HASAN ALİ YÜCEL EĞİTİM FAKÜLTESİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Figen ŞENGÜL 1, Gülşah SEYDAOĞLU 2 Çukurova Üniversitesi, (1) Adana Sağlık Yüksek Okulu, (2)Tıp Fakültesi Tıp Eğitimi AD Hemşirelik Eğitim Modellerinin.
Advertisements

Ulusal Yayınların Stratejik Önemi Prof. Dr. Çetin Erol Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Kardiyoloji AD YÖK Genel Kurul Üyesi.
UNI-SET Toplantı Notları
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
Performans ve Ücret Yönetimi Yrd. Doç. Dr. Özlem BALABAN
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
SOLUNUM VE GEVŞEME EGZERSİZLERİ İLE ETKİLİ MÜZİK EĞİTİMİ AYŞEN ÜMİT İSTANBUL BİLİM VE SANAT MERKEZİ Müzik Mentoru.
KENDİMİZİ TANIMAK MESLEKLERİ TANIMAK MESLEK SEÇİMİNİN ÖNEMİ SEÇMEK İSTEDİĞİM MESLEKLER HAKKINDA NERELERDEN BİLGİ ALABİLİRİM.
XV. ULUSLARARASI SINIF ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİMİ SEMPOZYUMU
Öğretim İlke ve Yöntemleri: Öğrenme Stratejileri
Leyla İÇERLİ Araş. Gör. Dr. Aksaray Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü.
DOĞUŞ TEKNOLOJİ 20 Mart 2017 Bilkent Üniversitesi.
IĞDIR ÜNİVERSİTESİ ZİRAAT FAKÜLTESİ
ÜSTÜN ZEKALI VE ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLAR
KURUMSAL DIŞ DEĞERLENDİRME SORULARI
BDÖde Kullanılan Yaygın Formatlar
ENGELSİZ ÜNİVERSİTE FAALİYET RAPORU
TÜRKİYE’DE OKUL ÖNCESİ EĞİTİM
Uluslararası Pazarlama Araştırması
MESLEKLERİ TANIYALIM DÖRT YILLIK LİSANS PROGRAMLARI ‘ü’
DENEYSEL YAKLAŞIM (Kullanıcı Testleri)
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK SERVİSİ
NÖROLOJİK HASTALIKLARA SAHİP BİREYLERİN VE BAKIM VERENLERİNİN AKTİVİTE YÖNÜNDEN TEDAVİ HEDEFLERİNE BAKIŞ Özge Buket Cesim*, Burcu Semin Akel*, Çiğdem Öksüz*
Bütünleştirme uygulamaları
BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ. BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ.
HLK 222 SOMUT OLMAYAN KÜLTÜREL MİRAS (SOKÜM) ve KORUMA YAKLAŞIMLARI
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
İK MAKALESİ.
Mesleki Eğitimi Geliştirme Tanıtım ve Yönlendirme
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
OSMANİYE BİLİM VE SANAT MERKEZİ
Erdem Danyer 1,2* , N.Gamze YÖRÜK 2
Eğitim-öğretim Yılı Bandırma Rehberlik Araştırma Merkezi
BAŞARI ÇALIŞMA ve KARİYERLER
MİKRODENETLEYİCİ KONTROLLÜ KOŞU BANDI
Diğer Teknikler II Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
İSTASYON YÖNTEMİ.
PROGRAM DEĞERLENDİRME
ÜNİVERSİTEDE YABANCI DİL ÖĞRETİMİNDE İNTERNET KULLANIMINA İLİŞKİN ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ Mehmet AKSÜT Nihat ÇAKIN 
Okul Öncesi Eğitim.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
REFAH SİSTEMLERİ DERS 2 DOÇ. DR. MEHMET M. ÖZAYDIN.
Geliştirme Genel Müdürlüğü
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
BATMAN ÜNİVERSİTESİ FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ ( )
FARABİ DEĞİŞİM PROGRAMI
BAP Koordinatörlüğünün Görev ve Sorumlulukları
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
TEŞHİSLE İLİŞKİLİ GRUPLAR (TİG) TÜRKİYE UYGULAMASI
Nimet IŞIK Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi İlköğretim Bölümü
Nitel Araştırmalar.
SES KOMUT TANIMA İLE GEZGİN ARAÇ KONTROLÜ
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
Sınıf Öğretmenlerinin Eğitsel Amaçlı İnternet Kullanım Öz Yeterlikleri
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
BANKACILIK VE FİNANS bölümü
Geliştirme Genel Müdürlüğü
BİREYİ TANIMA TEKNİKLERİ
ULUSLARARASI İŞLETMECİLİK bölümü
Sunum transkripti:

HASAN ALİ YÜCEL EĞİTİM FAKÜLTESİ IV. Üstün Zekalı ve Yeteneklilerin Eğitimi Kongresi: Üstünler ve Gelecek Üstün Yetenekli Gençlerin İş Ortamına Geçişi: Üstün Yetenekli Gençlerin ve İş Verenlerin Algısı   Gamze Sart, Yard. Doç. Dr. HASAN ALİ YÜCEL EĞİTİM FAKÜLTESİ İstanbul Üniversitesi 23.09.2014

Giriş Üstün yeteneklilerin kattıkları değerler özellikle dünyada inovasyon odaklı iş ortamlarında sıkça dile getirilmektedir. Günümüzde değişik teknolojik ürün, hizmet ve süreç geliştiren laboratuvarlarda ve/ya bireysel çalışmalarda, alınan patentler ve faydalı modellerde üstün yetenekli gençlerin farklı düşünme becerilerinin sonucunda oluştuğu farklı çalışmalar yüksek sayılarda kayıtlara alınmaktadır.

Literatür Bu nedenle özellikle California eyaletinde üstün yetenekli gençlerin teknoloji odaklı ve inovasyon içerikli iş ortamlarına geçişi stratejik bir politika çerçevesinde yapılmaktadır. Ancak Türkiye’de bu anlamda bir çalışmağı gibi pek çok üstün yetenekli genç işsiz olup, çalışanların ya da çalışmak üzere işe başvuranlarında kendi yeteneklerine göre bir seçimle işe alınmadıkları bilinmektedir. Bu durum eğitimlerine üstün yetenekli olarak başlayan pek cok genci iş hayatında mutsuz etmektedir.

Metod Bu çalışmanın amacı gerek üstün yetenekli olan iş görenlerin ve üstün yeteneklilerin işverenlerinin işe alınma süreçlerindeki algılarını ölçmek üzere yapılmıştır. Daha önceden üstün yetenekli olarak belirlenen ve iyi üniversitelerden mezun olan öğrencilerin iş başvuru süreçlerinin 6 ay boyunca incelenmiş ve 24 üstün yetenekli öğrencinin işe alınma sürecinde yaşadıkları ile 12 üstün yetenekli gencin çalıştıkları işlerle ilgili algılar incelenmiştir.

Bunun yanı sıra üstün yeteneklileri işe alan toplam 6 iş yerinin 4 insan kaynakları müdürü ve 2 iş verenin de algıları fenomenolojik araştırma metodu uygulanarak incelenmiştir. Yarı yapılandırılmış görüşmelerle derinlemesine mülakatlar yapılmış ve toplanan veriler Atlas.ti 7 veri analizi yazılımı kullanılarak söylemelerdeki oranlar ve ilişkiler çıkartılmıştır.

Araştırmanın Sonuçları Araştırmanın sonuçlarına göre yetenekli gençlerin çoğunlukla (95%) iş başvuru süreçlerinde mutsuz oldukları ve yeteneklerine göre bir iş bulamadıkları tespit edilmiştir. Genellikle (85%)üstün yetenekli okullardan mezun olmuş olmalarının önemsenmediğini belirtirlerken bir kısmı ise (20%) negatif etki oluşturduğunu düşünmektedir

İşe girenlerin verdikleri cevaplar doğrultusunda elde edilen analizler ise şunları göstermektedir, kariyerleri ile ilgili olarak çoğunluğun (85%) olumsuz bir görüşe sahip oldukları tespit edilmiştir. İşe girenlerin ise üst yönetimle çoğunun (95%) sorun yaşadığı ve çok daha iyi çözüm üretebilecekleri yerde üst yönetimin dediklerini yapmaları kendilerini kötü hissettirmekte ve belli bir süre sonra işe olan bağlılıklarını ve motivasyonlarını kaybettirmektedir.

Katılımcıların çevrelerinde kendileri gibi olan arkadaşlarının işe girdikten bir yıl sonra işi terk ettikleri dile getirilmektedir. Katılımcıların %15’i kendi işini kurmak eğilimi içinde olup, yeterli imkanların olamayışından dolayı cesaret edemediklerini dile getirmektedirler. Özellikle bir kısım üstün yetenekli genç (30%) iş ortamlarında yaşadıkları yalnızlıktan da bahsetmektedirler.

İş gören açısından değerlendirildiğinde ise üstün yetenekli iş görenlere karşı (95%) olumsuz bir algının var olduğu tespit edilmiştir. Üstün yetenekli gençlerin genel olarak iş ortamını bozdukları, diğer çalışanları ezdikleri, bireysel davrandıkları ve uyum sorunu yaşadıkları dile getirilmektedir. Özellikle insan kaynakları uzmanlarının dile getirdikleri bir diğer konu ise bir kısım yöneticinin kendi işlerini kaybetme korkusu ile zeki ve üstün yetenekleri olan kişileri işe almak istememeleridir.

Özellikle iş verenlerin üstün yetenekliler ile ilgili olan algısı ise olumlu olup, nasıl başa çıkacaklarını bilememeleridir. Yurtdışında olduğu gibi üstün yeteneklilerin özellikle inovasyon odaklı yeni ürünlerin geliştirilmesindeki etkilerinin farkında olarak onların da organizasyonlarında yer almalarını istemekte ama nasıl olacağı konusunda yetersiz olduklarını dile getirmektedirler.

Tüm katılımcıların ortak algısı ise ayni yurtdışında olduğu gibi özel bir mentörlük yönetimi ve takibi ile yetenekli gençlerin değişik organizasyonlarda fayda sağlayacak ve değer oluşturacak şekilde devreye alınmasıdır. Bu şekilde yetenekli gençlerin mutluluğu ve iş tatminin artmasıdır.