Psikiyatri hemşireliği tarihçe, standartlar, roller Prof. Dr

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
AKILCI İLAÇ KULLANIMI OTURUMLARI İÇİN ÖRNEK SUNUM
Advertisements

İLKNUR ERDEM HEMŞİRE TSK ETİMESGUT ASKER HASTANESİ
T. C. ANKARA VALİLİĞİ İL SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ Eğitim Şube Müdürlüğü www
ŞUBEMİZİN GÖREV VE SORUMLULUKLARI
KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ KLİNİK ARAŞTIRMALAR BİRİMİ (KABİ)
ONKOLOJİ ECZACILIĞINA DOKTOR BAKIŞI
Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) Nedir?
Toplum Sağlığını Geliştirme
TOPLUM TEMELLİ RUH SAĞLIĞI HİZMETLERİ Prof. Dr. Medaim Yanık
2. Sağlık hizmetleri.
BURSA SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ EĞİTİM ŞUBESİ  Çalışma hayatı süresince bilgi, beceri ve verim düzeyini yükseltici plânlı eğitim etkinlikleridir.  Çalışma.
EVDE SAĞLIK HİZMETLERİ NEDEN ? NASIL?
KANSER VE PSİKİYATRİ Prof Dr Behcet Coşar
OTURUM 6 ARAŞTIRMA İZLEME VE DEĞERLENDİRME. AMAÇ VE ÖĞRENİM HEDEFLERİ Amaç: Katılımcıların TSM’ lerin sağlığın geliştirilmesi kapsamındaki müdahaleleri.
Tarihsel gelişim içerisinde değerlendirdiğimizde okullarda öğrencilere sunulan rehberlik hizmetleri
REHBERLİK.
ENDOSKOPİ HEMŞİRESİNİN SORUMLULUKLARI CANAN KARADENİZ MEDICANA INTERNATIONAL ANKARA HASTANESİ.
T.C. OKAN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ SAĞLIK YÖNETİMİ YÜKSEKLİSANS 1.PROGRAM SAĞLIK HUKUKU ÖDEVİ-II HAZIRLAYAN Dr Beytullah ŞAHİN AKADEMİK DANIŞMAN.
KAPSAMLI SAĞLIK BAKIMI
TOKAT KAMU HASTANELERİ BİRLİĞİ GENEL SEKRETERLİĞİ
OKUL TEMELLİ MESLEKİ GELİŞİM
23. Klinik bilgi sistemleri
BİR ÖZEL HASTANEDE ÇALIŞAN HEMŞİRELERİN
REHBERLİK DERSİ III.
BEP GELİŞTİRME BİRİMİ VE GÖREVLERİ
AİLE HEKİMLİĞİ TANIMI VE İLKELERİ
Sağlık Bakanlığı Hastanelerinin Yönetim ve Organizasyonu
YOĞUN BAKIM HEMŞİRESİNİN GÖREV YETKİ VE SORUMLULUKLARI
İ.Ü.CERRAHPAŞA TIP FAKÜLTESİ HASTANESİ
İ.Ü.CERRAHPAŞA TIP FAKÜLTESİ HASTANESİ FİZİKSEL TIP VE REHABİLİTASYON AD HEMŞİRELİK HİZMETLERİ FAALİYETLERİ
ISO ÇEVRE YÖNETİM SİSTEMİ TEMEL EĞİTİMİ
YAŞAM BOYU SAĞLIK.
Aile Hekimliğinin Temel Esasları
Atatürk Üniversitesi Tıp Fakültesi
SAĞLIK TEDBİRİ UYGULAMALARININ ETKİNLİĞİNİN ARTTIRILMASI KONUSUNDA ANKARA HALK SAĞLIĞI MÜDÜRLÜĞÜNÜN ÇALIŞMALARI Tülay ERÇİN ŞAHİN, Özlem GÜLER AYDIN, A.Çiğdem.
ISO 9001:2015 KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ ŞARTLAR
KAYNAŞTIRMA VE DESTEK ÖZEL EĞİTİM HİZMETLERİ
İŞYERİ HEMŞİRESİNİN GÖREV, YETKİ VE SORUMLULUKLARI
Bölüm 7 Yeme Bozuklukları
YB 207- UĞRAŞ TERAPİSİ FZT. MELİS BAĞKUR.
HEMŞİRELİK HİZMETLERİ YÖNETİMİ
HEMŞİRENİN EĞİTİMCİ ROLÜ
Aile Hekimliğinde Sürekli Sağlık Bakımı
BEP GELİŞTİRME BİRİMİ Aralık 2005-Ankara. BEP Geliştirme Birimi Başkan Aile Sınıf Öğretmeni Gezerek Özel Eğitim Görevi Verilen Öğretmen Özel Eğitim.
İ.Ü.CERRAHPAŞA TIP FAKÜLTESİ HASTANESİ RUH SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI ANABİLİM DALI HEMŞİRELİK HİZMETLERİ FAALİYETLERİ Anabilim Dalı ismi eklenecektir.
Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliği Öğr.gör. Latife Utaş Akhan.
Sağlık hizmetleri 11/E SBT Giresun/Bulancak 2016
DİSPANSERLER
Sosyal Hizmet Uzmanının Önemi
YAZ STAJI BİLGİLENDİRMESİ
DÜNYA’DA VE TÜRKİYE’DE ÇOCUK SAĞLIĞININ DURUMU ÇOCUK HEMŞİRELİĞİ
HEMŞİRELİK NEDİR??? DOÇ. DR. SEVİM ÇELİK.
AFETLERDE TRİAJ HEMŞİRELİĞİ
EKİP ÇALIŞMASI Ekip çalışmasının önemini gözeterek meslekler arası işbirliği yapabileceksiniz.
Özel Körfez Marmara Hastanesi
ÇOCUK ONKOLOJİ HEMŞİRESİNİN ROLLERİ VE HEMŞİRELİK STANDARTLARI.
Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Madde Bağımlılığı Politikası
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
DOÇ. DR. GONCA POLAT ARŞ.GÖR.CİHAN ASLAN TIBBİ SOSYAL HİZMET DERSİ
ROLLER ve SORUMLULUKLAR
Meslek Yüksekokulu, 25 kasım 2010
Kadınlar İçin Sosyal Hizmet Önleyici Hizmetler Müdahale Hizmetleri
AİLE HEKİMLİĞİNİN TANIMI VE TEMEL ÖZELLİKLERİ. AMAÇ Bu oturum sonunda katılımcıların; Aile Hekimi ve Aile Hekimliğinin tanımını yaparak bugünkü durumunu.
ONKOLOJİ HEMŞİRELİĞİNİN ÖZENDİRİLMESİ için STRATEJİLER
10. hafta: Özel gereksinimli bireylerin korunması, ihmal ve istismar
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
JİNEKOLOJİK ONKOLOJİDE AKILCI
REHBERLİK DERSİ III.
Hemşirelik Kayıtları Planlama aşamasında hemşirelik girişimleri saptanırken, bunlardan kimlerin, hangi işlevlerden sorumlu olacağı ve ne zaman yerine.
Sunum transkripti:

Psikiyatri hemşireliği tarihçe, standartlar, roller Prof. Dr Psikiyatri hemşireliği tarihçe, standartlar, roller Prof.Dr.Gülsüm Ançel

İçerik Psikiyatri hemşireliğinin tarihçesi Gelişimi Türkiye’de durum Temel ilkeler Standartlar İşlevler, roller 1.2.3. düzey korumada görevler Bakım rolleri ve aktiviteler

Psikiyatri Hemşireliği İlk psikiyatri hemşireliği uygulaması:1873 İlk psikiyatri hemşireliği eğitimi: 1882, Mc.Lean Hemşirelik Okulunda, İlk kurs programı: John Hopkins Hemşirelik Okulu, 1913

Psikiyatri Hemşireliği 1952, Peplau: “Hemşirelikte Kişilerarası İlişkiler”,hemşireliğin terapotik iletişim becerisinin önemini vurgulamıştır

Psikiyatri hemşireliğinin gelişmesi II.Dünya savaşı sonrası ruhsal sorunu olan insan sayısının artması, psikiyatri hemşireliğinin gelişimi ve değişim için önemli bir neden olmuştur. 1946 yılında Amerikan Ulusal Ruh Sağlığı Enstitüsünün psikiyatrik personelin eğitimi,araştırma ve ruh sağlığı programlarının geliştirilmesi konularındaki hedefleri psikiyatri hemşireliğine de eğitim ve gelişim olanağı yaratmıştır.

Psikiyatri Hemşireliğinin gelişmesi 1950 lerde iki önemli gelişme psikiyatri hemşireliğinin gelişimini etkileyen en önemli gelişmelerdir: Maxwell Jones’un “Terapotik Toplum” isimli eserinin yayımlanması Psikotrop ilaçların kullanımı

Türkiye’de Psikiyatri Hemşireliği Türkiye’de psikiyatri hemşireliğine duyulan gereksinim 1927 yılında ilk psikiyatri hastanesinin açılışıyla başlar. 1930 yılında 1285 yatak kapasitesine sahip üç psikiyatri hastanesi kurulmuştur. 1957 yılında 100 hastaya bir hemşire olmak üzere 44 hemşire, 1977de de 25 hastaya bir hemşire olmak üzere 140 hemşire hizmet vermiştir. İlk kez yüksek okul mezunu bir başhemşire 1977 yılında görev almıştır.

Türkiye’de Psikiyatri Hemşireliği Bugün ülkemizde toplam 6196 yatağa sahip(tüm hastaneler içindeki pay:%3.5) 9 psikiyatri hastanesinde 700 hemşire çalışmaktadır. Ayaktan hizmet veren toplam 16 ergen ve çocuk ruh sağlığı merkezlerinde 11 hemşire çalışmaktadır 1989 yılında kurulan konsültasyon liyezon psikiyatrisi ünitesinde, yine aynı yıl kurulan psikiyatrik kriz uygulama ve araştırma merkezinde,madde bağımlılarının yattığı Anatolia hastanesinde de hemşireler aktif olarak çalışmaktadırlar.

Son durum Görev tanımları belirlendi Ulusal Ruh Sağlığı Eylem Planı(URSP) belirlendi Psikiyatri hemşireliğine yönelik stratejik planlama URSP de yer almakta Ruh sağlığı hizmetlerinin stratejik planlaması, yasanın oluşturulması içinde yer almaktadır

Ruh sağlığı Uygulamalarının dayandığı felsefi inançlar Birey değerlidir Bireyin amacı gelişme,sağlıklı olma, otonomi ve kendini gerçekleştirmedir Her birey değişme potansiyeline sahiptir Birey bio-psiko-sosyal bir varlık olarak çevresiyle etkileşim içinde işlev görür Her bireyin temel gereksinimleri vardır Bireyin her davranışı anlamlıdır,bir anlamı vardır Her bireyin baş etme kapasitesi vardır Hastalık gelişim için bir deneyim olabilir,bakımın amacı bireyin çevreyle olumlu etkileşimini artırmak,iyilik halini yükseltmektir

Psikiyatri Hemşireliği standartları(ISPN,2006) 1)Veri Toplama: Hemşire,sistemli bir biçimde, sürekli, kapsamlı ve bütüncül bir içerikte veri toplar.Bu amaçla görüşme,gözlem,fizik ve ruhsal sağlık muayenesi yapar. 2)Tanılama:Verileri analiz etme ve risk düzeylerini de içerecek şekilde sonuçları hemşirelik tanıları sınıflaması/ ruhsal hastalık sınıflamasına göre adlandırır.Tanılar,mevcut veya olası sağlık sorunlarını içerir.

Psikiyatri Hemşireliği standartları(ISPN,2006) 3)Bireysel bakım planı veya duruma uygun bakımı planlayabilmek için önceden bakım çıktılarını belirleme 4-Planlama:3.standartta belirlenmiş olan çıktılara ulaşmayı sağlayıcı strateji ve altenatifleri gösteren plan geliştirilir.

Psikiyatri Hemşireliği standartları(ISPN,2006) 5) Uygulama:Daha önce belirlenmiş olan plan uygulanır A-Bakımın koordine edilmesi B-Sağlık eğitimi ve sağlığı yükseltme C-Ortam tedavisi:Hemşire, hasta,aile ve diğer çalışanlarla işbirliği içinde güvenli ve terapotik bir çevre oluşturur D-Farmakolojik,biyolojik ve tamamlayıcı girişimler:Hastanın sağlığını düzeltme ve daha fazla yetersizlik oluşmasını önlemek için hemşire bilgisini kullanır,becerilerini uygular

Psikiyatri Hemşireliği standartları(ISPN,2006) 5)E-Hemşire hastanın bireysel özelliklerini(yaş,cinsiyet,kültür…)dikkate alarak ilaç tedavisi önerir veya reçete eder. F-Psikoterapi:Hemşire kanıta dayalı, psikoterapotik çerçeve içinde, kişiler arası ilişkiler ve hasta-hemşire arasındaki terapotik ilişki içinde bireysel,grup ve/veya aile terapisi yapar G-Konsültasyon, ileri düzey hemşirenin verdiği bir hizmettir ve hastaya verilen hizmeti ve değişimi etkilemek için diğer hemşirelerin becerilerini artırma ve hasta için yapılan planı etkilemek amaçlanır

Psikiyatri Hemşireliği standartları(ISPN,2006) 6)Değerlendirme:Belirlenmiş olan bakım çıktılarının gerçekleşip gerçekleşmediği değerlendirilir. 7-Bakım kalitesi: Hemşire sistemli olarak hemşirelik bakımının etkinliği ve kalitesini yükseltir. 8-Eğitim:Hemşire hemşirelik uygulamalarını yansıtan bilgi ve yeterliliğe ulaşır

Psikiyatri Hemşireliği standartları(ISPN,2006) 9- Mesleki uygulamanın değerlendirilmesi: Hemşire mesleki standartlar,yasal durum, rehberler, kurallar ve düzenlemeler çerçevesinde kendi uygulamalarını değerlendirir. 10-Meslektaşlık: Hemşire meslektaşlarıyla etkileşim içinde bulunur ve mesleki gelişimini sağlar 11-İşbirliği:Hemşire, hasta,aile ve diğerleriyle hemşirelik uygulamalarını oluşturma konusunda işbirliği yapar

Psikiyatri Hemşireliği standartları(ISPN,2006) 12-Etik:Hemşire etik uygulamalarla etik kararları entegre eder. 13-Araştırma:Hemşire, araştırma bulgularını uygulamaya entegre eder 14- Kaynak kullanımı: Hemşire, uygulamanın planlanması ve hemşirelik hizmetleri sunumu konusunda güvenlilik,etkililik ve maliyeti etkileyen faktörleri dikkate alır 15-Liderlik: Hemşire meslek ve mesleki uygulamalar konusunda liderlik yapar

Farklı düzeylerde pskiyatrik ruh sağlığı hemşireliği (ISPN,2006) Genel psikiyatrik ruh sağlığı hemşireliği: Lisans düzeyinde olması tercih edilir İleri düzey(advanced)-uzman psikiyatrik ruh sağlığı hemşiresi: Tescilli hemşire+Master ya da doktora düzeyinde özelleşme

Genel psikiyatrik ruh sağlığı hemşiresinin işlevleri Sağlığı geliştirme Sağlığı koruma Tarama,değerlendirme, ayrıştırma(triaj) Vaka yönetimi Terapotik ve güvenli ortam oluşturma Öz-bakım aktivitelerinin geliştirilmesi Psikobiyolojik tedavilerin uygulanması,tepki ve yan etkilerin izlenmesi Krize müdahale ve stabilize etme Psikiyatrik rehabilitasyon

İleri düzey(advanced)-uzman psikiyatrik ruh sağlığı hemşiresinin işlevleri Psikoterapi: Uzun ve kısa süreli terapiler Bireysel,grup,çift/evlilik terapisi,aile terapisi İç görü geliştirmeye odaklı,davranış, bilişsel terapiler, kişilerarası terapiler… Psikofarmakolojik girişimler: İlaç reçete etme Tetkik ve laboratuar testleri isteme ve sonuçları yorumlama Tedavi edici etkileri gözleme

İleri düzey(advanced)-uzman psikiyatrik ruh sağlığı hemşiresinin işlevleri Psikofarmakolojik girişimler: Yaygın görülen yan etkileri izleme İstenmeyen,beklenmedik,toksik etkilere karşı uyanık olma İlaç yan etkilerine karşı güvenlik önlemi alma Vaka yönetimi Hasta veya özel gruplarla ilgili vaka yönetimi aktivitelerini yönlendirme veya doğrudan içinde yer alma

İleri düzey(advanced)-uzman psikiyatrik ruh sağlığı hemşiresinin işlevleri Bakımı engelleyen engelleri inceleme Hastanın gereksindiği terapotik kaynakları harekete geçirmek için değişim ya da gelişim sistemlerini uygulama Konsultasyon liyezon hizmeti verme (Danışmanlık,bağlantı) Psikiyatri dışı alanlara verilen hizmet Psikiyatrik ruh sağlığı hizmetlerine danışmanlık sağlama Sağlığı geliştirme veya hastalığı rehabilite etme Hasta merkezli,danışan merkezli ve yönetimsel danışmanlık

İleri düzey(advanced)-uzman psikiyatrik ruh sağlığı hemşiresinin işlevleri Klinik süpervizyon(denetim-danışmanlık) hizmeti verme Mesleki olgunluk ve gelişimi arttırma,diğer çalışanları eğiterek ve yardım ederek gereken standartları karşılamak Klinik role model sağlamak Direk bakım sağlanması sürecinde yer almak

Ruh sağlığı hizmeti için gereken yeterlilikler Araştırma bulgularına dayalı bakım bilgileri Temel bilimler Klinik yeterlilik Kişiler arası ilişkiler, yardım becerileri Ekip çalışması becerileri

Ruh sağlığı bakımında görevler 1)Birincil koruma: Ruh sağlığı ilkelerine uygun sağlık eğitimi Büyüme,gelişme ve cinsellik gibi konularda danışmanlık Potansiyel stressör ve yaşam değişikliklerinde ilgili disiplinlere yönlendirme Yatan hastaların psikiyatrik problem geliştirmelerini önleme Aile ve gruplarla işbirliği,işlevlerini artırmak için işbirliği Toplum ruh sağlığı etkinliklerini başlatma, politikaları etkileme Yeterli koşullarda yaşama ve daha iyi eğitim şansını artırma için koşulları zorlama

Ruh sağlığı bakımında görevler 2)İkincil koruma: Erken tanılama,aktif hastalığı azaltılması ve tedavisi için girişimlerde bulunma,yönlendirme Tedavi sırasında ev ziyaretleri yapma Tedavi edici çevre sağlama İlaç alan hastaları değerlendirme İntiharı önleme hizmetlerine yönlendirme Kısa süreli danışmanlık alması için yönlendirme Krize müdahale edilmesini sağlama Belirli bir problem için toplum ve organizasyon içinde müdahale etme

Ruh sağlığı bakımında görevler 3)Üçüncül koruma: İş-uğraş terapisi ve rehabilitasyon hizmetlerine yönlendirme Hastaların topluma geçişini kolaylaştırıcı organizasyon ve bakım almalarını sağlama

Psikiyatri Hemşireliğinde bakım rolleri ve aktiviteler Bakım verici: ”GYA”ni yapamayan hastalar ve ağır durumlarda,bakım verici destekleyici,koruyucu,kollayıcı,sınır koyucu Sıcak ve kabullenici,olgunlaşmaya yönlendirici Ortamın hastanın güvenliği ve haklarına uygun düzeni,ünitenin yönetimi,acil durumların kontrolü

Bakım rolleri ve aktiviteler Danışman olarak: Aktif ve önyargısız dinleme,”şimdi ve burada” ilkesini uygulama Seçenekler üretmesini ve karar vermesini sağlama Anksiyete v.b.durumlarla baş etmeyi sağlama,ekibi de işe katma Gerekirse başka disiplinlere yönlendirme

Bakım rolleri ve aktiviteler Eğitimci,öğretmen figürü olarak: Uygun olmayan davranışı değiştirme “GYA”.ni yapmasını öğretme Değişim ve yaşantısına uyumu sağlama Yeni davranış geliştirme Tedavisi,taburculuk v.b konularda eğitim verme

Bakım rolleri ve aktiviteler Teknisyen rolü: Ruhsal sağlığına ilişkin ilaç tedavileri Diğer tedaviler Gözlem yazma,kayıt tutma Sosyalize edici ajan olarak: Yaşantısı ve yeni rollerine başarılı bir biçimde katılımı sağlama Aktif tutma Sosyal aktivitelere yönlendirme