KAPİTALİZM, PİYASA BAŞARISIZLIĞI VE SAĞLIK HİZMETLERİ SUNUMU

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Hâsılat kavramları Firmaların kârı maksimize ettikleri varsayılır. Kâr toplam hâsılat ile toplam maliyet arasındaki farktır. Kârı analiz etmek için hâsılat.
Advertisements

 Bölüm 3: Toplu Sözleşme - Piyasa Ekonomisinden Verilen İlk Taviz Kaynak: Yönetim Ekonomisi – Prof. Dr. İ. Özer Ertuna.
AVRUPA BİRLİĞİ SİSTEMİNDE ENGELLİLER ve ÖZEL EĞİTİM
Girişimcilik Öğr.Gör.Seda AKIN GÜRDAL. Ders Akışı İşletmenin Amaçları İşletme Çevre İlişkisi.
Fiyat ve Fiyatlandırma
SAĞLIK TURİZMİ VE HEMŞİRELİK
Yrd. Doç. Dr. Ş ule Aydın Turan POSTFORDİZM. Fordizmin Krizi Birikim rejiminin krizi Kapitalizmin belirleyici özelli ğ i kendisini yeniden üretebilmesi.
İŞSİZLİK SORUNU.
GİRİŞİMCİLİK, SOSYAL GİRİŞİMCİLİK VE İNOVASYON
GELECEKTEKİ DÜNYAMIZ.
Makro İktisat.
Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO
MİLLİ GELİR Bir ülkede belirli bir dönemde (genellikle bir yıl) üretilen nihai mal ve hizmetlerin parasal değerine eşittir. Gayri Safi Yurt İçi Hasıla.
OKUL- ÇEVRE İLİŞKİLERİ
ÖĞR.GÖR.İDİL YILDIRIM ARI
Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO
PAZARLAMA KARARLARINI ETKİLEYEN ÇEVRESEL FAKTÖRLER
YONT ’TEN GÜNÜMÜZE TÜRKİYE İKTİSAT YAPISI
İşler nasıl gruplandırılacak (bölümleme)?
Doç.Dr.Gülbiye Yenimahalleli Yaşar
KAPİTALİZM VE PİYASA BAŞARISIZLIĞI
YÖNT 102 – İŞLETMEYE GİRİŞ II
Pazarlama İlkeleri Pazarlamanın Tanımı Kapsamı ve Gelişimi
Yrd. Doç. Dr. Şule Aydın Turan
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
SAĞLIK HİZMETLERİ ARZI
Su Ayak İzi ve Sanal Su ( ) Bu dersin notları, Water Footprint Network web sayfasında bulunan ve Twente University öğretim üyesi Prof. Dr. Arjen.
TURİZM PAZARLAMASI Emir Hilmi Üner.
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Prof Dr. Hakan Kahyaoğlu
FİNANSÇI OLMAYANLAR İÇİN FİNANS
2. Sağlık hizmetleri.
PAZARLAMA YÖNETİMİ PAZARLAMA YÖNETİMİ • PAZARLAMAYA GİRİŞ
İŞLETME TÜRLERİ BÖLÜM 3.
Üretim ve Üretim Yönetimi Temel Bilgileri
Temel Kavramlar Belgin Akçay.
YONT221 Küreselleşme ve Yerelleşme
A.Ü. Eğitim Bilimleri Fakültesi Okuldan İşe Geçiş Süreç ve Teknikler
Bölüm 4: Tarımsal ürünlerin pazarlama fonksiyonları
Pazarlama tanımları 1970’li yıllardan önce, pazarlama, hemen hemen tüm pazarlama teorisyenleri tarafından, kar amaçlı işletmelerin, ürünleri ve hizmetleri.
Tüketici Pazarları Örgütsel Pazarlar
Küreselleşme tartışmaları
ÖĞRENME STİLLERİ.
KALKINMA EKONOMİSİ DERS KONULARI
REFAH SİSTEMLERİ DERS 2 DOÇ. DR. MEHMET M. ÖZAYDIN.
Uluslararası İşletme Yönetimi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
TEMEL MİKROEKONOMİ 1.GİRİŞ.
İçerik GELİRİN BÖLÜNMESİ DEVAM ( FAİZ, KAR).
MAKRO İKTİSAT GİRİŞ Prof. Dr. Metin BERBER.
KAPİTALİZM VE MODERNLİK
BÖLÜM X FİYATLANDIRMA.
7. ÜRETİM VE MALİYETLER.
SHB-221 TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İKTİSADA GİRİŞ I DERS 7 Y.Doç.Dr.Umut Öneş.
İŞSİZLİK SORUNU.
KİŞİSEL REHBERLİK.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
DEĞİŞİMİ ZORLAYAN GÜÇLER
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Örgüt Kuramı, Örgüt Tasarımı ve Örgütsel Değişim
Sunum transkripti:

KAPİTALİZM, PİYASA BAŞARISIZLIĞI VE SAĞLIK HİZMETLERİ SUNUMU Gülbiye Yenimahalleli Yaşar

Kapitalizmin temel özellikleri: Özel mülkiyet Teşebbüs ve seçim özgürlüğü Kişisel çıkar Rekabet Piyasa mekanizması Sınırlı hükümet

Kapitalizmin diğer özellikleri: Sermaye mallarının yoğun olarak kullanılması İhtisaslaşma İşbölümü Örn: 1776 yılında yayınlanan Milletlerin Zenginliği kitabında Adam Smith (1723-1790), bir toplu iğne atölyesinde imalatın on kısma ayrılması ile günde sadece 20 iğne üreten bir işçinin 48.000 iğne üretmesinin sağlandığını belirtmektedir. Paranın kullanılması

Kapitalizmin 3 evresi Klasik sömürgecilik dönemi: Sanayi Devrimi ile birlikte 19.yüzyılda doğarak yayılan, sermayenin yoğunlaşması ile ortaya çıkan dev boyutlu tekelci şirketlerin uluslararası alanda yarattığı keskin bir rekabet ve yeryüzünü paylaşma dönemi. İkinci evre: Sosyal devlet 1929’da başlayan derin ekonomik kriz, Ekim Devrimi’nin ürünü genç Sovyet Devleti’nin varlığı İkinci Dünya Savaşı’ndan sonra doğan sosyal devlet Neoliberal evre: küreselleşme sermayenin uluslararası alandaki akışı önünde duran politik, sosyal, kültürel, teknolojik ve çevresel her tür engeli ortadan kaldırmak piyasa ekonomisi ‘özel girişimcilik’, ‘verimlilik’, ‘etkinlik’, ‘rekabet’, ‘esneklik’, ‘yerelleşme’ ve ‘bireycilik’ gibi piyasa tarzı araçlara odaklanmak

Kapitalizm ve Piyasa Başarısızlığı Piyasa mekanizmasında her karar biriminin toplumun yararını (sosyal yararı) değil, kendi yararını maksimize etmeye yönelik davranışlarının sonunda, hiç amaçlanılmadığı halde sosyal yararın maksimize edilmesine “görünmez el prensibi” denilmektedir (Adam Smith, 1776).

Kapitalizm ve Piyasa Başarısızlığı Ancak piyasa mekanizması belirli durumlarda sosyal yararın maksimize edilmesini sağlayamaz. “Piyasa başarısızlığı” olarak adlandırılan bu durum hükümet müdahalesini gerektirir. Piyasa başarısızlığının nedenleri: Eksik rekabet: Bir malın satıcılarının malın piyasa fiyatını etkileme gücüne (piyasa gücüne) sahip olmalarıdır.

Kapitalizm ve Piyasa Başarısızlığı b. Dışsallıklar: Bir malın üretiminin ve tüketiminin, o malı üreten ve tüketen taraflar dışındaki kişilere (üçüncü kişilere) telafi edilmeyen bir maliyet yüklemesi veya karşılığı ödenmeyen bir yarar sağlamasıdır.

Kapitalizm ve Piyasa Başarısızlığı c. Kamu malları: İç güvenlik, dış güvenlik, adalet gibi bir bedel ödenmeden yararlanılan malları fiyatlandırmanın ve satmanın mümkün olmaması, bu malların iş alemi sektörü tarafından üretilmesi veya yeterince üretilmesini imkansız kılar. Sağlık hizmetlerinin bir kısmı da, örn. koruyucu hizmetler, bu kapsamda değerlendirilmektedir.

Kapitalizm ve Piyasa Başarısızlığı d. Asimetrik Bilgi: Bir malın satıcı ve alıcılarının malın özellikleri konusunda birbirinden farklı düzeyde bilgiye sahip olmasıdır. Piyasa başarısızlığı, sağlık hakkının evrensel ve ulusal boyutta güvence altına alınmış olması, sağlık hizmeti arz ve talebinin bazı özellikleri, sağlık hizmetlerinin büyük oranda kamu hizmeti olarak algılanmasına yol açmıştır.

Piyasa başarısızlığı ve sağlık hizmetleri sunumu Asimetrik bilgi Sağlık hizmeti ihtiyacının belirsizliği ve karmaşıklığı Tekelcilik ve hizmetin bölünmezliği Dışsallıklar

Piyasa başarısızlığı ve sağlık hizmetleri sunumu Asimetrik bilgi: Sağlık hizmetine ihtiyaç duyacak olanlar (tüketiciler) bu ihtiyacın; Zamanı Fiyatı Tedavi sıklığı Hastalığın seyri gibi konularda çok sınırlı bilgiye sahiptir.

Piyasa başarısızlığı ve sağlık hizmetleri sunumu Asimetrik bilgi: Bilgi asimetrisi iki konuda gerçekleşmektedir. Tercihleri belirlemede Talebi belirlemede Teşhis, tedavi ve hastalığın seyri için hekime bağlılık söz konusudur. Bu nedenle hekimin tekel olma özelliği bulunmaktadır. “Bilgi tekeli” ve Hizmet sunumu tekeli Vakanın belirsizliği ve karmaşıklığı arttıkça bu tekel gücü de artmaktadır.

Piyasa başarısızlığı ve sağlık hizmetleri sunumu Belirsizlik ve karmaşıklık: Sağlık hizmeti depolanamaz, bu nedenle bireyler arasında aktarılamaz Aynı özelliklere sahip bireyler için sunulan hizmet bile değişiklik gösterebilir Hastalığın belirsizlik ve karmaşıklığı arttıkça, ticarileşmesi kolaylaşmaktadır

Piyasa başarısızlığı ve sağlık hizmetleri sunumu Tekelcilik ve hizmetin bölünmezliği: Belirsizlik ve karmaşıklık uzman talebini artırır Uzmanlaşma ile tekel durumu artar Uzmanlaşma maliyetleri artırır

Piyasa başarısızlığı ve sağlık hizmetleri sunumu Dışsallıklar: Bireysel çıktılar SOSYAL çıktı anlamına gelmeyebilir Birinin hizmet kullanımından elde ettiği fayda diğerlerinin faydalarını veya maliyetlerini artırabilir

Kaynakça Çilingiroğlu, N. (1997), “Sağlık Ekonomisi”, Bertan, M. ve Güler, Ç. (ed.) Halk Sağlığı içinde, s.391-41, Güneş Kit., 2.Baskı. Dixon, A., Langenbrunner, J. and Mossialos, E. (2004), “Facing the Challenges of Health Care”, Josep Figueras et al (eds), Health Systems in Transition: Learning From Experience içinde, s.52-84, European Observatory on Health Care Systems Series. McLachlan, G. and Maynard, A., (1982), “The Public/Private Mix in Health Care: The Emerging Lessons”, McLachlan, G. and Maynard, A., (eds.), The Public/ Private Mix for Health: The Relevance and Effects of Change içinde, The Nuffield Provincial Hospitals Trust, London.

Le Grand, J. , 1987, “Equity, Health and Health Care” Le Grand, J., 1987, “Equity, Health and Health Care”. Social Justice Research, Vol.1, p.257- 274. OECD, (2005), Health Data (elektronik) Robbins, L. (1932), İktisadın Yapısı ve Önemi. Tokat, M. (1994), Sağlık Ekonomisi, Anadolu Üniv. Açık Öğretim Fak. Ünsal, E.M. (2001), Mikro İktisat, İmaj Y. Ünsal, E.M. (2001), Makro İktisat, İmaj Y.

TEŞEKKÜRLER