OTOMOTİV YAN SANAYİ FİRMASINDA İYİLEŞTİRME

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ZABİT ADAYLARININ GEMİ İŞLETMESİ VE GEMİ TİPİ TERCİHLERİ
Advertisements

FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ
ALPER LAÇİN SERDAR TAŞAN
Sözlü Bildiri Olarak Sunulmuştur.
BOĞAZİÇİ ÜNİVERSİTESİ Endüstri Mühendisliği Bölümü Tanıtımı
ÜPK FİNAL ÖNCESİ ÇALIŞMA SORULARI
StraTEJİK PROJE YÖNETİMİ
YAPAY ZEKA ÖDEV - 3 Kenan KILIÇASLAN Trakya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Makina Mühendisliği Doktora Programı.
ÜCRET SİSTEMLERİ VE VERİMLİLİK
Asansör Simülatörünün Ürettiği Sonuçlar Üzerinde Yapılan K-means++ Kümeleme Çalışması ile Trafik Türünün Tahmini M. Fatih ADAK Bilgisayar Mühendisliği.
İSTATİSTİKSEL KALİTE KONTROL YÖNTEMLERİ İLE MEVCUT DURUM ANALİZİ VE İYİLEŞTİRME ÖNERİLERİ Esra ERGEN Merve ZENCİRKIRAN Merve ŞAHİN Ayşe CİLACI TOMBUŞ.
Montaj Hattı Dengeleme
DOKUZ EYLÜL ÜNİVERSİTESİ
BENZETİM Prof.Dr.Berna Dengiz 4. Ders Modelleme yaklaşımları
VİNÇ KULLANIM TALİMATI
YERLEŞTİRME DÜZENİ TİPLERİ
KÜÇÜK İŞLETMELERDE ÜRETİM İŞLEVİ VE YENİ ÜRETİM SİSTEMLERİ
M.O.S.B. 4. KISIM 405. CD. NO:1 MANİSA
Endüstri Mühendisliğinde Karar Alanları ve Proses Tasarımı
BENZETİM Prof.Dr.Berna Dengiz 3. Ders Monte Carlo Benzetimi
Çizgi Grafiği.
Metot Etütleri Montaj Hattı Zaman Etütleri
Ankete katılım Bahar 176 öğrenci Güz öğrenci Ali Osman KURT
GIDA MÜHENDİSLİĞİNE GİRİŞ
VERİMLİLİK ve VERİMLİLİK ÖLÇÜMÜ
Algoritmalar ve Programlama I Ders 2: Akış Diyagramları
PROF. DR. ORHAN TORKUL ARŞ. GÖR. M. RAŞİT CESUR
DOĞRUSAL PROGRAMLAMA Doğrusal Programlama
YALIN SİSTEMLER. YALIN SİSTEMLER - YALIN SİSTEM YAKLAŞIMINI KULLANARAK SÜREKLİ İYİLEŞTİRME - YALIN SİSTEMLERDE TEDARİK ZİNCİRİ KONULARI - YALIN SİSTEMLERDE.
Stratejik PROJE YÖNETİMİ
MRP (Malzeme İhtiyaç Planlama)
Hat Dengeleme.
FABRİKA VE PROSES TASARIMI
Gazi Üniversitesi Gazi Üniversitesi Teknoloji Fakültesi Endüstriyel Tasarım Mühendisliği Bölümü Tanışma ve Tanıtım Toplantısı
T.C BEYKENT ÜNİVERSİTESİ FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ ENDÜSTRİ MÜHENDİSLİĞİ A.B.D Optimizasyon Teknikleri – Yrd.Doç.Dr Ümit Terzi Solar Panel Üretimi Yapan.
OTOMOTİV YAN SANAYİ FİRMASINDA İYİLEŞTİRME
İyi bir akla sahip olmak yeterli değildir
TRAKYA ÜNİVERSİTESİ TÜBİTAK ARDEB PROJELERİ ARAŞTIRMA SUNUMU (Ağustos -2016)
ŞARKÜTERİ ÜRÜNLERİ İÇİN KAPASİTE VE BÜTÜNLEŞİK ÜRETİM PLANLAMASI KARTAL EFE ERKEKLER ALİ ERGİN HALİL EMRE TOK GÜNEŞ ÇELEBİ CEM GÜLEÇ ŞİRKET DANIŞMANLARI:
1 TMMOB Makina Mühendisleri Odası İzmir Şubesi Endüstri Mühendisliği ve KOBİ Komisyonu
Optimizasyon Modelleri ve Uygulamaları
TEKSTİL MÜHENDİSLİĞİ HAKKINDA……
Hat Dengeleme: Kilbridge-Wester Yöntemi
YALIN UYGULAMALARI 2020 Stratejik Planı Mart 2017.
KİTAP: PROF.DR. BÜLENT KOBU
ÜRETİM ÖĞR.GÖR.TAYLAN VURGUN.
SAKARYA ÜNİVERSİTESİ ENDÜSTRİ MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ BİTİRME ÇALIŞMASI
2209- B SANAYİYE YÖNELİK LİSANS ARAŞTIRMA PROJE BAŞVURULARI
ÜNİTE 2: ÜRETİM YÖNETİMİ.
PROJE BAŞLIĞI Proje Kısa Tanıtım Proje Planı Yöntem Sonuç
TEMİZLİK GEREÇLERİ.
OTOMOTİV YAN SANAYİ FİRMASINDA İYİLEŞTİRME
LİSANS TEZİ YAPIM VE MONTAJ RESİMLERİ
Endüstri mühendisliği.
DİREKT MALZEME FİRMALARI İÇİN
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Süreç Seçimi ve Tesis Yerleştirme
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
MONTE CARLO BENZETİMİ U(0,1) rassal değişkenler kullanılarak (zamanın önemli bir rolü olmadığı) stokastik ya da deterministik problemlerin çözümünde kullanılan.
Makine Resim Ve Konstrüksiyon Programı ve amaçları
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
HEDEF HIZLAR, AÇIK ZAMAN,KAPATMA KAYIPLARI VE KAPASİTE KAYIPLARINA BAĞLI MAKİNE KAPASİTELERİNİN HESAPLANMASI HAZIRLAYAN:
«Makine Teknikerliği» nedir?
5 Gamma Dağılımı Gamma dağılımının yoğunluk fonksiyonu şöyledir.
YÖNLENDİRİLMİŞ ÇALIŞMA I-II
NX SIEMENS NX CAD DÖKÜMAN 2019.
<Proje Başlığınızı buraya yazınız>
Güneş Enerji Santralleri için Otonom Fotovoltaik Panel
Necmettin Erbakan Üniversitesi Mühendislik ve Mimarlık Fakültesi Makine Mühendisliği Bölümü MAKİNE MÜHENDİSLİĞİ UYGULAMALARI PROJE, POSTER VE SUNUM HAZIRLAMA.
BÖLÜM 4: Hidroloji (Sızma) / Prof. Dr. Osman YILDIZ (Kırıkkale Üniversitesi)
Sunum transkripti:

OTOMOTİV YAN SANAYİ FİRMASINDA İYİLEŞTİRME T.C SAKARYA ÜNİVERSİTESİ ENDÜSTRİ MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ BİTİRME TEZİ (Mayıs , 2016) OTOMOTİV YAN SANAYİ FİRMASINDA  İYİLEŞTİRME ÇALIŞMASI:  ARENA SİMÜLASYON UYGULAMASI Hazırlayan: ZEYNEP DEMİR Danışman: Prof. Dr. Cemalettin KUBAT Kapasite Yetersizliği Yandaki modelde mevcut durumun simülasyonu modellenmiş ve 1 günlük çalışma sonucu elde edilen maksimum çıktı bulunmuştur. Buna göre 1.5 hattında günlük maksimum çıktı 650 adet, 2.5 ve 3.5 hattında 1585 adettir. Fabrikanın istediği yeni üretim miktarları ise 1.5 hat için 628, 2.5 için 2030 adet 3.5 hattı için 1696 adettir. Bu durumda hat 2.5 ve hat 3.5 da kapasite yetersizliği söz konusudur. Bu nedenle hat için kapasite planlama, hat dengeleme gerekli hale gelmiştir. 1.İYİLEŞTİRME YAPILAN HATTIN TANITIMI Simülasyon yöntemine ait vardiya ve makine ihtiyaçları ile istasyonlar aşağıdaki gibidir. 1.5 bonder :1 makine 1 vardiya 2.5 bonder :2 makine 2 vardiya 3.5 bonder :1 makine 3 vardiya Raychem :3 makine 3 vardiya Bitirme çalışmasında konu alınan iyileştirmelerin yapıldığı hat bir otomotiv yan sanayi firmasına ait üretim hattıdır. Konu alınan hatta otomobil kablo donanımına ait bir parça üretimi gerçekleştirilmektedir. İş akış diyagramı altta görüldüğü gibi üretim malzeme gelişiyle başlayıp çek topla işlemi yapılmasıyla son bularak hattan çıkar. İSTASYON/HAT 1,5 2,5 3,5 1 1+2+3 2 4+5 3 6(ortak) 4 7 [7]Simülasyon İle Dengelenmiş Model Çıktısı Makine verimliliklerinde şekilde görüldüğü gibi %25 artış sağlanmıştır. [5]Simülasyon Modeli İstasyon Atamaları Konum ağırlıklı modele ait vardiya ve makine ihtiyaçları ile istasyon atamaları aşağıdaki gibidir. Hat 1.5: 2 makine 3 vardiya Hat 2.5: 2 makine 3 vardiya Hat 3.5: 2 makine 3 vardiya [3] Mevcut Durum Simülasyonu Ve Çıktıları Operatör/ Makine Verimsizliği Bonder ve raychem makinelerine ait verim oranları alttaki gibi olup özellikle bonder makinelerinde verimsizlik çok fazladır. Operatör verimsizliği de hesaplanmış olup bir hat dengeleme ihtiyacı doğmuştur. [1] Bonder Hattı İş Akış Diyagramı Operatör ihtiyacı başlangıç durumunda 21 den 10’a düşmüştür. Makine ihtiyacı ise alttaki grafikte de görüldüğü gibi 8’den 7’ye düşmüştür. İSTASYON/HAT 1,5 2,5 3,5 1 1,2,3,4,5,6 1,2 1,2,3 2 7 3 4,5 - 4 6 5,6 5 Bu üretim hattında bonder hattının 3 boyutlu çiziminde gösterildiği gibi 3 farklı çeşitte üretim yapılmaktadır. Çizimde görülen mavi zeminli alan kahverengi zeminli alan ve yeşil zeminli alanda farklı tipteki ürünler üretilmektedir. Ve her bir üretim tipi için kullanılan makine ve işçiler alttaki görselde gösterilmiştir. Mevcut durumda mavi alanda gösterildiği üzere 1 adet bonder makinası, 1 adet raychem makinesi ve 2 operatör 1.5 tipi ürünü üretmekte, kahverengi zeminli alanda görüldüğü üzere 2 adet bonder makinesi 1 adet raychem makinesi ve 3 operatör 2.5 tipi ürünü üretmekte, yeşil alanda da görüldüğü üzere 2 adet bonder makinesi 1 adet raychem makinesi ve 3 operatör 3.5 tipi ürünü üretmektedir. MAKİNEADI/HAT 1,5 2,5 3,5 BONDER 0,19 0,18 RAYCHEM 0,51 0,8 [6]Konum Ağırlıklı Hat Dengeleme Yöntemi İstasyon Atmaları [4]Makine Verim Oranları Dengesiz İş Dağılımı Üretim hatları günlük toplamda 3 vardiya 22 saat olarak çalışmaktadır. 1.5luk hatta günlük 628 2.5luk hatta ve 3.5lukta ise 1696 adet ürün üretilmektedir. Birim ürün üretim hızları ortalama olarak aynı olduğu için 1.5’luk hattının operatörler ve makineler açısından iş ağırlığı diğer hatlardan daha azdır .Bu durumda hat dengelemeyi gerektirir. Simülasyon yöntemi ve konum ağırlıklı hat dengeleme yöntemi sonucunda toplam çalışılacak vardiya sayısı, ihtiyaç duyulan makine sayısı unsurları karşılaştırılmış ve daha iyi olan modelin simülasyon modeli olduğuna karar verilmiştir. Simülasyon modeli sonucu 3 ana problemin hepsine çözüm sağlanmıştır. Makine ve operatör verimsizlikleri azaltılmış, iş dağılımı dengelenmiş ve kapasite artırılarak ihtiyaç duyulan üretim adedinin üretilebilmesi sağlanmıştır. Simülasyon modeli uygulanmış hali alttaki 3 boyutlu resimde görüldüğü şekildedir. Makine sayısı 7’ye düşmüş ve operatörler yerleştirilmiştir. Başlangıç durumu iyileştirmesi yapılmıştır. Mevcut olan 3 probleme de çözüm getirilmiştir. Son hali ile Bonder hattı ise aşağıdaki gibidir. Makineler optimum verim ile çalışmaktadır, operatörler arası iş dağılımı yapılmıştır ve istenilen çıktı elde edilebilir vaziyete getirilmiştir. 3.ÇÖZÜM İÇİN KULLANILAN MODELLER Problemin tanımında belirtildiği gibi her 3 problemin de çözülmesi için hat dengeleme yöntemi kullanılması gerekmektedir. Hat dengeleme yöntemleri aşağıdaki gibi listelenebilir(Başkak, 1991). Sezgisel yöntemler Analitik yöntemler Simülasyon yöntemi Bu çalışmada ise sezgisel yöntemlerden olan konum ağırlıklı hat dengeleme yöntemi ve simülasyon ile hat dengeleme yöntemi kullanılmıştır. Simülasyon yöntemi ile çözüm Arena 14.7 programı ile gerçekleştirilmiştir. 5. SONUÇ Simülasyon modeli ve konum ağırlıklı hat dengeleme yöntemi karşılaştırıldığında daha avantajlı model olarak simülasyon modeli seçilmiştir. Simülasyon modelinin başlangıç modeli ile aralarındaki kazanımlar aşağıdaki gibidir. Kapasite yetersizliği problemi ortadan kaldırılmıştır. Hatlara ait toplam üretim miktarı aşağıda görülen oranda artmış, istenilen üretim miktarı sağlanmıştır. Kapasitesi artırılan modelin simülasyon modeli çıktısı da aşağıdaki gibidir. [2] Bonder Hattı 3 Boyutlu Görseli 2.PROBLEMİN TANIMI Hatta ait çözülmesi planlanan 3 problemi anlatacak olursak: Mevcut durumda hat yeni gelen sipariş adedini üretecek kapasitede değildir bu durum kapasite eksikliğini gösterir ve kapasite planlaması yapılmasını gerektirir. Hatta ait bir diğer problem ise makine ve operatörlerin verimsiz çalışması şeklindedir. Bu durum ise verim artırma çalışmalarını gerektirmektedir. Hattaki diğer problem ise 3 hattın da eşit iş dağılımına sahip olmamasıdır. Bu problem ise hat dengelemeyi gerektirmektedir. Bu 3 ana sorunu çözmek için hat dengeleme çalışması yapılacaktır. Çözülecek olan sorunlar 3 madde ile alttaki şekilde toplanabilir Kapasite yetersizliği Operatör/ Makine verimsizliği Dengesiz iş dağılımı [8] Simülasyon Metoduna Göre Düzenlenmiş Bonder Hattı 3 Boyutlu Görseli 4.UYGULAMA VE ANALİZ 6. KAYNAKÇA Simülasyon yöntemi ve konum ağırlıklı hat dengeleme yöntemi ile problem çözülüp oluşan istasyonlar, gerekli olan vardiya, işçi ve makine sayıları bulunup karşılaştırılmıştır. Simülasyon yöntemi ve konum ağırlıklı hat dengeleme yöntemlerinden daha avantajlı olan yöntem seçilmiştir. Başkak, M. , “Çok Modelli/Ürünlü Montaj Hatlarının Dengelenmesi İçin Yeni Bir Model Ve Çözüm Yöntemi”, Doktora Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul, (1998). Başkak, M. , “Montaj Hatlarının Dengelenmesinde Çok Amaçlı Bir Yaklaşım”, İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul (1991). Türker, A. K. , “Üretim Hizmetlerinde Simülasyon ve Arena”, Kral Matbaası, Eskişehir, S.6-10.( 2011).