Eğitsel Rehberlik Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik
Eğitsel Rehberlik Hizmetleri “Öğrenmeyi öğrenme” Eğitsel rehberlik hizmetleri öğrencilerin öğrenmeleri ve başarılı olmaları üzerine odaklanmaktadır. Eğitsel rehberliğe ilişkin bazı tanımlar; “Bireyin yetenek ve ilgilerine uygun bir eğitim dalı seçmesinde ve bu yolda başarılı olmasında kendisine yapılan yardımlardır” (Kuzgun, 1992). “Bireyin kendi yetenek, ilgi, ihtiyaç, kişilik yapısı ve mevcut imkan ve şartlarına uygun bir öğrenim dalı seçip, bu dalda başarı ile ilerlemesini sağlamak için yapılan psikolojik hizmetlerdir” (Tan, 1992). Eğitsel rehberlik genel olarak, öğrencilerin eğitsel gelişim ve sorunlarına yönelik verilen yardım hizmetleridir.
Eğitsel Rehberliğin Amacı Öğrencinin okula ve okulun bulunduğu çevreye uyum sağlaması Etkin ders çalışma becerilerini kazanma Öğrencilerin eğitsel kararlar vermesi ve seçimler yapması Başarıyı engelleyen etmenleri azaltma ya da ortadan kaldırma Öğrencilerin ilgi, yetenek, eğilim ve özelliklerine uygun bir eğitsel ortam yaratma Okul yaşamı ile meslek yaşamı arasındaki ilişkiyi kurma
Eğitsel Rehberlik Hizmetlerinin Kapsamı Zamanı etkili kullanma Öğrencilerin ilgi, yetenek ve özelliklerinin tanınması, öğrenme güçlüklerinin ve eğitsel ihtiyaçlarının saptanması Verimli ders çalışma yollarını öğrenme Okulu tanıma ve uyum sağlama Çalışma ortamını düzenleme Çalışma sürelerini ve aralıklarını planlama Okul ve sınıf kurallarını öğrenme Not tutma Öğrencilerin okul başarısını etkileyen faktörlerin belirlenmesi Aktif dinleme Hızlı ve etkili okuma Özet çıkarma Karar verme, amaç belirleme, plan yapma ve yürütme Plan yapma ve uygulama Öğrenmeye güdülenme Üst eğitim kurumlarının tanıtılması Öğrendiklerini unutmadan bellekte saklama Sınav kaygısının azaltılması Sınavlara hazırlanma Kaynaklardan nasıl yararlanacağını bilme Yeteneklerini geliştirme Öğrenme engelleri aşma Eğitsel seçimler yapma