ÖRGÜTSEL BAĞLILIK.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Küçük Grup Eğitimi Şifa Üniversitesi Sağlık Bilimleri Yüksekokulu Eğitici Eğitimi Kursu Eylül 2015 / 281.
Advertisements

DEZAVANTAJLı ÇOCUKLARDA EĞITIM HAKKı YENI ORHANLı ORTAOKULU – ÖZGÜR KAYA.
İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRENME (COOPERATIVE LEARNING)
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
Veri Toplama ve Değerlendirme Sistemi Tanıtım Toplantısı.
Grundtvig Öğrenme Ortaklığı “A Step Towards Elderly People (STEP)” “Yaşlılara Doğru Bir Adım Projesi” Dr. Halis YEŞİL Çıraklık ve Yaygın Eğitim Genel Müdürlüğü.
Rensis Likert ( ) – Sosyal psikolog, Michigan Üniversitesi – Verimsiz, etkinliğin düşük olduğu işletmelerde çalışanlar «işe eğilimli yönetici»
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
RADAR EĞİTİM DANIŞMANLIK 1 YAPILANDIRMACI ÖĞRENME YAKLAŞIMI.
ÖRGÜTSEL ADALET Adaletsizlik Nedir? Örgütlerdeki Adaletsizlikler?
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
STRES YÖNETİMİ.
Yrd. Doç. Dr. Nuray Ç. Dedeoğlu İlköğretim Matematik Eğitimi
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
Fen tutum. Fen eğitimi ve fene karşı tutum ile ilgili araştırmalar incelendiğinde öğrencilerin, öğretmen adaylarının ve öğretmenlerin fene karşı tutumları,
1 “Öğrenci Merkezli Öğretim” Öğretmen Adayları Bakış Açısı ile Ne İfade Ediyor? Dr.Dürdane JACOBS Dr. Fahriye HAYIRSEVER.
Filiz DİKİCİ Psikolojik Danışman ÜSTÜN ZEKALILAR.
KONYA BİLİM VE SANAT MERKEZİ EĞİTİM ÖĞRETİM YILI.
ÖĞRENME SINIF YÖNETİMİ
REHBERLİKTE HİZMET TÜRLERİ
Süreç... Rehberlik Nedir? Rehberlik Ne Değildir? Reberlik İlkeleri Nelerdir? Rehberlik Servisinden Hangi Konulara Dair Yardım Alınabilir? - Bireysel Alan.
PROJE TABANLI ÖĞRENME ATÖLYESİ
KURUMSAL DIŞ DEĞERLENDİRME SORULARI
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
Üretim teknolojisi ve bilişim teknolojisindeki değişim
BDÖde Kullanılan Yaygın Formatlar
Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO
KOHLBERG ve AHLAK GELİŞİMİ Yrd. Doç. Dr. Aysel TOPAN
Kişisel-Sosyal Rehberlik
ÖRGÜTSEL BAĞLILIK Oğuzcan KAYA.
ÇAĞDAŞ EĞİTİM SİSTEMİNDE ÖĞRENCİ KİŞİLİK HİZMETLERİ VE REHBERLİK
ÖRGÜTSEL DEĞERLER VE VARSAYIMLARDAKİ DEĞİŞİM
Okul Deneyimi Dersi Eser Çeker (Uz.).
NOT VERME VE MEZUNİYET.
Entegre Müfredat Modeli
Bütünleştirme uygulamaları
ÖRGÜTSEL DEĞİŞMEYİ YÖNLENDİREN İÇ GÜÇLER
ENGELLİ PSİKOLOJİSİ Prof Dr Süheyla Ünal.
BİLSEM NEDİR? “Bilim ve Sanat Merkezi, okul öncesi eğitim, ilkokul, ortaokul ve lise çağındaki özel yetenekli öğrencilerin bireysel yeteneklerinin farkında.
YÖNETİM- ÖRGÜT TEORİLERİ MODERN EKOL- SİSTEM TEORİSİ
Teknolojİ ve tasarIm dersİ
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
İŞLETME TÜRLERİ BÖLÜM 3.
Evlilik ve Aile Danışması
TUTUM VE ALGILAR.
YONT221 Küreselleşme ve Yerelleşme
ÖZELLİK FAKTÖR KURAMI.
Okul Deneyimi Dersi Eser Çeker (Uz.).
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
İŞBİRLİKLİ ÖĞRENME YAKLAŞIMI
Geniş Ölçekli Testler Yrd. Doç. Dr .Ömer Kutlu.
OSMANİYE BİLİM VE SANAT MERKEZİ
Bölüm 6 Örgütsel Yönlendirme
ÖĞRETİM ARAÇ-GEREÇLERİNİN SEÇİMİ ve HAZIRLANMASI
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Eğitim Sisteminde Öğretmenin Rolü
ÜNİVERSİTEDE YABANCI DİL ÖĞRETİMİNDE İNTERNET KULLANIMINA İLİŞKİN ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ Mehmet AKSÜT Nihat ÇAKIN 
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Eğitimde Ölçülen Bilişsel Özellikler
Gelişim ve Temel Kavramlar
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Sınıf Öğretmenlerinin Eğitsel Amaçlı İnternet Kullanım Öz Yeterlikleri
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİM PROGRAMI HAZIRLAMA PLANI (1)
AÇIK UÇLU ÖĞRENME ORTAMLARI
İnsan Kaynakları Yönetiminin
BİREYİ TANIMA TEKNİKLERİ
Örgüt Kuramı, Örgüt Tasarımı ve Örgütsel Değişim
Sunum transkripti:

ÖRGÜTSEL BAĞLILIK

Örgütsel bağlılık; İşgörenin örgütte kalma ve onun için çaba gösterme arzusu ile örgütün amaç ve değerlerini benimsemesi İşgörenin işyerine psikolojik olarak bağlanması Örgütte kalma isteği duyarak, örgütün amaç ve değerleriyle, birincil hedef olarak maddi kaygılar gütmeksizin özdeşleşme olarak tanımlanmıştır.

Örgütsel bağlılık, bireyin örgütle değişik yönlerden bütünleşme derecesini yansıtır. Bu açıdan örgütsel bağlılığın üç öğesi olduğu söylenebilir: 1- Kişinin örgüt amaçlarını kabulü ve onlara duyduğu güçlü inanç 2- Kişinin örgüt için beklenenden daha fazla çaba gösterme isteği 3- Kişinin örgütteki üyeliğini devam ettirmedeki kesin arzusu

ÖRGÜTSEL BAĞLILIK SINIFLANDIRMALARI Örgütsel bağlılık literatüründe farklı sınıflandırmalar yapılmıştır. Etzoini’nin Sınıflandırması Negatif - yabancılaştırıcı bağlılık Nötr-hesapçı bağlılık Pozitif-moral bağlılık

Wiener’in Sınıflandırması Araçsal Bağlılık Normatif- Moral bağlılık Allen ve Meyer’in Sınıflandırması Duygusal Bağlılık Devam Bağlılığı Normatif Bağlılık

ÇOKLU BAĞLILIK PERSPEKTİFİ Örgüt içinde birbirinden farklı öğelerin varlığını ve bu öğelere farklı düzeylerde bağlılık geliştirileceğini öngörür. Bu yaklaşım, örgütsel bağlılığın örgütü oluşturan iç ve dış çeşitli grupların çoklu bağlılıklarının bir toplamı olarak ortaya çıkmaktadır.

Bu nedenle, şimdi ve gelecekte örgütün içinde ve dışında çeşitli kişi ve grupların etki ettiği değişik bağlılık odakları incelenmeye başlanmıştır. Çoklu bağlılık odakları şöyle sınıflandırılabilir:

Örgüte Bağlılık: İşgörenlerin, örgütle özdeşleşme derecesini yansıtır Örgüte Bağlılık: İşgörenlerin, örgütle özdeşleşme derecesini yansıtır. Bir örgüt olarak okula bağlılık, yönetici ve öğretmenlerin, amaçlar ve değerler ile ilişkililerinde rollerine, okulun kendi iyiliği için bağlılık duymalarıdır. İşe Bağlılık: İşe bağlılık, kişinin gözünde iyiliği ve önemi hakkındaki değerlerin içselleştirilmesi ve bireyin kimliğini işe bağlı kılan işe dönük tutum ve eğilimlerdir

Mesleğe Bağlılık: Kişinin bağlandığı mesleki rolde çalışmak için sahip olduğu güdünün gücüdür. Çalışma Arkadaşlarına Bağlılık: Bireyin, örgütün diğer üyeleriyle özdeşleşmesi ve onlara bağlılık duyduğunu hissetmesidir. Yönetime bağlılık:Yönetime bağlılık, kanuna, onu yapan, yayınlayan ve yürüten güce bağlılıktır.

ÖRGÜTSEL BAĞLILIK FAKTÖRLERİ Kişisel Demografik Faktörler Örgütsel görevsel faktörler Durumsal faktörler Araçsal yaklaşım Benzeyiş kestirimi Adaletin grup-değer kestirimi

ÖRGÜTSEL BAĞLILIK BOYUTLARI Uyum veya değişim: Bireylerin, bir örgütü yüzeysel desteklemeleridir. Özdeşleşme: Bireyler doyum verici ve kendilerini tanımlayıcı ilişkileri korumak için diğerlerinin etkilerini kabul ederler. İçselleştirme: Bireysel ve örgütsel değerlerin karşılıklı uyumlu olmasına

ÖRGÜTSEL BAĞLILIK SONUÇLARI Düşük Örgütsel Bağlılık: Birey, kendisini örgüte bağlayan güçlü tutum ve eğilimlerden yoksundur. Ilımlı Örgütsel Bağlılık: Bireyin örgütüne sınırsız bağlılık duymadığı düzeydir. Yüksek Örgütsel Bağlılık: Birey örgüte güçlü tutum ve eğilimlerle bağlılık gösterir.

ÖĞRETMENLERİN ÖRGÜTSEL BAĞLILIĞI Yapılan araştırmalar, öğretmenlerin okula ilişkin üç bağlılık çeşidinin öne çıktığını göstermektedir. Bunlar; Okul için çaba gösterme isteği Okulda çalışmaya devam etme isteği Okulun eğitimsel amaç ve değerlerinin kabulüdür.

Bir diğer bağlılık olarak, öğretime bağlılıktan söz edilebilir Bir diğer bağlılık olarak, öğretime bağlılıktan söz edilebilir. Öğretime bağlılık üç koşulu gerektirir. Bunlar, öğretmenin öğretimde farklılık yaratma konusunda inançlı olması, öğrencilerin öğreneceği konusundaki beklentisi ve öğretimin gerçekleşmesinde gerekli çabayı ortaya koymadaki istekliliğidir

Örgütsel bağlılıkla mesleğe bağlılık arasında bir çatışma olduğu ileri sürülmektedir. Bu nedenle öğretmenlerin çoklu bağlılıkları üzerinde durulmaktadır. Örneğin, öğrenciye bağlılık, öğretmenler için öğretmenler için üyelikten çıkma oranını azaltan, akademik başarıya fazla katkı sağlamayan bir iklim yaratırken, öğretime bağlılık bunun tersi sonuçlar yaratır.

ÖĞRETMENLERİN ÖRGÜTSEL BAĞLILIĞINI GELİŞTİRME ARAÇLARI Öğretmenin bağlılığını geliştirmede araçsal faktörlerin önemine dikkat çekilmektedir. Bunlar şöyle sıralanabilir:

İşin Anlamlılığı: Anlamlı iş içsel olarak güdüleyici ve bağlılık üreticidir. İş Stresi:Öğretmen bağlılığının güçlü bir caydırırcısıdır Görev Anlayışı: Öğretmeni müfredat ve öğretimde işbirliği içerisinde görmeyi sağlar. Doyum: Öğretmenler, okulun bir parçası olarak hem formal hemde informal liderlik ve işbirliği sürecine katılırlar. Uygun Öğrenme İklimi: Öğretmenlerin bir öğrenme oluşturma süresine katılmaları.

Özerklik: İşgörenin işi planlama ve gerçekleştirmedeki yöntemleri belirleme özgürlüğü olarak tanımlanmaktadır Katılım:Öğretmenlerin stratejik kararlar üzerinde etkili olmalarını ifade eder Dönüt:Kişinin performansı ve etkiliği ile ilgili olarak işinden aldığı doğrudan ve açık enformasyon miktarıdır İşbirliği:Ortak bir görev üzerinde iki veya daha çok kişinin birlikte çalışmasıdır. Öğrenme fırsatları:Öğretmenlerin bilgisini geliştirerek bağlılığa katkı sağlamasıdır. Kaynaklar:İş kaynakları, öğretmenlerin görevlerini başarma ve içsel ödülleri yarar sağladıkları kurumsal araçlardır

BENİ DİNLEDİĞİNİZ İÇİN TEŞEKKÜRLER…