DENETLENEN KURUMUN TANINMASI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
T.C. Maliye Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı 14 Aralık 2010
Advertisements

DÜZENLİLİK DENETİM REHBERİ
YENİ MALİ YÖNETİM VE KONTROL SİSTEMİNDE İÇ KONTROL
DENETİMİN TAMAMLANMASI VE SONUÇLARI DEĞERLEME
MALİ İSTATİSTİK DEĞERLENDİRME RAPORU
Gelir İdaresi Başkanlığı Uygulamalarında GELİR İDARESİ DAİRE BAŞKANI
Esnaf ve Sanatkarlar Meslek Kuruluşlarınca Düzenlenecek Mali Tablolar Hangileridir? 1 – Mizan 2- Bilanço 3- Gelir Tablosu.
KAMU İÇ KONTROL SİSTEMİ STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLIĞI
İÇ KONTROL SİSTEMİ VE İÇ KONTROL STANDARTLARI
PERFORMANS ESASLI BÜTÇELEME (PEB) (YAPI-REHBER-PİLOT UYGULAMA)
T.C. ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI İç Denetim Başkanlığı TAŞINIR İŞLEMLERİNDE SİSTEM DENETİMİ UYGULAMASI Ahmet SANDAL, İç Denetçi (KİDES) Mehmet KURU,
İÇ DENETİM BİRİMİ BAŞKANLIĞI
T.C. KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ İç Denetim Birimi Başkanlığı
1) İÇ DENETİM KAVRAMI İç denetim, kamu idaresinin çalışmalarına değer katmak ve geliştirmek için kaynakların ekonomiklik, etkililik ve verimlilik esaslarına.
BÖLÜM 6 DENETİM TESTLERİ
İÇ KONTROL SİSTEMİ ve KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARI
KBS MALİ İSTATİSTİK UYGULAMASI
KBS MALİ İSTATİSTİK UYGULAMASI
DEFTERDARLAR ÇALIŞMA TOPLANTISI
Hazırlayanlar: Ömer Faruk GÜLSOY Adile TUNÇER Nisa KARAKUM
PERFORMANS BÜTÇE HAZIRLIK SÜRECİ
İZLEMEİZLEME Defterdarlıklar İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013 Strateji Geliştirme Başkanlığı 1.
HESAPLARIN SAYIŞTAYA VERİLMESİ
İç Kontrol Nedir? İdarenin amaçlarına, belirlenmiş politikalara ve mevzuata uygun olarak faaliyetlerin; - etkili, ekonomik ve verimli bir şekilde yürütülmesini,
PERFORMANS PROGRAMI HAZIRLAMA SÜRECİ
İleri Muhasebe ve Denetim Düzenlemesi Programı– Modül 28 Emeklilik Fonları Richard Berr Direktör, Değerleme ve Raporlama 20 Haziran 2006.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM İÇ DENETİM VE İÇ KONTROL SİSTEMİ
If you delete this after reading... you'll spend a year of ill luck! But... if you send it to (at least) 2 friends... you'll have 3 years of good luck!!!
T.C. Maliye Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı 14 Aralık Aralık 2010.
MUHASEBE I DERSİNİN KAPSAMI
MUHASEBENİN UZMANLIK ALANLARI
BÜTÇE KESİN HESAP FAALİYET RAPORLARI.
10 ŞUBAT 2011 KAMU MALİYESİNDE KARAR ALMA VE PERFORMANS YÖNETİMİ PROJESİ ORGANİZASYON VE SÜREÇ PERFORMANS YÖNETİMİ 5. HAFTA GRUP ÇALIŞMASI.
İÇ KONTROL UYUM EYLEM PLANI VE YOL HARİTASI. İÇ KONTROL İç kontrol genel olarak idarenin amaçlarına, belirlenmiş politikalara ve mevzuata uygun olarak;
MUHASEBENİN UZMANLIK ALANLARI
NOUN CLAUSES (İSİM CÜMLECİKLERİ).
GENEL MUHASEBE Prof. Dr. A.Vecdi CAN.
BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ BİRİMLERİ KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARINA UYUM EYLEM PLANININ HAZIRLANMASI BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ BİRİMLERİ KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARINA.
Türkiye Kamu Hastaneleri Kurumu Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı
FAALİYET RAPORLARI ve HAZIRLAMA ESASLARI
21/02/2016 A Place In My Heart Nana Mouskouri « Istanbul « (A Different Adaptation)
YENİ TÜRK TİCARET KANUNU SÜRECİNDE YOL HARİTASI Hazırlayan: Recep Aşır Temmuz 2012.
Sigorta Denetleme Kurulu
MUHASEBE DENETİMİ 6. HAFTA.
KAMU YÖNETİMİNDE İÇ KONTROL SİSTEMİ ve İÇ KONTROL EYLEM PLANININ UYGULANMASI KAMU YÖNETİMİNDE İÇ KONTROL SİSTEMİ ve İÇ KONTROL EYLEM PLANININ UYGULANMASI.
FİNANS VE MUHASEBE H04.
CHILD PORNOGRAPHY IŞIK ÜNİVERSİTESİ
MUHASEBEDE KULLANILAN FİNANSAL TABLOLAR
Risk Değerlendirmesi.
MALİ DENETİME GİRİŞ.
İnceleme Dairesi Başkanlığı
MUHASEBE I DERSİNİN KAPSAMI
UYGULAMA.
İleri Muhasebe ve Denetim Düzenleme Programı Modül 24: UFRS’lerin Bankacılık Sektöründe Kabul Edilmesi (Bölüm II) 2. Denetçi Perspektifi Reinhard Klemmer,
İNCELENECEK İŞLEMLERİN SEÇİLMESİ VE ÖRNEKLEME
German shepherd dog. These dogs are said to be intelligent before they say.
Would you like a different color?
Chapter 1 (Bölüm 1) The accounting equation(muhasebe denklemi) and the balance sheet(bilanço)
İŞLETMELERDE BİLGİ VE ÖLÇME SİSTEMİ: MUHASEBE
tomorrow soon next week / year in five minutes/ in two hours later today I'll go to the market tomorrow. Don’t worry. He will be here soon. There.
DENETİM YAKLAŞIMININ BELİRLENMESİ
PLANLAMANIN TAMAMLANMASI VE DENETİM PROGRAMLARININ HAZIRLANMASI
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Faaliyet Raporları Demet ARSLANTAŞ
KIRGIZİSTAN-TÜRKİYE MANAS ÜNİVERSİTESİ
ÖNEMLİLİĞİN BELİRLENMESİ
“Differentiation for making a positive Difference!!!!”
Imagine that you are a teacher and you are taking your 20 students to England for the summer school.
People with an entrepreneurial mindset are always brave.
Sunum transkripti:

DENETLENEN KURUMUN TANINMASI

Denetlenen Kurumu Tanımaya Neden İhtiyaç Duyarız? Riskleri belirleyip sorunlu alanları tespit etmek, Denetimde kullanacağımız önemlilik seviyesini tespit etmek, Denetimi etkin bir şekilde planlamak ve yürütmek. The first point is fairly self evident. The way the UTB is set up is to assess inherent material risks of misstatement. The second issue should also be self-evident. By gaining a clear understanding of the major risks and the key risk areas, you can focus your audit work around those risks. The whole A21 approach hangs off having a good understanding of the business and refreshing that understanding throughout the audit. Over-auditing (unless you work for John McEwen!) is still a major problem in the NAO. Staff feel comfortable performing lots of substantive work even if it isn’t really necessary. If you have a good UTB then you can identify those areas where there is no risk of material misstatement and where minimal work is required. The third issue is something that we are not very good at as an office either. When you assess errors either in isolation or in aggregate, you are not comparing them to a monetary value materiality. What you are doing is assessing the impact that they will have on the users of the account, and to do that you need to understand your client’s operational objectives, so you can understand what their stakeholders will be interested in.

Kurum Tanıma Kaynakları-1 Kurumla ilgili yasal düzenlemeler İkincil mevzuat Kurumsal veriler Maliye Bakanlığının kurum üzerindeki yetkileri Kurumun bağlı/ilgili/ilişkili olduğu kurumlarla olan ilişkileri Diğer kurum ve kuruluşlarla ilişkiler Politik ortam Kurumun yetkileri Kurumun içinde faaliyet yürüttüğü ortam

Kurum Tanıma Kaynakları-2 Kurum hakkında düzenlenmiş/düzenlenmesi gereken raporlar Muhtemel gelişmeler Kurumun görev ve hedefleri Kurumsal yapı Hukuki ihtilaflar Muhasebe sistemi ve mali yapısı Bilişim sistemi Kurumun insan kaynakları yönetimi İç denetim faaliyeti Kurumsal risk değerlendirmesi

Kurum Tanımada Yöntemler-1 Kaynakların belge üzerinden incelenmesi Kurum internet sitesinde ve kurum hakkında basın ve yayın organlarında yer alan bilgilerin değerlendirilmesi, Kurum yetkilileri ile görüşme yapılması ve bilgi alınması Kurum faaliyetleri hakkında gözlem yapılması Ön analitik incelemelerin yapılması

Ön Analitik İncelemeler Yapılmasının Faydaları Denetlenen kurum hakkında sahip olunan bilgi düzeyi artar. Potansiyel risk taşıyan alanlar tespit edilebilir Diğer denetim prosedürlerinin kapsamını, içeriğini ve zamanlamasını planlamada elde edilen bilgiler kullanılabilir

Ön Analitik İncelemeler Nasıl Yapılır? Mali tablolarda yer alan veriler karşılaştırılabilir. Mali bilgiler ile mali olmayan bilgiler arasındaki ilişkiler değerlendirilebilir. Cari döneme ait veriler ile önceki dönemlere ait veriler karşılaştırılabilir. Benzer kurumlara ait bilgiler kurum bilgileriyle karşılaştırılabilir. Bütçe verileri ilgili yıl ve geçmiş yıl verileri ile karşılaştırılabilir.

Kurumun Muhasebe Sisteminin ve Mali Yapısının Tanınması-1 Kurumun uyguladığı muhasebe sisteminin tespiti, Kurumun ürettiği ya da üretmesi gereken mali tabloların çeşitlerinin ve dönemlerinin tespiti, Çerçeve hesap planı ile alt kodların kullanıldığı detaylı hesap planının incelenmesi, Kurum faaliyetlerine göre özellik arz eden muhasebe işlemlerinin tespiti,

Kurumun Muhasebe Sisteminin ve Mali Yapısının Tanınması-2 Muhasebe işlemlerinin gerçekleşme süreçlerinin incelenmesi, Muhasebe kayıtlarını destekleyici belgelerin tespiti, Mali tablo ve muhasebeye ilişkin kurum içi raporlama sürecinin incelenmesi, Kurum bütçe sisteminin incelenmesi

KURUMUN TANINMASI KONTROL FORMU (EK:2)

Hesap Alanlarının Belirlenmesi Hesap alanlarının belirlenmesi işlemi; mali tablolarda yer alan hesapların, benzer özellikler taşıma, benzer tarzda işlem görme, benzer yapısal riskleri içerme ve aynı tür kontrollere tabi olma gibi kriterlere göre işlem akışları ve bakiyeleri itibariyle sınıflandırılmasıdır. Örn: maaşlar, satın almalar, yatırımlar, tedavi giderleri ….

Hesap Alanlarının Önemlilik Derecesine Göre Sınıflandırılması Hesap alanlarının kurumun sonuç hesapları ve/veya mali tabloları üzerindeki etkisine göre “önemli ve önemsiz” olmak üzere sınıflandırılması gerekir. Önemli hesap alanı, mali rapor ve tabloların doğruluğunu ve güvenilirliğini etkileyecek nitelik ve büyüklükte olan ve denetçinin yeterli ve uygun denetim kanıtı elde etmek zorunda olduğu hesap ve işlemler grubudur.

Hesap Alanları İle İlgili Ön Çalışmalar 1 Aylık, geçici ve kesin mizanlar, bilanço vb. tablolarda yer alan borç-alacak miktarlarındaki önemli artış ya da eksilişler yıllar ya da aylar itibariyle değerlendirilir. Devir veren hesapların önceki yıl kapanış kayıtları ile yılı açılış kayıtları karşılaştırılır. Kullanılan muhasebe programlarının yardımcı defter üretip üretmedikleri sorgulanarak hesap alanlarında bütçe kodları itibariyle yardımcı defterler oluşturulur. Kurum tarafından üretilen büyük defter ve yardımcı defter toplamları yukarıda oluşturulan yardımcı defterler ile karşılaştırılır. Geçici ve kesin mizana aktarılan rakamların doğruluğu kontrol edilir

Hesap Alanları İle İlgili Ön Çalışmalar 2 Muhasebe Yönetmeliği ve diğer ilgili mevzuatlar ile kurum hesabının takip ve işleyişine dair yayınlanan kurum içi genelgelerle öngörülen hesap alanı ile ilgili tutulması gereken defter, cetvel ve belgeler değerlendirilir. Hesabın herhangi bir zaman diliminde ayrıntı bazda ters kalanı verip vermediğine, mevzuat gereği hesabın karşılıklı olarak çalışmaması gereken bir hesapla çalışıp çalışmadığına bakılır. Hesabın muhasebe kayıtlarına ilişkin çıkarılmış özel bir kanun, tüzük, yönetmelik, tebliğ, genelge v.b. varsa dikkate alınır.

Hesap Alanlarının Önemlilik Derecesine Göre Sınıflandırılması Nedenleri Kurumun tüm işlemlerinin aynı ağırlıkta incelenmesi mümkün olamayabilir. Denetimi bazı hesap alanlarında yoğunlaştırmak gerekebilir. Belirli hesap alanlarında risk daha yüksek olabilir. Sayıştay, denetimini bazı alanlarda yoğunlaştırmak isteyebilir. Denetçi kontrol güvencesini sadece önemli hesap alanları için elde etmek isteyebilir.

Kurumun Bilişim Sisteminin Anlaşılması Denetçi; Mali rapor ve tablolar ile bunları destekleyen ve bilişim ortamında yürütülen işlemler arasındaki ilişki hakkında bilgi sahibi olmalı; Denetimde bilişim sistemleri denetimi konusunda uzmanlaşmış denetçilerden yararlanılıp yararlanılmayacağına karar vermeli; Hem kurum düzeyindeki hem de her hesap alanına ilişkin risk değerlendirmesinde bilişim sisteminin etkisini göz önünde bulundurmalı ve Sistem kontrollerini incelemeli ve inceleme sonucu elde ettiği iç kontrol sistemine ilişkin zayıflıkları önerileri ile birlikte raporlamalıdır.

Bilişim Ortamında Gerçekleştirilen İşlerin Belirlenmesi Denetçi, hangi işlerin bilgisayar ortamında (bilişim sistemi kullanılarak) gerçekleştirildiğini ve hangi sistemlerin çıktılarının muhasebeyi ve mali tabloları etkilediğini belirlemelidir. Bunun için, yapılan işi, işi destekleyen bilişim sistemlerini ve bunların hesap alanlarına etkilerini gösteren Ek-3 Bilişim Sistemlerinden Etkilenen Hesap Alanlarının Belirlenmesi Formu kullanılır.

Ek:3 Bilişim Sistemlerinden Etkilenen Hesap Alanlarının Belirlenmesi Formu No Yapılan İş İşi Destekleyen Bilişim Sistemi (Program) Etkilediği Hesap Alanları 1 Ücret Ödeemesi Bordro hazırlama programı Personel Giderleri, Gelirler 2 Evrak Akışının İzlenmesi Evrak Takip Sistemi - 3 Hakediş Ödemesi Hakediş Hazırlama Programı Yatırım Giderleri, Gelirler 4 Ödenek Takibi Ödenek Programı Tüm Hesap Alanları ve Ödenek Nazım Hesapları