bulur. Böylece ilerdeki yaşantısında da bu düşünce tarzını kullanabilir.

EĞİTİM ÖĞRETİMDE TEMEL KAVRAMLAR ARAŞTIRMA-İNCELEME YOLUYLA ÖĞRETME YAKLAŞIMI Bu yaklaşım öğrencilerin araştırma ve inceleme yapmalarına ağırlık veren bir öğretim yaklaşımıdır. Öğretmen bu yaklaşımda yol gösterici, yönlendirici, rehber konumundadır. Böylece, öğrenci araştırma yoluyla bir problemin nasıl çözüleceğini öğrenmiş olur. Bu yaklaşım yoluyla öğrenci, sadece belli konularla ilgili problemlerin çözümünü öğrenmekle kalmaz, gelecekte karşılaşacağı problemlerin çözüm yolunu da öğrenir.

EĞİTİM ÖĞRETİMDE TEMEL KAVRAMLAR (ARAŞTIRMA-İNCELEME YOLUYLA ÖĞRETME) Bu yaklaşıma göre yapılacak bir araştırma dört bölümden oluşur: Problemin tanımlanması. Denencelerin (hipotez) kurulması Verilerin toplanması. Verilenlerin analizi ve denencelerin test edilmesi.

EĞİTİM ÖĞRETİMDE TEMEL KAVRAMLAR ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ Anlatım Tartışma Örnek Olay Gösterip Yaptırma Problem Çözme

EĞİTİM ÖĞRETİMDE TEMEL KAVRAMLAR ÖRNEK OLAY YÖNTEMİ Gerçek hayatta karşılaşılan problemlerin, eğitim ortamında çözülmesidir. Gazete haberi, tutanak, öykü, kanun maddesinin yorumu vb. örnek olay için bir araç olabilir!

EĞİTİM ÖĞRETİMDE TEMEL KAVRAMLAR GÖSTERİP YAPTIRMA YÖNTEMİ Bir işlemin uygulanmasını; bir araç-gerecin çalıştırılmasını önce gösterip açıklama, sonra da katılımcıya alıştırma ve uygulama yaptırarak öğretme yoludur. Kazandırılacak beceriler, önce eğitici tarafından yapılarak katılımcılara gösterilmelidir. Her katılımcıya; istenilen beceriyi kazanması için, yeterli zaman ve tekrar yapma şansı verilmelidir.

EĞİTİM ÖĞRETİMDE TEMEL KAVRAMLAR PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİ Problem çözme; bilimsel yöntem, eleştirel düşünme, karar verme, sorgulama süreçlerini içermektedir. Bu yöntem öğrenci merkezlidir. Öğrencide ilgi ve güdülemeyi artırır Daha kalıcı izli öğrenmeleri oluşturur. Bilimsel yöntemi kullanmayı öğretir ve bilimsel tutumu kazandırır.

EĞİTİM ÖĞRETİMDE TEMEL KAVRAMLAR ÖĞRETİM TEKNİKLERİ Beyin Fırtınası Soru Cevap Grup Çalışması Drama – Yaratıcı Drama

EĞİTİM ÖĞRETİMDE TEMEL KAVRAMLAR BEYİN FIRTINASI Bir konuya çözüm getirmek, karar vermek ve hayal yoluyla düşünce ve fikir üretmek için kullanılan yaratıcı bir tekniktir. SORU-CEVAP TEKNİĞİ Düşünme ve konuşma alışkanlıklarını kazandırmada önemlidir. Zihinde saklı bulunan düşünceleri açığa çıkarma amaçlı kullanılır.

EĞİTİM ÖĞRETİMDE TEMEL KAVRAMLAR GRUP ÇALIŞMALARI Burada temel amaç, grup üyelerinin birlikte düşünmelerine, karşılıklı fikir alışverişi içinde olmalarına ve rahat bir ortamda çalışmalarına olanak sağlamaktır. DRAMA-YARATICI DRAMA Yazılı metin olmaksızın, katılımcıların yaratıcı buluşları, düşünceleri, anıları ve bilgilerine dayalı eylem durumlarını oynamak, canlandırmak, doğaçlamak!

EĞİTİM ÖĞRETİMDE TEMEL KAVRAMLAR Öğretim Strateji, yöntem ve teknikleri seçerken dikkat edilmesi gereken hususlar; Her öğrenenin aynı yöntemle öğrenmesi olası değildir. Her yöntem her öğrenenin ilgisini eşit düzeyde çekmez. Tek bir yöntem,tek başına bütün konulara uygun değildir. Bir öğretim yöntemi, belirlenen bütün hedeflere ulaşmayı sağlamada yeterli değildir. Her eğitici bütün yöntemleri çok becerili kullanamayabilir. Bazı eğiticiler bazı yöntemlere yatkındır. Bazı yöntemler uzun zaman gerektirir. Bazı yöntemler özel fiziksel koşullar gerektirir. Bazı yöntemler parasal kaynak gerektirir.

EĞİTİM ÖĞRETİMDE TEMEL KAVRAMLAR Öğretim strateji, yöntem ve teknikleri seçmede kullanacağımız ölçütler neler olmalıdır? Dersin Hedeflerine (öğrenme çıktıları) uygun olmalıdır. 2. Konuya uygun olmalıdır. 3. Öğrenciye göre olmalıdır. 4. Eğiticinin kendisine uygun olmalıdır.

HEDEF (Öğrenme çıktıları), YAKLAŞIM, YÖNTEM VE TEKNİK İLİŞKİSİ EĞİTİM ÖĞRETİMDE TEMEL KAVRAMLAR HEDEF (Öğrenme çıktıları), YAKLAŞIM, YÖNTEM VE TEKNİK İLİŞKİSİ Stratejiler Yöntemler Teknikler Bilişsel Alan Duyuşsal Alan Devinişsel Alan Sunuş Yoluyla Öğretme (Expository Teaching) Anlatım Soru-Cevap, Takrir, Sempozyum Bilgi Alma Uyarılma Buluş Yoluyla Öğretme (Discovery Teaching) Örnek olay, Tartışma Küçük-Büyük GrupTartışması, soru-cevap, Panel, açık oturum Kavrama, Analiz, Değerlendirme Tepkide Bulunma, Değer verme Araştırma-İnceleme Yoluyla Öğretme (İnquiry Teaching) Örnek Olay Problem Çözme Gösterip yaptırma, Çalıştay, Soru-cevap, Beyin Fırtınası, Gösteri, Rol oynama, Deney, Gözlem, Proje,Gezi Uygulama, Analiz, Sentez, Örgütleme, Kişilik haline getirme Uyarılma, Kılavuz denetiminde yapma, Beceri haline getirme, Duruma uydurma, yaratma

EĞİTİM ÖĞRETİMDE TEMEL KAVRAMLAR