Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İŞ KURMA SÜREÇLERİ.
Advertisements

Hâsılat kavramları Firmaların kârı maksimize ettikleri varsayılır. Kâr toplam hâsılat ile toplam maliyet arasındaki farktır. Kârı analiz etmek için hâsılat.
Türk Müşavir Mühendisler ve Mimarlar Birliği 11. Teknik Müşavirlik Kongresi Etkili Süreç Yönetimi ve Teknoloji Yönetim Yeteneği Dr. Ahmet Tunçay 28 Nisan.
İŞLE 524 – İŞLE 531 Yönetim Muhasebesi
Stratejik Pazarlama 4. Hafta
Girişimcilik Öğr.Gör.Seda AKIN GÜRDAL. Ders Akışı İşletmenin Amaçları İşletme Çevre İlişkisi.
İSTANBUL ESENYURT ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ İŞLETME ANABİLİMDALI YÖNETİM ve ORGANİZASYON CENK SOYER SÜREÇ YENİLEME DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİ REENGINEERINGG.
Pazarlama Çevresi.
Leyla İÇERLİ Araş. Gör. Dr. Aksaray Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü.
Pazarlama İlkeleri.
İHRACAT DESTEK PROGRAMLARI
Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO
Bölüm 7 Temel Stratejiler ve Alt Grupları
GİRİŞİMCİLİK, SOSYAL GİRİŞİMCİLİK VE İNOVASYON
Makro İktisat.
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
İşletmelerde Tesis Yönetimi
Uluslararası Pazarlama Araştırması
Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO
Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO
PAZARLAMA KARARLARINI ETKİLEYEN ÇEVRESEL FAKTÖRLER
Doç.Dr.Gülbiye Yenimahalleli Yaşar
Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO
ÜNİTE 1: FİNANS YÖNETİMİ.
YAYGIN EĞİTİM Yaygın Eğitim: Örgün eğitim sistemine hiç girmemiş
İngilizcesi workshop olan ve benim kulağıma çok hoş gelen bir sözcük.
Pazarlama İlkeleri Pazarlamanın Tanımı Kapsamı ve Gelişimi
Pazarlama Yönetimi Doç. Dr. Hayrettin ZENGİN.
Bu sorunlar neden çözülmeli?
Aşağıdaki kavramları açıklayınız
BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ. BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ.
Bölüm 1 Stratejik Yönetim İlgili Terim ve Kavramlar
YÖNETİM- ÖRGÜT TEORİLERİ MODERN EKOL- SİSTEM TEORİSİ
FİNANSAL PLANLAMA.
FİNANSÇI OLMAYANLAR İÇİN FİNANS
KRİZ YÖNETİMİ Öğretim Görevlisi Meral GÜNEŞ.
PAZARLAMA YÖNETİMİ PAZARLAMA YÖNETİMİ • PAZARLAMAYA GİRİŞ
Kurumsal Yönetimde İç Denetimin Geleceği Esra Aydın
Bölüm 9 İş Yönetim Stratejileri : Rekabet Stratejileri
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
İŞLETME TÜRLERİ BÖLÜM 3.
Üretim ve Üretim Yönetimi Temel Bilgileri
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM KAR DAĞITIM KARARLARI.
Proje Risk Yönetimi YRD. DOÇ. DR. KENAN GENÇOL.
Temel Kavramlar Belgin Akçay.
I.BÖLÜM TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI KAVRAMI VE PAZARLAMA
FİNANSAL PİYASALAR VE KURUMLAR
Yönetimin Tanımı ve Unsurları
Bölüm 4: Tarımsal ürünlerin pazarlama fonksiyonları
Bölüm 6 Örgütsel Yönlendirme
Pazarlama tanımları 1970’li yıllardan önce, pazarlama, hemen hemen tüm pazarlama teorisyenleri tarafından, kar amaçlı işletmelerin, ürünleri ve hizmetleri.
Tüketici Pazarları Örgütsel Pazarlar
Tedarik Zinciri Yönetimi:
LOJ436 Lojistik Yönetimi Ders – I
ÖĞRENME STİLLERİ.
Uluslararası İşletme Yönetimi
İçerik GELİRİN BÖLÜNMESİ DEVAM ( FAİZ, KAR).
PERFORMANS KAVRAMI PERFORMANSIN BOYUTLARI
KURUMSAL SOSYAL SORUMLULUK
İŞLETMEDE ARAŞTIRMA VE GELİŞTİRME (AR-GE) İŞLEVİ
BÖLÜM X FİYATLANDIRMA.
7. ÜRETİM VE MALİYETLER.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sermaye Maliyeti Sermaye maliyeti; kullanılan veya kullanılması planlanan her çeşit kaynağın, maliyetlerinin ağırlıkları dikkate alınarak ortalamasının.
Ders İçeriği Yatırım Projelerinin Kavramsal Temelleri
Örgüt Kuramı, Örgüt Tasarımı ve Örgütsel Değişim
Sunum transkripti:

Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO İŞLETME YÖNETİMİ-I Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO

4- İşletmelerin Özellikleri 1- İşletmeler maddi ve beşeri fonksiyonlardan oluşan üretim ve/veya pazarlama birimleridir. 2- İşletmeler, faaliyetlerini gerçekleştirirken, üretim faktörleri adı verilen doğal kaynak, emek, sermaye, bilgi teknoloji ve girişimci unsurlarını faydalı bir biçimde bir araya getirerek mal veya hizmet üretirler 3- işletmeler; iktisadi, yani faydalı mal ve hizmetler üretirler. Yani, bu mal ve hizmetin insan ihtiyaçlarını karşılayabilmesi gerekmektedir. Doğada bol miktarda bulunan ve üretimi için herhangi bir çaba gerektirmeyen taş, toprak ve hava gibi maddeler iktisadi mal niteliği taşımamaktadır. iktisadi açıdan bir mal veya hizmetin iki özelliğinin bulunması gerekmektedir: birincisi, insanların ihtiyaçlarının karşılanması özelliğinin olması ve ikincisi kıt olmalarıdır

4- işletmeler başkaları için mal veya hizmet üreterek maddi veya manevi bir kâr elde etmeyi amaçlarlar. 5- mal ve hizmetlerin üretilmesi ve pazarlanabilmesi için işletmelere gereksinim duyulmaktadır. 6- İşletmeler ekonomik sistemin temel birimleridir. Ekonomik sistem, bir ülkenin sahip olduğu kaynakların, gereksinme ve isteklerinin karşılanması amacıyla, vatandaşları -bireyler ve kurumları‐ arasında dağılımını temel alan kurallar bütünüdür.

Plânlı ekonomilerde, üretim faktörlerinin tümü veya büyük kısmı devlet denetimindedir, üretim ve dağılım kararları devlet tarafından alınır. Pazar ekonomilerinde ise, üretim ve kaynak dağılımı, arz‐talep dengesine göre bireyler yani üretici ve tüketiciler tarafından şekillendirilir. Plânlı ekonomiler ve pazar ekonomileri iki uç kuramsal noktayı temsil eder. Uygulamada, iki sistemin özelliklerini taşıyan karma pazar ekonomisi (karma ekonomik sistem), ülkelerin çoğunda görülen bir sistemdir.

İşletmeyi tanımlayalım Kar Kar Kar Mal ve Hizmet Pazarı Mal ve Hizmet İŞLETME TÜKETİCİLER Emek ,Sermaye ,Doğal Kaynaklar,girişimci Bilgi Üretim Faktörleri Pazarı Ücret Faiz Kira (para)

5-İşletmelerin Amaçları Genel Amaçlar Kâr sağlama amacı Sosyal sorumluluk (Topluma hizmet) İşletmelerin Sorumlulukları Devlete karşı Topluma karşı Ortaklarına karşı Çalışanlarına karşı Çevreye karşı Toplumda yer alan kurumlara karşı Rakiplerine karşı Uluslararası sorumluluklar Varlığını sürdürme ve büyüme amacı

İşletmelerin Amaçları Özel Amaçlar Daha kaliteli ve /veya ucuz mal ve hizmet sunma Çalışanlara iyi ücret verme ve çalışma şartlarını iyileştirme Yönetici yetiştirme ve çalışanları eğitme Sürekli istihdam yaratma

İşletmenin belli başlı SOSYAL amaçları Doğanın ve kültürel mirasın korunması Eğitim ve kültür, sanat faaliyetlerinin desteklenmesi Toplumsal değerler ve iş ahlakı Çalışma hayatının niteliğinin geliştirilmesi Sosyal faydayı arttıracak yatırımın yapılması Tüketicinin korunması

6- İşletmelerin İşlevleri Üretim Dağıtım Pazarlama Muhasebe Finansman Eğitim AR-GE Reklam İnsan Kaynakları Bu işlevlerden hangilerinin uygulanacağı ya da hangileri için ayrı bölümler açılacağı; üst yönetimin yaklaşımı, işletmenin içinde bulunduğu özel koşullar, işletmenin büyüklüğü gibi unsurların etkisi altında kararlaştırılır.

7- İşletme ve Çevre İlişkileri İşletmeler faaliyetlerini gerçekleştirirken kendi iç çevrelerinden ve dış çevrelerinden bazı etkiler alırlar. Bir işletmenin yerine getirmesi gereken bir çok fonksiyon olduğu düşünülürse, çevresinden etkilenmeyen bir yapıda olması çok zordur. Bunun içindir ki işletmeler kapalı değil, açık bir yapıda olmalıdır. İşletme çevresinde meydana gelen değişimlere göre iç yapılarında değişiklik yaparak faaliyetlerini sürdürmelidir. İşletmeler çevreden etkilenen açık bir yapıda olarak faaliyette bulunurken işletmeyi oluşturan faktörlerin bu değişikliklere uyum göstermeleri gerekir. Bir işletmeyi oluşturan faktörler; bilgi ve teknoloji, insan (hissedarlar, yöneticiler ve çalışanları), sermaye, organizasyon ve hiyerarşik yapı, amaçlardır.

Genel olarak işletmeyi etkileyen genel çevre faktörlerini; Sosyo-kültürel çevre, Ekonomik çevre, Hukuki ve politik çevre, Teknolojik çevre, Tabii çevre başlıkları altında inceleyebiliriz.

İç Müşteri İşletme Sahibi Hissedarlar Ekonomik Teknolojik İç Çevre ve Dış Çevre İç Müşteri İşletme Sahibi Hissedarlar Ekonomik Teknolojik Sosyo-Kültürel Hukuki-Politik Doğal Çevre

Yakın Çevre Tüketiciler Kredi Kuruluşları Rakip Firmalar

Genel Çevre Yakın çevre İşletme İçi Çevre Doğal Politik Tüketiciler Rakipler Yasal Uluslararası Çalışanlar Kurum Kültürü Yönetim Yapısı Sistemler Devlet Fin.Kur. Davranış, İlişkiler, Dinamikler Demografik İşletme İçi Çevre Ekonomik Tedarikçiler Müşteriler Yakın çevre Teknolojik Sosyo-kültürel Genel Çevre

BÖLÜM2: İŞLETME AMAÇLARI VE ÇEVRE İLİŞKİLERİ Daha önce de belirttiğimiz gibi, bir işletmenin başarılı olması, işletme amaçlarının (hedeflerini) ne derecede gerçekleştirdiği ile orantılıdır. Bu açıdan ele alındığında; amaçlar belirli bir süre içinde gerçekleştirilmesi düşünülen veya ulaşılmak istenen sonuçlar demektir. Aslında bir işletmede veya sosyal bir grupta çalışanlar ayrı amaçlara sahiptirler. Kişisel amaçların gerçekleştirilebilmesi için organizasyon içerisindeki tüm bireylerin onay verdiği ortak amaçların gerçekleştirilmesi gerekir. Bunun için hissedarlar, yöneticiler ve diğer çalışanlar belirli bir amaç için çalışmalıdırlar. İşletme amaçlarını organizasyon içinde tepe yönetim belirlemektedir. Bundan dolayı işletme tepe yönetimi tarafından belirlenen amaçların bütün çalışanlar tarafından benimsenmesi ve gerçekleştirilmesi gerekir.

İşletme amaçları aşağıda maddeler halinde belirtilen özelliklere sahip olmalıdır ki başarılı olsun: 1- Amaçlar kabul edilebilir olmalıdır. Amaçlar ne kadar çok çalışan tarafından benimsenirse o kadar başarılı olacaktır. Bunu tüm çalışanlara benimsetebilmek için; amaçların oluşturulma sürecine çalışanların da dahil edilmesi etkili bir yöntemdir. 2- Amaçlar başarılabilir olmalıdır. Çalışanların işletme amaçlarını yerine getirirken ne çok zorlanmaları, ne de çok kolay bulmaları gerekir. Çok kolay gerçekleştirilebilecek amaçlar çalışanların çabalarını azaltabileceği gibi, zor amaçlar ise çaba sarf etmeyi önleyebilir. Bundan dolayı çalışanlar mümkün olduğunca bilgi ve yetenekleri ölçüsünde işletme amaçlarını gerçekleştirmeye sevk edilmelidir. 3- Amaçlar açıkça tanımlanmış olmalıdır. Çalışanların yerine getirmek durumunda oldukları amaçları ne kadar iyi bilirlerse, o derecede başarılı olurlar. Bundan dolayı çalışanlara yerine getirecekleri işletme amaçlarını açıklarken “işletme kârlılığımızı arttırmalıyız” veya “ işletme faaliyetlerini genişletmeliyiz” gibi kapalı ifadelerden kaçınılmalıdır. Bu tip tanımlamalar belirsizlik ifade eder. Nitekim, “2006 yılında mevcut satış hasılatını %20 oranında arttırmalıyız” ifadesi çalışanlar için daha çok hedef belirleyici olacaktır.

4- Amaçlar birbirleri ile uyumlu olmalıdır 4- Amaçlar birbirleri ile uyumlu olmalıdır. Daha önce de belirtildiği üzere temel olarak her işletmede bulunan pazarlama, üretim, muhasebe, personel gibi birimlerin farklı seviyede değişik amaçları olabilir. Bu yüzden işletme içinde yer alan bütün birimlerin birbirleriyle ahenkli ve uyumlu olması gerekmektedir. Örneğin; İşletmenin daha fazla üretim miktarı ve daha kaliteli ürün üretmek olarak tanımlanmış amaçları olduğunu düşünelim. Bu iki amaç ilk bakışta birbirine zıt olarak görülmeyebilir. Ama üretim aşamasında kalite kontrol bölümünün tespit ettiği standartlar üretim bölümünün üretmeye çalıştığı miktarı üretmeye imkan bırakmayabilir. İşletme içinde buna benzer durumlar ve amaçların birbiriyle çeliştiği anlar meydana gelebilir. Bundan dolayı amaçlar birbirini desteklemelidir. 5- Amaçlar işletmeye ve duruma özel olmalıdır. Amaçlar belirlenirken birden çok alternatif arasından belirlenir. En uygun alternatifin işletme amacı olarak belirlenmesi organizasyon yapısına, kültürüne; kısaca işletmenin tüm özelliklerine bağlıdır. Ayrıca, amaçlar belirlenirken dış çevre etkisi de göz önüne alınmalıdır. 6- Amaçların fırsat maliyeti göz önüne alınmalıdır. Burada fırsat maliyetinden kastedilen işletmenin belirli bir amacı belirlediğinde, vazgeçtiği alternatiflerin faydasını ifade eder. Seçilen amacın fırsat maliyeti, diğer alternatiflerin sağlayacağı fayda değeridir. Bu değer, seçilen amacın değerinden daha düşük olmalı ki belirlenen amacın uygulanması ve başarılması daha etkili olsun.