FRONTAL KORTEKS İŞLEVLERİ VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
NÖROPSİKOLOJİK TESTLER Tanımı, Kullanım Amaçları, Kullanım Alanları
Advertisements

FAD İ ME AKAGÜNDÜZ SEVG İ SUBA Ş I Aralık OTİSTİK BİREYLERİN ÖZELLİKLERİ SINIFLANDIRMA TANI DEĞERLENDİRME ARAÇLARI OTİZMİN NEDENLERİ EĞİTİM.
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM © TemplatesWise.com 1.
T.C. ORDU VALİLİĞİ İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı TAM ÖĞRENME MODELİ TAM ÖĞRENME MODELİ.
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
Eğitimde Hedefler Hedeflerin İşlevleri ve Analizi.
KISIM 3 Bilişsel Gelişimi Arttırma BÖLÜM 8 Problem Çözme ve Eleştirel Düşünme.
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
Frontal Lob Anatomisi ve İşlevleri
BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM JEROME BRUNER.
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ: BİLİŞSEL BOYUT III. İBE alanında etkileşimi anlamaya çalışan uzmanlar, özellikle şema ve zihinsel modeller üzerinde yoğunlaşırlar.
Öğretim  Öğrenci gelişimini amaçlayan, öğrenmenin başlatılması, sürdürülmesi ve gerçekleştirilmesi için düzenlenen planlı etkinliklerden oluşan bir süreçtir.
Program Tasarım Modelleri
Yazılım Mühendisliği1[ 3.hft ]. Yazılım Mühendisliği2 Yazılım İ sterlerinin Çözümlemesi Yazılım Yaşam Çevrimi “ Yazılım Yaşam çevrimin herhangi bir yazılım.
İSTANBUL TEKNİK ÜNİVERSİTESİ ♦ ELEKTRONİK & HABERLEŞME MÜHENDİSLİĞİ Wisconsin Kart Sıralama Testi WCST soyutlama, hipotez sınama, zihinsel esneklik. Referans.
Hangi Konular Performans Görevi Hangi Konular Proje Olarak Seçilmelidir? MEB 2008.
İyilik Okulu Projesi Uygulama Süreçleri Dr Cemil Keskin
SAYILAR ve RAKAMLAR.
EĞİTİCİ OYUNCAKLAR Doç. Dr. Ender DURUALP.
ÜSTÜN ZEKALI VE ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLAR
PROJE TABANLI ÖĞRENME ATÖLYESİ
BDÖde Kullanılan Yaygın Formatlar
KAVRAM HARİTALAMA Doç.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
İç Kontrol Standartlarına Uyum Eylem Planı Toplantısı
ASSURE Modeli.
Bireysel Farklılıklar ve Öğretim Tasarımı
Kişisel-Sosyal Rehberlik
ÖRGÜTSEL DEĞERLER VE VARSAYIMLARDAKİ DEĞİŞİM
Öğretimin Uyarlanması
Spor Psikolojisi Konsantrasyon ve Dikkat.
Frontal Lob Anatomisi ve İşlevleri
KOCASİNAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
1-Proje Yönetİmİne Gİrİş
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Teknolojİ ve tasarIm dersİ
Abant İzzet Baysal Üniversitesi
TUTUM VE ALGILAR.
ZEE ZİHİN ENGELLİLERE BECERİ VE KAVRAM ÖĞRETİMİ
OKUMA-YAZMA BECERİLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ
Arş. Gör. Dr. Seyhan ERYILMAZ TOKSOY
Pedagojİk formasyon sertİfİka programI ÖğreTİM İLKE ve YÖNTEMLERİ Hafta I – 2. Bölüm Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
Mine KAVAKTAN / Psikolojik Danışman
Bilişsel Gelişim.
Öğretimle İlgili Temel Kavramlar
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ 7.D.1. Özgün Ürünümü Tasarlıyorum.
PROGRAM DEĞERLENDİRME
SPORDA TEKNİK ve TAKTİK ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
SPORDA DİKKAT.
Geliştirme Genel Müdürlüğü
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
BELLEK.
Spor Psikolojisi Konsantrasyon ve Dikkat.
Hangi Konular Performans Görevi Hangi Konular Proje Olarak Seçilmelidir? MEB 2008.
Tüketici Davranışları
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
ÖĞRENME.
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİM PROGRAMI HAZIRLAMA PLANI (1)
İnsan Kaynakları Yönetiminin
2. HAFTA BİLİMSEL ARAŞTIRMA YAKLAŞIMLARI
Geliştirme Genel Müdürlüğü
Sunum transkripti:

FRONTAL KORTEKS İŞLEVLERİ VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Bilgi İşleme süreci

Çeldiricileri baskılama Dikkat İstem Planlama/Strateji İzleme Baskılama İçgörü İstem Hata tarama Somatik dikkat Çeldiricileri baskılama Duygulanım Ödül Risk davranışı Karar verme

Yeni şemanın geçici yerleştirimi Özel amaçlı işler bellek Shallice and BurgessTen uyarlanmıştır (1996) Soruna yönelim fazı Gecikmiş niyet belirleme gerçekleştirimi Sorunu özümseme düzeyi İçerik zamanlaması Amaç oluşturma süreci İlerleyici derinleştirme fazı Episodik Bellek Geri Çağrımı Strateji üretimi fazı Spontan Şema Üretimi Çözümü kontrol etme fazı Davranış Niyet belirleyici etkinlik Yeni şemanın geçici yerleştirimi Özel amaçlı işler bellek Yeni şemanın değerlendirilmesi İzleme Şemanın reddi

Frontal Lob Süreçleri Dikkat ve bellek İstem Planlama Strateji oluşturma ve uygulama İzleme/Hata kontrolü Veri haline getirme Baskılama Karar verme

Frontal Lob Süreçleri Kavram üretme Motor programlama Set değiştirme İşler bellek Risk alma

Prefrontal bölgenin işlevleri Gelecekteki eylemin sonuçlarını öngörebilmek Uygun motor tepkiyi seçmek Bedenden ve dış dünyadan gelen duyuları birleştirmek Yeni sorunlara çözüm üretmek, davranışı planlamak ve düzenlemek (yönetsel işlev) Davranışların zaman içindeki ardışıklığını sağlamak Working memory’i (işler belleği oluşturmak)

Prefrontal Korteks ve Yönetici İşlevler İşler bellek Kendine yönelik konuşmanın içselleştirilmesi Duyguların kontrolü, motivasyon ve uyanıklık durumu Yeniden yapılandırma

Yönetici işlevler Kompleks davranışlar, yeni durumlara uyumsal bir şekilde davranışsal tepki verme yeteneği ve birçok bilişsel, duygusal sosyal becerinin edinilmesini gerektirir

Yönetici işlevlerin bileşenleri İstem Planlama Amaca yönelik eylem Etkili performans

İstem Kompleks etkinlikleri nasıl yapılacağı konusunda bilgi verilmeksizin yapma kapasitesi Araç kullanımı Yiyecek arama Uzun süreli amaçları gerçekleştirme kapasitesi

İstem muayenesi Kendini farketme kapasitesi muayenesi Fiziksel durumunun farkında olma Çevrenin ve durumun farkında olma Sosyal farkındalık

Amaca yönelik davranış Bilişsel kontrolle sağlanır PFK’in duyu, bağlantı ve motor sistemleri ile ilişkilidir Niyet ya da planın, bireyin kendisinin yönlendirdiği üretici kompleks bir davranışa çevrimi Tinkertoy Test (Lezak, 1982)

Bilişsel kontrol Dikkat İnhibisyon İşlem belleği Eylem zamanlaması ve sıralaması Duygu kontrolu (self-regulation)

Prefrontal Korteksin Dikkat İşlevi Uyaranın keşfedilmesi (odaklanma) Saptanan uyaranın kodlanması veya işlenmesi İlgili uyarana dikkat devam ederken diğer uyaranların filtre edilmesi Uygun olduğunda dikkatin kaydırılması İstemsiz kaymaların engellenmesi (distraktibilite) Giren bilgiye bir yanıt oluşturulması

Dikkatin sürdürülmesi orbitofrontal korteks tarafından gerçekleştirilir. Sebatlılık Enferans direnci, uygunsuz cevabın inhibisyonu

Düşünme ve eylem Duyusal uyaran Talamus Uyarılma Seçici dikkat PFL Motor sistem, Bazal gangliyonlar serebellum Duyusal uyaran Talamus Uyarılma Seçici dikkat İşler bellek Bağlantı korteksi Depolama Duygusal kodlama Singulat yaşantı Amigdala Duygu ifadesi Endokrin Otonomik Hipothalamus Hipokampus Birleştirme

Prefrontal alanların lezyonunda Genel zeka, algı, uzun süreli bellek sağlam kalırken, günlük yaşamı sürdürmek için gerekli olan plan yapma ve günlük aktiviteleri düzenleme becerisi bozulur.

Prefrontal Hasar Başlatma sorunları Zihinsel ve davranışsal değişiklikler yapabilme zorlukları Durdurma sorunları Kişisel farkındalıkta yetersizlik Somut ve açık tavır

Prefrontal alanların lezyonunda Orbitofrontal hasarda dizinhibisyon Dorsolateral hasarda sosyal ilgisizlik, inisiyatif yokluğu,edilgenlik Kombine hasar

VMPFK Hasarı Phineus Gage

PFK İşlevlerinin NPT ile değerlendirilmesi

Yönetici işlevler Rutin olmayan koşullarda davranışın optimizasyonunu sağlar Planlama - birçok görevin planlanması İnhibisyon- önceki güçlü uyaranın Genelleştirme - yeni tepki seçeneklerini Değiştirme - bir tepkiden diğerine geçiş

Dikkatin sürdürülmesi Sebatlılık Enferans direnci, uygunsuz cevabın inhibisyonu

Sebatlılık Akıcılık testleri (kategorik, şekil) Geriye diziler (aylar geriye, 100’den geriye 7’lik dizi)

Enferans direnci, uygunsuz cevabın inhibisyonu İz sürme (Trail making) testi Stroop testi Yap- yapma işlemi Alternan Diziler Testi (Luria)

F Trail Making Test A C G E B D H A

D Trail Making Test B A 4 1 2 B C 3

İz sürme testi ne ölçer? Esneklik ve set değiştirme kapasitesi Kendini monitorize etme Hız Perseverasyon

Stroop testi Okuma hızı İnhibisyon (dlPFK & orbital PFK) Seçici dikkat

Yürütücü işlevler Planlama-sıralama Uyaran ile davranışsal tepki arasına bir gecikme süresi uygulandığında performansın değerlendirilmesiyle gerçekleştirilir.

Planlama-sıralama Hanoi testi Londra Kulesi testi Saat Çizme Testi

Hanoi kulesi testi Farklı büyüklüklerde ve renklerde halkaların her birinin birinci çubuktan üçüncüye geçirmesi istenir. Ancak hiçbir halka en küçük halkanın üstünde yer almamalı, bitişte de halkalar başlangıçtaki dizilimde olmalıdır.

Londra kulesi testi Üç farklı renkteki yer değiştirebilir topa ilk pozisyon verilir. Denekten mümkün olan en az sayıda hareketle topları hedeflenen konumlara getirmesi istenir.

Yürütücü işlevler Akıl yürütme, soyutlama, zihinsel esneklik Wisconsin kart eşleme testi Görsel-Sözel test WAIS-R ikili benzerlikler alt testi Raven’in standart matrisleri testi Atasözü yorumlama

Wisconsin Kart Dizimi Testi Değişen durumlara göre strateji değiştirebilmeyi ölçer. Deneğe her biri farklı renk ve şekil içeren 60 kart verilir. Kartları örnek dizilimin altına dizmesi istenir. Dizim tekniğini test edenin onaylayıp onaylamamasından bulmaya çalışır. Dizim düzeni sırasıyla renk, form ve sayı şeklinde olmalıdır.

Wisconsin Kart Dizimi Testi Denek doğru stratejiyi saptayıp 10 kart dizdikten sonra kural değiştirilir, yeni kuralı bulması istenir.

WCST ne ölçer? Problem-ölçme Hipotez test etme Mental esneklik Set kurma İnhibisyon Dış geribildirime yanıt Perseverasyon

Yapılandırma (Konstrüksiyon) Şekil kopyalama testleri (Küp, Ev, Papatya kopya etme; Rey-Osterrieth Karmaşık Şekil Kopya etme) Saat Çizme WAIS Küplerle Desen alt Testi Goldstein-Sheerer Küp-Desen Testi Çubuk Kopya (veya Kibrit Çöpleriyle Kopya) Testleri

Rey-Osterrieth Complex Figure

Rey-Osterrieth Karmaşık Şekil Kopya Etme ne ölçer? Planlama Organizasyon Kendini monitorize etme Görsel yapılandırma /Grafomotor beceriler

Dil Becerileri Boston Diagnostic Aphasia Examination Test (BDAE) ve bu temele oturan Türkçe testler Boston Naming Test (BNT) Token Test

İşlem belleği 100’den geriye 7’şer saymak “L-4-C-2-M-8” dizisinde önce harfleri, sonra rakamları sıralamak

PFK hasarları Leteral orbital pre-frontal cortex Irritability - Impulsivity Mood lability - Mania Anterior cingulate pre-frontal cortex Apathy - Akinetic mutism Dorsolateral pre-frontal cortex Poor memory search - Poor set-shifting / maintenance Temporal Lobe Memory impairment - Mood lability Psychosis - Aggression Hypothalamus Sexual behavior - Aggression