CASE 2: BeatIng the Clock Ders Sorumlusu: Doç. Dr. Hakan Tüzün Hazırlayan: Şeyma Çağlar BTO720- Uzaktan Eğitimde Ders Tasarımı-2017/Bahar-Hacettepe Üniversitesi
GİRİŞ Konu alanı uzmanı bir kadındır. Ders bir buçuk ay sonra başlayacaktır. 6 tane çalışma oturumu gerçekleştirilmiştir. Case 1 Case 2
GİRİŞ Profesör halihazırda bir ders izlencesine sahiptir. Ders bir defa yüz yüze verilmiştir. Dersin başlamasına kısa bir zaman vardır ve profesör ile görüşmek için zaman kısıtlıdır. Öğretim tasarımcısı profesörü yönlendirmemeye ve onun sorularını cevaplayarak yola devam etmeye karar vermiştir.
Öğretim Tasarımcısının Yorumları Öğretim tasarımcısı 6 haftalık bir tasarım sürecini oldukça kısa bulmaktadır. Meslektaşları da iki dönemlik bir sürecin ideal süre olduğunu vurgulamaktadır. Oluşturduğu tasarım prototipinin oldukça hızlı bir şekilde gelişmek zorunda kalacağını ifade etmektedir. Bir yıl ideal Zaman görseli Öğretim tasarımcısının gözünden Tasarım prototipi ve oklar
OTURUM 1 Ders izlencesinin detaylı analizi Planlanan tasarım yaklaşımının sunulması Dersin adı Genel tanımı Amacı İçeriği Değerlendirme Kaynaklar Ders izlencesinin genel analizi, üst programda konumlandırılması Ders izlencesinin detaylı analizi Haftalık konuların ve kaynakların belirlenmesi Bu aşamada ilk haftanın ders izlencesinin ve değerlendirmenin tartışılacağı hafta olmasına karar verilmiştir. Okuma kaynakları haftalık dengeli bir şekilde dağıtılmıştır. Genel amaçların haftalık sınıflandırılması
Başlangıç aktiviteleri ? OTURUM 1 Başlangıç aktiviteleri ? Takım çalışmaları ? Prof için takım çalışmaları yeni bir kavram bu sebeple ÖT sosyal yapılandırmacı yaklaşıma ilişkin bilgiler vermiştir.
Video konferans-yüz yüze ders OTURUM 1 Özel amaçların geliştirilmesi (ilk iki hafta) Okuma kaynakları temelinde tartışma Takım çalışması aktivitelerinin belirlenmesi Video konferans-yüz yüze ders «Sonradan fark ettim ki profesörün bu derse başlamaktan korkmaması için kavramlar arasındaki farklılıkları önemsiz gibi lanse etmişim» Takım çalıması ve akran koçluğu öğrenme etkililiğini artırmakta, motivasyonu olumlu etkilemekte, zaman tasarrufu sağlamaktadır. Video konferansın sınırlılıkları, tips, geliştirilmesi gereken kaynaklar üzerine öğle arasında konuşuyorlar
OTURUM 1 Zorunlu okumaların analiz edilmesi Özel amaçların geliştirilmesi (ilk iki hafta) Okuma kaynakları temelinde tartışma Takım çalışması aktivitelerinin belirlenmesi Video konferans-yüz yüze ders Zorunlu okumaların analiz edilmesi Okuduğunu anlama aktiviteleri Bireysel çalışma aktivitelerinin belirlenmesi (Sunum) Okuduğunu anlama etkinliklerinden ilkini (rehber olması için)birlikte geliştiriyorlar. Derste anlattıklarının not edilmesi Takım sunumları, kavram haritası, ???
OTURUM 1 Zorunlu okumaların analiz edilmesi Özel amaçların geliştirilmesi (ilk iki hafta) Okuma kaynakları temelinde tartışma Takım çalışması aktivitelerinin belirlenmesi Video konferans-yüz yüze ders Zorunlu okumaların analiz edilmesi Okuduğunu anlama aktiviteleri Bireysel çalışma aktivitelerinin belirlenmesi (Sunum) Dersi kaç kişi alacak belli olmadığından takımların kaç kişi olacağına ve türüne karar veremiyorlar. Takım sunumları, kavram haritası, ??? Okuma kaynaklarının haftalara bölünmesi, okuma-kavram ilişkisinin kurulması
OTURUM 1 Zorunlu okumaların analiz edilmesi Özel amaçların geliştirilmesi (ilk iki hafta) Okuma kaynakları temelinde tartışma Takım çalışması aktivitelerinin belirlenmesi Video konferans-yüz yüze ders «Bir problemden diğerine atladığımı fark ettim. Bu da bana Ö.T’nin tasarım sürecinde esnek olması gerektiğini gösterdi» Zorunlu okumaların analiz edilmesi Okuduğunu anlama aktiviteleri «Her ne kadar esneklik önemli olsa da tasarım fazlarına sadık kaldım, profesörün sorularına çözümler üreterek, süreci iyi yönettim» Bireysel çalışma aktivitelerinin belirlenmesi (Sunum) Takım sunumları, kavram haritası, ??? Okuma kaynaklarının haftalara bölünmesi, okuma-kavram ilişkisinin kurulması
OTURUM 2 Bu oturumda profesör önceden geliştirdiği değerlendirme araçlarını gözden geçirmek istemiştir. Profesör her üç haftada bir quiz yapmayı, dönem ortasında ve sonunda olmak üzere iki tane sınav yapmayı istemektedir. Değerlendirme kriterleri incelenmiştir. Katılımın puanlanması konuşulmuştur. Elektronik - kağıt kalem değerlendirmenin artı ve eksileri tartışılmış, ue ile dersi almanın getirdiği iş yükü konuşulmuştur.
OTURUM 2 Bu sebeple bu oturum sonunda bir grid oluşturulmuştur: Dersin amaçları Kullanılacak materyaller Öğrenen desteği için kullanılacak kaynaklar ve alıştırmalar Ders izlencesinin bir bakışta tüm dersi görselleştiren yatay bir yapıda olabileceği belirtilmiştir. «Profesörün modeldeki bazı adımları az da olsa dikkate aldığını ve anladığını fakat öğretme stratejileri ve öğrenen desteği basamaklarını anlamadığını düşünüyorum»
OTURUM 3 Birinci oturumda konuşulan konulara geri dönülmüştür. Dersin üst programdaki diğer derslerle büyük oranda çakışmadığı görülmüştür. Yine birinci oturumda konuşulan ve dört bölüme ayrılan genel amaçlar haftalara yayılmıştır. Her genel amaç için özel amaçlar yazılmıştır (ilk 4 hafta) Oturum 1 Oturum 2 Oturum 3 Haftalık yayılım öğrenenlere neyi nasıl yapacaklarını açık bir şekilde gösterecektir. ÖT’nin özel amaç yazma konusunda şüpheleri vardır, sadece genel amaçların yazımına müdahale etmeye karar verir.
OTURUM 3 Alıştırmaların ve ders içeriklerinin ilişkilendirilmesine ve haftalık bölümlenmesi işlemine geri dönülmüştür. Profesörün okutmak istediği sözel materyallerin fazla olduğunu ve 40-50 sayfalık bazı materyallerin aslında birbiriyle çakıştığını fark etmişlerdir. Fakat profesör okumalar konusunda getirilen eleştirilere, bu okumaların iç mantığı geliştirdiğini söyleyerek yanıt vermiştir. Bu oturumun sonunda okumaların %80’i belirlenmiştir.
OTURUM 3 Öğretim tasarımcısı önceki ve bu oturumdaki deneyimlerine dayanarak profesörlerin amaçları yazarken; Öğrenen bakış açısından değil öğretici bakış açısından yazdıklarını Ya çok genel ya çok özel ifadeler kullanıldıklarını Amaç yazmayı acil veya gerekli bir eylem olarak görmediklerini Amaçların ders hakkında çok şey açığa çıkardığını, bunun da sınavı kolaylaştırdığını Ordu ve endüstri gibi kurumlarda gözlenebilir etkinliklerin yazılması önemlidir. Bu sorunların, üniversitelerin öğreneni entellektüel merak ve zihin geliştirme konusunda kendisini sorumlu hissetmesinden kaynaklanmış olabileceği düşünülmüştür.
OTURUM 4 Okunacak sözel materyallerin tümü haftalara dağıtılmıştır. Etkileşim Okunacak sözel materyallerin tümü haftalara dağıtılmıştır. Profesör tarafından oldukça önemsenen sözel materyallerin haftalık dağılımı tekrar gözden geçirilmiş, küçük değişiklikler yapılmıştır. Profesör okunacak materyallere etik sorunlardan dolayı kısıtlama getirilmesini istemiştir. Profesör materyallerin sadece öğrenenin online iken okuyabileceği ve üzerinde değişiklik yapamayacakları şekilde sunulmasını istemektedir. Zaman
OTURUM 5 Bu oturuma profesörün öğretim stratejilerini tamamlayacak öğrenen desteği stratejilerinin belirlenmesiyle başlanmıştır. Öğrenen- içerik etkileşimini sağlamak amacıyla: Bireysel etkinlikler: Verilen sözel materyallerde öğrenenin konu hakkında belirli bir tarafa ait olmasını gerektirecek sorulardan oluşmuştu. Takım etkinlikleri: Bilgileri akılda tutmayı sağlayacak sosyal yapılandırmacı bir yaklaşımla tasarlanan, bireysel etkinlikte verilen cevapların takımdaki diğer üyelerle karşılaştırılması ve bağdaştırma aktivitelerini içermektedir.
OTURUM 5 Ders haftada ortalama 3 saat ve 5 ayrı video konferans sitesi aracılığı ile sunulacaktır. Bu nedenle öğrenenlere senkron dönüt verilmesinin uygun olacağı düşünülmüştür. Senkron dönütün yanı sıra; e-posta ve tartışma forumları aracılığıyla asenkron dönüt verilmesine karar verilmiştir.
OTURUM 5 Öğretim tasarımcısı ders izlencesi geliştirme sürecini gösterecek bir sentez grid’i oluşturmaya başlamıştır. Bu yapıda haftalık ilerlemeler dikey sütunda, ders bileşenlerinin yatay sütunda gösterilmesi planlanmıştır.
OTURUM 5 Basitleştirmek için ders ünitelere veya modüllere bölünmemiş, ders saatlerine göre ayarlanmıştır. 3 kredilik bu ders öğretim programında 45 saat 15 haftaya yayılmıştır. Yüz yüze derslerde olduğu gibi haftalık 6 saatlik ders dışı çalışma saatleri de elektronik materyallerin kullanımının artırılmasıyla korunmuştur.
OTURUM 5 Elektronik materyaller, Zorunlu okuma kaynakları Öğretim materyalleri (2B veya 3B animasyonlar, sunumlar, pdf’ler, ses veya video tabanlı materyaller) Okumaya dayalı bireysel ve takım aktiviteleri (web sitelerinde araştırma aktiviteleri içeren) Öğretim üyesinin ve öğrenenlerin katılabildiği tartışma forumları «Kısa ama üretken bir süreç oldu» increasing interest on the part of faculty not only to allow students to exchange ideas online in the discussion forum and via email, but also their interest in participating in such exchanges.
DERS SONRASI GÖRÜŞME Öğretim tasarımı süreci öğrenen özerkliği sağladığından oldukça zor bir süreçtir. Tasarım süreci planlı olmalıdır, rastgele ve spontane ilerlememelidir. Profesör, öğrenenlerle daha az iletişim kurabildiğini onları kontrol etmekte güçlük yaşadığını ve uzakta olduklarını hissettiğini dile getirmiştir. Derslerden önce öğrenenlerin bireysel ve takım aktiviteleri yaptığını, sorun yaşanan yerlerin video konferansa taşındığı belirtilmiştir. Öğrenciler fazla ödevden yakındıkları için bir haftada ya bireysel ya takım etkinliklerine yer verilmiştir. İlkbahar döneminin oldukça hızlandırılmış olduğunu belirten profesör zaman sorunundan dolayı bir daha asla bunu yapmayacağını belirtmiştir.
DERS SONRASI GÖRÜŞME Profesör çok iş yükü getirdiğinden okumalardan sadece bazılarını kontrol ettiğini belirtmiştir (4/12). Sokratik yöntemi kullanan profesör, bu derste bu yöntemin sinir bozucu bir sessizliği beraberinde getirdiğini dile getirmiştir. Öğrenenlerin okuduklarını anladıklarını göstermeleri için okumalar arasındaki temel kavramları ve ilişkileri organize eden görseller hazırlamalarını istemiştir. Uzaktan eğitimle verilen bir dersin planlanmasının daha uzun zaman gerektirdiğini belirtmiştir. LMS’in e posta işlevi karmaşık geldiğinden bireysel e posta adresini kullanılmıştır.
DERS SONRASI GÖRÜŞME İnternet siteleri olabildiğince fazla kullanılmıştır. Öğrenenler arasında farklı alandan gelenler olduğundan profesör daha genel seviyede anlatmaya çalıştığını belirtmiştir. Bilgi ve iletişim teknolojilerini sıklıkla günlük yaşamında ve derslerinde kullandığını belirtmiştir. Takım çalışmasını yönetmenin ve değerlendirmenin zor olduğunu belirtmiştir. Bundan sonra çevrimiçi tartışma ortamlarını daha sık kullanacağını, derslerini kısmen gerçek zamanlı ve kısmen farklı modlarda verebileceğini belirtmiştir.
DERS SONRASI GÖRÜŞME Fakat bir daha asla video konferans yöntemini kullanmayacağını eklemiştir. Öğrenen desteği için telefon kullanımını ise sözel olmayan iletişime izin vermediği ve bireyin karşısındaki bireyi görmesine izin vermeği için kullanıma elverişli bulmadığını belirmiştir.