Konu 2 Kalite anlayışının tarihsel gelişimi
Gelişimler Ortalama 20 yılda bir kalite anlayışı değişime uğramıştır Toplam kalite yönetimi Toplam kalite kontrolü İstatistik Muayene Ustabaşı Operatör 1900 1918 1937 1960 1980 1990 sonrası
Gelişimde ABD’nin rolü İşyerlerinin büyümesi ve sanayileşmeye bağlı makineleşme itici güç olmuştur Avrupa geleneklerinde vazgeçilmiş Bilimsel İşletmecilik uygulaması (Taylor modeli) işlerlik kazanmıştır.
Bu modelde işçi sayısı azalmış, denetleyici sayısı artmıştır Denetleyicilik işyerlerinde bağımsız bölümler halinde organize olmaya başlamıştır Denetleme, test planlaması ve güvenilirlik konuları ön plana çıkmıştır
Kalite Kontrol Mühendisi Güvenilirliği Sağlama Mühendisi kavramları ortaya çıkmıştır Daha organize bir yapılanmaya gidilerek Amerikan Kalite Kontrol Birliği kurulmuştur (1942).
1924 İlk olasılık çizelgesi oluşturulmuş (W.A.Shewhart tarafından) İstatistiksel kalite kontrolünün temelleri atılmıştır 1930’lu yıllarda kalite kontrolünde problem çözmede yararlanılan Pareto İlkesi geliştirilmiştir
İstatistiksel kalite kontrolü 2. Dünya Savaşı sonrasında kitlesel üretim gereksini nedeniyle istatistiksel kalite kontrolü yaygınlık kazanmaya başlamıştır. 1940’lı yıllarda %100 muayene yerine kabul örneklemesi yöntemi uygulanmaya başlanmıştır Kaliteye ulaşmada yönetimlerin sorumlulukları sistematiğe bağlanmıştır 1960’lı yıllarda Japonya’da kalite kontrol çemberleri oluşturulmuştur
1960’lı yıllar Toplam kalite anlayışı yavaş yavaş tanımlanmaya başlanmıştır Toplam kalite kontrolünün hedefi: ürün kalitesini artırmak ve üretim maliyetlerini düşürmek için geliştirilmiştir
Toplam kalite kontrolü Düzenli dizayn kontrolü Proses içi verilerin incelenmesi Üretim veya tedarik aşamalarında düzeltici önlemlerin alınması Gerektiğinde üretimin durdurulması aşamalarını içermektedir
Toplam Kalite Yönetimi (1990 sonrası) Amaç; kalitenin yalnızca korunması değil aynı zamanda yönetilebilmesini sağlamaktır toplam kalite yönetimi bir grup aktivitesi olduğundan eşgüdüm ve insan eğitimi ön plana çıkmaktadır
Toplam kalite yönetimi Katılımcı modeli esas alır Çalışanlar sürece aktif olarak katılırlar Çözüm hızlanmakta ve maliyetler düşmektedir
Toplam Kalite Yönetimi düzelt planla kontrol et uygula KAIZEN MODELİ Kai: değişim Zen: daha iyi
Tasarım kalitesi (1990’lar) Gelişme hızı ile rekabet mantığı temelinde i. Tüketici beğenisini kazanma ve ii. Yeni, çeşitli ve farklı modeller geliştirme süreci başlamıştır Tüketici şikayetleri veya yeni oluşan ya da değişen tüketici talepleri uzun zaman almaktadır
Tasarım kalitesi (1990’lar) REAKTİF KALİTE SÜRESİ Tüketici şikayetleri Sat Hatayı düzelt Üret PROAKTİF KALİTE SÜRESİ Pazarı araştır 20. yüzyıl 21. yüzyıl
Toplam Kalite Yönetimi Sistemi (TKY) Temel hedefler: Geleneksel ticaret yollarının arttırılması ve Global rekabet koşullarında sınırsız bir garanti sağlamaktır
TKY 6 esas kavramı içermektedir 1- Uzun süreli tepeden asta destek vermeye hazır üst yönetim anlayışı 2- Tüketici isteklerine yöneltilmiş ilgi 3- Tüm işgücünün etkili biçimde yönetime katılımı 4- İşletme ve üretim proseslerinin sürekli geliştirilmesi 5- Tedarikçileri partner-ortak olarak kabul etme 6- İşlemler için performans ölçümlerinin geliştirilmesi
Teboul Modeli Sunulan ürün ya da hizmet Tüketici gereksinimleri Daire ile kesişen kare tüketici memnuniyetini göstermektedir Amaç, tüketici gereksinimlerine odaklanmaktır
Tedarikçileri partner-ortak kabul etme Dış tedarikçi girdileri Dış müşteri çıktıları İç tüketici-iç tedarikçi zinciri
Kalite elemanı Önceki durum TKY Tanım Ürüne yönelik Tüketiciye yönelik Öncelikler Servis ve maliyetler ikincil ağırlıklı Servis ve maliyetler birincil ağırlıklı Kararlar Kısa vadeli Uzun vadeli Ağırlık Muayene-ölçme Önleme Hatalar İşlemde Sistemde Sorumluluk Kalite kontrol Herkes Problemlerin çözümü Yönetim Takım çalışması (Pareto analizi, kılçık diyagramı, beyin fırtınası gibi teknikler) Tedarik Para Ömür boyu maliyet- ortaklık Yönetimin rolü Planlama, düzenleme, kontrol Liderlik ve kılavuzluk Çalışanların rolü Koşullara göre yapılabileni uygulama Yeterli eğitim, araç, bilgiye ve çevreye sahip olarak işi doğru gerçekleştirme
Kazanımlar Üretim maliyetlerinde %5’ye varan azalma ve verimlilikte %50’ye varan artış Şikayetlerde %50 dolayında azalmaya bağlı işçi girdilerinde 1/3 oranında azalma Toplam sirkülasyon süresinde azalma
Sloganların dili Made in Turkey Kalite bir iştir Biz bir aileyiz “Ülkem benim için ne yapabilir” yerine “ben ülkem için ne yapabilirim” JF Kennedy
TKY’de temel anlayış Kalite herkesin işidir ancak başarı için farklı yeteneklerin etkileşimi gereklidir